Prawo do odliczenia podatku w związku z przygotowaniem i realizacją projektów współpracy. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.536.2018.1.SJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2018, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.536.2018.1.SJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku w związku z przygotowaniem i realizacją projektów współpracy.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 lipca 2018 r. (data wpływu 25 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z przygotowaniem i realizacją projektów współpracy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z przygotowaniem i realizacją projektów współpracy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Lokalna Grupa Działania (Wnioskodawca), jest stowarzyszeniem działającym na podstawie przepisów:

  1. Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.),
  2. Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 349 z 2015 r., z późn. zm.),
  3. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005,
  4. Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. poz. 378 z 2015 r., z późn. zm.),
  5. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, z późn. zm.

Stowarzyszenie w dniu 22 lutego 2018 r. wraz z trzema partnerami projektu złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pn. Sieć Infrastruktury Rekreacyjnej. Projekt jest realizowany ze środków publicznych w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa inwestująca w obszary wiejskie. Celem projektu jest poprawa jakości życia, aktywizacja mieszkańców, podniesienie atrakcyjności obszaru objętego projektem współpracy oraz rozwój współpracy między podmiotami będącymi LGD poprzez budowę 24 obiektów infrastruktury rekreacyjnej siłowni plenerowych na terenie każdej z gmin objętych LSR partnerów projektów współpracy oraz działania promocyjne polegające na: wydaniu broszur, zakupie gadżetów, utworzeniu zakładki na stronie internetowej LGD oraz organizacji 4 imprez sportowo-rekreacyjnych. Umowa o przyznanie pomocy została podpisana w dniu 8 czerwca 2018 r. od tego dnia rozpoczął się okres rzeczowej realizacji projektu, który ma zostać zrealizowany do 30 listopada 2018 r.

W ramach projektu współpracy pn. Sieć Infrastruktury Rekreacyjnej zostaną zrealizowane trzy zadania:

  1. przygotowanie projektu współpracy zadanie to polega na zorganizowaniu spotkania dotyczącego realizowanego projektu w celu zaciśnienia współpracy i partnerstwa 4 lokalnych grup działania;
  2. budowa obiektów małej architektury pełniących funkcje rekreacyjne w ramach zadania zostaną wybudowane 24 ogólnodostępne siłownie plenerowe po jednej siłowni w każdej gminie członkowskiej we wszystkich lokalnych grupach działania biorących udział w projekcie;
  3. promocja zdrowego stylu życia w ramach zadania zostaną wykonane działania promocyjne mające na celu aktywizację mieszkańców obszaru projektu poprzez zwiększenie wiedzy z zakresu zdrowego stylu życia oraz promocji nowopowstałej infrastruktury. Zadania promocyjne będą polegać na: wydaniu broszur informujących o nowopowstałej infrastrukturze, zakupie gadżetów promujących projekt bidonów, wykonaniu podstrony internetowej informującej o udostępnionej infrastrukturze oraz organizacja 4 imprez sportowo-rekreacyjnych.

W ramach projektu Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania jako jeden z partnerów projektu poniesie koszty kwalifikowane w ramach przygotowania i realizacji projektu współpracy, które będą związane z nabyciem następujących towarów i usług:

  • organizacja spotkania z partnerami projektu współpracy (usługa cateringowa oraz wynajem sali),
  • wykonanie map do celów projektowych,
  • wykonanie projektów zagospodarowania działek,
  • budowa 6 siłowni plenerowych wraz z montażem elementów/urządzeń (w skład każdej siłowni plenerowej wchodzi: orbitrek, prasa nożna, twister, wyciąg górny, wioślarz, rower, tablica informacyjna, ławka, kosz na śmieci),
  • zakup gadżetów promujących obszar projektu współpracy oraz zdrowy styl życia bidonów.

Efekty projektu udostępniane będą nieodpłatnie.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT składający deklarację VAT-7 i w związku z tym korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie w lipcu 2018 r. wraz z czterema partnerami projektu zamierza złożyć wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pn. (). Projekt jest realizowany ze środków publicznych w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa inwestująca w obszary wiejskie. Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej, promocja obszarów i produktów lokalnych oraz wzmacnianie współpracy obszarów objętych LSR partnerskich LGD, poprzez rozwój enoturystyki i produktów lokalnych, publikację, aplikację mobilną oraz wizytę studyjną.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i podpisaniu umowy o przyznaniu pomocy rozpocznie się okres rzeczowej realizacji projektu (przewidywany termin to wrzesień/październik 2018 r.), który ma zostać zrealizowany do 30 czerwca 2019 r.

W ramach projektu współpracy pn. () zostaną zrealizowane następujące zadania:

  1. przygotowanie projektu współpracy zadanie to polega na zorganizowaniu spotkania dotyczącego realizowanego projektu w celu zaciśnienia współpracy i partnerstwa 4 krajowych lokalnych grup działania oraz węgierskiej lokalnej grupy działania;
  2. przygotowanie materiałów promocyjnych:
    • wydanie publikacji książkowej przewodnika, albumu promującego obszar 4 lokalnych grup działania oraz partnera węgierskiego,
    • przygotowanie aplikacji mobilnej mobilnego przewodnika po obszarze partnerów projektu jako możliwości innowacyjnego i atrakcyjnego zaprezentowania walorów przyrodniczych, historycznych i kulturowych oraz zabytków i atrakcji z wykorzystaniem lokalizacji GPS;
    • utworzenie galerii i historii winiarstwa i produktów lokalnych stworzenie ekspozycji nawiązującej do historii i tradycji winiarstwa na obszarze partnerów projektu wraz z prezentacją lokalnych produktów (zdjęcia, gabloty, opisy historyczne, wyroby z siana, wyroby z bibuły, lokalne produkty spożywcze),
  3. organizacja wizyty studyjnej na obszarze węgierskiej LGD zorganizowanie 3-dniowego wyjazdu o charakterze targów połączonych z konferencją oraz prezentacją winiarstwa, enoturystyki oraz produktów lokalnych.

W ramach projektu Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania jako jeden z partnerów projektu poniesie koszty kwalifikowane w ramach przygotowania i realizacji projektu współpracy, które będą związane z nabyciem następujących towarów i usług:

  • organizacja spotkania z partnerami projektu współpracy u węgierskiego partnera (transport, zakwaterowanie i wyżywienie);
  • usługi tłumacza z języka polskiego na węgierski, jak i z węgierskiego na polski podczas spotkania z partnerami współpracy;
  • wydanie publikacji książkowej koszt zostanie poniesiony proporcjonalnie przez wszystkich partnerów na podstawie faktur wystawionych na każdego partnera osobno w kwocie odpowiadającej wkładom we wniosku o przyznanie pomocy;
  • przygotowanie aplikacji mobilnej koszt zostanie poniesiony proporcjonalnie przez wszystkich partnerów na podstawie faktur wystawionych na każdego partnera osobno w kwocie odpowiadającej wkładom we wniosku o przyznanie pomocy;
  • utworzenie galerii i historii winiarstwa i produktów lokalnych;
  • organizacja wizyty studyjnej na obszarze węgierskiej LGD koszt zostanie poniesiony proporcjonalnie przez wszystkich partnerów na podstawie faktur wystawionych na każdego partnera osobno w kwocie odpowiadającej wkładom we wniosku o przyznanie pomocy;
  • usługi tłumacza z języka polskiego na węgierski, jak i z węgierskiego na polski podczas wyjazdu studyjnego.

Efekty projektu udostępniane będą nieodpłatnie.

Stowarzyszenie prowadzi działalności statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT składający deklarację VAT-7 i w związku z tym korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z przygotowaniem i realizacją projektu współpracy: Sieć Infrastruktury Rekreacyjnej?

  • Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z przygotowaniem i realizacją projektu współpracy: ()?

  • Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

    Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

    Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

    Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

    W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku w związku z przygotowaniem i realizacją projektu współpracy pn. Sieć Infrastruktury Rekreacyjnej oraz ().

    Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary bądź usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

    W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są/nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte/nabywane w ramach realizowanych projektów współpracy, nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

    Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku w związku z przygotowaniem i realizacją projektu współpracy w ramach poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pn. Sieć Infrastruktury Rekreacyjnej oraz w ramach poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pn. ().

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Tut. organ wskazuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy:

    • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
    • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej