Temat interpretacji
brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją projektu pn.: dofinansowanego w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wielskich na lata 2014-2020
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu 1 sierpnia 2018 r., uzupełnionym pismem z 22 sierpnia 2018 r. znak: (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją projektu pn.: dofinansowanego w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wielskich na lata 2014-2020 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 sierpnia 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 22 sierpnia 2018 r. znak: (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją projektu pn.: dofinansowanego w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wielskich na lata 2014-2020.
We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:
Miasto U. (dalej: Wnioskodawca lub Miasto) w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wielskich na lata 2014-2020 otrzymało dofinansowanie dla zadania pn.: . Zadanie polega na przebudowie placu zabaw wraz z budową boiska z urządzeniami siłowni zewnętrznej, urządzeniami rekreacyjno-zabawowymi oraz elementami malej architektury.
W obecnym czasie jak również w przyszłości Miasto nie będzie dokonywać żadnych czynności opodatkowanych z tyt. udostępnienia placu zabaw, siłowni zewnętrznej i boiska. Przebudowana strefa rekreacji będzie ogólnodostępna dla mieszkańców jak i turystów.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:
- Miasto U. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
- Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizowanym projektem są/ będą wystawiane na Miasto U..
- Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
- Infrastruktura rekreacyjno-turystyczna, która powstanie w ramach realizacji projektu nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Miasto U. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Miasto nie będzie pobierało jakichkolwiek opłat tytułem udostępnienia infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Miasto U. jako podmiot realizujący zadania wymienione w pkt 74 i jednocześnie otrzymujące dofinansowanie w ramach PROW 2014-2020 będące podatnikiem VAT ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrot?
Należy tutaj podkreślić, iż podpisując umowę o dofinansowanie zadania Beneficjent musi określić jednoznacznie kwalifikowalność podatku VAT, tzn. czy podatek ten zostanie sfinansowany z części środków unijnych. Bowiem jeśli zaistnieje przesłanka, iż podatnik ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub jego zwrot wówczas wartość dofinansowania ze środków unijnych pomniejszana jest o podatek VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy:
Miasto U. jako podatnik stoi na stanowisku, iż w przypadku opisanego zadania w pkt 74 nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrot ze względu na fakt, iż miasto nie będzie dokonywało czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a tym samym kwota podatku VAT będzie stanowiła dofinansowanie ze środków unijnych. Jednocześnie jeszcze raz podkreśla się, iż stworzenie strefy rekreacyjnej w dzielnicy P. w U. polegającej na przebudowie placu zabaw, boiska oraz ustawieniu urządzeń rekreacyjno-zabawowych, siłowni zewnętrznej oraz malej architektury zostanie udostępnione powszechnie i nieodpłatnie dla mieszkańców, turystów, kuracjuszy i osób odwiedzających miasto.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Na podstawie postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wielskich na lata 2014-2020 otrzymał dofinansowanie dla zadania pn.: . Zadanie polega na przebudowie placu zabaw wraz z budową boiska z urządzeniami siłowni zewnętrznej, urządzeniami rekreacyjno-zabawowymi oraz elementami malej architektury. W obecnym czasie jak również w przyszłości Miasto nie będzie dokonywać żadnych czynności opodatkowanych z tyt. udostępnienia placu zabaw, siłowni zewnętrznej i boiska. Przebudowana strefa rekreacji będzie ogólnodostępna dla mieszkańców jak i turystów. Faktury, dokumentujące poniesione wydatki, w związku z realizowanym projektem są/będą wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Infrastruktura rekreacyjno-turystyczna, która powstanie w ramach realizacji projektu nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Miasto U. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Miasto nie będzie pobierało jakichkolwiek opłat tytułem udostępnienia infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu.
Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Wnioskodawca będący podatnikiem VAT, jako podmiot realizujący zadania wymienione w opisie sprawy, jednocześnie otrzymujący dofinansowanie w ramach PROW 2014-2020 ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrot.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż jak wynika z opisu sprawy towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Zaznaczyć również należy, że Wnioskodawca w stosunku do opisanego we wniosku stanu faktycznego nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.), ponieważ finansowanie zadania, o którym mowa we wniosku nie stanowi środków wskazanych w tym rozporządzeniu.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej