Prawo do odliczenia podatku związanego z wydatkami dotyczącymi utrzymania budynków użyteczności publicznej. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.556.2018.1.MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.10.2018, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.556.2018.1.MN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku związanego z wydatkami dotyczącymi utrzymania budynków użyteczności publicznej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2018 r. (data wpływu 2 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług dotyczących realizowanego projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług dotyczących realizowanego projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina w ramach Regionalnego Programu Operacyjny Województwa na lata 2014-2020, w ramach programu osi priorytetowej 6. Rozwój Miast, działania 6.1 Efektywność energetyczna w sektorze publicznym bierze udział w projekcie pod tytułem: T.. Realizacja projektu dotyczy działań służących ochronie środowiska poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza i gazów cieplarnianych poprzez zastosowanie przyjaznych i energooszczędnych rozwiązań technicznych i technologicznych w zakresie termomodernizacji wraz z OZE obiektów użyteczności publicznej na terenie gminy.

Bezpośrednio za realizację projektu odpowiedzialna będzie Gmina, a w szczególności powołany na czas realizacji projektu Zespół ds. realizacji projektu, w oparciu o wydzielone w ramach struktury organizacyjnej Urzędu Gminy osoby odpowiedzialne za sprawy inwestycyjne na terenie Gminy oraz pracownicy działu finansów. Właścicielem całego nowopowstałego majątku wytworzonego w ramach realizacji projektu będzie Gmina.

Realizacja inwestycji dotyczy przeprowadzenia działań termomodernizacyjnych w czterech obiektach użyteczności publicznej w Gminie:

  1. Szkoła Podstawowa w X.,
  2. Gimnazjum w X.,
  3. Szkoła Podstawowa w Y,
  4. Ośrodek Zdrowia w Z.

Przewidziany w ramach realizacji inwestycji zakres projektu obejmuje termomodernizację obiektów użyteczności publicznej na terenie Gminy poprzez:

  1. W odniesieniu do Szkoły Podstawowej z salą gimnastyczną w X:


      &
    1. modernizację systemu ogrzewania obejmującą: wymianę istniejącego kotła na nowy kocioł kondensacyjny olejowy z możliwością zastosowania palników gazowych po podłączeniu budynku do sieci gazowniczej, wymiana starych grzejników i instalacji c.o., montaż zaworów podpionowych, równoważących i regulacyjnych, zastosowanie liczników zużycia ciepła oraz montaż automatyki pogodowej i sterowników czasowych;
      &
    2. modernizację instalacji c.w.u. obejmującą: wymianę starego zasobnika c.w.u. na nowy o wyższej sprawności i lepszej izolacyjności cieplnej;
      &
    3. modernizację elewacji obejmującą ocieplenie ścian zewnętrznych, w tym ścian zewnętrznych piwnic i cokołów,
      &
    4. ocieplenie stropodachu oraz stropu wewnętrznego nad poddaszem;
      &
    5. wymianę okien zewnętrznych;
      &
    6. wymianę drzwi zewnętrznych;
      &
    7. montaż instalacji odgromowej budynku.


  2. W odniesieniu do Gimnazjum w X:


      &
    1. modernizację systemu ogrzewania obejmującą: wymianę starych grzejników i instalacji c.o., montaż zaworów podpionowych, równoważących i regulacyjnych, zastosowanie liczników zużycia ciepła oraz montaż automatyki pogodowej i sterowników czasowych;

      &
    2. modernizację instalacji c.w.u. obejmującą: wymianę starego zasobnika c.w.u. na nowy o wyższej sprawności i lepszej izolacyjności cieplnej;
      &
    3. modernizację elewacji obejmującą ocieplenie ścian zewnętrznych, w tym ścian zewnętrznych piwnic i cokołów;
      &
    4. ocieplenie stropu wewnętrznego nad poddaszem;
      &
    5. wymianę okien zewnętrznych;
      &
    6. wymianę drzwi zewnętrznych;
      &
    7. montaż instalacji odgromowej budynku.


  3. W odniesieniu do Szkoły Podstawowej w Y.:


      &
    1. modernizację systemu ogrzewania obejmującą: wymianę istniejącego kotła na nowy kocioł kondensacyjny olejowy z możliwością zastosowania palników gazowych po podłączeniu budynku do sieci gazowniczej, wymiana starych grzejników i instalacji c o., montaż zaworów podpionowych, równoważących i regulacyjnych, zastosowanie liczników zużycia ciepła oraz montaż automatyki pogodowej i sterowników czasowych;
      &
    2. modernizację instalacji c.w.u. obejmującą: wymianę starego zasobnika c.w.u na nowy o wyższej sprawności i lepszej izolacyjności cieplnej;
      &
    3. modernizację elewacji obejmującą ocieplenie ścian zewnętrznych, w tym ścian zewnętrznych piwnic i cokołów;
      &
    4. ocieplenie stropu wewnętrznego nad poddaszem;
      &
    5. wymianę okien zewnętrznych;
      &
    6. wymianę drzwi zewnętrznych;
      &
    7. montaż instalacji odgromowej budynku.


  4. W odniesieniu do Ośrodka Zdrowia w Z.:


      &
    1. modernizację systemu ogrzewania obejmującą, wymianę istniejącego kotła węglowego na nowoczesny kocioł na biomasę - pellet z automatycznym podajnikiem paliwa i rusztem z samoczynnym zapłonem, wymiana starych grzejników i instalacji c o., montaż zaworów podpionowych równoważących i regulacyjnych, zastosowanie liczników zużycia ciepła oraz montaż automatyki pogodowej i sterowników czasowych;
      &
    2. modernizację instalacji c.w.u. obejmującą: demontaż istniejących elektrycznych podgrzewaczy c.w.u., montaż zasobnika c.w.u i pompy ciepła oraz wykonanie nowych podejść z kotłowni;
      &
    3. modernizację elewacji obejmującą ocieplenie ścian zewnętrznych, w tym ścian zewnętrznych piwnic i cokołów;
      &
    4. ocieplenie stropodachu;
      &
    5. wymianę okien zewnętrznych;
      &
    6. wymianę drzwi zewnętrznych;
      &
    7. wymiana bramy garażowej;
      &
    8. montaż instalacji odgromowej budynku.

Opis działalności prowadzonej przez poszczególne obiekty.

1. Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum w X:

Oba obiekty służą realizacji zadań własnych Gminy w zakresie edukacji zgodnie z art. 7 ust.1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym. Za eksploatację obiektów oraz świadczenie usług publicznych w zakresie edukacji odpowiedzialna jest jednostka organizacyjna Gminy, tj. Szkoła Podstawowa w X.

Nieznaczna część obiektów jest także przeznaczana pod odpłatny wynajem na sklepik szkolny oraz wynajem lokalu (garażu szkolnego) pod kwiaciarnię.

Nakłady inwestycyjne związane z częścią budynku objętą wynajmem na cele komercyjne w realizowanym projekcie uwzględniono w kosztach niekwalifikowanych, powierzchnie wynajmowane na cele komercyjne nie będą objęte dofinansowaniem.

2. Szkoła Podstawowa w Y.

Obiekt służy realizacji zadań własnych Gminy w zakresie edukacji (zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym). Za eksploatację obiektów oraz świadczenie usług publicznych w zakresie edukacji odpowiedzialna jest jednostka organizacyjna Gminy, tj. Szkoła Podstawowa w Y. W obiekcie funkcjonują także:

  • Schronisko młodzieżowe, które stanowi placówkę oświatowo-wychowawczą, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i funkcjonuje jako oddział Powiatowego Schroniska Młodzieżowego w A. Schronisko jest jednostką budżetową, która realizuje ustalony roczny plan finansowy. Za usługi noclegowe świadczone przez schronisko pobierane są opłaty, których wysokość określa organ prowadzący. Schronisko Młodzieżowe Powiatowe nie osiąga zysku, wszystkie zarobione pieniądze przeznaczane są na utrzymanie obiektu. Schronisko użytkuje część powierzchni we wskazanym obiekcie na podstawie umowy najmu.
  • Mieszkanie nauczycielskie.

Nakłady inwestycyjne związane z częścią budynku objętą wynajmem na mieszkanie nauczycielskie uwzględniono w kosztach niekwalifikowanych.

3. Ośrodek Zdrowia w Z.

Budynek stanowiący własność Gminy od 2005 r. jest częściowo wykorzystywany do celów prowadzenia działalności w zakresie ochrony zdrowia. Budynek jest obecnie wynajmowany przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, zgodnie z postanowieniem Uchwały (przewidziano 10-letni okres wynajmu, powierzchnia wynajęta wynosi 182 m2, podczas gdy powierzchnia całego obiektu wynosi 422,9 m2). Całość świadczeń medycznych wykonywanych w ramach funkcjonowania NZOZ opiera się o publiczny system opieki zdrowotnej (100% finansowania z NFZ). W obiekcie brak gabinetów prywatnych, które prowadziłyby działalność komercyjną (tj. niefinansowaną przez NFZ). Ośrodek Zdrowia świadczy usługi dla mieszkańców Gminy oraz okolicznych miejscowości. Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym Gmina realizuje nieprzerwanie zadanie własne w zakresie ochrony zdrowia (nie zastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego). Obecnie zadania te realizowane są za pomocą Zespołu Ośrodków Zdrowia, który realizuje świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej mieszkańców Gminy w ramach umowy z oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia. Nakłady inwestycyjne związane z częścią budynku objętą wynajmem uwzględniono w kosztach niekwalifikowanych.

Część budynku jest także udostępniana nieodpłatnie przez Gminę, Gminnemu Ośrodkowi Kultury i Sportu, który z kolei udostępnia go na potrzeby funkcjonowania Koła Gospodyń Wiejskich działającego na terenie Gminy.

Ww. obiekty służą Gminie do realizacji zadań własnych w zakresie edukacji, kultury fizycznej oraz ochrony zdrowia.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Wszystkie wydatki ponoszone przez Gminę i jej jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawianymi na Gminę. Każda z jednostek organizacyjnych Gminy, do celów odliczenia podatku VAT ustala odrębne dla swojej jednostki wskaźniki proporcji, o których mowa w art. 86 oraz art. 90 ustawy

Aktywność Gminy podejmowana w zakresie termomodernizacji szkół oraz ośrodka zdrowia w Gminie wynika z konieczności utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym). Naliczony podatek VAT z wydatków dotyczących powierzchni budynków przeznaczonych na wynajem, związanych z komercyjną działalnością został ujęty po stronie wydatków niekwalifikowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług dotyczących realizowanego projektu w budynkach użyteczności publicznej, tj. Szkoły Podstawowej w X., Gimnazjum w X., Szkoły Podstawowej w Y, Ośrodka Zdrowia w Z?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizowanym projektem we wskazanych we wniosku budynkach użyteczności publicznej, tj. Szkoły Podstawowej w X., Gimnazjum w X., Szkoły Podstawowej w Y., Ośrodka Zdrowia w Z., będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w części w jakiej zakupy towarów i usługę będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Gmina nabywa bowiem towary i usługi, które służyć będą do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, z dniem 1 stycznia 2017 r., Gmina podjęła wspólne rozliczanie VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w art. 2 pkt 1 tej ustawy.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z kolei jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2. oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Odnośnie sposobu określenia proporcji należy wskazać, że na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. z 2015 r.. poz. 2193), zwane dalej: rozporządzeniem. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej sposobem określenia proporcji oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią cele inne niż związane z działalnością gospodarczą znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to. że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te. które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego, takie jak gminy, są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 ustawy).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Obecnie w budynkach w których realizowany jest projekt wykonywane są czynności zarówno opodatkowane VAT (najem), jak i niepodlegające opodatkowaniu VAT (edukacja publiczna).

Analiza przedstawionego opisu sprawy, w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego, prowadzi do wniosku, że w przypadku gdy wydatki związane z ww. projektem będą dotyczyły działalności gospodarczej podlegającej regulacją ustawy VAT, jak również działalności innej niż gospodarcza, tj. realizacji zadań publicznych niebędących działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, to przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem powinny znaleźć zastosowanie odpowiednie regulacje art. 86 ust. 2a-2h ustawy, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. oraz art. 90 ustawy.

W przypadku bowiem, gdy towary i usługi nabywane w ramach realizacji opisanego projektu będą wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, podatnik zobowiązany jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy i ww. rozporządzenia Następnie, w odniesieniu do zakupów wykorzystywanych zarówno do celów działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od podatku VAT, podatnik jest zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ustawy.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa. Gmina stoi na stanowisku, że w związku z realizacją Projektu będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r oraz z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h i art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, z którego wynika, że opisany projekt będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej Wnioskodawcy (czynności opodatkowanych i ewentualnie zwolnionych od podatku) oraz do działalności innej niż działalność gospodarcza, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej