prawo do odliczenia naliczonego związanego z realizacją projektu - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.464.2018.1.KP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.09.2018, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.464.2018.1.KP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia naliczonego związanego z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2018 r. (data wpływu 21 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pn. Konserwacja zabytkowych organów w kościele parafialnym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pn. Konserwacja zabytkowych organów w kościele parafialnym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Parafia w ubiegała się o dofinansowanie ze środków europejskich w ramach PROW na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, na realizację zadania pn.Konserwacja zabytkowych organów w kościele parafialnym. Zabytkowe organy w kościele parafialnym są elementem dziedzictwa obszaru, są dobrem parafialnym ogólnodostępnym, służą nie tylko wszystkim parafianom ale również przybyłym do świątyni gościom. Sprzyjają poprawie jakości życia poprzez obcowanie z kulturą sakralną oraz stanowią atrakcję obszaru. Konserwacja organów, ma na celu wydobycie z nich czystego i pierwotnego brzmienia oraz jest konieczna do zachowania dziedzictwa obszaru. Parafia uzyskała pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na przeprowadzenie prac konserwatorskich organów z kościoła parafialnego. Organy zostały wpisane do rejestru ruchomych zabytków. Parafia dostrzegając zły stan techniczny instrumentu podjęła decyzję o konieczności przeprowadzenia kompleksowej konserwacji zabytkowych organów.

Prace konserwatorskie będą polegały na: zdemontowaniu aparatu brzmienia i mechanizmu, tj. piszczałek, uzbrojenia wewnętrznego wiatrownic, elementów systemu wiatrowego, odłączeniu elektrowentylatora, konserwacji stołu gry, aparatu brzmienia, wiatrownic z rele, traktury gry i registrowania, wewnętrznej części szafy organów, przeinstalowaniu wiatrownic wraz z mechanizmem, rekonstrukcji wszystkich mieszków, rekonstrukcji w aparacie brzmienia, konserwacji systemu wiatrowego oraz zamontowaniu nowego elektrowentylatora 400V.

Zgodnie z wytycznymi PROW podatek VAT jest kwalifikowany dla związków wyznaniowych. W wyniku realizacji działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku realizacji projektu w ramach podziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020, na podstawie umowy przyznania pomocy zawartej z Samorządem Województwa, Parafii przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją opisanego projektu i prawidłowe jest uznanie podatku VAT za koszt kwalifikowalny?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego lub zwrot różnicy uzależnione są od zakresu w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Dodatkowo art. 88 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Inwestycja w ramach niniejszego projektu nie będzie wykorzystywana w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Parafii prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Reasumując, Parafia nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, ponieważ nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak również Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym i prawnym, Parafia stoi na stanowisku, iż należy uznać podatek VAT za koszt kwalifikowalny, ponieważ nie przysługuje jej prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług, ponoszonego w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Parafia ubiegała się o dofinansowanie ze środków europejskich w ramach PROW na lata 2014-2020, poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, na realizację zadania pn. Konserwacja zabytkowych organów w kościele parafialnym. Zabytkowe organy w kościele parafialnym są elementem dziedzictwa obszaru są dobrem parafialnym ogólnodostępnym, służą nie tylko wszystkim parafianom ale również przybyłym do świątyni gościom. Sprzyjają poprawie jakości życia poprzez obcowanie z kulturą sakralną oraz stanowią atrakcję obszaru. Konserwacja organów, ma na celu wydobycie z nich czystego i pierwotnego brzmienia oraz jest konieczna do zachowania dziedzictwa obszaru. Parafia uzyskała pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na przeprowadzenie prac konserwatorskich organów z kościoła parafialnego. Organy zostały wpisane do rejestru ruchomych zabytków decyzją z dnia 21 października 2015 r. Parafia dostrzegając zły stan techniczny instrumentu podjęła decyzję o konieczności przeprowadzenia kompleksowej konserwacji zabytkowych 12 -głosowych organów. Prace konserwatorskie będą polegały na: zdemontowaniu aparatu brzmienia i mechanizmu, tj. piszczałek, uzbrojenia wewnętrznego wiatrownic, elementów systemu wiatrowego, odłączeniu elektrowentylatora, konserwacji stołu gry, aparatu brzmienia, wiatrownic z rele, traktury gry i registrowania, wewnętrznej części szafy organów, przeinstalowaniu wiatrownic wraz z mechanizmem, rekonstrukcji wszystkich mieszków, rekonstrukcji w aparacie brzmienia, konserwacji systemu wiatrowego oraz zamontowaniu nowego elektrowentylatora 400V.

Wątpliwości Parafii dotyczą prawa odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach VAT związanych z realizowanym zadaniem pn. Konserwacja zabytkowych organów w kościele parafialnym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ jak wynika z wniosku w ramach realizacji ww. zadania Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz efekty zrealizowanego Projektu tj. konserwacja organów nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, z uwagi na brak czynności opodatkowanych Parafii nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Konserwacja zabytkowych organów w kościele parafialnym sfinansowanego ze środków europejskich w ramach PROW na lata 2014-2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, iż pojęcie koszty kwalifikowalne nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej