Temat interpretacji
Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2018 r. (data wpływu 27 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Parafia Rzymskokatolicka nie jest i nigdy nie była zarejestrowana jako czynny płatnik podatku VAT. Nigdy nie składała i nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi też działalności gospodarczej.
Parafia Rzymskokatolicka jest na etapie wdrażania projektu, realizowanego na podstawie umowy o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowa zawarta została pomiędzy parafią a Samorządem Województwa w dniu 10 maja 2018 r. Projekt jest realizowany w oparciu o ustawę z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Celem projektu jest stworzenie warunków dla prowadzenia działalności kulturalnej w budynku Domu Katolickiego.
W ramach realizacji powyższego projektu Parafia Rzymskokatolicka finansuje koszty przebudowy i rozbudowy obiektu na cele społeczno-kulturalne, obejmujące wykonanie:
Zakres rzeczowy operacji robót remontowo-budowlanych:
- wykonanie ścianek poddasza o okładzin stropów;
- stolarka drzwiowa;
- posadzki i podłogi;
- okładziny ścian oraz malowanie;
- podjazd dla niepełnosprawnych;
- płyta odbojowa;
- roboty rozbiórkowe;
- ścianki działowe;
- posadzki;
- stolarka drzwiowa;
- malowanie i okładzina ścian;
- schody zewnętrzne.
- zagospodarowanie terenu przy budynku Domu Katolickiego.
Zakres prac został określony na podstawie kosztorysu inwestorskiego oraz opinii rzeczoznawcy. Parafia Rzymskokatolicka jest jedynym beneficjentem projektu i jedynym podmiotem odpowiedzialnym za jego realizację. Faktury i rachunki będą wystawiane na Parafię Rzymskokatolicką. Wnioskodawca zapłacił za wykonane prace budowlane, posiada umowę z wykonawcą, a prace zostały odebrane, zgodnie z przyjętym harmonogramem. Efekty rzeczowe (produkty projektu), tj. obiekt Domu Katolickiego, powstały w ramach realizacji projektu, pozostanie wyłączną własnością parafii i wykorzystywany będzie jedynie na potrzeby projektu. W wyniku realizacji projektu parafia nie będzie osiągać żadnych przychodów, obiekt będzie udostępniany nieodpłatnie, przyczyniając się do osiągnięcia celu operacji: Stworzenie warunków dla prowadzenia działalności kulturalnej.
Działalność Parafii Rzymskokatolickiej nie skutkuje i nie będzie skutkowała powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT. Parafia nie stanie się czynnym płatnikiem podatku VAT.
W ramach projektu powstały obiekt służyć będzie jedynie utrwaleniu, zachowaniu i promocji lokalnego dziedzictwa kulturowego. Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakiejkolwiek postaci.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Parafia Rzymskokatolicka ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów wiejskich na tata 2014-2020?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno, tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Z opisu sprawy wynika, że Parafia Rzymskokatolicka nie jest i nigdy nie była zarejestrowana jako czynny płatnik podatku VAT. Nigdy nie składała i nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi też działalności gospodarczej. Parafia Rzymskokatolicka jest na etapie wdrażania projektu, realizowanego na podstawie umowy o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowa zawarta została pomiędzy parafią a Samorządem Województwa w dniu 10 maja 2018 r. Projekt jest realizowany w oparciu o ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem projektu jest stworzenie warunków dla prowadzenia działalności kulturalnej w budynku Domu Katolickiego. W ramach realizacji powyższego projektu Parafia Rzymskokatolicka finansuje koszty przebudowy i rozbudowy obiektu na cele społeczno-kulturalne, obejmujące wykonanie: I. Zakres rzeczowy operacji robót remontowo-budowlanych: wykonanie ścianek poddasza o okładzin stropów; stolarka drzwiowa; posadzki i podłogi; okładziny ścian oraz malowanie; podjazd dla niepełnosprawnych; płyta odbojowa; roboty rozbiórkowe; ścianki działowe; posadzki; stolarka drzwiowa; malowanie i okładzina ścian; schody zewnętrzne. II. Zagospodarowanie terenu przy budynku Domu Katolickiego. Zakres prac został określony na podstawie kosztorysu inwestorskiego oraz opinii rzeczoznawcy. Parafia Rzymskokatolicka jest jedynym beneficjentem projektu i jedynym podmiotem odpowiedzialnym za jego realizację. Faktury i rachunki będą wystawiane na Parafię Rzymskokatolicką. Wnioskodawca zapłacił za wykonane prace budowlane, posiada umowę z wykonawcą, a prace zostały odebrane, zgodnie z przyjętym harmonogramem. Efekty rzeczowe (produkty projektu), tj. obiekt Domu Katolickiego, powstały w ramach realizacji projektu, pozostanie wyłączną własnością parafii i wykorzystywany będzie jedynie na potrzeby projektu. W wyniku realizacji projektu parafia nie będzie osiągać żadnych przychodów, obiekt będzie udostępniany nieodpłatnie, przyczyniając się do osiągnięcia celu operacji: Stworzenie warunków dla prowadzenia działalności kulturalnej. Działalność Parafii Rzymskokatolickiej nie skutkuje i nie będzie skutkowała powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT. Parafia nie stanie się czynnym płatnikiem podatku VAT. W ramach projektu powstały obiekt służyć będzie jedynie utrwaleniu, zachowaniu i promocji lokalnego dziedzictwa kulturowego. Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakiejkolwiek postaci.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu, nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT Parafia nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów z tytułu ww. projektu.
Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki, tj. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W konsekwencji stanowisko przedstawione we wniosku oceniono jako prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej