Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu
INTERPRETA JA INDY WIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018
r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia
23 sierpnia 2018 r. (data wpływu
7 września 2018 r.), o wydanie
interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów
i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego
projektu Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju
lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla
rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju
Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 września 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest organizacją nieposiadającą osobowości prawnej, nie jest też płatnikiem podatku VAT. Parafia uzyskała dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Parafia w ramach umowy będzie realizować operację w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Głównym celem planowanej operacji jest popularyzacja wiedzy historycznej wśród mieszkańców terenu LGD poprzez zaproponowanie oferty kulturalnej w nowej formule Spotkań, jaką będzie wystawa fotograficzna, publikacja i medal pamiątkowy upamiętniający bohaterów cmentarza.
Celem przedmiotowego projektu jest popularyzująca wiedzy historycznej, dotyczącej miejsca pamięci narodowej Cmentarza - mauzoleum. Cmentarz powstał w 1948 r. w miejscu kaźni i pochówku obywateli polskich, którzy między grudniem 1939 r., a lipcem 1941 r. zostali rozstrzelani przez hitlerowskiego okupanta - funkcjonariuszy SS. Sam cmentarz to przejmujący las krzyży z tablicami. Tylko na niektórych tablicach widnieją nazwiska zidentyfikowanych ofiar, na większości podana jest tylko przybliżona data egzekucji. Cel projektu zostanie zrealizowany m. in. poprzez wydanie bezpłatnej publikacji, pod tytułem miejsce pamięci narodowej, rozdawanej wśród mieszkańców terenu działania LGD, opisującej to miejsce kaźni. Wydanie publikacji zostanie poprzedzone wystawą fotograficzną, dokumentującą to Miejsce Pamięci. Podczas spotkania przedstawiciele władz krajowych i lokalnych, episkopatu wraz z kombatantami, uczniami, harcerzami oraz społecznością lokalną, oddadzą hołd pomordowanym. Na spotkanie zostanie zaproszony Prezydent RP, jak również Jego Eminencja Kardynał. Nada to spotkaniu wysoką rangę, dzięki obecności tak znamienitych gości. Spotkanie na cmentarzu będą niezwykle ważnym wydarzeniem edukacyjnym w zakresie przekazywania młodym pokoleniom wiedzy o bohaterach spoczywających na cmentarzu. Będzie to znakomita lekcja historii, która dzięki realizacji przedmiotowego projektu, przyjmie formę trwalej, udokumentowanej wiedzy. Projekt zakłada bowiem opracowanie publikacji przez doświadczonego historyka, dokumentującej zarówno historię miejsca, jak również najbardziej znanych z zamordowanych w tym miejscu. Publikacja licząca około 90 stron, będzie rozdysponowana wśród uczestników spotkania, jak również w instytucjach publicznych z terenu funkcjonowania Stowarzyszenia, takich jak szkoły, urzędy i biblioteki.
Wydanie publikacji będzie podzielone na kilka etapów. Pierwszy z nich to zebranie materiałów, na podstawie których wydana zostanie publikacja. Powyższe zostanie zrealizowane między innymi poprzez udział w przedsięwzięciu lokalnej społeczności, zamieszkującej teren działania LGD. Informacja o zbieraniu materiałów, w tym szczególnie zdjęć związanych z tematem, będzie rozpowszechniana poprzez parafię, zarówno poprzez stronę internetową parafii, jak również z tzw. ambony. Wnioskodawca wykorzysta również materiały będące w swoim posiadaniu, takie jak zdjęcia, wycinki gazet czy wspomnienia. Autorskie prawa majątkowe do zdjęć składających się na wystawę oraz użytych w publikacji, jak również do samej publikacji, posiadać będzie Wnioskodawca. Dodatkowo, doświadczony historyk, który będzie się zajmował opracowaniem publikacji, przeprowadzi kwerendę materiałów w dostępnych mu archiwach i bibliotekach, jak również dokona wyboru materiałów, w tym szczególnie zdjęć, które znajdą się w publikacji. Zakończenie pierwszego etapu wydania publikacji planowane jest w terminie do 31 grudnia 2017 r. Kolejny etap - opracowanie dostępnych materiałów, zajmie trzy kolejne miesiące i planowany jest do zakończenia do 31 marca 2018 r.
Publikacja będzie zawierała łącznie nie mniej niż 80 stron plus okładki.
Format publikacji: 245 x 220 mm poziom; Papier środka kreda 200g błysk; Papier oklejki - kreda błysk 130 g + folia błysk; Oprawa twarda, klejona; Kolorystyka środka: 4+4 (CMYK); Kolorystyka okładki: 4+0; Kolor wyklejki biały; Wersja językowa: język polski.
Łącznie zostanie wydanych 500 sztuk publikacji. Dodatkowo, publikacja w postaci elektronicznej, będzie dostępna na stronie internetowej Wnioskodawcy, jak również na stronie internetowej Stowarzyszenia.
Do końca maja 2018 r. planowane jest opracowanie edytorskie publikacji, zakończone zatwierdzeniem projektu publikacji przez Wnioskodawcę. Do zatwierdzenia projektu, zostanie powołana licząca co najmniej 5 osób Kapituła Spotkania, w skład której wejdą przedstawiciele różnych wspólnot skupionych wokół parafii, jak też przedstawiciele lokalnych władz z księdzem proboszczem na czele. Wyboru członków dokona Rada Parafialna i Duszpasterska, działająca przy Parafii. Obrady Kapituły będą miały każdorazowo charakter jawny, a o wyniku głosowania będzie decydować zwykła większość głosów, przy obecności co najmniej 50 % + 1 składu. Oznacza to. że żeby głosowanie było skuteczne, w posiedzeniu Kapituły powinny wziąć udział co najmniej 3 osoby. Ponadto, Kapituła będzie opiniować pozostałe projekty, tj. projekt wystawy, jak też projekt medalu pamiątkowego. Udział w pracach Kapituły będzie bez wynagrodzenia dla jej członków i będzie miał charakter honorowego wolontariatu. Wybór członków i ukonstytuowanie się organu, planowany jest na kwiecień 2018 r.
Druk publikacji planowany jest na lipiec 2018 r. tak aby zdążyć z ostatecznym wydaniem przed Spotkaniem, zaplanowanym na 14 września 2018 r. Wydanie publikacji zostanie poprzedzone wydarzeniem kulturalnym, jakim będzie otwarcie wystawy dokumentującej historię Cmentarza mauzoleum. Wystawa mieścić się będzie w Świetlicy Parafii.
Proboszczem ww. parafii jest Rektor cmentarza. Świetlica, w której będzie można oglądać wystawę, należy do obiektów wspartych ze środków LGD w ramach perspektywy finansowej 2007 2013 w ramach projektu pn. Remont połączony z modernizacją świetlicy przy Parafii Infrastruktura wsparta w ramach ww. projektu, zostanie wykorzystana na potrzeby obecnego projektu.
Wnioskodawca zakłada, że w ramach wystawy, zostanie przedstawionych 18 najciekawszych zdjęć z tych, które znajdą się w publikacji. Zdjęcia zostaną przedstawione w wymiarze 80 x100 i będą dostępne do oglądania na terenie świetlicy. Wybór zdjęć nastąpi na przełomie maja i czerwca 2018 r., spośród fotografii wybranych do publikacji, a dokonany będzie poprzez Kapitułę Spotkania. Na czerwiec 2018 r. zaplanowano druk zdjęć, jak również otwarcie wystawy.
Na przełomie maja i czerwca, zostanie również dokonany przez Kapitułę wybór projektu medalu pamiątkowego. Kapituła dokona wyboru spośród propozycji zgłoszonych przez młodzież ze szkół, znajdujących się na terenie działania LGD. Łącznie zostanie wykonanych 400 pamiątkowych medali.
Zakłada się, że Kapituła obradować będzie co najmniej 3 razy, średnio po 2 godziny (wybór zdjęć, zatwierdzenie publikacji, jak również wybór projektu medalu pamiątkowego, co łącznie da 6 godzin pracy dla 5 wolontariuszy (łącznie 30 godzin pracy).
W ramach Spotkań odbędzie się wydarzenie innowacyjne w swojej skali, angażujące odbiorców w zupełnie nowej formule. Innowacyjność tego przedsięwzięcia polegać będzie na zaoferowaniu zupełnie nowego, nie praktykowanego dotychczas sposobu wykorzystania lokalnych zasobów i zaproponowaniu nowej formuły, jaką będzie wręczenie uczestnikom spotkania medalu pamiątkowego. Wnioskodawca planuje, że w Spotkaniach weźmie udział około 800 osób. Niemniej jednak w związku z tym, że udział w wydarzeniu będzie miał charakter otwarty, istnieje ryzyko przybycia większej liczby osób. Dlatego, aby zminimalizować to ryzyko, planuje się wcześniejszą rejestrację na spotkanie. Zgłoszenia będą przyjmowane poprzez kontakt e-mail, bądź telefonicznie, w wyznaczonych godzinach, tj. na adres mailowy parafii, dostępny na stronie internetowej, jak również na numer telefonu parafii, również dostępny na stronie internetowej. Planuje się, że rekrutacja on-line będzie prowadzona od 20 sierpnia 2018 r. do 9 września 2018 r., tj. przez pełne trzy tygodnie. Rekrutacja telefoniczna odbywać się będzie w tym samym czasie, niemniej jednak odbywać się będzie jedynie w dni robocze, w godzinach 8.00 9.00 oraz 16.00 - 17.00. Da to łącznie 30 godzin pracy wolontariuszy. Ponadto, możliwa będzie rejestracja osób bezpośrednio w kancelarii parafialnej, w godzinach pracy kancelarii. Ostateczne zamknięcie listy uczestników, zostanie dokonane na tydzień przed planowanym przedsięwzięciem, tj. 9 września 2018 r. o godzinie 24.00. Wręczanie medali pamiątkowych zaplanowano według następującego klucza: najpierw rodziny ofiar pochowanych na cmentarzu, potem zaproszeni goście, przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, wstępnie około 30 osób. W dalszej kolejności medale będą wręczane pozostałym uczestnikom spotkania według kolejności podchodzenia. Medale wręczał będzie ks. Proboszcz, bądź przedstawiciel zaproszonych gości. Wraz z medalami, wręczane będą ww. publikacje historyczne. W przypadku, gdy na spotkaniu będzie ponad 400 osób, pozostali uczestnicy otrzymają jedynie książki, jedynie w przypadku, gdy zapisze się więcej niż 500 osób, planuje się wręczanie książek według kolejności zgłoszeń. W takiej sytuacji, zarejestrowanym uczestnikom, przed spotkaniem zostaną wręczone specjalne identyfikatory, uprawniające do otrzymania medalu i publikacji.
Spotkanie cmentarne rozumiane jako spotkanie mieszkańców terenu działania LGD, w tym szczególnie uczniów i studentów z tego terenu z rodzinami ofiar spoczywających na cmentarzu, odbędzie się przy krzyżu upamiętniającym. Podczas spotkania planowane jest wystąpienie Rektora Cmentarza, Ks. Prałata, jak również przedstawicieli rodzin osób zamordowanych. Spotkanie rozpocznie się około godziny 11.00. Wcześniej już około godziny 9.00 na miejscu pojawią się organizatorzy. W przypadku zapisania się ponad 500 osób, o godzinie 9.30 rozpocznie się wydawanie identyfikatorów, zgodnie z dokonanymi wcześniej zapisami. Zapisy na miejscu trwać będą do momentu rozpoczęcia spotkania cmentarnego. Całość spotkania zaplanowana jest na półtorej godziny, tj. do godziny 12.30, tj. przemówienia plus wręczenie pamiątkowych medali oraz publikacji historycznej.
Po części cmentarnej, odbywającej się bezpośrednio nad mogiłami ofiar, nastąpi przeniesienie uroczystości poza teren cmentarza, w tzw. plener. Całość przedsięwzięcia będzie wzbogacona okolicznościowymi przemówieniami, w tym krótkim wystąpieniem osoby, która będzie odpowiadać na merytoryczne opracowanie publikacji, przybliżające uczestnikom jej tematykę.
Po wystąpieniach uczestnikom spotkania zostanie zaproponowany drobny poczęstunek. gdzie w warunkach plenerowych uczestnicy będą mieli możliwość konwersacji i podzielenia się pomiędzy sobą wspomnieniami o miejscu oraz o bliskich zmarłych, którzy są pochowanymi na cmentarzu. Niemniej jednak, z uwagi, z uwagi na fakt, iż w uroczystości planowany jest udział Prezydenta i Kardynała, poczęstunek będzie dostosowany do rangi przedsięwzięcia Wnioskodawca zakłada, że w pracach porządkowych, ze względu na udział ponad 300 osób, jak również udział ważnych gości, potrzebna będzie sprawna służba porządkowa, nie tylko podczas spotkania, ale również przed spotkaniem, jak też po spotkaniu (sprzątanie terenu). Wnioskodawca zakłada więc udział 10 wolontariuszy podczas spotkania, gdzie każdy z nich będzie zaangażowany w prace porządkowe (rejestracja i informacja, ustawianie uczestników w rzędy - łącznie 7 osób), czy pomoc lekarska (lekarz wolontariusz i dwie pielęgniarki wolontariuszki - łącznie 3 osoby), średnio po około 5, 34 godziny na osobę, co da łącznie 53, 3813 godzin pracy wolontariatu.
Cel projektu zasadza się na realizacji 5 zadań:
- Wystawa fotograficzna dokumentująca historię miejsca: Cmentarza - mauzoleum oraz osób tam pochowanych.
- Wydanie publikacji pod tytułem: miejsce pamięci narodowej.
- Spotkanie cmentarne - spotkanie mieszkańców z terenu działania LGD, uczniów i studentów, będą mieli możliwość spotkania się z rodzinami ofiar spoczywających na cmentarzu przy udziale zaproszonych gości.
- Medal pamiątkowy jako symbol pamięci ofiarach wręczony zostanie uczestnikom spotkania cmentarnego (400 medali pamiątkowych).
- Spotkanie integracyjne połączone z okolicznościowym przemówieniami przedstawicieli władz lokalnych, środowisk kombatanckich z drobnym poczęstunkiem dla uczestników.
Parafia chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej operacji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Musi jednak wykazać, iż nie ma możliwość odzyskania podatku VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego. Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006. W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność, składanego przez Parafię - interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Parafia jest zobligowana do dostarczenia takiej interpretacji
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Parafia ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu Spotkania współfinansowanego w ramach poddziałania ,,Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn.zm.) Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur. Parafia nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Usługi nabywane w ramach realizacji operacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury za zrealizowane dostawy usług bądź towarów w ramach realizowanej operacji, wystawione będą na Parafię.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.
W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest organizacją nieposiadającą osobowości prawnej, nie jest też płatnikiem podatku VAT. Parafia uzyskała dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Parafia w ramach umowy będzie realizować operację w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Głównym celem planowanej operacji jest popularyzacja wiedzy historycznej wśród mieszkańców terenu LGD poprzez zaproponowanie oferty kulturalnej w nowej formule Spotkań, jaką będzie wystawa fotograficzna, publikacja i medal pamiątkowy upamiętniający bohaterów cmentarza.
Celem przedmiotowego projektu jest popularyzująca wiedzy historycznej, dotyczącej miejsca pamięci narodowej Cmentarza - mauzoleum. Cmentarz powstał w 1948 r. w miejscu kaźni i pochówku obywateli polskich, którzy między grudniem 1939 r., a lipcem 1941 r. zostali rozstrzelani przez hitlerowskiego okupanta - funkcjonariuszy SS. Sam cmentarz to przejmujący las krzyży z tablicami. Tylko na niektórych tablicach widnieją nazwiska zidentyfikowanych ofiar, na większości podana jest tylko przybliżona data egzekucji. Cel projektu zostanie zrealizowany m. in. poprzez wydanie bezpłatnej publikacji, pod tytułem miejsce pamięci narodowej, rozdawanej wśród mieszkańców terenu działania LGD, opisującej to miejsce kaźni. Wydanie publikacji zostanie poprzedzone wystawą fotograficzną, dokumentującą to Miejsce Pamięci. Podczas spotkania przedstawiciele władz krajowych i lokalnych, episkopatu wraz z kombatantami, uczniami, harcerzami oraz społecznością lokalną, oddadzą hołd pomordowanym. Na spotkanie zostanie zaproszony Prezydent RP, jak również Jego Eminencja Kardynał. Nada to spotkaniu wysoką rangę, dzięki obecności tak znamienitych gości. Spotkanie, na cmentarzu będą niezwykle ważnym wydarzeniem edukacyjnym w zakresie przekazywania młodym pokoleniom wiedzy o bohaterach spoczywających na cmentarzu. Będzie to znakomita lekcja historii, która dzięki realizacji przedmiotowego projektu, przyjmie formę trwalej, udokumentowanej wiedzy. Projekt zakłada bowiem opracowanie publikacji przez doświadczonego historyka, dokumentującej zarówno historię miejsca, jak również najbardziej znanych z zamordowanych w tym miejscu. Publikacja licząca około 90 stron, będzie rozdysponowana wśród uczestników spotkania, jak również w instytucjach publicznych z terenu funkcjonowania Stowarzyszenia, takich jak szkoły, urzędy i biblioteki.
Wydanie publikacji będzie podzielone na kilka etapów. Pierwszy z nich to zebranie materiałów, na podstawie których wydana zostanie publikacja. Powyższe zostanie zrealizowane między innymi poprzez udział w przedsięwzięciu lokalnej społeczności, zamieszkującej teren działania LGD. Informacja o zbieraniu materiałów, w tym szczególnie zdjęć związanych z tematem, będzie rozpowszechniana poprzez parafię, zarówno poprzez stronę internetową parafii, jak również z tzw. ambony. Wnioskodawca wykorzysta również materiały będące w swoim posiadaniu, takie jak zdjęcia, wycinki gazet czy wspomnienia. Autorskie prawa majątkowe do zdjęć składających się na wystawę oraz użytych w publikacji, jak również do samej publikacji, posiadać będzie Wnioskodawca. Dodatkowo, doświadczony historyk, który będzie się zajmował opracowaniem publikacji, przeprowadzi kwerendę materiałów w dostępnych mu archiwach i bibliotekach, jak również dokona wyboru materiałów, w tym szczególnie zdjęć, które znajdą się w publikacji. Zakończenie pierwszego etapu wydania publikacji planowane jest w terminie do 31 grudnia 2017 r. Kolejny etap - opracowanie dostępnych materiałów, zajmie trzy kolejne miesiące i planowany jest do zakończenia do 31 marca 2018 r. Łącznie zostanie wydanych 500 sztuk publikacji. Dodatkowo, publikacja w postaci elektronicznej, będzie dostępna na stronie internetowej Wnioskodawcy, jak również na stronie internetowej Stowarzyszenia.
Druk publikacji planowany jest na lipiec 2018 r. tak aby zdążyć z ostatecznym wydaniem przed Spotkaniem zaplanowanymi na 14 września 2018 r. Wydanie publikacji zostanie poprzedzone wydarzeniem kulturalnym, jakim będzie otwarcie wystawy dokumentującej historię Cmentarza mauzoleum. Wystawa mieścić się będzie w Świetlicy Parafii.
Świetlica, w której będzie można oglądać wystawę, należy do obiektów wspartych ze środków LGD w ramach perspektywy finansowej 2007 2013 w ramach projektu pn. Remont połączony z modernizacją świetlicy przy Parafii. Infrastruktura wsparta w ramach ww. projektu, zostanie wykorzystana na potrzeby obecnego projektu.
Wnioskodawca zakłada, że w ramach wystawy, zostanie przedstawionych 18 najciekawszych zdjęć z tych, które znajdą się w publikacji. Na czerwiec 2018 r. zaplanowano druk zdjęć, jak również otwarcie wystawy.
Na przełomie maja i czerwca, zostanie również dokonany przez Kapitułę wybór projektu medalu pamiątkowego. Kapituła dokona wyboru spośród propozycji zgłoszonych przez młodzież ze szkól, znajdujących się na terenie działania LGD. Łącznie zostanie wykonanych 400 pamiątkowych medali.
W ramach Spotkań odbędzie się wydarzenie innowacyjne w swojej skali, angażujące odbiorców w zupełnie nowej formule. Innowacyjność tego przedsięwzięcia polegać będzie na zaoferowaniu zupełnie nowego, nie praktykowanego dotychczas sposobu wykorzystania lokalnych zasobów i zaproponowaniu nowej formuły, jaką będzie wręczenie uczestnikom spotkania medalu pamiątkowego. Wnioskodawca planuje, że w Spotkaniach weźmie udział około 800 osób.
Spotkanie cmentarne rozumiane jako spotkanie mieszkańców terenu działania LGD, w tym szczególnie uczniów i studentów z tego terenu z rodzinami ofiar spoczywających na cmentarzu, odbędzie się przy krzyżu upamiętniającym. Podczas spotkania planowane jest wystąpienie Rektora Cmentarza, Ks. Prałata, jak również przedstawicieli rodzin osób zamordowanych.
Po części cmentarnej, odbywającej się bezpośrednio nad mogiłami ofiar, nastąpi przeniesienie uroczystości poza teren cmentarza, w tzw. plener. Całość przedsięwzięcia będzie wzbogacona okolicznościowymi przemówieniami, w tym krótkim wystąpieniem osoby, która będzie odpowiadać na merytoryczne opracowanie publikacji, przybliżające uczestnikom jej tematykę.
Po wystąpieniach uczestnikom spotkania zostanie zaproponowany drobny poczęstunek. gdzie w warunkach plenerowych uczestnicy będą mieli możliwość konwersacji i podzielenia się pomiędzy sobą wspomnieniami o miejscu oraz o bliskich zmarłych, którzy są pochowanymi na cmentarzu. Niemniej jednak, z uwagi, z uwagi na fakt, iż w uroczystości planowany jest udział Prezydenta i Kardynała, poczęstunek będzie dostosowany do rangi przedsięwzięcia Wnioskodawca zakłada, że w pracach porządkowych, ze względu na udział ponad 300 osób, jak również udział ważnych gości, potrzebna będzie sprawna służba porządkowa, nie tylko podczas spotkania, ale również przed spotkaniem, jak też po spotkaniu (sprzątanie terenu).
Cel projektu zasadza się na realizacji 5 zadań:
- Wystawa fotograficzna dokumentująca historię miejsca: Cmentarza - mauzoleum oraz osób tam pochowanych.
- Wydanie publikacji pod tytułem: miejsce pamięci narodowej.
- Spotkanie cmentarne - spotkanie mieszkańców z terenu działania LGD, uczniów i studentów, będą mieli możliwość spotkania się z rodzinami ofiar spoczywających na cmentarzu przy udziale zaproszonych gości.
- Medal pamiątkowy jako symbol pamięci ofiarach wręczony zostanie uczestnikom spotkania cmentarnego (400 medali pamiątkowych).
- Spotkanie integracyjne połączone z okolicznościowym przemówieniami przedstawicieli władz lokalnych, środowisk kombatanckich z drobnym poczęstunkiem dla uczestników.
Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Parafii będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją planowanego projektu pn. Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT, a zakupy dokonane przez Wnioskodawcę w celu realizacji wymienionego we wniosku projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług..
Podsumowując, w odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją planowanego projektu pn. Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zwrotu podatku VAT zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.
Należy nadmienić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej
Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej