Temat interpretacji
W zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z zamiarem realizacji projektów
Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2018 r. (data wpływu 27 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z zamiarem realizacji projektów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z zamiarem realizacji projektów. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 sierpnia 2018 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Firma Centrum Edukacji prowadzona przez (Wnioskodawca) została zarejestrowana w CEIDG 11 września 2000 r. Firma prowadzi dwie szkoły: w N i w Z. Szkoły działają w systemie franczyzowym, są to: Szkoły Muzyczne Y i Szkoły Językowe M. Firma prowadzi działalność sklasyfikowaną w kodach: 85.5913, 47.912, 55.202, 59.202, 79.11A, 85.512, 85.522, 90.012, 93.192.
W maju 2017 r. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich poddziałanie 192 Wsparcie na wdrożenie operacji w Ramach Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez społeczność, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie i z siedzibą w , projekt pn. .
Projekt polegał na utworzeniu nowej placówki szkoły Centrum Edukacji w miejscowości i wyposażeniu jej w następujące instrumenty muzyczne:
- Fortepian Disklavier Yamaha DC6X,
- Fortepian Disklavier Yamaha DC3X,
- Organy HAMMOND XK5 i XLK5,
- Zakup instalacji fotowoltaicznej.
Koszty poniesione na ww. zakupy będą podlegały refundacji na podstawie założonego wniosku o płatność oraz przedstawionych faktur. Firma działa na podstawie wpisu do CEIDG, jest to jednoosobowa działalność gospodarcza. Firma rozlicza się na zasadach ogólnych jest prowadzona książka przychodów rozchodów.
Firma nie jest płatnikiem VAT, nie jest zarejestrowana do podatku VAT, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113, nie odlicza podatku VAT, nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym na potrzeby podatku od towarów i usług.
Interpretacja ta będzie stanowiła obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność w ramach ww. działania na etapie refundacji wydatków poniesionych na zakup ww. rzeczy.
W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania podatku VAT?
Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane pismem z dnia 21 sierpnia 2018 r.):
Nie. Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.
Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy zawiązane z realizowanym projektem ponieważ podatnik nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym na potrzeby podatku od towarów i usług (VAT).
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odzyskania podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:
- wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
- wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.
Stosowanie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca w maju 2017 r. złożył wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. Rozwój Istniejącej Działalności Gospodarczej przez utworzenie nowej lokalizacji szkoły, oraz zakup instrumentów muzycznych. Projekt polegał na utworzeniu nowej placówki szkoły Centrum Edukacji w miejscowości i wyposażeniu jej w następujące instrumenty muzyczne:
- Fortepian Disklavier Yamaha DC6X,
- Fortepian Disklavier Yamaha DC3X,
- Organy HAMMOND XK5 i XLK5,
- Zakup instalacji fotowoltaicznej.
Koszty poniesione na ww. zakupy będą podlegały refundacji na podstawie założonego wniosku o płatność oraz przedstawionych faktur. Wnioskodawca nie jest płatnikiem VAT, nie jest zarejestrowany do podatku VAT, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113, nie odlicza podatku VAT, nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym na potrzeby podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze opis sprawy i powołane przepisy, w związku z realizacją projektu pn. Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków dotyczących przedmiotowego projektu. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i w związku z tym wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości odzyskania zwrotu podatku od ww. projektu na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1686 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Mając na uwadze powyższe, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej