prawo do odliczenia naliczonego związanego z realizacją zadania: Kampania edukacyjna Podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony śro... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.445.2018.1.JF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.08.2018, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.445.2018.1.JF, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia naliczonego związanego z realizacją zadania: Kampania edukacyjna Podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych na obszarze LGD"

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2018 r. (data wpływu 14 sierpnia 2018 r.) uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2018 r. (data wpływu 17 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania: Kampania edukacyjna Podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych na obszarze LGD jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania: Kampania edukacyjna Podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych na obszarze LGD.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operację w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej na zadanie: Kampania edukacyjna Podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych na obszarze LGD.

Stowarzyszenie uwzględniło w budżecie przedmiotowego projektu koszty podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymało do nich dofinansowanie. W związku z tym musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Stowarzyszenie odzyskany w całości lub części, zarówno podczas realizowania projektu, jak i po jego zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Stowarzyszenie może zaliczyć podatek VAT, poniesiony na realizację projektu, jako wydatek kwalifikowany projektu.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie na terenie Gminy kampanii edukacyjnej z zakresu ochrony środowiska i zmian klimatycznych poprzez zakup i montaż 10 sztuk tablic informacyjno-promocyjnych i 10 sztuk solarnych lamp parkowych w technologii LED oraz przeprowadzenie dwudniowego szkolenia ze sfery OZE i eventu ekologicznego.

W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Stowarzyszenie ponosi wszelkie koszty związane z realizacją wymienionych zadań. Wydatki te będą dokumentowane wystawianą na Stowarzyszenie przez wykonawcę fakturą.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi i nie planuje prowadzić rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z realizowanym projektem. Projekt nie będzie również generował dochodu z tytułu jego realizowania dla Stowarzyszenia. Wykonane w ramach projektu działania nie będą również wykorzystane przez Stowarzyszenie w przyszłości do działalności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do działań projektowych Stowarzyszenie jako podmiot niebędący podatnikiem podatku od towarów i usług będzie miał możliwość odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania: Kampania edukacyjna Podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych na obszarze LGD?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie w związku z planowanym przedsięwzięciem nie będzie miało możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Planowane działania mieszczą się w całości w zakresie działalności statutowej Stowarzyszenia, a także Stowarzyszenie nie będzie prowadziło sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem efektów projektu. Stowarzyszenie nie będzie również osiągało dochodu z tytułu przeszkolenia mieszkańców LGD oraz nie będzie uzyskiwało dochodu z realizacji kampanii edukacyjnych, w których będą uczestniczyć nieodpłatnie mieszkańcy obszaru LGD.

Realizowany projekt nie generuje powstania majątku po stronie Stowarzyszenia, w związku z powyższym nie zaistnieją przesłanki do wykorzystywania produktów do prowadzenia działalności opodatkowanej.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. poz. 1054 ze zm.) Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z działaniami edukacyjnymi, ponieważ nie będą one wykorzystane przez Stowarzyszenie do czynności podlegających opodatkowaniu. Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy od podatku o towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego następujące jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku reguluje art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cyt. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji projektu pn. Kampania edukacyjna Podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych na obszarze LGD. Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie na terenie Gminy kampanii edukacyjnej z zakresu ochrony środowiska i zmian klimatycznych poprzez zakup i montaż 10 sztuk tablic informacyjno-promocyjnych i 10 sztuk solarnych lamp parkowych w technologii LED oraz przeprowadzenie dwudniowego szkolenia ze sfery OZE i eventu ekologicznego. W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Stowarzyszenie ponosi wszelkie koszty związane z realizacją wymienionych zadań. Wydatki te będą dokumentowane wystawianą na Stowarzyszenie przez wykonawcę fakturą.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania: Kampania edukacyjna Podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych na obszarze LGD.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny (opodatkowaną). W niniejszej sprawie związek taki nie wystąpi, skoro jak wskazano we wniosku projekt nie będzie generował dochodu z tytułu jego realizowania, a działania wykonane w ramach projektu nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie w przyszłości do działalności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto wskazano, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi i nie planuje prowadzić rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z realizowanym projektem.

Należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie nie są spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących koszty realizacji Podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych na obszarze LGD. Tym samym, w związku z opisanym przedsięwzięciem Wnioskodawca nie ma również prawa do zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższych ustaleń, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Stowarzyszenie z tytułu poniesionych kosztów projektu nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia./ Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej