Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT od realizowanego zadania.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2018 r. (data wpływu 19 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2018 r. (data wpływu 10 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od realizowanego zadania jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od realizowanego zadania. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 września 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółdzielnia Mieszkaniowa w wyniku podpisanej umowy z Gminą jako partner projektu planuje zrealizować zadanie. Realizacja przedmiotowego zadania planowana jest przy udziale środków zewnętrznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, oś priorytetowa 6, działanie 6.5 Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich.
Spółdzielnia Mieszkaniowa zgłosiła się do udziału we wspólnej realizacji ww. projektu poprzez złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach ogłoszonego przez Gminę naboru. Nabór partnerów spoza sektora finansów publicznych Gmina ogłosiła na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 maja 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) oraz art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r., poz. 217, z późn. zm.).
Zakres projektu obejmuje działania uwzględnione w Gminnym Programie Rewitalizacji Gminy. Przedmiotowy projekt ma charakter kompleksowy i zintegrowany. Gmina będzie realizować projekt w zakresie zagospodarowania przestrzeni publicznej i międzyblokowej w partnerstwie wraz z dwoma Spółdzielniami Mieszkaniowymi, siedmioma Wspólnotami Mieszkaniowymi oraz Parafią Rzymskokatolicką. Działania w ramach projektu w części dotyczącej Spółdzielni Mieszkaniowej będą polegały na:
- urządzeniu terenów zielonych poprzez wycinkę istniejących drzew i krzewów będących w kolizji z projektowanym zagospodarowaniem oraz wykonaniu nowych nasadzeń kompensacyjnych i uzupełnień wzbogacających istniejącą zieleń,
- modernizacji parkingów osiedlowych poprzez remont istniejących utwardzeń terenu z wymianą nawierzchni na nawierzchnię z kostki betonowej i rozbudowę utwardzeń stanowiących miejsca postojowe,
- budowę instalacji oświetlenia zasilanej z istniejącej linii oświetleniowej,
- budowę przyłącza kanalizacji deszczowej,
- montażu elementów małej architektury: w tym urządzenia siłowni zewnętrznej, wiat śmietnikowych, ustawieniu ławek i koszy na śmieci.
Spółdzielnia Mieszkaniowa oprócz nieruchomości budynkowych obejmujących lokale mieszkalne i użytkowe posiada nieruchomości stanowiące mienie Spółdzielni.
Tereny na których realizowany jest projekt stanowią mienie ogólnodostępne przeznaczone do wspólnego korzystania dla użytkowników lokali znajdujących się w zasobach Spółdzielni. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Spółdzielni Mieszkaniowej.
Zadanie realizowane będzie przez Spółdzielnię i to na nią będą wystawiane faktury dotyczące nabycia towarów i usług. Spółdzielnia będzie finansowała swój zakres projektu ze środków własnych i pozyskiwała refundacje na swoją część. W wyniku przeprowadzonych działań Spółdzielnia Mieszkaniowa nie będzie uzyskiwać przychodów z tego tytułu.
Spółdzielnia jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i składa comiesięczne deklaracje VAT-7.
Pismem z dnia 3 września 2018 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że efektem realizowanego zadania będzie poprawa użyteczności, estetyki i funkcjonalności na przestrzeniach międzyblokowych, które są terenami ogólnodostępnymi. Budowa ciągów pieszych oraz parkingów poprawi układ komunikacyjny tych terenów. Ponadto, efekty rewitalizacji mają służyć powstaniu nowych form wypoczynku poprzez budowę siłowni zewnętrznej oraz zamontowanie ławeczek przy zaprojektowanych chodnikach, które będą służyć również jako alejki spacerowe. Poprawa infrastruktury przestrzeni międzyblokowych ma na celu oddziaływać na wzrost jakości życia mieszkańców osiedli, ożywić teren, wprowadzić nowe atrakcje oraz formy spędzania czasu. Nie jest skierowana na osiąganie przychodu.
W związku z powyższym, efekty realizowanego zadania nie służą/służyły bezpośrednio do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z zadaniami realizowanymi w ww. projekcie Spółdzielni Mieszkaniowej przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, składając wniosek o dofinansowanie, koszty kwalifikowane Zainteresowany ujął w kwotach brutto uznając, że brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT w przypadku zagospodarowania przestrzeni międzyblokowych będąc partnerem ww. projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno, tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa w wyniku podpisanej umowy z Gminą, jako partner projektu planuje zrealizować zadanie. Realizacja przedmiotowego zadania planowana jest przy udziale środków zewnętrznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, oś priorytetowa 6, działanie 6.5 Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich. Spółdzielnia Mieszkaniowa zgłosiła się do udziału we wspólnej realizacji ww. projektu poprzez złożenie wniosku o dofinansowanie w ramach ogłoszonego przez Gminę naboru. Nabór partnerów spoza sektora finansów publicznych Gmina ogłosiła na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 33 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020. Zakres projektu obejmuje działania uwzględnione w Gminnym Programie Rewitalizacji Gminy. Przedmiotowy projekt ma charakter kompleksowy i zintegrowany. Gmina będzie realizować projekt w zakresie zagospodarowania przestrzeni publicznej i międzyblokowej w partnerstwie wraz z dwoma Spółdzielniami Mieszkaniowymi, siedmioma Wspólnotami Mieszkaniowymi oraz Parafią Rzymskokatolicką. Działania w ramach projektu w części dotyczącej Spółdzielni Mieszkaniowej będą polegały na:
- urządzeniu terenów zielonych poprzez wycinkę istniejących drzew i krzewów będących w kolizji z projektowanym zagospodarowaniem oraz wykonaniu nowych nasadzeń kompensacyjnych i uzupełnień wzbogacających istniejącą zieleń,
- modernizacji parkingów osiedlowych poprzez remont istniejących utwardzeń terenu z wymianą nawierzchni na nawierzchnię z kostki betonowej i rozbudowę utwardzeń stanowiących miejsca postojowe,
- budowę instalacji oświetlenia zasilanej z istniejącej linii oświetleniowej,
- budowę przyłącza kanalizacji deszczowej,
- montażu elementów małej architektury: w tym urządzenia siłowni zewnętrznej, wiat śmietnikowych, ustawieniu ławek i koszy na śmieci.
Spółdzielnia Mieszkaniowa oprócz nieruchomości budynkowych obejmujących lokale mieszkalne i użytkowe posiada nieruchomości stanowiące mienie Spółdzielni. Tereny, na których realizowany jest projekt stanowią mienie ogólnodostępne przeznaczone do wspólnego korzystania dla użytkowników lokali znajdujących się w zasobach Spółdzielni. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Spółdzielni Mieszkaniowej. Zadanie realizowane będzie przez Spółdzielnię i to na nią będą wystawiane faktury dotyczące nabycia towarów i usług. Spółdzielnia będzie finansowała swój zakres projektu ze środków własnych i pozyskiwała refundacje na swoją część. W wyniku przeprowadzonych działań Spółdzielnia Mieszkaniowa nie będzie uzyskiwać przychodów z tego tytułu. Spółdzielnia jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i składa comiesięczne deklaracje VAT-7. Efektem realizowanego zadania będzie poprawa użyteczności, estetyki i funkcjonalności na przestrzeniach międzyblokowych, które są terenami ogólnodostępnymi. Budowa ciągów pieszych oraz parkingów poprawi układ komunikacyjny tych terenów. Ponadto, efekty rewitalizacji mają służyć powstaniu nowych form wypoczynku poprzez budowę siłowni zewnętrznej oraz zamontowanie ławeczek przy zaprojektowanych chodnikach, które będą służyć również jako alejki spacerowe. Poprawa infrastruktury przestrzeni międzyblokowych ma na celu oddziaływać na wzrost jakości życia mieszkańców osiedli, ożywić teren, wprowadzić nowe atrakcje oraz formy spędzania czasu. Nie jest skierowana na osiąganie przychodu. W związku z powyższym, efekty realizowanego zadania nie służą/służyły bezpośrednio do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od realizowanego projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. W analizowanym przypadku infrastruktura wytworzona w ramach ww. przedsięwzięcia polegającego na zagospodarowaniu przestrzeni międzyblokowej jak wskazał Wnioskodawca nie służyła/służy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie jest spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania.
Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją zadania, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania w ramach ww. projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej