Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku dostawy nieruchomości niezabudowanej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2018 r. (data wpływu 30 lipca 2018 r.), uzupełnionym w dniach 4 i 17 września 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania czynności sprzedaży nieruchomości niezabudowanej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 4 i 17 września 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania czynności sprzedaży nieruchomości niezabudowanej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Składa do właściwego urzędu skarbowego comiesięczne deklaracje VAT-7. Zgodnie z Zarządzeniem Nr Burmistrza Miasta i Gminy ... z dnia . Miasto i Gmina ... przeznaczyło do sprzedaży w drodze przetargu pisemnego nieograniczonego nieruchomość gruntową niezabudowaną stanowiącą działkę nr 613/203 o pow. 0,5004 ha, położoną w obrębie geodezyjnym W., stanowiącą jej własność. Sprzedaż nieruchomości gruntowej nr 613/203 jest dopuszczalna pod warunkiem ustanowienia na działce nr 613/203 na rzecz Miasta i Gminy ... nieodpłatnej służebności przesyłu - w związku z usytuowaniem na tej działce sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej.
Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Gminy ... część nieruchomości gruntowej 613/203 przeznaczona jest jako teren usług komercyjnych, oznaczony symbolem Uc (pow. 0,4904 ha), część jako teren rolniczy oznaczony symbolem R (pow. 0,0100 ha). Cena sprzedaży powyższej nieruchomości wynosi 240.000,00 zł netto + podatek VAT w wysokości ustawowej, w tym:
- cena sprzedaży terenów usług komercyjnych o pow. 0,4904 ha wynosi: 239 800 zł netto + podatek VAT w wysokości ustawowej,
- cena sprzedaży terenów rolniczych o pow. 0,0100 ha, wynosi: 200 zł netto + podatek VAT w wysokości ustawowej.
Działka nr 613/203 powstała w wyniku podziału działki 613/10. Gmina ... nieruchomość gruntową 613/10 nabyła od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z nabyciem niezabudowanej nieruchomości gruntowej nr 613/10 Gminie ... nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.
Zgodnie z aktami notarialnymi zakupu działki 613/10, działka przeznaczona była na cele rozwojowe Gminy ..., a więc na cel publiczny w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami.
W uzupełnieniu do wniosku z dnia 11 września 2018 r. Gmina wskazała, że na nieruchomości gruntowej oznaczonej nr 613/203 nie znajdują się jakiekolwiek budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Nazwą tereny usług komercyjnych opisaną we wniosku oznaczone są grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Przedmiotowa działka nr ew. 613/203 objęta jest aktualnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dla terenu objętego ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie wydaje się decyzji o warunkach zabudowy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy sprzedaż działki - w zakresie, w jakim działka stanowi tereny usług komercyjnych będzie podlegać opodatkowaniu VAT, natomiast sprzedaż działki - w zakresie, w jakim działka stanowi tereny rolnicze - będzie korzystać ze zwolnienia z VAT?
Jeśli tut. organ podzieli stanowisko Miasta i Gminy ..., że sprzedaż działki częściowo podlega zwolnieniu z VAT, a częściowo podlega opodatkowaniu VAT, Miasto i Gmina prosi o odpowiedź na następujące pytanie:
W jaki sposób Miasto i Gmina ... powinna ustalić, jaka część ceny należnej Gminie ... z tytułu sprzedaży działki podlega opodatkowaniu VAT, jaka jej część jest zwolniona z VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy,
Ad. 1
Sprzedaż działki nie będzie miała jednorodnego charakteru.
Sprzedaż nieruchomości w zakresie, w jakim nieruchomość stanowi tereny usług komercyjnych - według ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przy zastosowaniu podstawowej 23% stawki podatku VAT. Natomiast w pozostałym zakresie (tereny rolnicze), będzie podlegała zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt i ustawy VAT). Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT).
Grunt spełnia definicje towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy VAT, a jego sprzedaż stanowi dostawę, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy VAT.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy VAT grunty przeznaczone pod zabudowę, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, to tereny budowlane.
Natomiast przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT stanowi, że dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane zwalania się od podatku od towarów i usług.
Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ma zastosowanie, gdy:
- z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że działka nie jest przeznaczona pod zabudowę,
- dla działki nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a z decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wynika, że działka nie jest przeznaczona pod zabudowę,
- dla działki nie istnieje ani miejscowy plan
zagospodarowania przestrzennego, ani decyzja
o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Ponieważ nieruchomość gruntowa nr 613/203 zlokalizowana jest na terenie, dla którego został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, przeznaczenie nieruchomości należy ustalać w odniesieniu do zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W związku z powyższym sprzedaż części działki nr 613/203, która przeznaczona jest w miejscowym planie zagospodarowania jako teren usług komercyjnych będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki VAT 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy. Natomiast sprzedaż części działki nr 613/203, która przeznaczona jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny rolnicze, będzie korzystała ze zwolnienia do podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Ad. 2.
Zdaniem Wnioskodawcy cenę sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej nr 613/203 o pow. 0,5004 ha należy ustalić według klucza wartościowego.
Stosując klucz wartościowy:
- dla terenów usług komercyjnych o powierzchni 0,4904 ha, cena sprzedaży będzie wynosić:
zł netto + VAT 23% tj. zł. = zł
- dla terenów rolniczych o powierzchni 0,0100 ha, cena sprzedaży będzie wynosić:
zł netto, +VAT (zwolnienie) = zł
Całkowita cena sprzedaży wyniesie: zł netto + podatek VAT: zł.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumieć należy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług i zamierza sprzedać w trybie przetargowym nieruchomość niezabudowaną stanowiącą działkę nr 613/203 o pow. 0,5004 ha, której jest właścicielem. W obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa nieruchomość ujęta jest:
- częściowo (powierzchnia 0,0100 ha), jako teren rolniczy (symbol R), teren wyłączony z zabudowy,
- częściowo (powierzchnia 0,4904 ha), jako teren usług komercyjnych, przeznaczony pod zabudowę oznaczony symbolem Uc.
Działka nr 613/203 powstała w wyniku podziału działki 613/10. Gmina nieruchomość gruntową 613/10 nabyła od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z nabyciem niezabudowanej nieruchomości gruntowej nr 613/10 Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Zgodnie z aktami notarialnymi zakupu działki 613/10, działka przeznaczona była na cele rozwojowe Gminy , a więc na cel publiczny w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. kwestii opodatkowania sprzedaży działki nr 613/203, która w miejscowym planie zagospodarowania terenu oznaczona jest częściowo jako teren rolniczy oraz częściowo jako teren usług komercyjnych, przeznaczony pod zabudowę o symbolu Uc.
Na wstępie należy wyjaśnić, że nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wobec powyższego, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że dostawa przez Wnioskodawcę działki nr 613/203 będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną) i dla tej czynności Gmina wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Wobec tego, powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.
Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, pod pojęciem tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane są zwolnione od podatku.
Powyższe uregulowanie oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi są zwolnione od podatku VAT.
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1073, z późn. zm.), reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.
Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.
Natomiast art. 4 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Natomiast odnosząc się do zastosowania zwolnienia od podatku dla sprzedaży działki nr 613/203 należy wskazać, że z przedstawionego opisu sprawy wynika, że działka będąca przedmiotem zbycia zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ujęta jest:
- częściowo (powierzchnia 0,0100 ha), jako teren rolniczy (symbol R), teren wyłączony z zabudowy,
- częściowo (powierzchnia 0,4904 ha), jako teren usług komercyjnych, przeznaczony pod zabudowę oznaczony symbolem Uc.
Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że przedmiotem dostawy będzie działka niezabudowana obejmująca teren rolniczy o pow. 0,0100 ha, wyłączony z zabudowy oraz teren usług komercyjnych o pow. 0,4904 ha, przeznaczony pod zabudowę.
W kontekście powołanych przepisów prawa należy wskazać, że w tej sytuacji Gmina przy sprzedaży działki nr 613/203 o różnym przeznaczeniu wynikającym z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie zobowiązana do zastosowania właściwej stawki podatku VAT, bądź zwolnienia od podatku.
W konsekwencji, sprzedaż części działki nr 613/203 przeznaczonej na podstawie ww. planu jako teren rolniczy o pow. 0,0100 ha będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Natomiast część ww. gruntu oznaczonego jak teren usług komercyjnych przeznaczony pod zabudowę o pow. 0,4904 ha nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. artykułu, bowiem ta część działki stanowi tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.
W tym miejscu należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia dla dostawy tej części działki od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów zarówno nieruchomości, jak i ruchomości przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy, czy lat) wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W analizowanej sprawie Gminie nie będzie również przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dla dostawy części działki nr 613/203 przeznaczonej pod zabudowę o pow. 0,4904 ha, bowiem jak wynika z treści wniosku nieruchomość gruntowa będąca przedmiotem sprzedaży nie była przez Gminę wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. W związku z powyższym, nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.
Podsumowując, dostawa części działki nr 613/203, która przeznaczona jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako teren usług komercyjnych, oznaczony symbolem Uc o pow. 0,4904 ha będzie podlegać opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.
Przedmiotem wątpliwości Gminy jest również kwestia ustalania, czy należy zastosować klucz wartościowy przy sprzedaży działki nr 613/203.
Odnośnie zastosowania przez Gminę odpowiedniego klucza alokacji należy wskazać, że ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części. Zatem można przyjąć różne rozwiązania, np. wg klucza powierzchniowego (udziału powierzchni gruntu podlegających poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w ogólnej powierzchni gruntu) lub wg klucza wartościowego (udziału wartości gruntu podlegających poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w wartości gruntu ogółem). Zatem każda metoda czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnym przypadku miarodajna, będzie właściwa.
Należy przy tym zaznaczyć, że wybór odpowiedniej metody, czy klucza podziału należy wyłącznie do podatnika, który winien sam zdecydować, czy jest to metoda obiektywna i wiarygodna w jego konkretnej sytuacji.
Zatem, jeśli zastosowanie przez Gminę klucza wartościowego będzie odzwierciedlało stan faktyczny i będzie w konkretnej sytuacji Gminy metodą najbardziej obiektywną i wiarygodną, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby Gmina taką metodę zastosowała.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Ponadto, należy wyjaśnić, że ocena prawidłowości postępowania Wnioskodawcy w kwestii zastosowania odpowiedniego klucza podziału może być natomiast dokonana wyłącznie przez właściwy organ podatkowy lub organ kontroli celno-skarbowej w toku kontroli podatkowej lub celno-skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego w oparciu o przedstawiony we wniosku opis, a nie o zebrany w sprawie materiał dowodowy. Organ wydający interpretację nie przeprowadza postępowania dowodowego.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej