Temat interpretacji
brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 maja 2018 r. (data wpływu 23 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od kosztów budowy oraz eksploatacji infrastruktury z faktur VAT dokumentujących wydatki na inwestycję pn. XXX jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 maja 2018 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od kosztów budowy oraz eksploatacji infrastruktury z faktur VAT dokumentujących wydatki na inwestycję pn. XXX.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
M. Sp. z o.o. (dalej M. Sp. z o.o.) realizuje inwestycję pod nazwą XXX w ramach operacji typu Gospodarka wodno-ściekowa poddziałanie Wsparcie Inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii objętego Program Rozwoju Obszarów na lata 2014-2020. Przedmiotem inwestycji jest budowa ujęcia wody szt. 1, stacji uzdatniania wody szt. 1, modernizacja dwukomorowego zbiornika na wodę szt. 1 oraz budowa tłocznych odcinków wodociągu o długości 1325 m dla miejscowości R.. Wybudowana i zmodernizowana infrastruktura oraz tłoczny odcinek wodociągowy stanowić będą własność M. i zostaną przyjęta na stan środków trwałych jako budowla. Poprzez realizację tego projektu nastąpi poprawa warunków i jakości życia mieszkańców oraz pozytywny wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy. M. jest spółką gminną 100% będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W celu realizacji inwestycji M. będzie dokonywać zakupów robót budowlanych i usług od wyspecjalizowanych podmiotów. Podmioty te będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nabycie od nich usług zostanie udokumentowane fakturami, z których będzie wynikał podatek VAT. M. zamierza sfinalizować ww. zadanie ze środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów na lata 2014-2020 oraz środków własnych i pożyczki z WFOŚiGW. M. złożyło wniosek o dofinansowanie wskazując, że kosztami kwalifikowanymi dla ww. inwestycji jest wartość inwestycji netto czyli bez podatku VAT. Podatek VAT jako koszt niekwalifikowalny nie podlega dofinansowaniu. Po zrealizowaniu inwestycji związanej z budową i przebudowa systemu zaopatrywania w wodę w miejscowości R. mieszkańcy będą podłączeni do sieci i zawarte zostaną z nimi umowy cywilno-prawne, na podstawie których odbiorcy indywidulani będą obciążani kosztami za pobraną ilość wody. Usługi powyższe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 8% i będą dokumentowane fakturami VAT. Wybudowana infrastruktura systemu zaopatrywania w wodę w miejscowości R. wykorzystywana więc będzie wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą XXX M. ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od kosztów budowy oraz eksploatacji infrastruktury z faktur VAT dokumentujących wydatki na przedmiotową inwestycję?
Stanowisko Wnioskodawcy:
M. jako czynny podatnik podatku od towarów i usług jest uprawniona do odliczenia 100% podatku VAT z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowaną inwestycją na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca realizuje inwestycję pod nazwą XXX. Przedmiotem inwestycji jest budowa ujęcia wody, stacji uzdatniania wody, modernizacja dwukomorowego zbiornika na wodę oraz budowa tłocznych odcinków wodociągu o długości 1325 m dla miejscowości R. Wybudowana i zmodernizowana infrastruktura oraz tłoczny odcinek wodociągowy stanowić będą własność Wnioskodawcy. W celu realizacji inwestycji M.K będzie dokonywać zakupów robót budowlanych i usług od wyspecjalizowanych podmiotów. Podmioty te będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nabycie od nich usług zostanie udokumentowane fakturami, z których będzie wynikał podatek VAT. Po zrealizowaniu inwestycji związanej z budową i przebudową systemu zaopatrywania w wodę w miejscowości R. mieszkańcy będą podłączeni do sieci i zawarte zostaną z nimi umowy cywilno-prawne, na podstawie których odbiorcy indywidulani będą obciążani kosztami za pobraną ilość wody. Usługi powyższe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 8% i będą dokumentowane fakturami VAT. Wybudowana infrastruktura systemu zaopatrywania w wodę w miejscowości R. wykorzystywana więc będzie wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone na przedmiotową inwestycję.
Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie spełniona zostanie podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Towary i usługi które będą zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ wybudowana infrastruktura systemu zaopatrywania w wodę w miejscowości R.wykorzystywana będzie wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług dostarczania wody.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że Spółce będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne związane z realizacją zadania pn. XXX. Przy czym prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z budową przedmiotowej infrastruktury, przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej