Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2018 r. (data wpływu 13 lipca 2018 r.), uzupełniony pismem z 15 lipca 2018 r. (data wpływu 17 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lipca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 lipca 2018 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Ochotnicza Straż Pożarna (Wnioskodawca) jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. OSP zrealizowało projekt w ramach współfinasowanego przez Unię Europejską objętego PROW na lata 2014-2020 poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Wniosek o dofinansowanie zasłał złożony w Lokalnej Grupie Działania 12-04-2017. Cel ogólny rozpoznawalna marka turystyczna Ż. R. Cel szczegółowy 2.1 Zwiększenie atrakcyjności turystycznej kulturalnej i społecznej obszaru LGD Ż.R.. Zadanie zostało zakończone 20 maja 2018 roku.
We wniosku o dofinansowanie założono że VAT jest kosztem kwalifikowanym. Realizacja projektu Budowa ogólnodostępnego placu zabaw wraz z boiskiem do gry w bule i siłownią zewnętrzną przy OSP w celu udostępnienia mieszkańcom wsi infrastruktury rekreacyjnej obejmowało zagospodarowanie terenu należącego do OSP i zainstalowanie elementów placu zabawa, siłowni zewnętrznej, stołu do ping-ponga, stołu do szachów, zjazdu linowego (tzw. tyrolki) i budowa boiska do gry w bule.
Plac zabaw powstał jako zespół elementów drewnianych oferowanych przez firmę Drewplac. Składa się on z: zestawu Statek, huśtawek - 2 szt., bujaków - 2 szt., karuzeli, równoważni, huśtawki wagowej. Siłownia zawiera cztery potrójne zestawy do ćwiczeń. Zamontowano również ławki, kosze na śmieci, stojak na rowery.
Realizacja operacji - na potrzeby lokalnej społeczności oraz turystów - jako przedsięwzięcie bezpośrednio podniosło atrakcyjność przestrzeni publicznej, oraz przyczyniło się do realizacji celu szczegółowego LSR: Zwiększenie atrakcyjności turystycznej, kulturalnej i społecznej obszaru LGD Ż.R. a tym samym celu ogólnego Lokalnej Strategii Rozwoju: Rozpoznawalna marka turystyczna Ż.R.. Planowana operacja pozostaje też w zgodzie z lokalnymi kryteriami wyboru LSR LGD Ż.R..
Wybudowany obiekt jest ogólnodostępny, bezpłatny służy mieszkańcom i turystom.
W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:
- wszystkie wystawione faktury z realizacji projektu Małej architektury budowy placu zabaw i siłowni zewnętrznej są realizowane przez Ochotniczą Straż Pożarną;
- projekt realizowany nie będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy OSP przysługuje prawo do odliczenia VAT od zrealizowanego przedsięwzięcia pn. Budowa ogólnodostępnego placu zabaw wraz z boiskiem do gry w bule i siłownią zewnętrzną przy OSP?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizacje projektu. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów usług związanych z realizacją projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W omawianej sprawie, zgodnie z opisem sprawy, warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż przedstawiony opis sprawy w konfrontacji z powołanymi przepisami prowadzi do wniosku, że nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi, w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca nie będzie mieć możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z działalnością, na którą otrzymał wsparcie, tj. realizacją Projektu .
Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym..
W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej