Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Ochrona różnorodności biologicznej w województwie poprzez utworzenie centrum ochrony różnorodności biologicznej, sporządzenie inwentaryzacji przyrodniczej korytarzy ekologicznych, a także przeprowadzenie działań z zakresu edukacji ekologicznej i promocji.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2017 r. (data wpływu 21 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Ochrona różnorodności biologicznej w województwie poprzez utworzenie centrum ochrony różnorodności biologicznej, sporządzenie inwentaryzacji przyrodniczej korytarzy ekologicznych, a także przeprowadzenie działań z zakresu edukacji ekologicznej i promocji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Ochrona różnorodności biologicznej w województwie poprzez utworzenie centrum ochrony różnorodności biologicznej, sporządzenie inwentaryzacji przyrodniczej korytarzy ekologicznych, a także przeprowadzenie działań z zakresu edukacji ekologicznej i promocji.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod nr NIP. Podstawowe zadania realizowane w Uczelni to:
- Kształcenie na poziomie wyższym, nieobjęte regulacją ustawy, prowadzone w systemie studiów stacjonarnych.
- Kształcenie na poziomie wyższym, usługi
zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt
26 lit. b Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2004 r., Nr 54, Poz. 535, z późn. zm.) dalej jako
ustawa.
W zakres tych usług wchodzi: kształcenie na studiach niestacjonarnych, podyplomowych, organizacja konferencji. - Prowadzenie badań naukowych, statutowa działalność badawcza, która stanowi działalność nieobjętą regulacją ustawy.
- Wykonywanie badań na zlecenie, działalność objęta regulacją ustawy i podlegająca opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług.
Uniwersytet złoży wniosek o finansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 projektu pod nazwą Ochrona różnorodności biologicznej w województwie poprzez utworzenie centrum ochrony różnorodności biologicznej, sporządzenie inwentaryzacji przyrodniczej korytarzy ekologicznych, a także przeprowadzenie działań z zakresu edukacji ekologicznej i promocji (dalej jako Projekt).
Projekt realizowany będzie przez pracowników naukowych Uniwersytetu zatrudnionych w Samodzielnej Katedrze A oraz w Samodzielnej Katedrze B.
Projekt ma na celu wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej istniejących siedlisk i stanowisk rzadkich i chronionych gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych chronionych w obrębie funkcjonujących pomiędzy formami ochrony przyrody korytarzy ekologicznych.
Głównym celem Projektu jest inwentaryzacja struktury sprzyjających migracji i będących barierami migracyjnymi, istniejących habitatów kluczowych dla funkcjonalności wyznaczonych korytarzy ekologicznych, wskazanie konieczności, zasad, warunków ich ochrony i odtwarzania oraz rozbudowy, a także określenie stref nieciągłości korytarzy ekologicznych.
Rezultatem Projektu będzie opracowanie szczegółowej charakterystyki funkcjonalności istniejących siedlisk przyrodniczych w oparciu o metody ekologii krajobrazu. Będzie ona mogła zostać wykorzystana podczas tworzenia dokumentacji planistycznej i środowiskowej na etapie planowania regionalnego, miejscowego, czy przy lokalizacji i realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych (m.in. studia uwarunkowań, plany zagospodarowania przestrzennego, prognozy i raporty oddziaływania na środowisko).
W ramach realizacji Projektu Wnioskodawca nie zamierza kupować żadnych towarów i usług. Jedyne koszty jakie są planowane w Projekcie, to koszty wynagrodzeń.
Opracowanie wykonane przez pracowników Uniwersytetu będzie udostępniane nieodpłatnie jednostkom administracji publicznej, jak również podmiotom gospodarczym. Wszelkie działania podejmowane w ramach Projektu przez Uniwersytet będą miały charakter niekomercyjny. Nie przewiduje się również uzyskiwania jakichkolwiek zysków w związku z opracowanymi wynikami badań, czy wykonywanymi opracowaniami.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Uniwersytet będzie miał prawo w jakimkolwiek zakresie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT w jakimkolwiek zakresie. Realizacja Projektu, jak i jego rezultaty nie będą wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych, nie będą więc miały zastosowania: art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowe zadania realizowane przez Zainteresowanego to kształcenie na poziomie wyższym, nieobjęte regulacją ustawy, prowadzone w systemie studiów stacjonarnych, kształcenie na poziomie wyższym usługi zwolnione z podatku od towarów i usług w zakres których wchodzi: kształcenie na studiach niestacjonarnych, podyplomowych, organizacja konferencji. Ponadto prowadzenie badań naukowych, statutowa działalność badawcza, która stanowi działalność nieobjętą regulacją ustawy oraz wykonywanie badań na zlecenie, czyli działalność objęta regulacją ustawy i podlegająca opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług. Wnioskodawca złoży wniosek o finansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej projektu pod nazwą Ochrona różnorodności biologicznej w województwie poprzez utworzenie centrum ochrony różnorodności biologicznej, sporządzenie inwentaryzacji przyrodniczej korytarzy ekologicznych, a także przeprowadzenie działań z zakresu edukacji ekologicznej i promocji. Projekt ten realizowany będzie przez pracowników naukowych Uniwersytetu zatrudnionych w Samodzielnej Katedrze A oraz w Samodzielnej Katedrze B. Ma on na celu wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej istniejących siedlisk i stanowisk rzadkich i chronionych gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych chronionych w obrębie funkcjonujących pomiędzy formami ochrony przyrody korytarzy ekologicznych. Głównym celem Projektu jest inwentaryzacja struktury sprzyjających migracji i będących barierami migracyjnymi, istniejących habitatów kluczowych dla funkcjonalności wyznaczonych korytarzy ekologicznych, wskazanie konieczności, zasad, warunków ich ochrony i odtwarzania oraz rozbudowy, a także określenie stref nieciągłości korytarzy ekologicznych. Rezultatem Projektu będzie opracowanie szczegółowej charakterystyki funkcjonalności istniejących siedlisk przyrodniczych w oparciu o metody ekologii krajobrazu. Będzie ona mogła zostać wykorzystana podczas tworzenia dokumentacji planistycznej i środowiskowej na etapie planowania regionalnego, miejscowego, czy przy lokalizacji i realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych (m.in. studia uwarunkowań, plany zagospodarowania przestrzennego, prognozy i raporty oddziaływania na środowisko). W ramach realizacji Projektu Wnioskodawca nie zamierza kupować żadnych towarów i usług. Jedyne koszty jakie są planowane w Projekcie, to koszty wynagrodzeń. Opracowanie wykonane przez pracowników Uniwersytetu będzie udostępniane nieodpłatnie jednostkom administracji publicznej, jak również podmiotom gospodarczym. Wszelkie działania podejmowane w ramach Projektu przez Wnioskodawcę będą miały charakter niekomercyjny. Nie przewiduje się również uzyskiwania jakichkolwiek zysków w związku z opracowanymi wynikami badań, czy wykonywanymi opracowaniami.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w związku z realizacją Projektu przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie, najistotniejszą kwestią jest to, że jak wskazał Wnioskodawca w ramach realizacji Projektu nie zamierza on kupować żadnych towarów i usług. Jedyne koszty jakie są planowane w Projekcie to koszty wynagrodzeń.
W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego VAT Wnioskodawca nie będzie kupował żadnych towarów i usług, w związku z czym nie będzie posiadał faktur uprawniających do odliczenia podatku naliczonego VAT.
Reasumując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: Ochrona różnorodności biologicznej w województwie poprzez utworzenie centrum ochrony różnorodności biologicznej, sporządzenie inwentaryzacji przyrodniczej korytarzy ekologicznych, a także przeprowadzenie działań z zakresu edukacji ekologicznej i promocji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie będzie posiadał faktur uprawniających do odliczenia podatku naliczonego VAT.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej