Czy Parkowi posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia, bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w zw... - Interpretacja - 0461-ITPP2.4512.993.2016.1.RS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.02.2017, sygn. 0461-ITPP2.4512.993.2016.1.RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Parkowi posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia, bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w związku z realizacją projektu ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz.201) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2016 r. (data wpływu 21 grudnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 15 lutego 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 15 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: .

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spis oznaczeń:

  • ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2009.151.1220 t.j. z późn. zm.) - dalej: u.o.p.
  • ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw Dz. U. 2011.224.1337 t.j. z późn. zm.) - dalej: u.z.o.p.
  • ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009.157.1240 t.j. z późn. zm.) - dalej: u.f.p.u.
  • ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011.177.1054 t.j. z późn. zm.) - dalej: u.p.t.u

Od dnia 1 stycznia 2012 r. Park Narodowy na mocy u.z.o.p. stał się państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 u.f.p.u. oraz stał się podatnikiem podatku od towarów i usług.

Od dnia 1 stycznia 2012 r. jest jednostką sektora finansów publicznych dotowaną w części z budżetu państwa.

Przedmiotem inwestycji jest przebudowa i rozbudowa istniejącej kładki edukacyjnej - dostrzegalnia ornitologiczna wraz z infrastrukturą turystyczną - przebudowa i rozbudowa kładki i pomostów drewnianych, dojść do kładki edukacyjnej.

Przebudowa kładki będzie polegała przede wszystkim na: wymianie elementów konstrukcyjnych kładki (wymiana istniejących pali na drewniane - dębowe, uzupełnienie konstrukcji), wymiana poszycia z desek na bardziej trwałe deski dębowe oraz wymiana balustrad i poręczy. Wyremontowane będą pomosty pływające, gdzie zaplanowano wymianę poręczy, olinowania i konstrukcji stalowych. Zmniejszone zostaną dwa duże pomosty pływające od strony miejscowości X oraz jeden mały w środkowej części kładki. Przebudowane będzie też wejście na kładkę od strony miejscowości X, ale też pomosty cumownicze przy pomostach pływających. Powstaną dwie dostrzegalnie ornitologiczne, a także trzy przejścia dla zwierząt. Istniejąca wieża obserwacyjna znajdująca się w połowie kładki zostanie wyczyszczona i ponownie zaimpregnowana, a uszkodzone elementy dachu wymienione. Przy wejściu kładka zostanie rozbudowana o miejsce - przystań z tablicami informacyjnymi oraz zadaszonym miejscem na sprzedaż biletów, wraz z siedziskami dla korzystających z kładki. Dodatkowo zaprojektowano kosze na śmieci i stojaki na rowery. Wejście na kładkę, układ komunikacyjny oraz trasa kładki pozostaje bez zmian. Dostępność dla osób niepełnosprawnych zaplanowano bezpośrednio z poziomu terenu pochylniami przy pomostach cumowniczych.

Znaczenie kładki podkreślone jest w projekcie rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie ustanowienia planu ochrony Parku, gdzie zaleca się jako środek prewencji i ochrony utrzymanie kładki w jak najlepszym stanie. Kładka jest też wspomniana jako jedno z pięciu miejsc udostępniania Parku do celów edukacyjnych oraz jako jedno z ośmiu miejsc udostępniania do celów turystycznych. Jak wspomniano utrzymanie składki w dobrym stanie jest komplementarne z zalecanymi w projekcie planu ochrony innymi sposobami ochrony gatunków ptaków, jak koszenie, czy wykupy gruntów. Na obszarze Doliny Y. masowy ruch turystyczny będzie się odbywał w jednym wytyczonym miejscu, pomiędzy miejscowościami Z. i Y., po kładkach edukacyjnych, co znacząco ograniczy niekontrolowaną penetrację terenu. Zamieszczone przy kładce tablice informacyjne pomogą w edukowaniu odwiedzających i zwiększeniu świadomości o potrzebie ochrony przyrody. Modernizacja kładki wpłynie również na rozszerzenie oferty edukacyjnej Parku poprzez lepszą bazę do prowadzenia zajęć dydaktycznych dotyczących charakterystyki ptaków wodno-błotnych.

Park Narodowy, zwany dalej Parkiem, planuje ww. prace budowlane zrealizować w latach 2017-2018 w ramach ww. projektu dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko perspektywa 2014-2020. Planowany jest zakres prac:

  • modernizacja istniejącej kładki - demontaż starej kładki, montaż nowych elementów konstrukcji, poszycia, przepraw pontonowych,
  • zakup zestawu narzędzi akumulatorowych i spawarki - bieżące naprawy i konserwacja zmodernizowanej kładki i urządzeń turystycznych,
  • inspektor nadzoru - kontrola prowadzonych prac budowlanych, sprawdzanie ich pod względem projektu budowlanego, pozwolenia na budowę, zgodności z tzw. zasadami wiedzy technicznej oraz przepisami prawnymi, prowadzenie dokumentacji, odbiory prac,
  • warsztaty ornitologiczne dla uczniów, nauczycieli, zakup zestawów do obserwacji ornitologicznych, toreb płóciennych, broszur informacyjnych przekazywanych w czasie przeprowadzanych zajęć edukacyjnych,
  • zakup materiałów biurowych, koordynacja finansowa, merytoryczna, delegacje.

Dzięki realizacji ww. działań zostanie zmodernizowana kładka Z.-X., na której będą przeprowadzane płatne zajęcia edukacyjne, pobierane będą opłaty za wstęp do Parku a tym samym Park będzie osiągał przychody z działalności opodatkowanej.

Park nie jest jednostką objętą systemem oświaty oraz nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parkowi posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia, bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w związku z realizacją projektu ?

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że posiada aktualnie status państwowej osoby prawnej, będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku lub prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy zakupie towarów i usług w ramach projektu Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach ww. projektu dotyczące działalności Parku będą związane ze sprzedażą opodatkowaną towarów i usług, którą prowadzi. Ze względu na specyfikę terenowo-przyrodniczą Parku, udostępnianie i korzystanie z walorów turystycznych może odbywać się w miejscach do tego wytyczonych i przystosowanych. Turyści odwiedzający Park mają możliwość zakupu biletów wstępu oraz wydawnictw i materiałów informacyjnych tylko w kilku miejscach (siedziba PN, kładka Z.-X., Punkt informacyjny w miejscowości Y.), natomiast zajęcia edukacyjne realizowane są wyłącznie w siedzibie Parku oraz kładce Z.-X. Celem istnienia infrastruktury turystycznej na terenie Parku jest kontrola i ograniczenie presji turystycznej na tereny cenne przyrodniczo. Pozyskiwanie środków na rozbudowę infrastruktury ze źródeł krajowych i zagranicznych nie wyklucza jednak możliwości osiągania przychodów z tytułu ich udostępniania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że o ile rzeczywiście jak wynika z treści wniosku podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu dotyczącego modernizacji kładki przyrodniczej będzie miał związek ze sprzedażą opodatkowaną, Parkowi będzie przysługiwało na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - prawo do odliczenia tego podatku w zakresie, w jakim będzie miał związek z tą sprzedażą, o ile nie zajdą wyłączenia zawarte w art. 88 powołanej ustawy.

Ponadto wskazuje się, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy