Obowiązek opodatkowania sprzedaży niezabudowanych działek gruntu oraz stawka podatku właściwa dla tej czynności. - Interpretacja - 0115-KDIT1-3.4012.352.2018.1.MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.08.2018, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.352.2018.1.MD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Obowiązek opodatkowania sprzedaży niezabudowanych działek gruntu oraz stawka podatku właściwa dla tej czynności.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2018 r. (data wpływu 18 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania sprzedaży niezabudowanych działek gruntu oraz stawki podatku właściwej dla tej czynności jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania sprzedaży niezabudowanych działek gruntu oraz stawki podatku właściwej dla tej czynności.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą na własny rachunek oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W dniu 2018 r. Wnioskodawca nabył zabudowaną nieruchomość gruntową od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) dalej jako ustawa o VAT.

W związku z dokonaną transakcją uiszczono podatek od czynności cywilnoprawnych na podstawie przepisów art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1150).

Wnioskodawca nabył nieruchomość bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. W dniu 2018 r. złożył oświadczenie o wprowadzeniu nieruchomości do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Kupiona nieruchomość składa się z 10 działek o łącznym obszarze 2,2880 ha, skategoryzowanych w rejestrze gruntów według następujących informacji:

  1. działka nr 32/1 obszaru 0,2629 ha, grunty orne RV (0,1013 ha), łąki trwałe ŁIV (0,1555 ha), grunty pod rowami W-ŁIV (0,0061 ha);
  2. działka nr 32/2 obszaru 0,2331 ha, grunty orne RIVb (0,0652 ha), grunty orne RV (0,1203 ha), łąki trwałe ŁIV (0,0419 ha), grunty pod rowami W-ŁIV (0,0057 ha);
  3. działka nr 32/3 obszaru 0,2471 ha, grunty orne RIVb (0,1512 ha), łąki trwałe ŁIV (0,0866 ha), grunty pod rowami W- ŁIV (0,0093 ha);
  4. działka nr 32/4 obszaru 0,0659 ha, drogi dr;
  5. działka nr 32/5 obszaru 0,4452 ha, grunty orne RIVb (0,0854 ha), grunt orne RV (0,2412 ha), grunty pod rowami W-RV (0,0093 ha), B tereny mieszkaniowe (0,1093 ha);
  6. działka nr 32/6 obszaru 0,2360 ha, grunty pod rowami W-RIVb (0,0062 ha), grunty orne RIVb (0,1813 ha), łąki trwałe ŁIV (0,0460 ha), grunty pod rowami W- ŁIV (0,0025 ha);
  7. działka nr 32/7 obszaru 0,2370 ha, grunty pod rowami W-RIVb (0,0099 ha), grunty orne RIVb (0,2271 ha);
  8. działka nr 32/8 obszaru 0,0660 ha, drogi dr;
  9. działka nr 32/9 obszaru 0,2260 ha, grunty pod rowami W-RIVb (0,0028 ha), grunty orne RIVb (0,0988 ha), grunty orne RV (0,1215 ha), grunty pod rowami W-RV (0,0029 ha);
  10. działka nr 32/10 obszaru 0,2688 ha, grunty pod rowami W-RV (0,0063 ha), grunty orne RV (0,2625 ha).

Wszystkie ww. działki składające się na kupioną nieruchomość są objęte obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta , uchwalonym uchwałą Rady Miejskiej nr z dnia 2012 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dla obszaru położonego w , zwanego (Dz. Urz. Woj. z 2012 r.; poz. ), w którym znajdują się w obszarze oznaczonym symbolem: 7.MW/U1 tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej oraz zabudowy usługowej, bez ustalania proporcji pomiędzy funkcjami.

Nieruchomość jest aktualnie zabudowana domem mieszkalnym o pow. użytkowej około 110 m2 i dwoma budynkami gospodarczymi.

Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną sprzedaży ww. nieruchomości na rzecz spółki akcyjnej prowadzącej działalność gospodarczą w branży deweloperskiej i pozostającej czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach postanowień umowy przedwstępnej strony postanowiły, że w chwili sprzedaży nieruchomość będzie niezabudowana, tzn. Wnioskodawca dokona prac wyburzeniowych. Zatem przyszła transakcja stanowiąca przedmiot wniosku będzie dotyczyła nieruchomości gruntowej niezabudowanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy transakcja sprzedaży ww. nieruchomości gruntowej, która w chwili sprzedaży stanowiła będzie nieruchomość niezabudowaną, między Wnioskodawcą będącym przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą na własny rachunek i pozostającym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a nabywcą spółką akcyjną prowadzącą działalność gospodarczą i także pozostającą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie podlegała podatkowi od towarów i usług?
  2. Jeśli ww. transakcja będzie podlegała podatkowi od towarów i usług, jakiej wysokości stawkę należy zastosować 23%, czy 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Z uwagi na brzmienie przepisu 43 ust. 1 pkt 9 intepretowanego a contrario w zw. z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, przedmiotowa nieruchomość jako niezabudowany grunt o przeznaczeniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny budowlane, traktowana jest jako tereny budowlane i w związku z tym transakcja jej sprzedaży będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bez możliwości zastosowania zwolnienia.

Ad 2.

Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie podlegała stawce podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju ().

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, zwalnia się od podatku:

  • dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy);
  • dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy).

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy, terenami budowlanymi są grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na własny rachunek oraz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W styczniu 2018 r. Wnioskodawca nabył (bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą) od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług zabudowaną nieruchomość gruntową. W styczniu 2018 r. złożył oświadczenie o wprowadzeniu jej do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Kupiona nieruchomość składa się z 10 działek o łącznym obszarze 2,2880 ha. Wszystkie działki objęte są obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że są to tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej oraz zabudowy usługowej. Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną sprzedaży ww. nieruchomości na rzecz spółki akcyjnej prowadzącej działalność gospodarczą w branży deweloperskiej i pozostającej czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach postanowień umowy przedwstępnej strony postanowiły, że w chwili sprzedaży nieruchomość będzie niezabudowana, tzn. Wnioskodawca dokona prac wyburzeniowych.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą obowiązku opodatkowania sprzedaży niezabudowanych działek gruntu oraz stawki podatku właściwej dla tej czynności.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług organ interpretacyjny potwierdza pogląd Wnioskodawcy, że sprzedaż niezabudowanych (na dzień sprzedaży) działek gruntu, o których mowa we wniosku (nr 32/1, 32/2, 32/3, 32/4, 32/5, 32/6, 32/7, 32/8, 32/9, 32/10), nie może być zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zgodnie bowiem z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, są to tereny o przeznaczeniu pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną oraz zabudowę usługową. Zatem są terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Zbycie tych gruntów nie będzie również korzystało ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż treść wniosku nie wskazuje, że są one wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. Ponadto Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od ich nabycia, ale wyłącznie dlatego, że transakcja ich sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy nie podlegała opodatkowaniu VAT (skoro sprzedawca nie występował w charakterze podatnika).

Zatem zbycie ww. działek wobec braku na gruncie przepisów z zakresu podatku od towarów i usług jakiejkolwiek preferencji w tym zakresie będzie podlegało jak słusznie ocenił Wnioskodawca opodatkowaniu 23% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Jednocześnie organ interpretacyjny zaznacza, że:

  • niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Oznacza, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych;
  • interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej