Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Budowa małej infrastruktury turystycznej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2018 r. (data wpływu 25 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Budowa małej infrastruktury turystycznej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Budowa małej infrastruktury turystycznej.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Gminne Centrum Kultury i Sportu (dalej: GCKiS lub Wnioskodawca) jest samorządową instytucją kultury, która rozpoczęła swoją działalność z dniem 1 stycznia 2012 r. w celu realizacji zadań własnych gminy, posiadająca osobowość prawną, zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w Polsce jako podatnik VAT czynny. Organizatorem jest Gmina, obszarem działania jest Gmina. GCKiS działa w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, której działalność polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
W skład jednostki wchodzą następujące działy organizacyjne:
- Centrum Kultury obejmujące swoją działalnością miasto i gminę oraz świetlice wiejskie w sołectwach należących do Gminy,
- Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna,
- Kino,
- Centrum Sportu z działalnością na następujących obiektach: Hala Sportowa, Stadion Miejski, Orlik 2012 T., Orlik 2012 U., Wyspa.
W ramach czynności wykonywanych przez GCKiS wyróżnić można czynności wykonywane w ramach zadań własnych, tj. zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których GCKiS zostało powołane (działalność kulturalna, sportowo-rekreacyjna i informacyjna). Z tytułu wykonywania tego typu czynności GCKiS nie występuje w charakterze podatnika VAT. Równolegle do realizowanych zadań własnych gminy, GCKiS podejmuje czynności podlegające ustawie o VAT (działalność komercyjna), między innymi wynajmuje pomieszczenia i powierzchnie pod ekspozycje, a także prowadzi sprzedaż biletów do kina. Wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu VAT dokumentowane są i będą fakturami lub paragonami fiskalnymi w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych, jeżeli wynika to z przepisów ustawy o VAT, gdzie sprzedawcą jest GCKiS. GCKiS w dniu 22 maja 2017 r. zawarło umowę o dofinansowanie z województwem na realizację operacji w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w zakresie: Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej Infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej. W związku z tym, GCKiS zobowiązało się do budowy małej infrastruktury turystycznej. Załącznikiem do wniosku o płatność złożonym po realizacji operacji: Budowa małej infrastruktury turystycznej będzie interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług. Ponieważ GCKIS jako Wnioskodawca zaliczyło koszty podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym chcąc otrzymać do nich dofinansowanie, musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany zarówno podczas realizowania inwestycji, ani po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji można zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację Inwestycji jako wydatek kwalifikowalny projektu. Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków, podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.
Głównym celem planowanej operacji było wybudowanie drewnianej wiaty spotkaniowej, a w konsekwencji aktywizacja lokalnej ludności do czynnego wypoczynku na świeżym powietrzu, pobudzenie aktywności i samoorganizacji mieszkańców wsi położonej na terenie Gminy poprzez zapewnienie im niezbędnej do tego infrastruktury oraz zwiększenie ruchu turystycznego przy szlakach poprzez stworzenie miejsca wypoczynku i schronienia. Atutem miejscowości jest położenie w malowniczej, niedużej kotlinie. Bliskość A. oraz rozwinięta sieć dróg i szlaków turystycznych sprawia, że coraz więcej turystów chcąc aktywnie spędzać wolny czas wśród lasów i akwenów wodnych za cel obiera sobie właśnie tereny B. Dzięki umieszczeniu tablicy informacyjnej z mapą z zaznaczonymi szlakami turystycznymi i opisami atrakcji turystycznych i historycznych najbliżej okolicy, m.in. Szlak, wsie tematyczne, Sanktuarium oraz opisem lokalnych produktów tradycyjnych, przyczyni się to do większej promocji B. jako atrakcyjnego miejsca zarówno dla mieszkańców, jak i osób odwiedzających tereny B., Wiata będzie stanowiła przestrzeń publiczną ogólnodostępną i nieodpłatną.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminne Centrum Kultury i Sportu realizując projekt pn.: Budowa małej infrastruktury turystycznej, którego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w trakcie jego realizacji oraz po jego zakończeniu?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję: Budowa małej Infrastruktury turystycznej, jak i po jej zakończeniu, ponieważ inwestycja jest z zakresu zadań własnych GCKiS ustalonych przepisami krajowymi oraz GCKIS nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji.
Usługi zakupione w ramach realizacji zadania inwestycyjnego będą wykorzystywane przez GCKiS do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). W związku z powyższym, GCKiS nie będzie prowadziło żadnych dodatkowych czynności opodatkowanych dotyczących przedmiotowej inwestycji, a co za tym idzie, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem uzupełnienia wniosku o płatność końcową umowy dot. realizacji operacji pn.: Budowa małej infrastruktury turystycznej złożonego do Urzędu Marszałkowskiego w ramach Poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Centrum Kultury i Sportu) jest samorządową instytucją kultury, która rozpoczęła swoją działalność z dniem 1 stycznia 2012 r. w celu realizacji zadań własnych gminy, posiadająca osobowość prawną, zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca działa w oparciu o ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, której działalność polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
W skład jednostki wchodzą następujące działy organizacyjne:
- Centrum Kultury obejmujące swoją działalnością miasto i gminę oraz świetlice wiejskie w sołectwach należących do Gminy,
- Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna,
- Kino,
- Centrum Sportu.
W ramach czynności wykonywanych przez Zainteresowanego wyróżnić można czynności wykonywane w ramach zadań własnych, tj. zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Centrum Kultury i Sportu zostało powołane (działalność kulturalna, sportowo-rekreacyjna i informacyjna). Z tytułu wykonywania tego typu czynności Centrum Kultury i Sportu nie występuje w charakterze podatnika VAT. Równolegle do realizowanych zadań własnych gminy, Centrum Kultury i Sportu podejmuje czynności podlegające ustawie (działalność komercyjna), między innymi wynajmuje pomieszczenia i powierzchnie pod ekspozycje, a także prowadzi sprzedaż biletów do kina. Wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu VAT dokumentowane są i będą fakturami lub paragonami fiskalnymi w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych, jeżeli wynika to z przepisów ustawy, gdzie sprzedawcą jest Centrum Kultury i Sportu. Wnioskodawca zobowiązał się do budowy małej infrastruktury turystycznej. Głównym celem planowanej operacji było wybudowanie drewnianej wiaty spotkaniowej, a w konsekwencji aktywizacja lokalnej ludności do czynnego wypoczynku na świeżym powietrzu, pobudzenie aktywności i samoorganizacji mieszkańców wsi poprzez zapewnienie im niezbędnej do tego infrastruktury oraz zwiększenie ruchu turystycznego przy szlakach poprzez stworzenie miejsca wypoczynku i schronienia. Atutem miejscowości jest położenie w malowniczej, niedużej kotlinie. Dzięki umieszczeniu tablicy informacyjnej z mapą z zaznaczonymi szlakami turystycznymi i opisami atrakcji turystycznych i historycznych najbliżej okolicy oraz opisem lokalnych produktów tradycyjnych, przyczyni się to do większej promocji B. jako atrakcyjnego miejsca zarówno dla mieszkańców, jak i osób odwiedzających tereny B. Wiata będzie stanowiła przestrzeń publiczną ogólnodostępną i nieodpłatną.
W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W analizowanej sprawie pomimo, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniający do odliczenia nie jest/nie będzie spełniony, gdyż jak wynika z treści wniosku efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wiata będzie stanowiła przestrzeń publiczną ogólnodostępną i nieodpłatną.
Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn.: Budowa małej infrastruktury turystycznej Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług zarówno w trakcie jego realizacji, jak i po jego zakończeniu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest/nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. inwestycji nie służą/nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.
Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o wynikającą z treści wniosku informację, że efekty opisanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Ponadto należy podkreślić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej