Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur. - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.556.2018.1.RK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.09.2018, sygn. 0114-KDIP4.4012.556.2018.1.RK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn.zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2018 r. (data wpływu 4 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury utworzoną na podstawie uchwały Rady Miasta zostało wpisane do księgi rejestrowej placówek kultury i posiada osobowość prawną.

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 862 oraz z 2018 r. poz. 152 z późniejszymi zmianami) oraz statutu.

Podstawowym celem działalności Wnioskodawcy jest realizacja zadań własnych Miasta w zakresie działalności kulturalnej polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, pozyskiwaniu społeczności do aktywnego uczestnictwa w kulturze i jej współtworzenia a także stwarzanie warunków do integracji i komunikacji społecznej.

Wnioskodawca w oparciu o nadany statut realizuje zadania z zakresu kultury za pomocą indywidualnej i zespołowej aktywności kulturalnej, różnorodnych form edukacji kulturalnej i oświatowej upowszechniających wiedzę i umiejętności praktyczne oraz działalności rekreacyjnej i sportowej.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Dnia 23 maja 2018 roku Wnioskodawca jako beneficjent zawarł z Województwem umowę o przyznaniu pomocy na realizację projektu w ramach poddziałania Wsparcie objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014- 2020 pt. P.

Umowa zawarta na podstawie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020.

Zgodnie z umową pomoc polega na refundacji części kosztów kwalifikowanych poniesionych i opłaconych przez beneficjenta.

Beneficjent zobowiązany jest do przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność interpretacji indywidualnej w zakresie prawa podatkowego wydaną przez właściwy organ upoważniony dotyczącą kwalifikowalności podatku VAT.

Brak indywidualnej interpretacji w sprawie zakwalifikowania VAT do kosztu kwalifikowanego pozbawi Wnioskodawcę pełnej płatności zgodnie z umową.

Wnioskodawca złożył do wniosku o przyznanie pomocy wniosek o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w związku z tym, że realizując projekt niemożliwe jest odzyskanie uiszczonego podatku VAT na podstawie art. 86 i art. 43 ust. 1 pkt 33 Ustawy z dnia 11-03-2004 o podatku od towarów i usług.

Opis działań w realizowanym projekcie:

Celem projektu jest wyposażenie pracowni filmowej w niezbędny sprzęt i oprogramowanie, co umożliwi rejestrację filmową wydarzeń lokalnych oraz prowadzenie w dalszej perspektywie czasowej bezpłatnych zajęć edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych, w tym seniorów.

Wnioskodawca planuje następujące działania:

  • powołanie do życia wielopokoleniowego zespołu rejestrującego ważne wydarzenia lokalne
  • opracowanie materiałów zrealizowanych w ramach P. w latach 2008-2012 (archiwizacja, montaż, nieodpłatne udostępnianie).

Na dalszym etapie (już ze środków własnych Wnioskodawcy lub pozyskanych grantów) - edukacja filmowa (warsztaty realizacji filmów dokumentalnych i krótkich fabuł, scenopisarskie, montażu, udźwiękowienia) dla różnych grup wiekowych.

Do zrealizowania powyższych działań zostanie zakupiony sprzęt: wysokiej jakości: kamera (do rejestrowania wydarzeń), statyw wraz z głowicą, mikrofon kierunkowy wraz z tyczką, komputer o wysokich parametrach, oprogramowanie do montażu oraz dysk zewnętrzny o dużej pojemności do archiwizacji materiałów.

Zakupiony sprzęt nie będzie wykorzystywany na zasadzie komercyjnej. Wszystkie zrealizowane amatorskie materiały filmowe będą udostępniane bezpłatnie.

Aby powyższy sprzęt był prawidłowo używany konieczne jest przeszkolenie osób, które stworzą zespół amatorów filmowców. Warsztaty będą obejmować takie zagadnienia jak montaż, rejestracja kamerą, udźwiękowienie.

Dla wszystkich uczestników szkolenie będzie bezpłatne.

Otrzymane faktury i rachunki potwierdzające zakup towarów i usług będą wystawione na Wnioskodawcę jako beneficjenta projektu.

Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W wyniku realizacji projektu nastąpi aktywizacja mieszkańców wokół spraw lokalnych (rejestracja wydarzeń), a materiały filmowe będą pełniły również funkcję promocji obszaru LGD, jako terenu atrakcyjnego przyrodniczo i kulturowo, wartego odwiedzenia i skorzystania z bogatej oferty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT zawarty w fakturach na zakup sprzętu i usług, poniesiony w trakcie realizacji projektu w ramach poddziałania W objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 ?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie można odliczyć podatku VAT zawartego w fakturach na zakup sprzętu i usług związanych z realizacją umowy w ramach poddziałania Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pt. P.

Wnioskodawca jest podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, działania wynikające z realizacji projektu to usługi kulturalne.

Taka działalność jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 Ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie niemożliwe jest odzyskanie VAT od zakupów towarów i usług które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych mówi o tym art. 86 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z samorządową instytucją kultury, zatem zasadnym jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 862, z późn. zm.), określającej zasady tworzenia i działania instytucji kultury.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, jest samorządową instytucją kultury utworzoną na podstawie uchwały Rady Miasta P. Wnioskodawca został wpisany do księgi rejestrowej placówek kultury w P. i posiada osobowość prawną.

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r (Dz. U. z 2017 r. poz. 862 oraz z 2018 r. poz. 152 z późniejszymi zmianami) oraz statutu.

Podstawowym celem działalności Wnioskodawcy jest realizacja zadań własnych Miasta w zakresie działalności kulturalnej polegającej na tworzeniu , upowszechnianiu i ochronie kultury, pozyskiwaniu społeczności do aktywnego uczestnictwa w kulturze i jej współtworzenia a także stwarzanie warunków do integracji i komunikacji społecznej.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Dnia 23 maja 2018 roku Wnioskodawca jako beneficjent zawarł z Województwem umowę o przyznaniu pomocy na realizację projektu w ramach poddziałania W objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 2020 pt. P.

Opis działań w realizowanym projekcie:

Celem projektu jest wyposażenie pracowni filmowej w niezbędny sprzęt i oprogramowanie, co umożliwi rejestrację filmową wydarzeń lokalnych oraz prowadzenie w dalszej perspektywie czasowej bezpłatnych zajęć edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych, w tym seniorów.

Wnioskodawca planuje następujące działania:

  • powołanie do życia wielopokoleniowego zespołu rejestrującego ważne wydarzenia lokalne
  • opracowanie materiałów zrealizowanych w ramach P. w latach 2008-2012 (archiwizacja, montaż, nieodpłatne udostępnianie)

Na dalszym etapie (już ze środków własnych Wnioskodawcy lub pozyskanych grantów) - edukacja filmowa (warsztaty realizacji filmów dokumentalnych i krótkich fabuł, scenopisarskie, montażu, udźwiękowienia) dla różnych grup wiekowych.

Do zrealizowania powyższych działań zostanie zakupiony sprzęt: wysokiej jakości: kamera (do rejestrowania wydarzeń), statyw wraz z głowicą, mikrofon kierunkowy wraz z tyczką, komputer o wysokich parametrach, oprogramowanie do montażu oraz dysk zewnętrzny o dużej pojemności do archiwizacji materiałów.

Zakupiony sprzęt nie będzie wykorzystywany na zasadzie komercyjnej. Wszystkie zrealizowane amatorskie materiały filmowe będą udostępniane bezpłatnie.

Aby powyższy sprzęt był prawidłowo używany konieczne jest przeszkolenie osób, które stworzą zespół amatorów filmowców. Warsztaty będą obejmować takie zagadnienia jak montaż, rejestracja kamerą, udźwiękowienie.

Dla wszystkich uczestników szkolenie będzie bezpłatne.

Otrzymane faktury i rachunki potwierdzające zakup towarów i usług będą wystawione na Wnioskodawcę jako beneficjenta projektu.

Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W wyniku realizacji projektu nastąpi aktywizacja mieszkańców wokół spraw lokalnych (rejestracja wydarzeń), a materiały filmowe będą pełniły również funkcję promocji obszaru LGD, jako terenu atrakcyjnego przyrodniczo i kulturowo, wartego odwiedzenia i skorzystania z bogatej oferty.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach na zakup sprzętu i usług, poniesiony w trakcie realizacji projektu w ramach poddziałania W objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 P

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie uprawniany do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizacje projektu w ramach poddziałania W objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 P.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Biels

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej