Temat interpretacji
Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2017 r. (data wpływu 13 lutego 2017 r.), uzupełnionym w dniu 10 kwietnia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lutego 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 10 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Od dnia stycznia 2017 r. Powiat realizuje projekt pn. .
Powiat jest organem prowadzącym dla wymienionych szkół.
Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 04.01 Infrastruktura ponadgimnazjalnych szkół zawodowych i jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Środki pochodzące z Unii Europejskiej stanowią %, natomiast wkład własny wynosi %.
Projekt realizowany jest na terenie Powiatu. Głównym problemem, który wskazuje na konieczność realizacji projektu, jest niska dostępność infrastruktury oraz niezadawalająca jakość oferty kształcenia zawodowego.
Głównym celem projektu jest poprawa warunków i jakości kształcenia w trzech ośrodkach kształcenia zawodowego. Okres realizacji projektu 2017 r. 2018 r.
Projekt obejmuje wyposażenie pracowni w , wyposażone zostaną pracownie:
- pracownia lokalnych sieci komputerowych i sieciowych systemów operacyjnych,
- turystyczno-geograficzna,
- spedycji,
- środków transportu,
- obsługi turystycznej,
- hotelarska,
- komunikacji w języku obcym, p aplikacji internetowych,
- gospodarki materiałowej.
W zostanie wyposażonych pracowni zawodowych:
- pracownia elektrotechniki i elektroniki,
- instalacji i eksploatacji urządzeń elektronicznych,
- rysunku technicznego,
- technologii mechanicznej,
- przepisów ruchu drogowego,
- komunikacji w języku obcym zawodowym.
W zostaną wyposażone pracownie zawodowe:
- pracownie kwalifikacji E.05 (montaż układów i urządzeń elektronicznych), E.06 (wykonywanie instalacji urządzeń elektrycznych), E.20 (eksploatacja urządzeń elektrycznych),
- diagnostyki samochodowej,
- gastronomiczna,
- kształcenia praktycznego CNC.
Ponadto projekt obejmuje działania o charakterze inwestycyjnym:
- modernizację sieci komputerowej w budynku ,
- przebudowę i adaptację pomieszczenia na potrzeby pracowni diagnostyki samochodowej w budynku ,
- remont pracowni elektroniki i instalacji elektronicznych w .
Działania o charakterze inwestycyjnym wymagają zapewnienia nadzoru inwestorskiego.
Budynki są wykorzystywane w celu prowadzenia działalności statutowej, tj. działalności dydaktycznej i kształcenia umiejętności zgodnie z programami nauczania. Z realizacją projektu wiąże się również zorganizowanie kształcenia ustawicznego (kwalifikacyjne kursy zawodowe) w zakresie: sporządzania potraw i napojów, montażu układów i urządzeń elektronicznych, wykonywania instalacji urządzeń elektronicznych, diagnozowania i naprawy podzespołów i zespołów samochodowych.
Przeprowadzenie ww. kwalifikacyjnych kursów zawodowych wiąże się z poniesieniem kosztów związanych z wynagrodzeniem nauczycieli, zakupem strojów roboczych, badaniami lekarskimi oraz zakupem materiałów do zajęć oraz materiałów biurowych.
Do realizacji projektu niezbędne jest również zatrudnienie na umowę cywilno-prawną specjalisty ds. zamówień publicznych oraz poniesienie kosztu związanego z promocją projektu.
W momencie przekazania szkołom zakupionego/zmodernizowanego w ramach projektu wyposażenia szkoły przedstawią podpisane przez dyrektorów jednostek oświadczenie o niewykorzystywaniu zmodernizowanych pomieszczeń i zakupionego wyposażenia do celów komercyjnych w okresie realizacji i trwałości przedsięwzięcia.
W związku z powyższym opisem w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.
Czy Powiatowi jako czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług powiązane jest z tym, aby dane zadanie było związane z wykonywanymi przez Powiat czynnościami opodatkowanymi. Realizacja przedmiotowego projektu nie będzie związana z wykonywanymi przez Powiat czynnościami opodatkowanymi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W świetle ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z cytowanych powyżej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego albo ma zastosowanie 0% stawka podatku. Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Ustawodawca formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z aktualnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczające jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż zakupy dokonane przez Powiat w ramach realizowanego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej