Temat interpretacji
brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01 sierpnia 2018 r. (data wpływu 08 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska składa wniosek o dofinansowanie projektu do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Celem projektu jest wykonanie na terenie aglomeracji pomiarów (odbywać się one będą od poziomu terenu do + 150 m wzwyż) wybranych zanieczyszczeń powietrza (PM1, PM2.5, PM10, VOCs, PID, 03 i N02 formaldehydy, TRS i aminy, NO, N02, NH3, CO2, CO, H2S, organic solvents, O2, SO2 i odorów), które pozwolą przeanalizować przestrzenne zmiany stanu tych zanieczyszczeń.
W efekcie przeprowadzone zostaną pomiary i analizy, które uzupełnią oraz rozszerzą stan wiedzy o skali i poziomach zanieczyszczeń powietrza, a także pozwolą zweryfikować wiarygodność istniejących pomiarów zanieczyszczeń, które realizowane są w naziemnych stacjach monitoringu powietrza. Dzięki temu poszerzona zostanie wiedza o zakresie i poziomach zanieczyszczeń powietrza, a opracowane mapy zanieczyszczeń dla aglomeracji pozwolą zdefiniować źródła problemów i mogą stać się pomocne przy przygotowywaniu planów naprawczych dla jakości powietrza (mogą być przydatne nie tylko właściwym organom państwa, ale również mieszkańcom aglomeracji ).
Realizacja planowanego projektu badawczego wiąże się z posiadaniem jako wkład własny zestawu składającego się z 2 modułów pomiarowo-próbkujących wraz z 1 aparatem latającym. W zestawie zainstalowanych jest już 10 sensorów (2 x 5 szt.), które umożliwiają pomiary takich zanieczyszczeń. Dodatkowo w modułach znajdują się sensory mierzące stężenia substancji w powietrzu wraz z układem napełniania powietrzem worka laboratoryjnego oraz stacją naziemną (czyli laptopem, oprogramowaniem , modułem dalekiej łączności WiFi). Aparat latający współpracuje z modułem pomiarowo-próbkującym, dedykowanym kontrolerem lotu oraz z drugim kompletem baterii, a także ze stacją ładującą i kamerą płytkową.
W pierwszej kolejności zakupy związane są z koniecznością doposażenia/rozbudowania istniejącego sprzętu pomiarowego o nowe sensory, nowego drona (umożliwi on równoczesne pomiary większej ilości zanieczyszczeń) oraz baterie wydłużających czas pomiarów. W efekcie dokupiony byłby zestaw składający się z jednostki pomiarowo-próbkującej umożliwiającej mierzenie zanieczyszczeń gazowych w powietrzu atmosferycznym plus dodatkowy aparat latający (dzięki któremu w danym czasie będzie możliwe mierzenie wymienionych zanieczyszczeń gazowych). W następnej kolejności zakupy związane byłyby z rozbudowaniem możliwości pomiarowych o nowy układ pomiarowy czyli system detekcji lotnych związków działających na podstawie chromatografii gazowej i detektora. Natomiast po uzyskaniu sprzętu pomiarowego zakupy związane byłyby z oprogramowaniem GIS zawierającym funkcje wprowadzania, gromadzenia, analizowania oraz wizualizacji danych geoprzestrzennych, a także oprogramowania wspomagającego, czyli systemu OPA03.
Oprogramowanie to pozwoliłoby na interpretację wyników i przeprowadzenie symulacji dla analizowanych terenów.
Na zakończenie planowane są zakupy aparatów ... służących do treningu lotu dronem, dzięki którym zwiększy się bezpieczeństwo obsługi zarówno jednostki pomiarowo-próbkującej, jak i aparatu latającego
Uzyskane pomiary i przeprowadzone symulacje będą stanowić podstawę do opracowania publikacji dotyczących analizy przestrzennej (analiza stanu jakości powietrza wraz z wysokością nad powierzchnią ziemi) zmian stanu zanieczyszczenia powietrza w aglomeracji .
Przeprowadzone pomiary, analizy, symulacje i mapy zanieczyszczeń mogą być przydatne nie tylko właściwym organom państwa, ale również mieszkańcom i przedsiębiorcom prowadzącym działalność na terenie aglomeracji . Powyższe analizy są przede wszystkim ważne ze względu na fakt, że poziom zanieczyszczeń powietrza jest zmienny wraz z wysokością nad powierzchnią ziemi, i zupełnie inaczej mogą go odbierać mieszkańcy budynków parterowych, a inaczej osoby mieszkające w budynkach wielokondygnacyjnych. W konsekwencji ludność powinna w inny sposób reagować na problemy zgłaszane przez naziemne stacje monitoringu jakości powietrza. Dodatkowo pomiary te pozwalają przeanalizować sytuacje wynikające z tzw. niskiej emisji i określić obszary o podwyższonych lub przekroczonych poziomach zanieczyszczeń. Dzięki temu tego rodzaju analizy mogą być przydatne przy modelowaniu rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu, ponieważ ułatwiają dobór lokalizacji przyszłych źródeł emisji zanieczyszczeń, minimalizując wpływ zanieczyszczeń na środowisko naturalne, oraz mogą być pomocne w planowaniu kierunków zabudowy miejskiej i tworzeniu stref ochronnych.
Jednocześnie temat i zakres tego projektu oraz potencjalne korzyści z wykonywania takich pomiarów przy pomocy drona, czyli bezzałogowego statku powietrznego wyposażonego w mobilną aparaturę pomiarowo-próbkującą zyskał duże zainteresowanie oraz poparcie od Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w .
W efekcie realizacja projektu wpłynie dodatnio nie tylko na świadomość mieszkańców i odpowiednich służb, ale również będzie pozytywnie oddziaływać na ekologię województwa , ze względu na rozszerzenie istniejącego monitoringu jakości powietrza, a przez to wpłynie na zmniejszenie ilości generowanych zanieczyszczeń.
Politechnika jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury, dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Politechnikę , Wydział .
Efekty projektu Politechnika będzie wykorzystywała do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wszystkie nabyte w ramach ww. projektu towary, usługi i ewentualne środki trwałe będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza.
Nabyte w ramach ww. zadania towary, usługi i środki trwałe nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Politechnika ma prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z opisanym projektem ?
Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc się do art. 86 i art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz.U. z 2017 poz. 1221 z późn. zm.), w projekcie objętym wnioskiem Politechnika nie będzie wykorzystywać zakupionych towarów, usług i środków trwałych do działalności gospodarczej, wobec czego uczelni nie będzie przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy efekty projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej