Temat interpretacji
Możliwość odliczenia i zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. ,,Budowa kanalizacji sanitarnej ().
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2018 r. (data wpływu 24 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2018 r. (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. ,,Budowa kanalizacji sanitarnej () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. ,,Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowościach (). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 lipca 2018 r. (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.) o wniosek w formie dokumentu elektronicznego, tj. opatrzony kwalifikowalnym podpisem elektronicznym.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina realizuje jako inwestor zadanie inwestycyjne pn. ,,Budowa kanalizacji sanitarnej (), współfinansowany ze środków Unii Europejskiej Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020, Działanie Podstawowe usługi i odnowa Wsi na obszarach wiejskich, poddziałanie 7.2 Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii, konkurs na operacje typu Gospodarka Wodno-ściekowa. Celem projektu jest poprawa wyposażenia Gminy w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną poprzez wybudowanie studni gminnego ujęcia wody w miejscowości () oraz grawitacyjno-tłocznej sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach: (). Zadanie inwestycyjne przewiduje: budowę studni gminnego ujęcia wody o max. wydajności dobowej: 1635 m3 oraz sieci kanalizacji sanitarnej o długości ok. 9,83 km. Powstała infrastruktura umożliwi przyłączenie się do sieci kanalizacyjnej mieszkańców miejscowości objętych projektem. Powstała infrastruktura wykorzystywana będzie do realizacji zadań własnych gminy, określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2018.994 t. j.), w szczególności wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy i dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Zrealizowana inwestycja będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, w tym wypadku wody użytkowej i odprowadzania ścieków komunalnych, na rzecz odbiorców indywidualnych i podmiotów gospodarczych.
Ponadto Gmina informuje:
Jest ona zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu będą wystawione na Gminę. Po oddaniu inwestycji do użytkowania Gmina będzie sprzedawała usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków komunalnych osobom fizycznym oraz podmiotom gospodarczym, na podstawie umów cywilnoprawnych oraz faktur VAT.
Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu stanowi własność Gminy i będzie użytkowane przez jednostkę organizacyjną zakład budżetowy Gminy. Środki z dofinansowania, tj. 75% kosztów kwalifikowanych, wpłyną bezpośrednio od Instytucji Zarządzającej na wydzielone konto Gminy. Z tego konta będą ponoszone wydatki związane z realizacją projektu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gmina jako czynny podatnik podatku VAT, prowadzący sprzedaż opodatkowaną w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków komunalnych, będzie miała możliwość odliczenia i zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej ()?
Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej w miejscowościach () oraz studni ujęcia wody w (), w ramach projektu pn. Budowa kanalizacji sanitarnej ().
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 t. j.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym sprzedaż opodatkowaną w zakresie zadań nałożonych na samorząd gminny w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2018.994 t. j.), w szczególności wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy i dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Zrealizowana inwestycja będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT (na podstawie umów cywilnoprawnych), w tym wypadku sprzedażą usług dostarczania wody użytkowej i odprowadzania ścieków komunalnych, na rzecz odbiorców indywidualnych i podmiotów gospodarczych, w związku z czym Gmina zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej ().
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Według art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje jako inwestor zadanie inwestycyjne pn. ,,Budowa kanalizacji sanitarnej (), współfinansowany ze środków Unii Europejskiej Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020, Działanie Podstawowe usługi i odnowa Wsi na obszarach wiejskich, poddziałanie 7.2 Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii, konkurs na operacje typu Gospodarka Wodno-ściekowa. Celem projektu jest poprawa wyposażenia Gminy w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną poprzez wybudowanie studni gminnego ujęcia wody w miejscowości () oraz grawitacyjno-tłocznej sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach: (). Zadanie inwestycyjne przewiduje: budowę studni gminnego ujęcia wody o max. wydajności dobowej: 1635 m3 oraz sieci kanalizacji sanitarnej o długości ok. 9,83 km. Powstała infrastruktura umożliwi przyłączenie się do sieci kanalizacyjnej mieszkańców miejscowości objętych projektem. Powstała infrastruktura wykorzystywana będzie do realizacji zadań własnych Gminy, w szczególności wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, dotyczących wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Zrealizowana inwestycja będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, w tym wypadku wody użytkowej i odprowadzania ścieków komunalnych, na rzecz odbiorców indywidualnych i podmiotów gospodarczych.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu będą wystawione na Gminę. Po oddaniu inwestycji do użytkowania Gmina będzie sprzedawała usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków komunalnych osobom fizycznym oraz podmiotom gospodarczym, na podstawie umów cywilnoprawnych oraz faktur VAT.
Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu stanowi własność Gminy i będzie użytkowane przez jednostkę organizacyjną zakład budżetowy Gminy.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary w myśl art. 2 pkt 6 ustawy należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast przez świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że dla usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków komunalnych na podstawie umów cywilnoprawnych przez Gminę na rzecz osób fizycznych oraz podmiotów gospodarczych, Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Gmina będzie występowała w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, a ww. usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podkreślić należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego za zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a zrealizowana inwestycja będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, tj. sprzedażą usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków komunalnych. W związku z powyższym, Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową studni gminnego ujęcia wody oraz grawitacyjno-tłocznej sieci kanalizacji sanitarnej, ponieważ zrealizowana inwestycja będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Tym samym, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Gminie z tego tytułu będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Podsumowując, Gmina jako czynny podatnik podatku VAT prowadzący sprzedaż opodatkowaną w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków komunalnych, będzie miała możliwość odliczenia i ewentualnego zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej w miejscowościach () oraz studni ujęcia wody w (). Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej