brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.483.2018.4.AK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.08.2018, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.483.2018.4.AK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2018r. (data wpływu 4 czerwca 2018r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2018r. (data wpływu 27 czerwca 2018r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją w ramach konkursu pn. ... projektu pn. ... w Przedszkolu Miejskim nr ... w - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją w ramach konkursu pn. ... projektu pn. ... w Przedszkolu Miejskim nr .....

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 czerwca 2018r. (data wpływu 27 czerwca 2018r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Miasto (dalej: Miasto lub Wnioskodawca) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jako organ prowadzący placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach konkursu pn. ... projektu pn. ... realizowanego w Przedszkolu Miejskim nr .. w (dalej Projekt).

Celem Konkursu jest wsparcie finansowe w formie dotacji ze środków Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej najlepszych projektów polegających na zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do szkoły lub przedszkola, w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej. Jednostką realizującą zadanie będzie Przedszkole Miejskie nr ... w Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz., 1240, ze zm.) szkoły są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy - Miasta, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Szkoła jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.

W ocenie Wnioskodawcy realizacja Projektu należy do zadań własnych Miasta. Podstawą prawną realizacji zadania są, zdaniem Wnioskodawcy: art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 oraz 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, ze zm.: dalej: ustawa o samorządzie gminnym) zgodnie z którymi, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Podstawą prawną realizacji zadania są również zdaniem Wnioskodawcy: art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 oraz 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868, ze zm.: dalej: ustawa o samorządzie powiatowym), zgodnie z którymi powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie edukacji publicznej, ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W ramach realizacji Projektu nie będą pobierane żadne opłaty. W szczególności Miasto nie będzie uzyskiwało żadnych przychodów podlegających VAT z tytułu realizacji Projektu.

Faktury VAT dokumentujące wydatki będą zawierały dane nabywcy, tj. Miasta, a odbiorcą będzie jednostka organizacyjna tj. Przedszkole Miejskie nr ... w

Punkt ... przy Przedszkolu Miejskim nr ... w pozwala na wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata. Dzięki niemu dzieci będą mogły przeprowadzać wyjątkowe eksperymenty wśród zieleni pachnących roślin. Zapewni im nie tylko doskonałą zabawę, ale przede wszystkim zadba prawidłowy rozwój, pobudzi wyobraźnię i nauczy współgrać z otaczającą nas przyrodą. Teren ogrodu zostanie podzielony na sześć części tematycznych. Centralna część - czyli pierwsza uczyć będzie recyklingu. Ustawione zostaną kanapy z palet, stoliki z bębnów po przewodach, donice z beczek, puszek czy starych kaloszy, a kosze na śmieci z opon. Dzieciom towarzyszyć będzie Pan ubierany odpowiednio do pory roku, oczywiście ze starych, znoszonych już rzeczy. W tej części umieszczone zostaną trzy gry terenowe utrwalające dzieciom poznane treści przyrodniczo-ekologiczne.

Część druga ogrodu wyposażona będzie w zegar słoneczny, stację meteo oraz wiatraczek, które posłużą do obserwacji różnych zjawisk atmosferycznych, takich jak np.: siła i kierunek wiatru, ilość opadów, nasłonecznienie, wilgotność powietrza, itp. Dodatkowo wzbogacona będzie o nasadzenia roślin, które reagują na zmianę pogody np. malwy, wilce, stokrotki zamykają swe płatki przed deszczem, tulipany i krokusy reagują na ochłodzenie, przebiśniegi zapowiadają wiosnę a zimowity zimę, brzoza podpowie jakie będzie lato, do tego trawy ozdobne falujące na wietrze. Dzieci uczą się obserwować naturę i wykorzystywać tę wiedzę w codziennym życiu.

Część trzecia ogrodu to koloroterapia. Znajdą się w niej rabaty w kształcie figur geometrycznych, a na każdej z nich zostaną nasadzone kwiaty w innych kolorach. Dodatkowo wszystkie rośliny w tej części będą miały lecznicze właściwości. Rabata w kształcie kwadratu - kwiaty w kolorze białym (echinacea, krwawnik pospolity, rumianek, czosnek niedźwiedzi, ciemiernik biały, kozłek lekarski), rabata w kształcie koła - kwiaty w kolorze czerwonym (krwawnik Red Velvet, mak polny, piwonia lekarska), rabata w kształcie trójkąta - kwiaty w kolorze żółtym (nawłoć, dziurawiec, mniszek lekarski, nagietek, podbiał pospolity), rabata w kształcie prostokąta - kwiaty w kolorze niebieskim (szałwia lekarska, bodziszek, hyzop lekarski, chaber, goryczka). Ta część ukaże bogactwo wśród roślin kwiatowych, pobudzi zmysły poprzez kolor, zapach i kształt kwiatów, da możliwość obserwacji kwiatów na różnych etapach ich wzrostu, a przy okazji nauczy odpowiedzialności za rośliny poprzez systematyczną pielęgnację, np. wyrywanie chwastów, podlewanie, itp.

W czwartej części ogrodu znajdą się rośliny jadalne. W pionowych warzywnikach z rur zwisać będą truskawki, poziomki i żurawina, skrzynki po jabłkach wypełnią zioła np. mięta, melisa, koper włoski, szczypior czosnkowy, pietruszka, tymianek, majeranek, oregano, itp. Całość okalać będzie żywopłot z borówki amerykańskiej i aronii, a w centralnym punkcie da owoce morwa czarna. Tą część dodatkowo zdobić będą kwiaty jadalne takie jak: liliowce, bratki, pysznogłówka czy lawenda. Dzieci nauczą się jak powstaje i do czego służy kompost (wykorzystując kompostownik z napowietrzaniem), jak zbierać i po co deszczówkę, obserwować wzrost roślin dzięki mini szklarence.

Część piąta ogrodu to zwierzęta w ogrodzie. Tu powstaną domki dla owadów, karmniki i budki lęgowe, poidełka dla ptaków i ul dydaktyczny. W takim miejscu konieczna będzie ławeczka by wsłuchać się w śpiew ptaków czy obserwować motyle licząc na towarzystwo biedronek. Nasadzone zostaną rośliny wabiące zwierzęta. Budleja Dawida i liatria dla motyli, leszczyna dla wiewiórek, irga, dereń jadalny, czarny bez dla ptaków czy tak bardzo uwielbiane przez nie pnącza. W tej części znajdziemy również kaskadę z suchym strumykiem gdzie wygrzewać się będą mogły jaszczurki. Ostatnia, szósta część ogrodu to ścieżka sensoryczna. Tu dzieci zamienią się w krasnale, omijając przeszkody, wdrapując się na gigantyczne krzesło czy stąpając po różnego rodzaju podłożu (igliwie, szyszki, kasztany, żołędzie, żwirek, piasek, liście, gałązki itp.). Tu pojawią się różnego rodzaju dzwonki, elementy odbijające światło i rośliny intensywnie pobudzające zmysły np. rozplenica miła w dotyku, hiacynty, lilak, kalina, groszek pachnący da zapach i paprocie, bo gdzie znaleźć krasnoludki jak nie pod nimi. W ogrodzie swoje miejsce znajdą również różnego rodzaju tablice i gry dydaktyczne, rzeźby zwierząt. Utworzone zostaną ścieżki dydaktyczne, dzięki którym dzieci zaznajomią się z różnymi strukturami materiałów ekologicznych - szyszkami, korą, kamieniami, różnymi rodzajami gleby. Na zielonych zajęciach w ogrodzie, przedszkolaki obserwować będą pogodę, rozpoznawać rośliny i zwierzęta, przeprowadzać różne eksperymenty, doświadczenia i obserwacje. Wspólna praca pomoże rozbudzić zainteresowania dzieci, rozwijać ich świadomość ekologiczną oraz umożliwi im doświadczanie zjawisk fizycznych i przyrodniczych.

W ramach Projektu zaplanowano utworzenie punktu dydaktycznego wyposażonego w następujące elementy oraz nasadzenia: tablice informacyjne, tablice dydaktyczne, plansze, tabliczki do oznaczenia roślin, gry/instalacje dydaktyczne/ścieżki sensoryczne, domki dla owadów, ule dydaktyczne, rzeźby zwierząt, zegar słoneczny, rumowisko skalne/stanowisko geologiczne, stacja meteorologiczna z wyposażeniem, budki, karmniki/poidełka dla ptaków, oczko wodne, kaskada wodna, ławki, stoły, wiaty/zadaszenia, mostki drewniane, gazony drewniane, palisady, pergole, kosze na odpady, żwir, torf, ziemia, kora, geowłóknina, kompostownik, system nawadniający, sprzęt ogrodniczy tj. konewki, grabie i szpadle itp., zewnętrzne stacje wody pitnej, alejki: krawężniki, płyty chodnikowe, obrzeża betonowe, ogrodzenie punktu dydaktycznego, system monitoringu, drzewa, krzewy, byliny, trawy, nasiona warzyw i ziół.

Planowane do zakupu pomoce dydaktyczne służące do realizacji Projektu:

  • Galileo Ekologia segregacja- gra terenowa- Gra terenowa Memo - gdzie rosną rośliny?
  • Gra terenowa ,,Czyj to liść.

Kalendarium zajęć/wydarzeń realizowanych w oparciu o utworzony punkt dydaktyczny:

  • Sprzątanie świata - porządkowanie ogrodu i terenu wokół przedszkola.
  • Porządki w ogrodzie - poznawanie etapów prac pielęgnacyjnych w ogrodzie, usuwanie suchych i chorych części roślin, usuwanie chwastów, podlewanie roślin oznakowanie metryczkami drzew i krzewów.
  • .
  • Badamy liście - badanie faktury liścia, kształtu, zapachu, koloru.
  • - porównywanie faktur, kształtu jesiennych darów przyrody.
  • - utworzenie schronienia dla owadów i drobnych zwierząt zamieszkujących ogród przedszkolny. Prowadzenie obserwacji zwierząt chroniących się wśród kamieni oraz wśród liści.
  • - wykonanie kolorowych kompozycji - bukietów, albumów, zielników grabienie liści, porządkowanie ogrodu.
  • - obserwowanie słońca, deszczu, i innych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni.
  • Obserwacja ptaków w związku z nadchodząca zimą, ochrona roślin, drzew, krzewów przed zimą.
  • Poszerzenie wiadomości na temat zwierząt, których figury znajdują się w ogrodzie.
  • Dokarmianie ptaków.
  • - porównywanie igieł z drzew iglastych, szukanie ich w ogrodzie.
  • Rejestrowanie za pomocą aparatu fotograficznego zachowań zwierząt i ptaków, wyglądu roślin - wykonanie albumu fotograficznego .
  • . - wytwarzanie pokarmu dla ptaków.
  • Dokarmianie ptaków.
  • Dokarmianie ptaków.
  • - obserwacja śladów ptaków i zwierząt pozostawionych na śniegu na terenie ogrodu.
  • Obserwacje krzewów i drzew liściastych i iglastych zimową porą.
  • - poszukiwanie na terenie ogrodu pierwszych kwiatów (krokusy, przebiśniegi) obserwacja.
  • Wysiew nasion do skrzynek w klasie.
  • - obserwowanie różnych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia.
  • - zabawy badawcze z wiatrem.
  • Badanie gleby - zabawy badawcze z glebą.
  • - przygotowanie ogrodu do wiosennych nasadzeń - grabienie, oczyszczanie ziemi.
  • Wielozmysłowe badanie materiału przyrodniczego znajdującego się na ścieżkach dydaktycznych.
  • Odkrywanie zależności występujących w środowisku (gleba - dżdżownica, pszczoła - kwiat).
  • Dzień Ziemi - zajęcia edukacyjne na temat ochrony środowiska.
  • Sadzenie roślin i pielęgnowanie ich.
  • Praktyczne współdziałanie rodziców z dziećmi na terenie ogrodu w nasadzaniu i pielęgnacji roślin.
  • - zajęcia na temat pożyteczności pszczół z wykorzystaniem ula dydaktycznego.
  • - badanie roślin za pomocą dotyku, wzroku, węchu.
  • - zwrócenie uwagi na bogactwo kolorów kwiatów, różne kształty liści, porównywanie płatków kwiatowych, wyszukiwanie kolorów roślin.
  • Zabawy matematyczne - porównywanie figur na rabatach kwiatowych.
  • Zbiór ziół z ogrodu - suszenie ich, wykonanie zielnika, degustacja.
  • Wielozmysłowe poznawanie ziół - porównywanie wielkości, zapachu, smaku.

Wnioskodawca zaznacza, że w jego ocenie pytanie zawarte w wezwaniu przez Organ jest w istocie pytaniem o własne stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego i jako takie nie stanowi ono elementu opisu zdarzenia przyszłego - powinno ono być przedmiotem rozstrzygnięcia Organu w interpretacji. Niemniej w związku z wezwaniem Organu. Wnioskodawca przedstawia poniżej odpowiedź na pytanie zawarte w Wezwaniu.

Wnioskodawca wskazuje, że jego zdaniem (tak jak zostało to już wskazane we wniosku, w części uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy), towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu, o których mowa we wniosku, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.; dalej: ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.

W ocenie Miasta, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym, w ocenie Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy, m.in. ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej, jak i również utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 8, 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Nadto zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie edukacji publicznej, ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, bowiem - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją w ramach konkursu pn. ... projektu pn. ... w Przedszkolu Miejskim nr ... w , ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej