Temat interpretacji
W zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia z 23 lutego 2017 r. (data wpływu 27 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. .
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Centrum Doskonalenia Nauczycieli funkcjonuje od 2001 r. przy C M. Z. firmie o 25 letniej działalności w dziedzinie szkoleń oraz usług komputerowych na podkarpackim rynku pracy. Posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych oraz akredytację Kuratora Oświaty jako niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli. C jako czynny podatnik VAT realizuje w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa projekt który jest realizowany w ramach Osi Priorytetowej IX Jakość edukacji i kompetencji w regionie Działania 9.2. Poprawa jakości kształcenia ogólnego. Głównym celem projektu jest poprawa jakości pracy szkół o niskich wynikach edukacyjnych w Gminie. W celu zrealizowania tego projektu Centrum Doskonalenia Nauczycieli nawiązało partnerstwo z Gminą będącą organem prowadzącym dla dwóch szkół, które są odbiorcami zaproponowanego bezpośredniego wsparcia w projekcie. W ramach tego projektu Wnioskodawca wyposaży szkoły w nowoczesne i innowacyjne narzędzia TIK oraz pomoce dydaktyczne. Na tym przekazanym sprzęcie w ramach projektu Wnioskodawca przeszkoli nauczycieli i uczniów, ulepszy bądź zmodernizuje istniejące sieci, które przez okres realizacji projektu będzie administrować. Zakup wyposażenia dla szkół zostanie przeprowadzony zgodnie z obowiązującymi procedurami i udokumentowany fakturami zakupu a następnie sprzęt ten zostanie przekazany w ramach projektu nieodpłatnie szkole na podstawie protokołu odbioru oraz oświadczenia, w którym będzie zawarta lista przekazanego sprzętu, który będzie wykorzystywany wyłącznie do celów edukacyjnych.
Centrum Doskonalenia Nauczycieli w partnerstwie z Gminą zorganizuje szkolenia doskonalące dla 30 nauczycieli dopasowane do ich indywidualnych potrzeb i umiejętności, które umożliwią praktyczne korzystanie ze sprzętu zakupionego w ramach projektu podczas pracy z uczniem w trakcie zajęć edukacyjnych z różnych przedmiotów. Dla 230 uczniów Wnioskodawca zorganizuje zajęcia dodatkowe poza lekcjami, kształtujące i rozwijające ich kompetencje cyfrowe, uwzględniające problematykę bezpieczeństwa w sieci uczulające na zagrożenia związane z poruszaniem się uczniów w cyberprzestrzeni. W ramach tych zajęć Wnioskodawca zorganizuje na terenie szkół pokaz edukacyjny, w którym uczniowie biorą czynny udział i wyjazd (również w ramach projektu) w formie wycieczki do Ogrodu.
Dofinansowanie (95%) ze środków EFS i budżetu państwa obejmuje zwrot poniesionych kosztów w ramach tego projektu. Całość projektu odbywa się na zasadzie non profit.
Sprawa dotyczy możliwości odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją w/w projektu.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Firma Wnioskodawcy jest wpisana do rejestru Kuratorium Oświaty jako niepubliczna placówka oświatowa - centrum szkoleniowe C.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 07 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania są zwolnione od podatku VAT. Ten projekt w całości jest realizowany w wyżej wymienionym zakresie.
Szkolenia przeprowadzone w ramach tego projektu przy sprzedaży (gdyby takowa była) korzystałyby więc ze zwolnienia jako usługi świadczone przez jednostkę, która uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Realizacja projektu pod nazwą: nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Przedmiotem działalności gospodarczej firmy C jest m.in. prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi programów komputerowych a więc realizacja projektów szkoleniowych jest zgodna z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej.
W związku z realizacją projektu firma dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT, które są bezpośrednio związane z realizacją projektu m.in. wynajem sal, catering, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup sprzętu komputerowego. Dokumenty te podlegają odrębnej rejestracji i są przypisane tylko do realizacji tego projektu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji wyżej opisanego projektu?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Biorąc pod uwagę powyższe nie istnieje więc możliwość odliczenia podatku od zakupów związanych z realizacją tego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ponadto, zaznaczyć należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT realizuje projekt pn. . W ramach tego projektu Wnioskodawca wyposaża szkoły w nowoczesne i innowacyjne narzędzia TIK oraz pomoce dydaktyczne. Na tym przekazanym sprzęcie w ramach projektu Wnioskodawca przeszkoli nauczycieli i uczniów, ulepszy bądź zmodernizuje istniejące sieci, które przez okres realizacji projektu będzie administrować. Zakup wyposażenia dla szkół zostanie przeprowadzony zgodnie z obowiązującymi procedurami i udokumentowany fakturami zakupu a następnie sprzęt ten zostanie przekazany w ramach projektu nieodpłatnie szkole na podstawie protokołu odbioru oraz oświadczenia, w którym będzie zawarta lista przekazanego sprzętu, który będzie wykorzystywany wyłącznie do celów edukacyjnych.
Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m.in. prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi programów komputerowych. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT, które są bezpośrednio związane z realizacją projektu m.in. wynajem sal, catering, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup sprzętu komputerowego. Dokumenty te podlegają odrębnej rejestracji i są przypisane tylko do realizacji tego projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem realizowany projekt nie służy w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że realizacja projektu pod nazwę: nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi związane z realizacją ww. projektu.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Końcowo zauważa się, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Informację tą przyjęto jako jeden z elementów opisu stanu faktycznego.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się
(w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej