Temat interpretacji
Odliczenie podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2018 r. (data wpływu 16 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. [] jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. []
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawcą projektu pn. [] jest gmina A.
Inwestycja realizowana będzie w systemie zaprojektuj i wybuduj stąd na tym etapie projektu nie jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
Projekt obejmuje opracowanie dokumentacji technicznej ścieżki. pieszo-rowerowej wraz z oświetleniem; koszty geodezyjne - wykonanie stabilizacji granic pasa drogowego, koszty opłat sądowych w celu ujawnienia praw własności w księgach wieczystych, koszty wypisów i wyrysów; Branża drogowa; ścieżka pieszo-rowerowa; zjazdy, oznakowanie i urządzenia bezpieczeństwa ruchu, parking [], budowa oświetlenia ścieżki rowerowej w miejscach newralgicznych, nadzór inwestorski; promocja (4 tablic informacyjno-pamiątkowych).
Zadanie to dotyczy wykonania przedsięwzięcia obejmującego projekt i budowę ścieżek pieszo-rowerowych wraz z oświetleniem wzdłuż drogi wojewódzkiej nr []. drogi krajowej [] oraz dróg gminnych - w Gminie A. Zadanie to obejmuje zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych ostatecznych decyzji, wykonanie projektów wykonawczych, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, przedmiarów robót oraz innych dokumentów i opracowań niezbędnych do realizacji zamierzenia a następnie realizacja zamierzenia budowlanego zgodnie z opracowaną dokumentacją projektową dla całości zamierzenia. W zależności od przyjętych i zatwierdzonych rozwiązań projektowych może się okazać konieczne uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Zakres obejmuje roboty ziemne oraz wytyczenie i wykonanie powierzchni ciągów komunikacyjnych pieszych rowerowych wraz z odwodnieniem powierzchniowym, oświetlenia Przedsięwzięcie obejmuje zakres w miejscowościach [] oraz []. Zakres prac w ramach zadania przewiduje rozbudowę komunikacyjną w zakresie dróg pieszo-rowerowych, dróg pieszo-rowerowych z dopuszczeniem ruchu pojazdów upoważnionych.
Przewidywany zakres robót:
- remont rozbiórkę istniejącej nawierzchni,
- wykonanie robót ziemnych,
- odbudowę konstrukcji nawierzchni uszkodzonej podczas robot,
- odbudowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu łącznie z oznakowaniem pionowym i poziomym,
- oświetlenie drogowe typu LED. głównie punktowo w miejscach newralgicznych,
- budowa/przebudowa ciągów komunikacyjnych, dróg rowerowych oraz zjazdów,
- wykonanie ułatwień dla niepełnosprawnych (krawężniki obniżone - światło 1 cm),
- wykonanie wszystkich innych elementów niezbędnych do wykonania ww. zadania.
- Roboty przygotowawcze i
rozbiórkowe:
Wzdłuż projektowanego odcinka drogi znajdują się drzewa i krzewy, które mogą kolidować z projektowaną przebudową. Roboty rozbiórkowe polegać będą na:- rozbiórkach konstrukcji jezdni, zjazdów,
- rozbiórce istniejących obiektów infrastruktury, ewentualnie kolidują z inwestycją oraz wykonaniu zabezpieczeń na czas budowy,
- inwentaryzacji stanu istniejącego,
- inwentaryzacji nakładów rzeczowych na przejmowanej nieruchomości,
- rozbiórka innych obiektów uniemożliwiających realizację zadania.
- Wykonanie dróg
pieszo-rowerowych na zjazdach oraz z dopuszczeniem ruchu pojazdów
upoważnionych
Przewidziano drogi pieszo-rowerowe z dopuszczeniem pojazdów upoważnionych o szerokości 4 m. Drogi pieszo-rowerowe z dopuszczeniem ruchu pojazdów obramowane zostaną krawężnikiem obniżonym 20x30x100 cm na ławie betonowej z oporem
Przewidziano przekrój jednostronny 2% w kierunku rowów - proponowana konstrukcja- warstwa ścieralna z betonu asfaltowego (na zjazdach w kolorze czerwonym) AC8S gr. 4 cm,
- podbudowa z kruszywa łamanego 0/31.5 stabilizowanego mechanicznie gr. 20 cm,
- wzmocnienie podłoża poprzez stabilizację spoiwami hydraulicznymi o RM=2,5 MPa gr. 15 cm,
- warstwa odcinająca z gruntu G1 dogęszczona do wskaźnika IDmin=1,00 gr. 10 cm.
-
Drogi pieszo-rowerowe
Przewidziano drogi pieszo-rowerowe o szerokości 2.5m. Drogi rowerowe obramowane zostaną obrzeżem betonowym 8x30xl00cm na ławie betonowej oraz krawężnikiem 20x30x100 cm na ławie betonowej od strony jezdni.
Przewidziano przekrój jednostronny 2% w kierunku jezdni - proponowana konstrukcja- warstwa ścieralna z betonu asfaltowego AC8S gr. 3 cm,
- podbudowa z kruszywa łamanego 0/31.5 stabilizowanego mechanicznie gr. 15 cm,
- wzmocnienie podłoża poprzez stabilizację spoiwami hydraulicznymi o RM=2.5 MPa gr. 15 cm,
- warstwa odcinająca z gruntu G1 dogęszczona do wskaźnika IDmin=1.00 gr. 15 cm.
- Oświetlenie drogowe
Oświetlenie w postaci latarni z ogniwami fotowoltaicznymi. Lokowane w miejscach newralgicznych.
Ogólne dane techniczne:- Panel fotowoltaiczny:
Moc paneli 2 x 200W = 400W 24V. wysokiej wydajności polikrystaliczny
lub monokrystaliczny moduł PV klasy A, hartowane szkło solarne (grubość
3,2 mm),
- Oprawa uliczna LED: Moc lampy LED 40W DC 24V, Skuteczność świetlna LED 100 140 lm/W. Stopień ochrony IP65/IP66. Strumień świetlny LED > 4 000lm. Wilgotność pracy: 10% - 90%, Temperatura pracy -30 °C - 50 °C,
- Kontroler 24V 20A światło jak i czas świecenia poprzez inteligentne sterowanie PWM lub MPPT stopień ochrony IP68 wodoodporny, wbudowany czujnik zmierzchu automatyczne odłączenie zasilanego obciążenia,
- Akumulator 2x120AH 12V akumulator żelowy NPG do instalacji solarnych, w pełni uszczelniony,
- Słup minimalna wysokość 6 m stal ocynkowana ogniowo wg. EN ISO 1461,
- Fundament: Fundament prefabrykowany. Certyfikowany. Spełniający normę PN-EN 14991 2010,
- Czas pracy 8-10 godzin/dzień (pełna moc oświetlenia), pojemność baterii do 4 ciągłych, pochmurnych i deszczowych dni.
- Zabezpieczenie i
przebudowa infrastruktury technicznej.
W pasie planowanej inwestycji oraz w jej sąsiedztwie znajdują się urządzenia infrastruktury technicznej niezwiązane z drogą. Należy wszystkie obiekty zabezpieczyć na czas robót budowlanych. - Urządzenia
techniczne drogi.
Drogowe bariery ochronne odpowiedniego typu (np. U12) należy zamontować w miejscach występowania obiektów inżynierskich oraz w innych miejscach, w których na podstawie obowiązujących przepisów zachodzi konieczność ich montażu. - Oznakowanie pionowe i
poziome.
Wykonawca jest zobowiązany:
- opracować projekt docelowej organizacji ruchu,
- projekty na czas budowy,
W ramach inwestycji przewidziano również:
- przebudowę istniejących przepustów oraz budowę nowych.
Roboty wykończeniowe będą polegać na uporządkowaniu terenu budowy, plantowaniu i obsianiu skarp i dna rowów mieszanką traw.
Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT nie będą związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych.
Powstała infrastruktura poprawi wizerunek miasta A Całość infrastruktury będzie w administracji Gminy A która dbać będzie o jej prawidłowe użytkowanie. Gmina A jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług
Wskazany zakres zadania będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy A i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. l pkt 2 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.)
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina A ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn.: []?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji przedmiotowej inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy, w tym braku statusu podatnika VAT czynnego.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).
Z treści ww. przepisów ustawy o VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z opisu sprawy wynika, że wnioskodawcą projektu pn. [] jest gmina A.
Zadanie to dotyczy wykonania przedsięwzięcia obejmującego projekt i budowę ścieżek pieszo-rowerowych wraz z oświetleniem wzdłuż drogi wojewódzkiej nr []. drogi krajowej [] oraz dróg gminnych - w Gminie A.
Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT nie będą związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych.
Gmina A jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wskazany zakres zadania będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy A i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust l pkt 2 i 15 ustawy o samorządzie gminnym .
Na tle powyższego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu.
Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu należy wskazać, że w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem prawo do odliczenia powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że skoro, jak wskazała Gmina, inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania opisanego zadania, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle powyższego Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: [].
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w [], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej