Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia bransoletek i zawieszek do nich.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2018 r. (data wpływu 24 maja 2018 r.), uzupełnionym w dniu 21 maja 2018 r. poprzez wniesienie opłaty, w dniu 4 lipca 2018 r. (data wpływu 11 lipca 2018 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 26 czerwca 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 29 czerwca 2018 r.) oraz w dniu 13 września 2018 r. (data wpływu 18 września 2018 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 31 sierpnia 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 9 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia bransoletek i zawieszek do nich jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 maja 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia bransoletek i zawieszek do nich. Wniosek został uzupełniony w dniu 21 maja 2018 r. poprzez wniesienie opłaty, w dniu 4 lipca 2018 r. (data wpływu 11 lipca 2018 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 26 czerwca 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 29 czerwca 2018 r.) oraz w dniu 13 września 2018 r. (data wpływu 18 września 2018 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 31 sierpnia 2018 r. (skutecznie doręczone dniu 9 września 2018 r.).
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółka (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką prawa holenderskiego, dla której miejscem prowadzenia działalności gospodarczej, jak i siedziby, jest Holandia, Wnioskodawca jest zarejestrowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terenie Holandii. Spółka jest również zarejestrowana dla celów rozliczania podatku od towarów i usług [dalej: podatek VAT] w Polsce jako podatnik VAT czynny, w związku z czym składa miesięczne deklaracje podatkowe VAT-7. Spółka w ramach swojej działalności gospodarczej importuje towary do Holandii, a następnie sprzedaje je do podmiotów prywatnych - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w różnych krajach Unii Europejskiej, m.in. w Polsce w ramach sprzedaży wysyłkowej. Wszystkie produkty (woski i ogrzewacze ceramiczne oraz inne podobne akcesoria) są dostarczane do konsumentów, w tym polskich, bezpośrednio z magazynów znajdujących się w Holandii, w ramach sprzedaży wysyłkowej.
Wnioskodawca wynajmuje w Polsce lokal biurowy, z którego korzysta kilkuosobowy personel, w skład którego wchodzą osoby zatrudnione przez Spółkę w Polsce na podstawie umowy o pracę (dalej: Pracownicy). Na dzień złożenia wniosku o interpretację Wnioskodawca zatrudnia dziesięciu pracowników. Umowy z Pracownikami są podpisywane na czas określony (90 dni, jeden rok lub 2 lata), jak i nieokreślony. Zgodnie z zawieranymi umowami zakres obowiązków Pracowników obejmuje głównie:
- Obsługę telefoniczną, reklamacyjną oraz zapytania e-mailowe celem wsparcia konsultantów Spółki (podmioty kupujące i sprzedające produkty Spółki na własne ryzyko) działających i zarejestrowane na potrzeby podatku VAT w różnych krajach Unii Europejskiej oraz klientów;
- Komunikację z międzynarodowym zespołem Spółki (głównie księgowymi do spraw podatkowych), w przypadku braku możliwości i wiedzy potrzebnej do rozwiązania kwestii zgłoszonej przez konsultantów (np.: kwestii podatkowych);
- Gromadzenie informacji dotyczących działalności Spółki niezbędnych dla procesu decyzyjnego dotyczącego rozwoju Spółki na rynku europejskim;
- Rozwiązywanie bezpośrednich problemów dotyczących obsługi konsultantów i klientów;
- Sporządzanie raportów i analiz dotyczących otrzymanych zapytań oraz ich statusu (sprawy otwarte i zamknięte) ze strony konsultantów Spółki i jej klientów z poszczególnych krajów Unii Europejskiej, w celu weryfikacji działań podjętych przez poszczególnych Pracowników.
Pracownicy nie mają uprawnień do podpisywania umów w imieniu Wnioskodawcy oraz nie są zaangażowani w sposób bezpośredni w sprzedaż produktów. Pracownicy stanowią zespół wsparcia, pełnią funkcję pomocniczą oraz wspomagającą, o charakterze dodatkowym i ubocznym w stosunku do głównej działalności, gdyż za pośrednictwem zatrudnionego personelu Spółka nie wykonuje w bezpośredni sposób czynności podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. 2017 poz. 1221 z późn. zm.).
Podsumowując, Pracownicy którzy prowadzą doradztwo telefoniczne dla konsultantów i klientów, nie tylko polskich, jako jedyny zatrudniony w kraju personel nie daje możliwości (nawet potencjalnie) prowadzenia głównej i samodzielnej działalności Spółki, czyli sprzedaży produktów. Dodatkowo osoby te nie pełnią funkcji zarządczych, nie są uprawnione do reprezentowania Spółki i działania w jej imieniu, czy też do zawierania umów czy podejmowania decyzji strategicznych. Za pośrednictwem zatrudnionych Pracowników, Spółka nie generuje sprzedaży opodatkowanej, ani nie wykonuje żadnych czynności, które wywołałyby taki skutek w przyszłości.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż faktyczne sprawowanie nadzoru nad Pracownikami, podejmowanie decyzji gospodarczych, jest prowadzone przez Spółkę w miejscu jej faktycznej siedziby czyli poza granicami kraju.
Ponadto Wnioskodawca, oprócz umowy najmu lokalu i związanej z nim dostawą mediów, z którego korzysta opisywane zaplecze personalne, nie będzie w Polsce zawierać żadnych dodatkowych umów, na podstawie których świadczone mogłyby być usługi transportu, magazynowania i pakowania jej towarów. Wspomniane czynności mają miejsce (odbywają się) w całości poza terytorium Polski.
Spółka nabywa na terytorium Polski, poza usługami najmu lokalu, usługi sporządzania list płac Pracowników oraz okazjonalnie usługi prawne. Ponadto Spółka regularnie importuje bransoletki, które są wręczane konsultantom w momencie osiągnięcia przez nich określonego pułapu sprzedaży.
W uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca w odpowiedzi na zadane pytania zawarte w wezwaniu z dnia 26 czerwca 2018 r.:
- (2a) na czym konkretnie polega oraz w jaki sposób jest zorganizowana/realizowana działalność Wnioskodawcy prowadzona na terytorium Holandii, poinformował, że w opisie stanu faktycznego (drugi akapit) Spółka wskazała na czym polega działalność prowadzona w Holandii oraz jak jest realizowana. Dodatkowo w odpowiedzi na pytanie nr 2b wskazano model biznesowy. W tym miejscu, Wnioskodawca pragnie doprecyzować, że klienci (osoby indywidualne) mają możliwość nabycia produktów Spółki przez Internet.
- (2b) kim są konsultanci, na czym konkretnie polega działalność konsultantów, jaką rolę w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności odgrywają konsultanci, na czym polega współpraca Wnioskodawcy z konsultantami, na jakich zasadach odbywa się współpraca/transakcje Wnioskodawcy z konsultantami, w jaki sposób jest zorganizowana/realizowana współpraca/transakcje Wnioskodawcy z konsultantami itp. (należy opisać tak aby z opisu stanu faktycznego precyzyjnie wynikało kim są, co dokładnie robią, na jakich zasadach, w jaki sposób konsultanci), poinformował, że Konsultantami są osoby fizyczne prowadzące własną działalność gospodarczą zarejestrowane dla potrzeb VAT, jak i osoby prawne zarejestrowane dla potrzeb VAT w różnych krajach Unii Europejskiej. Jak wskazano we wniosku konsultanci są niezależni od Wnioskodawcy i kupują oraz sprzedają produkty Spółki na własne ryzyko. Sprzedaż towarów przez Wnioskodawcę na rzecz konsultantów jest przez niego wykazywana w holenderskich deklaracjach VAT jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów. W przyjętym modelu biznesowym konsultanci organizują domowe spotkania dla osób indywidualnych, podczas których, ich uczestnicy (osoby indywidualne) mają możliwość zamówienia produktów Spółki. Ponadto niezależni konsultanci mogą namawiać kolejne, inne osoby/podmioty do przystąpienia do grona niezależnych konsultantów Wnioskodawcy. Podsumowując, sprzedaży towarów Spółki dokonują konsultanci, którzy wcześniej te towary zakupują bezpośrednio w Holandii.
- (2c) na czym konkretnie polega, czego
konkretnie dotyczy oraz w jaki konkretnie sposób jest realizowane
wsparcie konsultantów Spółki oraz klientów (należy opisać obowiązek
Pracowników polegający na wsparciu konsultantów Spółki oraz klientów
tak aby z opisu stanu faktycznego w sposób niebudzący wątpliwości
wynikało co konkretnie należy rozumieć przez wsparcie konsultantów
Spółki oraz klientów), poinformował, że
- Usługi wsparcia obejmują odpowiadanie na zapytania otrzymane drogą telefoniczną bądź mailową, przy czym nie są to usługi konsultacyjne. Usługi wsparcia to normalne, powszechne i ogólne funkcje, jakie spełniają centra obsługi klientów (informacje telefoniczne), tzw.: call centers. Przykładowo, Pracownicy dokonują następujących czynności: jeżeli konsultant zakupi produkt, który uległ uszkodzeniu podczas transportu, kontaktuje się z call center (Pracownikami) w celu zgłoszenia tego faktu. Pracownicy po otrzymaniu takiego zgłoszenia zakładają sprawę w celu zwrotu produktu i środków pieniężnych bądź wymiany produktu, zapewniając obsługę na najwyższym poziomie.
- Pracownicy mogą otrzymywać od konsultantów także zgłoszenie drogą elektroniczną (e-mail) z informacją, że jakiś produkt nie działa prawidłowo. Po wysłaniu takiego zgłoszenia Pracownik kontaktuje się z takim konsultantem w celu udzielenia instrukcji jak używać produkt we właściwy sposób. Jeżeli produkt okaże się uszkodzony - patrz podpunkt a.
- (2d) na czym konkretnie polega, czego
konkretnie dotyczy oraz w jaki konkretnie sposób jest realizowane
rozwiązywanie bezpośrednich problemów dotyczących obsługi konsultantów
i klientów (należy opisać obowiązek Pracowników polegający na
rozwiązywaniu bezpośrednich problemów dotyczących obsługi konsultantów
i klientów tak aby z opisu stanu faktycznego w sposób niebudzący
wątpliwości wynikało co konkretnie należy rozumieć przez rozwiązywanie
bezpośrednich problemów dotyczących obsługi konsultantów i klientów),
poinformował, że do obowiązków pracowników w zakresie rozwiązywanie
bezpośrednich problemów dotyczących obsługi konsultantów i klientów
należy między innymi:
- Rozwiązywanie problemów związanych z uszkodzonymi lub zagubionymi produktami (patrz pytanie nr 2c podpunkt a);
- Udzielanie odpowiedzi dotyczących polityki wynagrodzeń konsultantów;
- Udzielanie informacji dotyczących produktów;
- Udzielanie informacji dotyczących transportu/wysyłki towarów;
- Udzielanie informacji konsultantom o tym, jak używać platformy dla nich przeznaczonej.
- (2e) na czym konkretnie
polega, czego konkretnie dotyczy oraz w jaki konkretnie sposób jest
realizowane gromadzenie informacji dotyczących działalności Spółki
niezbędnych dla procesu decyzyjnego dotyczącego rozwoju Spółki na rynku
europejskim (należy opisać obowiązek Pracowników polegający na
gromadzeniu informacji dotyczących działalności Spółki niezbędnych dla
procesu decyzyjnego dotyczącego rozwoju Spółki na rynku europejskim tak
aby z opisu stanu faktycznego w sposób niebudzący wątpliwości wynikało
co konkretnie należy rozumieć przez gromadzenie informacji dotyczących
działalności Spółki niezbędnych dla procesu decyzyjnego dotyczącego
rozwoju Spółki na rynku europejskim), poinformował, że przez
gromadzenie informacji dotyczących działalności Spółki niezbędnych dla
procesu decyzyjnego dotyczącego rozwoju Spółki na rynku europejskim
należy rozumieć:
- monitorowanie liczby odbieranych wiadomości, czy to telefonicznych, czy e-mailowych; monitorowanie/badanie poziomu zadowolenia ze świadczonych przez Pracowników usług wsparcia;
- monitorowanie, czy liczba Pracowników zatrudnionych w centrum wsparcia (call center) jest wystarczająca w stosunku do liczby otrzymywanych zapytań i zgłoszeń od rosnącego grona konsultantów na rynku europejskim. Jednak należy mieć na względzie, że decyzje biznesowe dotyczące rozwoju europejskiego rynku są podejmowane poza Polska, a nie przez Pracowników.
- (2f) w jakim zakresie
prowadzone jest doradztwo telefoniczne dla konsultantów i klientów
przez Pracowników, czego dotyczy to doradztwo (jakich
kwestii/zagadnień), na jakim etapie sprzedaży jest świadczone to
doradztwo, poinformował, że w zakresie doradztwa telefonicznego dla
konsultantów i klientów Pracownicy podejmują następujące działania i
udzielają następujących informacji:
- Uszkodzone produkty - wysyłają prośbę o wymianę uszkodzonego produktu oraz dostarczają konsultantom i klientom informacji o numerze listu przewozowego przeznaczonym do zwrotu;
- Pracownicy mają dostęp do numerów zamówień i listów przewozowych, stąd dostarczają konsultantom i klientom na ich prośbę informacji o przesyłkach oraz współpracują z kurierami w zakresie zaginionych przesyłek;
- Udzielanie odpowiedzi dotyczących polityki wynagrodzeń konsultantów - wspierają konsultantów w zrozumieniu obowiązującej polityki;
- Zarządzanie zapytaniami otrzymanymi od konsultantów i klientów - odpowiadanie na otrzymane zapytania bądź odnotowywanie odwołania zapytania;
- Pomoc konsultantom w zrozumieniu standardów obowiązujących w Spółce, w celu stosowania obowiązującej polityki przez konsultantów, przy czym polityka/standardy Wnioskodawcy są ustalane i spisywane poza Polską.
- (2g) czy działania Pracowników (obowiązki jakie wykonują w ramach zawartych umów o pracę) dotyczą towarów będących przedmiotem sprzedaży przez Spółkę, poinformował, że zapytania otrzymywane przez Pracowników, jak i udzielane przez nich odpowiedzi i wsparcie dotyczy wyłącznie produktów (towarów) Wnioskodawcy.
- (2h) czy klienci, o których mowa przy wskazywaniu obowiązków Pracowników jakie wykonują w ramach zawartych umów o pracę są podmiotami prywatnymi osobami fizycznymi nieprowadzącymi dzielności gospodarczej w różnych krajach Unii Europejskiej m.in. w Polsce, którym Wnioskodawca sprzedaje towary w ramach sprzedaży wysyłkowej, poinformował, że transakcje sprzedaży wysyłkowej są dokonywane, zgodnie z przepisami obowiązującymi w różnych państwach Unii Europejskiej, w tym Polski, wyłącznie na rzecz podmiotów (klientów), które są podmiotami prywatnymi - osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i nie zarejestrowanymi dla potrzeb podatku VAT.
- (2i) jakich konkretnie usług oraz towarów dotyczy pytanie oznaczone we wniosku nr 2, poinformował, że pytanie oznaczone we wniosku nr 2 dotyczy usług i towarów wskazanych w opisie stanu faktycznego, czyli przykładowo: najmu lokalu i związanej z nim dostawą mediów (energia elektryczna, woda), bransoletki i zawieszek do nich.
- (2j) na czym konkretnie polega związek poszczególnych usług oraz towarów, których dotyczy pytanie oznaczone we wniosku nr 2 z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę (należy opisać kolejno ten związek w odniesieniu do poszczególnych usług oraz towarów), poinformował, że jak wskazano w uzasadnieniu przedstawionym do pytania oznaczonego we wniosku nr 2, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT, prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje, jeżeli nabyte usługi i towaru są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a związek między nabytymi towarami i usługami może być bezpośredni lub pośredni. Wręczanie bransoletek i zawieszek działa motywująco na konsultantów (zwiększenie chęci osiągania określonych pułapów sprzedaży oraz zwiększanie liczby niezależnych konsultantów), co przekłada się na zwiększenie sprzedaży towarów z Holandii. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości. Takie funkcje spełnia call center utworzone w Polsce. W związku z tym pomiędzy nabywanymi usługami (najem lokalu) oraz towarami (zakup mediów) a sprzedażą Spółki istnieje związek przyczynowo - skutkowy. Pracownicy, poprzez swoje działania wspierają konsultantów i klientów, co wpływa na zatrzymanie konsultantów. Większa liczba konsultantów zadowolonych ze współpracy z Wnioskodawcą przekłada się na zwiększenie wolumenu sprzedaży z Holandii, a klientów w Polsce.
- (2k) informacji dotyczących bransoletek, które są wręczane konsultantom oraz zasad, okoliczności wręczania tych bransoletek konsultantom (z opisu stanu faktycznego ma jednoznacznie w sposób niebudzący wątpliwości wynikać co to są za bransoletki, do czego one służą/upoważniają, kiedy, gdzie, na terytorium jakiego kraju, w jakich okolicznościach, na jakich zasadach, przez kogo są wręczane, komu konkretnie są wręczane, za co są wręczane, kto decyduje o tym, że konsultantowi jest wręczana bransoletka, na czym to wręczenie polega itp.), poinformował, że bransoletki są posrebrzane i mogą być do nich dodane w ramach nagrody zawieszki. Bransoletki i zawieszki są wysyłane konsultantom przez Pracowników po spełnieniu przez konsultantów określonych kryteriów. Do tych kryteriów można zaliczyć: osiągnięcia określonego pułapu sprzedaży lub sprowadzenia kolejnych niezależnych konsultantów. Ocena, czy konsultant spełnił kryteria klasyfikującego do otrzymania bransoletki bądź zawieszki, jest dokonywana poza Polską, w Holandii. Każdy z konsultantów otrzymuje jedną bransoletkę w ramach pierwszej nagrody. Przy spełnieniu kolejnych kryteriów otrzymują każdorazowo zawieszkę. Jest to forma motywacji konsultantów.
Podsumowując:
- Pracownicy świadczą jedynie usługi wsparcia/informacyjne. Nie dokonują oni sprzedaży, ani nie są w nią bezpośrednio zaangażowani.
- Konsultanci są podmiotami niezależnymi, ponoszącymi ryzyko własnej działalności (zakup i odsprzedaż towarów Spółki). Dodatkowo mogą zachęcać inne podmioty do przystąpienia do grona konsultantów.
- Wnioskodawca jest podmiotem odpowiedzialnym za sprzedaż i kształtowanie cen, a nie Pracownicy.
- Pomiędzy zakupionymi usługami i towarami istnie związek ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z tym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.
Ponadto, w ponownym uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca w odpowiedzi na zadane pytania zawarte w wezwaniu z dnia 31 sierpnia 2018 r.:
- Czy Wnioskodawca wręczając konsultantowi bransoletkę i zawieszkę przenosi na konsultanta prawo do rozporządzania bransoletką i zawieszką jak właściciel odpowiedział, że Wnioskodawca wręczając konsultantowi bransoletkę i zawieszkę przenosi na konsultanta prawo do rozporządzania bransoletką i zawieszką jak właściciel.
- Czy Wnioskodawca wręcza bransoletkę i zawieszkę konsultantom nieodpłatnie odpowiedział, że Wnioskodawca wręcza bransoletkę i zawieszkę konsultantom nieodpłatnie.
- Czy wręczane przez Wnioskodawcę
konsultantowi bransoletka i zawieszka stanowią prezent o małej wartości
w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej
ustawą odpowiedział, że odpowiedź na to pytanie wymagałaby dokonania
przez Wnioskodawcę oceny prawnej stanu faktycznego, tj. dokonania przez
Wnioskodawcę interpretacji przepisów prawa podatkowego w celu ustalenia
znaczenia pojęcia prezent o małej wartości oraz dokonanie subsumpcji
stanu faktycznego do tak ustalonego znaczenia pojęcia prezent o małej
wartości, czego powinien dokonać Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
przy wydawaniu interpretacji indywidualnej w niniejszej sprawie, a nie
Wnioskodawca.
Ustalenie bowiem czy wręczane przez Wnioskodawcę bransoletka i zawieszka stanowią prezent o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 12221 z późn. zm.), wymagałoby w pierwszej kolejności dokonanie przez Wnioskodawcę interpretacji tego przepisu w celu ustalenia znaczenia pojęcia prezent o małej wartości, a następnie dokonanie subsumpcji stanu faktycznego do tak ustalonego przez Wnioskodawcę znaczenia pojęcia prezent o małej wartości, tj. ustalenie czy wręczane przez Wnioskodawcę bransoletka i zawieszka stanowią prezent o małej wartości w znaczeniu ustalonym przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca pragnie wskazać, że Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego zobowiązany jest jedynie do przedstawienia opisu tego stanu faktycznego będącego przedmiotem interpretacji, a nie do dokonywania w ramach tego opisu oceny prawnej tego stanu faktycznego lub poszczególnych elementów tego stanu.
Na marginesie Wnioskodawca pragnie zauważyć, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia bransoletek lub zawieszek nie powinno być uzależnione od tego czy wręczane bransoletki i zawieszki stanowią prezent o małej wartości czy też nie, ponieważ okoliczność taka nie ma zdaniem Wnioskodawcy znaczenia dla kwalifikacji prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich nabycia.
Wnioskodawca pragnie dodatkowo wskazać na następujące okoliczności faktyczne:- średnia cena zawieszki wynosi ok. 7,50 zł, natomiast średni koszt bransoletki wynosi ok. 9,20 zł;
- Wnioskodawca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości konsultantów otrzymujących bransoletki lub zawieszki;
- w niektórych przypadkach łączna wartość wręczanych przez Wnioskodawcę jednemu konsultantowi zawieszek lub bransoletek przekracza w roku podatkowym kwotę 100 zł, jednakże to zależy od konkretnego przypadku, co oznacza, że mogą być sytuacje, iż w przypadku konkretnych konsultantów kwota ta nie jest przekroczona.
- Czy w wyniku wręczenia przez Wnioskodawcę konsultantowi bransoletki i zawieszki następuje wywóz bransoletki i zawieszki z terytorium Polski na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski odpowiedział, że w niektórych przypadkach w wyniku wręczenia konsultantowi bransoletki lub zawieszki następuje wywóz bransoletki lub zawieszki z terytorium Polski na terytorium Państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski, m.in. na terytorium Niemiec, Austrii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Irlandii oraz Francji.
- Czy konsultant jest:
- podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju lub
- osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju
odpowiedział, że istnieją zarówno konsultanci, którzy są zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT jak również konsultanci nie zarejestrowani jako podatnicy podatku VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
w zakresie prawa do
obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu
nabycia bransoletek i zawieszek do nich:
Czy Spółce, w składanej
przez nią deklaracji VAT-7, przysługuje prawo do obniżenia kwoty
podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywania
towarów na terytorium kraju, które to towary są pośrednio związane z
prowadzoną w Holandii przez Wnioskodawcę działalnością
gospodarczą?
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia bransoletek i zawieszek do nich:
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywania towarów na terytorium kraju, które to są pośrednio związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 86 ust. 10 ustawy VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Jednak zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Jednak związek pomiędzy dokonanymi zakupami, a sprzedażą nie zawsze musi być tego rodzaju, by można było przypisać bezpośrednio dany wydatek do konkretnej transakcji opodatkowanej. Związek ten w kontekście możliwości zastosowania odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT może być oceniany tylko na gruncie indywidualnie analizowanego przypadku. Nabywane przez Spółkę usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w Holandii, co oznacza istnienie relacji pomiędzy czynnościami opodatkowanymi dokonywanymi przez Wnioskodawcę w miejscu swojej siedziby, a wydatkami poniesionymi dla potrzeb wykonania tych czynności opodatkowanych.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka nabywa w Polsce towary (import bransoletek wręczanych konsultantom w momencie osiągnięcia przez nich określonego pułapu sprzedaży). W związku z tym, Wnioskodawcy przysługuje na podstawie otrzymanych dokumentów prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów, jeżeli zostaną spełnione dodatkowe przesłanki wskazane w art. 86 ust. 10 oraz 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT.
Dodatkowo mając na względzie przepisy par. 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. poz. 1860), Wnioskodawca nie ma możliwości wnioskowania o zwrot bezpośredni podatku VAT na podstawie art. 89 ust. 1a-1g ustawy VAT (zwrot podatku od towarów i usług podmiotom zagranicznym).
Ponadto, należy mieć na względzie, że brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywania towarów i usług na terytorium kraju w deklaracji VAT-7 byłoby równoznaczne z naruszaniem podstawowej zasady - neutralności w podatku od towarów i usług.
Reasumując, Wnioskodawca nabywający towary wykorzystywane na potrzeby Pracowników, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium Polski, ma prawo do dokonania odliczenia tego podatku w terminie i trybie określonym w art. 86 i 86a ustawy VAT, w składanej przez siebie deklaracji VAT-7.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznano za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez towary jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy),
Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
- łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.
Z cytowanych przepisów wynika, że w odniesieniu do towarów, co do zasady opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów. Przy czym za odpłatną dostawę towarów można uznać także przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Niemniej jednak w przypadku, gdy przedmiotem przekazania są prezenty o małej wartości lub próbki, to czynność przekazania towarów nie jest traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu. Warunkiem braku opodatkowania tego typu czynności jest przede wszystkim okoliczność, że przekazanie musi nastąpić na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Ponadto, w odniesieniu do prezentów ustawodawca wprowadził kryterium ilościowe, wskazując, że mała wartość towaru to kwota nieprzekraczająca w roku podatkowym 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osoby obdarowanej, a w przypadku towarów, których nie ujęto w ewidencji, jednostkowa cena nabycia (bez podatku), lub w przypadku jej braku, jednostkowy koszt wytworzenia towaru, określony w momencie jego przekazania, nie może przekroczyć kwoty 10 zł.
Jednocześnie w myśl art. 13 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
- podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
- osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
- podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
- podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Zatem, co do zasady, w przypadku gdy w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy następuje wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka z siedzibą w Holandii jest zarejestrowana dla celów rozliczania podatku od towarów i usług. Spółka regularnie importuje bransoletki, które są wręczane konsultantom w momencie osiągnięcia przez nich określonego pułapu sprzedaży. Wręczanie bransoletek i zawieszek działa motywująco na konsultantów (zwiększenie chęci osiągania określonych pułapów sprzedaży oraz zwiększanie liczby niezależnych konsultantów), co przekłada się na zwiększenie sprzedaży towarów z Holandii. Wnioskodawca wręczając konsultantowi bransoletkę i zawieszkę przenosi na konsultanta prawo do rozporządzania bransoletką i zawieszką jak właściciel. Wnioskodawca wręcza bransoletkę i zawieszkę konsultantom nieodpłatnie. Średnia cena zawieszki wynosi ok. 7,50 zł, natomiast średni koszt bransoletki wynosi ok. 9,20 zł. Wnioskodawca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości konsultantów otrzymujących bransoletki lub zawieszki. W niektórych przypadkach łączna wartość wręczanych przez Wnioskodawcę jednemu konsultantowi zawieszek lub bransoletek przekracza w roku podatkowym kwotę 100 zł, jednakże to zależy od konkretnego przypadku, co oznacza, że mogą być sytuacje, iż w przypadku konkretnych konsultantów kwota ta nie jest przekroczona. W niektórych przypadkach w wyniku wręczenia konsultantowi bransoletki lub zawieszki następuje wywóz bransoletki lub zawieszki z terytorium Polski na terytorium Państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski, m.in. na terytorium Niemiec, Austrii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Irlandii oraz Francji. Istnieją zarówno konsultanci, którzy są zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT jak również konsultanci niezarejestrowani jako podatnicy podatku VAT.
Wnioskodawca powziął wątpliwość czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywania (importu) bransoletek i zawieszek, które są pośrednio związane z prowadzoną w Holandii działalnością gospodarczą.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.
Co więcej, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników prowadzących działalność gospodarczą na terytorium kraju, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby hipotetycznie w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.
Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego należy wskazać, że w analizowanej sprawie, co do zasady, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia (importu) bransoletek i zawieszek. Niemniej jednak podnieść należy, że prawo to nie we wszystkich przypadkach przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Co więcej nie we wszystkich przypadkach przysługuje z uwagi na pośredni związek z prowadzoną w Holandii działalnością gospodarczą.
Wnioskodawca wskazał, że wręcza bransoletkę i zawieszkę konsultantom nieodpłatnie a wręczając konsultantowi bransoletkę i zawieszkę przenosi na konsultanta prawo do rozporządzania bransoletką i zawieszką jak właściciel. Wskazać zatem należy, że w przypadku gdy Wnioskodawca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości konsultantów otrzymujących bransoletki lub zawieszki i łączna wartość wręczanych przez Wnioskodawcę jednemu konsultantowi bransoletek i zawieszek nie przekracza w roku podatkowym kwoty 100 zł spełniona jest definicja prezentu o małej wartości, o którym mowa w art. 7 ust. 4 ustawy. Natomiast w przypadku gdy Wnioskodawca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości konsultantów otrzymujących bransoletki lub zawieszki i łączna wartość wręczanych przez Wnioskodawcę jednemu konsultantowi bransoletek i zawieszek przekracza w roku podatkowym kwotę 100 zł nie jest spełniona definicja prezentu o małej wartości, o którym mowa w art. 7 ust. 4 ustawy. Natomiast na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy w przypadku, gdy przedmiotem przekazania są prezenty o małej wartości to czynność przekazania towarów nie jest traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu. Zatem w przypadku gdy wydane jednemu konsultantowi bransoletki i zawieszki stanowią prezent o małej wartości, o którym mowa w art. 7 ust. 4 ustawy ich wydanie konsultantowi (zarówno w przypadku gdy nastąpi wywóz bransoletki lub zawieszki z terytorium Polski na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski jak i w przypadku gdy nie nastąpi wywóz bransoletki lub zawieszki z terytorium Polski) nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednak w przypadku gdy wydane jednemu konsultantowi bransoletki i zawieszki nie stanowią prezentu o małej wartości, o którym mowa w art. 7 ust. 4 ustawy ich wydanie konsultantowi (zarówno w przypadku gdy nastąpi wywóz bransoletki lub zawieszki z terytorium Polski na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski jak i w przypadku gdy nie nastąpi wywóz bransoletki lub zawieszki z terytorium Polski) stanowi, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym w przypadku gdy w wyniku wydania bransoletki lub zawieszki niestanowiącej prezentu o małej wartości nastąpi wywóz bransoletki lub zawieszki z terytorium Polski na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski a konsultant jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju Wnioskodawca winien rozpoznać wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku gdy w wyniku wydania bransoletki lub zawieszki niestanowiącej prezentu o małej wartości nie nastąpi wywóz bransoletki lub zawieszki z terytorium Polski bądź też nastąpi wywóz bransoletki lub zawieszki z terytorium Polski na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Polski lecz konsultant nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju Wnioskodawca winien rozpoznać krajową dostawę towarów.
W konsekwencji w przypadku gdy nabyta w ramach importu bransoletka lub zawieszka zostaje wydana konsultantowi a wydanie tej bransoletki stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (odpowiednio wewnątrzwspólnotową dostawę towarów bądź krajową dostawę towarów) istnieje bezpośredni związek zakupów (importu bransoletek i zawieszek) z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi na terytorium Polski (odpowiednio wydaniem nabytych bransoletek i zawieszek konsultantom, które stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów bądź krajową dostawę towarów). Zatem w przypadku gdy nabyta w ramach importu bransoletka lub zawieszka zostaje wydana konsultantowi a wydanie tej bransoletki lub zawieszki stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Natomiast w przypadku gdy nabyta w ramach importu bransoletka lub zawieszka zostaje wydana konsultantowi a wydanie tej bransoletki nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (wydawane jednemu konsultantowi bransoletki i zawieszki stanowią prezent o małej wartości, o którym mowa w art. 7 ust. 4 ustawy) istnieje pośredni związek zakupów (importu bransoletek i zawieszek) z prowadzoną w Holandii działalnością gospodarczą polegającą na sprzedaży wosków i ogrzewaczy ceramicznych oraz innych podobnych akcesoriów. Jak już wskazano w niniejszej interpretacji o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy, tj. mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Zaś Wnioskodawca wskazał, że wręczanie bransoletek i zawieszek działa motywująco na konsultantów (zwiększenie chęci osiągania określonych pułapów sprzedaży oraz zwiększanie liczby niezależnych konsultantów), co przekłada się na zwiększenie sprzedaży towarów z Holandii. Zatem w przypadku gdy nabyta w ramach importu bransoletka lub zawieszka zostaje wydana konsultantowi a wydanie tej bransoletki lub zawieszki nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski lecz wydanie tej bransoletki lub zawieszki ma związek z prowadzoną w Holandii działalnością gospodarczą Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. Przy czym Wnioskodawca winien posiadać dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.
W konsekwencji, pomimo, że Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny w zakresie prawa do odliczenia podatku, ze względu na wskazanie błędnej podstawy prawnej stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia bransoletek i zawieszek do nich należało uznać za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie, tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia bransoletek i zawieszek do nich, natomiast w zakresie określenia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejsca świadczenia nabywanych usług oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi najmu lokalu i związanej z nią dostawą mediów (energia elektryczna, woda) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej