Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Budowa sieci wodociągowej - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.507.2018.2.KM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2018, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.507.2018.2.KM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Budowa sieci wodociągowej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.) uzupełnionym w dniu 26 września 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków na inwestycję pn.: jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26 września 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków na inwestycję pn.: .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W związku z tym Gmina ponosiła, ponosi i będzie ponosić w przyszłości liczne wydatki związane z budową i modernizacją infrastruktury w zakresie wodociągów oraz kanalizacji sanitarnej (dalej: Infrastruktura). W ramach ww. zadań własnych Gmina realizuje obecnie inwestycję pn.: , dzięki której zbudowana zostanie m.in. sieć wodociągowa w dwóch miejscowościach oraz zbiornik retencyjny wody uzdatnionej w miejscowości P. (dalej: Inwestycja). Na realizację Inwestycji Samorząd Województwa (dalej: Instytucja Finansująca) przyznał Gminie dofinansowanie ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Wartość wybudowanych przez Gminę poszczególnych części Infrastruktury zrealizowanych w ramach Inwestycji przekroczy 15 tys. zł. Poniesione wydatki były i są dokumentowane wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Od 2004 r. usługi w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na terenie Gminy, z wykorzystaniem Infrastruktury, świadczy spółka komunalna P. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), realizująca w imieniu Gminy szereg jej zadań własnych w zakresie spraw komunalnych. Spółka, której Gmina jest jedynym udziałowcem, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i z tytułu świadczonych usług wystawia na rzecz odbiorców i użytkowników faktury sprzedażowe.

Z dniem 19 lutego 2015 r. Gmina zawarła ze Spółką umowę na świadczenie usługi przesyłu. Z tytułu świadczenia przedmiotowej usługi Gmina otrzymuje od Spółki określone w umowie wynagrodzenie oraz wystawia z tego tytułu faktury VAT. Spółka wykorzystuje natomiast udostępnioną jej Infrastrukturę do świadczenia na rzecz mieszkańców Gminy usług w zakresie doprowadzania wody oraz odbioru ścieków komunalnych. Umowa przesyłu zawarta pomiędzy Stronami potwierdza prawo Spółki do używania Infrastruktury i pobierania pożytków z tego tytułu, w szczególności w formie opłat za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.

Intencją Gminy jest, by wszystkie nowe inwestycje dotyczące Infrastruktury udostępniane były Spółce na podstawie umowy przesyłu najpóźniej od momentu oddania poszczególnych jej elementów do użytkowania. W tym celu zamiarem Gminy jest, aby każdorazowo niezwłocznie po oddaniu nowopowstałej Infrastruktury do użytkowania, Gmina i Spółka podpisywały aneks do obowiązującej umowy przesyłu.

Jednocześnie w związku z planowanym objęciem elementów Infrastruktury wytworzonych w ramach Inwestycji umową przesyłu, zmianie ulegnie wysokość wynagrodzenia należnego Gminie z tytułu świadczenia na rzecz Spółki usługi przesyłu wody i ścieków. Zmiana wynagrodzenia skalkulowana będzie w oparciu o realnie poniesione nakłady inwestycyjne i będzie równa wartości odpisów amortyzacyjnych od wybudowanej Infrastruktury (uwzględniających przewidywany okres eksploatacji sieci). Podobne zasady kalkulacji wynagrodzenia mają również obowiązywać w odniesieniu do inwestycji realizowanych w przyszłości.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że w umowie z dnia 19 lutego 2015 r. brak jest postanowienia, zgodnie z którym Gmina i Spółka zobowiązane byłyby do zawierania aneksów każdorazowo niezwłocznie po oddaniu nowopowstałej Infrastruktury do użytkowania. Tym niemniej zamiaru takiego w praktyce dowodzi fakt zawarcia aneksu do umowy przesyłu, na mocy którego objęta jej postanowieniami została sieć już wybudowana w ramach Inwestycji.

Infrastruktura realizowana w ramach Inwestycji powstaje w trzech etapach. Pierwszy etap polegający na rozbudowie sieci wodociągowej rozdzielczej w obrębie geodezyjnym G. oraz P. został już zakończony. W dniu 18 lipca 2018 r. Gmina otrzymała decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego powstałego w wyniku zakończenia pierwszego etapu Inwestycji, przy czym z uwagi na trwające do początku września prace związane z wykonaniem przyłączy do sieci ww. infrastruktur jest faktycznie użytkowana od 3 września 2018 r. i z tym dniem nastąpiło odpłatne udostępnienie infrastruktury w ramach umowy przesyłu. Z tym dniem nastąpiła również - na podstawie stosownego aneksu do umowy przesyłu - aktualizacja wynagrodzenia należnego od Spółki. Zakończenie drugiego etapu, polegającego na budowie sieci wodociągowej rozdzielczej w miejscowości P. oraz trzeciego etapu polegającego na budowie zbiornika naziemnego retencyjnego wody uzdatnionej w ramach przebudowy stacji uzdatniania wody w miejscowości P., planowane jest na 30 kwietnia 2019 r.

Wartość sieci powstałej w wyniku realizacji pierwszego etapu przedmiotowej Inwestycji, wyniosła 299.000 PLN netto, a wartość całej infrastruktury, która ma powstać w ramach Inwestycji (za wyjątkiem przydomowych oczyszczalni ścieków, które nie są/nie będą przedmiotem udostępnienia na rzecz Spółki), według założeń kosztorysowych, ma wynieść 650.971,28 PLN netto.

Kwota, o jaką wzrosło wynagrodzenie z tytułu usługi przesyłu w związku z objęciem umową z dniem 3 września br. infrastruktury wytworzonej w ramach ww. Inwestycji, jest/będzie co do zasady kwotą stałą, która podlega/podlegać będzie aktualizacji w momencie objęcia umową kolejnych odcinków nowopowstałej infrastruktury.

Otrzymane wynagrodzenie umożliwi zwrot poniesionych przez Gminę nakładów inwestycyjnych po zakończeniu przyjętego przez Gminę okresu amortyzacji powstałej Infrastruktury, tj. po upływie 50 lat.

Wartość wynagrodzenia, związana z objęciem umową przesyłu infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji wynosi/wynosić będzie, w stosunku rocznym, 2% wartości Inwestycji.

Odpowiadając na pytanie organu czy wysokość wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przesyłu jest/będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych, wskazano, że Gminie nie jest znana jakakolwiek jednostka samorządu terytorialnego zlokalizowana w bliższym oraz dalszym sąsiedztwie, która majątek na rzecz zewnętrznych podmiotów (w tym spółek komunalnych) udostępniałaby na analogicznych zasadach (polegających na związaniu wysokości wynagrodzenia z kwotą odpisów amortyzacyjnych od udostępnianego majątku).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z odpłatnym udostępnieniem na rzecz Spółki Infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji, Gmina ma/będzie miała pełne prawo do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikających z faktur dokumentujących realizację Inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z odpłatnym udostępnieniem na rzecz Spółki Infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji Gminie przysługuje / będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikających z faktur dokumentujących realizację Inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi o tyle, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT. Dodatkowo prawo to przysługuje w pełnym zakresie, o ile nie zachodzą okoliczności przewidziane w art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Tak, więc w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku,
  • pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a także,
  • czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przesłanki negatywne uregulowane w art. 88 ustawy o VAT oraz ograniczenia prawa do odliczenia z art. 90 i 91 tejże.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Umowa o świadczenie usługi przesyłu ma niewątpliwie charakter cywilnoprawny, zatem wykonywanie czynności na ich podstawie oznacza działanie Gminy w charakterze podatnika VAT. Powyższe potwierdzają także stanowiska Ministra Finansów w wydawanych interpretacjach podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 12 września 2013 r. o sygn. IPTPP4/443-430/13-2/OS uznał: zawarcie ze Spółką cywilnoprawnej umowy na odpłatne świadczenie przez Gminę (jako właściciela infrastruktury wodno-kanalizacyjnej) na rzecz Spółki usługi przesyłu ścieków i wody, jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (a nie zaś publicznoprawną), a zatem dla tej czynności Gmina będzie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a czynność ta w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będzie traktowana jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

Natomiast, co do związku pomiędzy zakupionymi przez Gminę na potrzeby wytworzenia Infrastruktury towarami i usługami a wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych, wydaje się on bezpośredni i oczywisty. Bez wybudowania Infrastruktury, nie jest / nie będzie możliwe świadczenie odpłatnych usług na rzecz Spółki. Gmina od wielu lat wykorzystuje Infrastrukturę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT za pośrednictwem Spółki, z którą ma zawartą umowę o świadczenie usługi przesyłu. Gmina niezmiennie wykazuje obroty opodatkowane VAT w związku z funkcjonowaniem Infrastruktury.

Zgodnie z przyjętą od 2015 r. koncepcją, intencją Gminy jest, by wszystkie nowe inwestycje dotyczące Infrastruktury przekazywane były w przyszłości Spółce na podstawie umowy odpłatnego przesyłu już z momentem oddania poszczególnych jej elementów do użytkowania. W tym celu zamiarem Gminy jest, aby każdorazowo niezwłocznie po oddaniu nowopowstałej Infrastruktury do użytkowania, Gmina i Spółka podpisały odpowiedni aneks do obowiązującej umowy przesyłu. W odniesieniu do Infrastruktury wybudowanej w ramach Inwestycji Gmina także zamierza zawrzeć ze Spółką aneks do obowiązującej umowy przesyłu, a wysokość wynagrodzenia z tytułu udostępnienia Infrastruktury (zmiana tego wynagrodzenia) ma w okresie ekonomicznej użyteczności sieci umożliwić Gminie zwrot nakładów z Inwestycji.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych potwierdza, że podatnikom w analogicznych okolicznościach przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego. Stanowisko takie zajęte zostało np. w interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2018 r. o sygn. 0111-KDIB3-1.4012.233.2018.l.WN (dot. dzierżawy autobusów wraz z zapleczem technicznym), a także w interpretacji indywidualnej z dnia 16 kwietnia 2018 r. o sygn. 0115-KDITl-2.4012.177.2018.1.AJ (dot. dzierżawy infrastruktury kanalizacyjnej).

W przedmiotowym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie wystąpi ponadto żadna z negatywnych przesłanek prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT. Ponadto, w związku z tym, iż intencją Gminy jest całkowite wykorzystanie efektów danej inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych, zdaniem Wnioskodawcy, nie znajdą w tym przypadku zastosowania przepisy dotyczące współczynnika oraz korekty wieloletniej (art. 90 i art. 91 ustawy o VAT). W konsekwencji, Gmina będzie uprawniona do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na wytworzenie Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa .w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 piet 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z obecną realizacją zadania inwestycyjnego pn.: , dzięki której zbudowana zostanie m.in. sieć wodociągowa w dwóch miejscowościach oraz zbiornik retencyjny wody uzdatnionej w miejscowości P.

Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te co do zasady w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego.

W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż świadczenie Wnioskodawcy na rzecz P. sp. z o.o. odbywało się będzie na podstawie odpłatnej umowy przesyłu zawartej z dniem 19 lutego 2015 r., do której każdorazowo niezwłocznie po oddaniu nowopowstałej Infrastruktury (realizowanej w trzech etapach) do użytkowania, Gmina i Spółka podpiszą odpowiedni aneks do obowiązującej umowy przesyłu.

Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że w odniesieniu do Infrastruktury wybudowanej w ramach przedmiotowej Inwestycji Gmina zamierza zawrzeć ze Spółką aneks do obowiązującej umowy przesyłu, a wysokość wynagrodzenia z tytułu udostępnienia Infrastruktury (zmiana tego wynagrodzenia) - jak wskazał Wnioskodawca - skalkulowana będzie w oparciu o realne nakłady inwestycyjne i będzie równa wartości odpisów amortyzacyjnych od wybudowanej Infrastruktury (uwzględniających przewidywany okres eksploatacji sieci), co ma w okresie ekonomicznej użyteczności sieci umożliwić Gminie zwrot nakładów z Inwestycji.

W tym miejscu wskazać należy, że w odniesieniu do zakończonego pierwszego etapu Inwestycji w dniu 3 września 2018 r. nastąpiło odpłatne udostępnienie Infrastruktury w ramach umowy przesyłu, a także dokonano - na podstawie stosownego aneksu do umowy przesyłu - aktualizacji wynagrodzenia należnego od Spółki. Zakończenie drugiego etapu, polegającego na budowie sieci wodociągowej rozdzielczej w miejscowości P. oraz trzeciego etapu polegającego na budowie zbiornika naziemnego retencyjnego wody uzdatnionej w ramach przebudowy stacji uzdatniania wody w miejscowości P., planowane jest na 30 kwietnia 2019 r.

Wartość sieci powstałej w wyniku realizacji pierwszego etapu przedmiotowej Inwestycji, wyniosła 299.000 PLN netto, a wartość całej infrastruktury, która ma powstać w ramach Inwestycji, według założeń kosztorysowych, ma wynieść 650.971,28 PLN netto. Kwota, o jaką wzrosło wynagrodzenie z tytułu usługi przesyłu w związku z objęciem umową z dniem 3 września br. Infrastruktury wytworzonej w ramach ww. Inwestycji, jest/będzie co do zasady kwotą stałą, która podlega/podlegać będzie aktualizacji w momencie objęcia umową kolejnych odcinków nowopowstałej infrastruktury. Ponadto wartość wynagrodzenia, związana z objęciem umową przesyłu infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji wynosi/wynosić będzie, w stosunku rocznym, 2% wartości Inwestycji i umożliwi zwrot poniesionych przez Gminę nakładów inwestycyjnych po zakończeniu przyjętego przez Gminę okresu amortyzacji powstałej Infrastruktury, tj. po upływie 50 lat.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem w niniejszej sprawie stwierdzić należy, że Gmina - w związku z zamiarem rozpoczęcia odpłatnego świadczenia na rzecz Spółki usługi przesyłu wody z wykorzystaniem przedmiotowej Infrastruktury bezpośrednio po oddaniu do użytkowania tego majątku ma/będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: , dzięki której zbudowana zostanie m.in. sieć wodociągowa oraz zbiornik retencyjny wody uzdatnionej wykorzystywana całkowicie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o ile faktycznie nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności w interpretacji przyjęto wyjaśnienia Wnioskodawcy co do elementów mających służyć do ustalenia wynagrodzenia za świadczenie usługi przesyłu, zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość tego wynagrodzenia odbiega od realiów rynkowych, czy też uniemożliwia zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub też, że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, (a np. do realizacji zadań własnych gminy), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Spółkę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej