Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie jak i po zakończeniu real... - Interpretacja - 3063-ILPP2-3.4512.67.2017.2.WB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.04.2017, sygn. 3063-ILPP2-3.4512.67.2017.2.WB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie jak i po zakończeniu realizacji inwestycji pn.: Przebudowa drogi powiatowej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2017 r. (data wpływu 24 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2017 r. (data wpływu 7 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie jak i po zakończeniu realizacji inwestycji pn.: Przebudowa drogi powiatowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie jak i po zakończeniu realizacji inwestycji pn. Przebudowa drogi powiatowej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 kwietnia 2017 r. o wskazanie adresu elektronicznego ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, dalej jst złożył wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej na operacje typu Budowa lub modernizacja dróg lokalnych w ramach poddziałania: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną i w oszczędzanie energii w ramach działania: Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek dotyczył projektu pn.: Przebudowa drogi powiatowej. Powyższy wniosek został rozpatrzony pozytywnie w wyniku czego została zawarta umowa o przyznaniu pomocy pomiędzy Samorządem Województwa, reprezentowanym przez Wicemarszałka Województwa a Powiatem, reprezentowanym przez Starostę Powiatu i Wicestarostę Powiatu. W ramach ww. umowy Powiatowi została przyznana pomoc ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowanych operacji: Przebudowa drogi powiatowej.

W dniu 12 kwietnia 2016 r. została zawarta pomiędzy Powiatem a Gminą Umowa międzysamorządowa o partnerstwie dla realizacji wspólnego projektu w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020. W ramach ww. umowy Gmina zobowiązała się do wniesienia wkładu finansowego w wysokości 140.000 zł. W dniu 24 stycznia 2017 r. Rada Gminy podjęła Uchwałę w sprawie udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy dla Powiatu. Zgodnie z ww. Uchwałą Gmina przekaże Powiatowi na realizację zadania dotację w wysokości 40% kosztów niepodlegających refundacji oraz kosztów niekwalifikowanych, jednak nie większej niż 162.000 zł. Właścicielem wytworzonego majątku będzie Powiat. Jednostką realizującą zadanie w imieniu Powiatu będzie jednostka organizacyjna Powiatu Powiatowy Zarząd Dróg. Powiatowy Zarząd Dróg jest budżetową jednostką organizacyjną Powiatu. Zgodnie z nadanym statutem przedmiotem działalności tejże jednostki jest zarządzanie siecią dróg powiatowych w imieniu Zarządu Powiatu oraz administracja drogami kategorii powiatowej na terenie powiatu. Powiatowy Zarząd Dróg zajmuje się również między innymi prowadzeniem procedur związanych z zamówieniami publicznymi, prowadzeniem i rozliczaniem inwestycji związanych z przebudową i rozbudową, modernizacją dróg kategorii dróg powiatowych na terenie Powiatu. Wszystkie te czynności Powiatowy Zarząd Dróg wykonuje na rzecz i w imieniu Powiatu. Powiatowy Zarząd Dróg od dnia 1 stycznia 2017 r. objęty jest skonsolidowanym rozliczaniem podatku VAT prowadzonym przez Powiat wynikającym z obowiązku centralizacji rozliczeń podatku VAT przez jst. Nabywcą wszystkich dostaw towarów i usług jest Powiat .

Zakres robót dotyczący zadania: Przebudowa drogi powiatowej długość odcinka 0,990 km obejmuje w szczególności:

  1. roboty pomiarowe 0,990 km,
  2. budowę nawierzchni jezdni, tj.:
    • warstwy podbudowy zasadniczej dla KR2, gr. 20 cm 5 281,44 m2,
    • warstwy wiążącej z betonu asfaltowego, gr. 8 cm 5 123,04 m2,
    • warstwy ścieralnej z mieszanek mineralno-asfaltowych, gr. 4 cm 4 984,43 m2,
  3. budowę zjazdów gospodarczych nawierzchnia z betonu asfaltowego na podbudowie z tłucznia kamiennego 206,89 m2,
  4. budowę poboczy nawierzchnia żwirowa 591,69 m3
  5. oczyszczenie rowów drogowych z namułu 750 mb,
  6. oznakowanie pionowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu 5 281,44 m2 bariery ochronne stalowe 68,00 mb, znaki drogowe pionowe 2 szt.

W wyniku realizacji przedmiotowej operacji ma zostać osiągnięty następujący cel:

  1. skrócenie dojazdu do pól uprawnych i budynków inwentarskich oraz dowozu dzieci do szkół i punktu napraw rolniczo-motoryzacyjnych,
  2. poprawa dostępności szlaku komunikacyjnego dojazdu do drogi krajowej numer 92,
  3. polepszenie warunków egzystencji miejscowej ludności,
  4. podwyższenie standardu zimowego i letniego utrzymania drogi,
  5. zwiększenie prędkości przejazdu z 20 do 50 km/h,
  6. poprawa bezpieczeństwa poprzez instalacje barier energochłonnych.

Zgodnie z komunikatem ARiMR każdy z beneficjentów operacji typu: Budowa lub modernizacja dróg lokalnych w ramach poddziałania: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 jest zobowiązany do dostarczenia wraz z wnioskiem o płatność indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT. Powiat jako beneficjent ww. programu chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym otrzymać dofinansowanie, zatem musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizowania inwestycji jak po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji, jako wydatek kwalifikowalny operacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do inwestycji: Przebudowa drogi powiatowej, realizowanej w ramach operacji typu: Budowa lub modernizacja dróg lokalnych w ramach poddziałania: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Powiat będzie miał możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z inwestycją: Przebudowa drogi powiatowej realizowaną w ramach operacji typu: Budowa lub modernizacja dróg lokalnych w ramach poddziałania: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję, jak i po jej zakończeniu.

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: (...) transportu zbiorowego i dróg publicznych.

W związku z powyższym realizując ww. inwestycję Wnioskodawca będzie wykonywał zadanie publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność nałożone na Wnioskodawcę przepisami ustawy.

Okoliczność, że w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy Powiatu realizacją ww. inwestycji zajmuje się Powiatowy Zarząd Dróg budżetowa jednostka organizacyjna Powiatu nie zmienia faktu, że nabywcą towarów i usług jest Powiat. Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.): W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Z powyższego wynika, że organizacyjne jednostki budżetowe działają w imieniu i na rzecz powiatu. Powyższe potwierdza również wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie o nr C-276/14, który stwierdza między innymi, że jednostki budżetowe wykonują działalność powierzoną im w imieniu i na rachunek jednostek samorządu terytorialnego oraz że nie odpowiadają one za szkody spowodowane tą działalnością, ponieważ odpowiedzialność tę ponosi wyłącznie jst.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.): Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć jednak, że w myśl przepisów art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. gdy są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Realizacja przez Powiat inwestycji: w zakresie opisanym w stanie faktycznym ma służyć osiągnięciu między innymi celów w postaci:

  1. skrócenia dojazdu do pól uprawnych i budynków inwentarskich oraz dowozu dzieci do szkół i punktu napraw rolniczo-motoryzacyjnych,
  2. poprawy dostępności szlaku komunikacyjnego dojazdu do drogi krajowej,
  3. polepszenia warunków egzystencji miejscowej ludności,
  4. podwyższenia standardu zimowego i letniego utrzymania drogi,
  5. zwiększenia prędkości przejazdu z 20 do 50 km/h,
  6. poprawy bezpieczeństwa poprzez instalacje barier energochłonnych.

W związku z powyższym należy uznać, że realizacja powyższej inwestycji jest wyłącznie wynikiem realizacji ustawowych obowiązków nałożonych na Wnioskodawcę.

Ponadto należy zaznaczyć, że zakupy towarów usług w ramach realizacji ww. inwestycji nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), rozliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem efekty przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie będzie miał zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji. Tym samym, Powiat nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, zarówno w trakcie ponoszenie kosztów na inwestycję jak i po jej zakończeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych (pkt 6 ww. artykułu).

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jak stanowi art. 6 ust. 2 ww. ustawy, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Powiat) jako jednostka samorządu terytorialnego, złożył wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej na operacje typu Budowa lub modernizacja dróg lokalnych w ramach poddziałania: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną i w oszczędzanie energii w ramach działania: Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek dotyczył projektu pn.: Przebudowa drogi powiatowej. Powyższy wniosek został rozpatrzony pozytywnie w wyniku czego została zawarta umowa o przyznaniu pomocy nr z dnia 22 sierpnia 2016 r. pomiędzy Samorządem Województwa a Powiatem. W ramach ww. umowy Powiatowi została przyznana pomoc ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowanych ww. operacji. W dniu 12 kwietnia 2016 r. została zawarta pomiędzy Powiatem a Gminą umowa międzysamorządowa o partnerstwie dla realizacji wspólnego projektu w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020. W ramach ww. umowy Gmina zobowiązała się do wniesienia wkładu finansowego w wysokości 140.000 zł. W dniu 24 stycznia 2017 r. Rada Gminy podjęła Uchwałę w sprawie udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy dla Powiatu. Zgodnie z ww. Uchwałą Gmina przekaże Powiatowi na realizację ww. zadania dotację w wysokości 40% kosztów niepodlegających refundacji oraz kosztów niekwalifikowanych, jednak nie większej niż 162.000 zł. Właścicielem wytworzonego majątku będzie Powiat. Jednostką realizującą zadanie w imieniu Wnioskodawcy będzie jednostka organizacyjna Powiatu Powiatowy Zarząd Dróg. Powiatowy Zarząd Dróg jest budżetową jednostką organizacyjną Powiatu. Zgodnie z nadanym statutem przedmiotem działalności jednostki jest zarządzanie siecią dróg powiatowych w imieniu Zarządu Powiatu oraz administracja drogami kategorii powiatowej na terenie Powiatu. Powiatowy Zarząd Dróg zajmuje się również między innymi prowadzeniem procedur związanych z zamówieniami publicznymi, prowadzeniem i rozliczaniem inwestycji związanych z przebudową i rozbudową, modernizacją dróg kategorii dróg powiatowych na terenie Powiatu. Wszystkie te czynności Powiatowy Zarząd Dróg wykonuje na rzecz i w imieniu Powiatu. Powiatowy Zarząd Dróg od dnia 1 stycznia 2017 r. objęty jest skonsolidowanym rozliczaniem podatku VAT prowadzonym przez Powiat wynikającym z obowiązku centralizacji rozliczeń podatku VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego. Nabywcą wszystkich dostaw towarów i usług jest Powiat.

Zakres robót dotyczący zadania: długość odcinka 0,990 km obejmuje w szczególności:

  1. roboty pomiarowe 0,990 km,
  2. budowę nawierzchni jezdni, tj.:
    • warstwy podbudowy zasadniczej dla KR2, gr. 20 cm 5 281,44 m2,
    • warstwy wiążącej z betonu asfaltowego, gr. 8 cm 5 123,04 m2,
    • warstwy ścieralnej z mieszanek mineralno-asfaltowych, gr. 4 cm 4 984,43 m2,
  3. budowę zjazdów gospodarczych nawierzchnia z betonu asfaltowego na podbudowie z tłucznia kamiennego 206,89 m2,
  4. budowę poboczy nawierzchnia żwirowa 591,69 m3,
  5. oczyszczenie rowów drogowych z namułu 750 mb,
  6. oznakowanie pionowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu 5 281,44 m2 bariery ochronne stalowe 68,00 mb, znaki drogowe pionowe 2 szt.

W wyniku realizacji przedmiotowej operacji ma zostać osiągnięty następujący cel:

  1. skrócenie dojazdu do pól uprawnych i budynków inwentarskich oraz dowozu dzieci do szkół i punktu napraw rolniczo-motoryzacyjnych,
  2. poprawa dostępności szlaku komunikacyjnego dojazdu do drogi krajowej,
  3. polepszenie warunków egzystencji miejscowej ludności,
  4. podwyższenie standardu zimowego i letniego utrzymania drogi,
  5. zwiększenie prędkości przejazdu z 20 do 50 km/h,
  6. poprawa bezpieczeństwa poprzez instalacje barier energochłonnych.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy Powiat ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że Powiat nie będzie nabywał ich w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT.

Wobec powyższego, w analizowanej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizowanej inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją planowanej operacji.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działał jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją zadania inwestycyjnego związanego z przebudową drogi powiatowej Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Powiat nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji pn.: jak i po jej zakończeniu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej