Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych wydatków w ramach realizowanego projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.429.2018.1.IT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.08.2018, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.429.2018.1.IT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych wydatków w ramach realizowanego projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2018 r. (data wpływu 29 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych wydatków w ramach realizowanego projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych wydatków w ramach realizowanego projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo reprezentowane przez Zarząd Województwa dokonało wyboru do dofinansowania projektu Wnioskodawcy. Projekt będzie realizowany w ramach Działania 10.1. Infrastruktura Ochrony Zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

W ramach projektu realizowane będą następujące elementy:

  1. Wyposażenie oddziału pulmonologicznego z pododdziałem chemioterapii zakup i instalacja wyrobów medycznych.
  2. Wyposażenie oddziału chorób płuc i gruźlicy zakup i instalacja wyrobów medycznych.
  3. Przygotowanie terenu i przyłączenie obiektów do sieci Pawilony 2 i 3 (przyłącze wodociągowe i kanalizacyjne oraz energetyczne i teletechniczne).
  4. Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych (stacja tlenu medycznego).
  5. Modernizacja Pawilonu nr 2 (oddział chorób płuc i gruźlicy).
  6. Prace dodatkowe i przygotowawcze (dokumentacja projektowo-techniczna, nadzorowanie robót budowlanych, zarządzanie projektem, tablice informacyjne).
  7. Modernizacja Pawilonu nr 3 (oddział pulmonologiczny z pododdziałem chemioterapii i Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna).

Celem projektu jest poprawa jakości i dostępności świadczeń medycznych w zakresie chorób płuc i onkologii, który umożliwi przynajmniej częściowe rozwiązanie zdefiniowanych problemów systemu opieki zdrowotnej oraz podniesie jakość życia mieszkańców regionu. Po zakończeniu inwestycji w szpitalnych Pawilonach 2 i 3 wraz z przewiązką będzie prowadzona wyłącznie działalność medyczna. Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji świadczeń zwolnionych z VAT, nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Efekty poniesionych ww. wydatków nie będą dla Wnioskodawcy generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W celu uzyskania dofinansowania Wnioskodawca ma obowiązek dostarczyć informację, czy ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z dokonanych wydatków w ramach realizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z następujących wydatków dokonanych w ramach realizowanego projektu:

  1. Wyposażenie oddziału pulmonologicznego z pododdziałem chemioterapii zakup i instalacja wyrobów medycznych.
  2. Wyposażenie oddziału chorób płuc i gruźlicy zakup i instalacja wyrobów medycznych.
  3. Przygotowanie terenu i przyłączenie obiektów do sieci Pawilony 2 i 3 (przyłącze wodociągowe i kanalizacyjne oraz energetyczne i teletechniczne).
  4. Zagospodarowanie terenu i budowa obiektów pomocniczych (stacja tlenu medycznego).
  5. Modernizacja Pawilonu nr 2 (oddział chorób płuc i gruźlicy).
  6. Prace dodatkowe i przygotowawcze (dokumentacja projektowo-techniczna, nadzorowanie robót budowlanych, zarządzanie projektem, tablice informacyjne).
  7. Modernizacja Pawilonu nr 3 (oddział pulmonologiczny z pododdziałem chemioterapii i Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna).

Celem projektu jest poprawa jakości i dostępności świadczeń medycznych w zakresie chorób płuc i onkologii, który umożliwi przynajmniej częściowe rozwiązanie zdefiniowanych problemów systemu opieki zdrowotnej oraz podniesie jakość życia mieszkańców regionu. Po zakończeniu inwestycji w szpitalnych Pawilonach 2 i 3 wraz z przewiązką będzie prowadzona wyłącznie działalność medyczna.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Produkty projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia usług z zakresu lecznictwa szpitalnego, Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej oraz programów lekowych na podstawie kontraktów z NFZ.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponieważ Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabyte w ramach projektu towary i usługi wyłącznie do realizacji świadczeń zwolnionych z VAT, nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy. Efekty poniesionych ww. wydatków nie będą dla Wnioskodawcy generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Województwo reprezentowane przez Zarząd Województwa dokonało wyboru do dofinansowania projektu Wnioskodawcy. Projekt będzie realizowany w ramach Działania 10.1. Infrastruktura Ochrony Zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Po zakończeniu inwestycji w szpitalnych Pawilonach 2 i 3 wraz z przewiązką będzie prowadzona wyłącznie działalność medyczna. Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji świadczeń zwolnionych z VAT, nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia czynności zwolnionych od podatku. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych wydatków w ramach realizowanego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej