Temat interpretacji
Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją festiwalu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2018 r. (data wpływu 3 lipiec 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z organizacją festiwalu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z organizacją festiwalu.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie jest organizatorem imprezy kulturalnej w postaci festiwalu muzyki klasycznej. Organizacja Festiwalu korzystnie wpływa na promocje obszaru oraz na poziom podniesienia kultury na obszarach wiejskich, jak również przyczynia się do większej integracji mieszkańców. Impreza kierowana jest do wszystkich, bez względu na wiek, pochodzenie, nacje kulturowe, społeczne i terytorialne. Zaplanowane wydarzenie jest otwartym cyklem koncertów muzyki klasycznej, która odbywa się cyklicznie, co roku. Jest to wydarzenie o wysokiej randze kulturalnej, które nie tylko podnosi poziom kultury na wsi, ale integruje rodziny i całe społeczeństwo oraz promuje i rozsławia obszar i jego walory na coraz to większą skalę.
W ramach zaplanowanego przedsięwzięcia planowane jest zorganizowanie koncertów muzyki klasycznej. W czasie koncertów odbywają są występy solistów i zespołów oraz koncerty instrumentalne. Prowadzenie festiwalu opatrzone zostanie komentarzem muzykologicznym, aby wszystkim słuchaczom przybliżyć epokę, historię i wykonawców muzyki klasycznej. Z racji, iż teren Gminy X jest miejscem zamieszkania różnych nacji społecznych i narodowościowych, a na festiwal przybywa z roku na rok coraz więcej gości z zagranicy, oraz zważywszy na fakt, iż wiele rodzin zamieszkujących te tereny to mniejszość niemiecka, a kultura ta zawsze miała duży wpływ na mieszańców tych ziem, stąd ustala się tłumaczenie komentarza muzykologicznego na język niemiecki. Organizacja Festiwalu pociąga za sobą wiele przygotowań i kosztów.
W ramach organizacji festiwalu członkowie Stowarzyszenia wiele prac wykonują bezpłatnie. Stowarzyszenie na organizację imprezy będzie ponosiło wydatki, do których otrzyma faktury VAT zawierające w cenie podatek od towarów i usług naliczony. Stowarzyszenie X nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Nie wykonuje również żadnych opodatkowanych czynności VAT. Stowarzyszenie nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza tego podatku. Przeprowadzana operacja nie będzie również powodowała powstania żadnych obowiązków podatkowych na gruncie VAT. Nie są z nią bowiem związane żadne odpłatności, nie ma wynagrodzenia sprzedaży biletów itp. Festiwal jest dobrem udostępnianym nieodpłatnie. Na część kosztów Stowarzyszenie może otrzymać dofinansowanie do części kosztów w ramach działania () Stowarzyszenie w staraniach o dofinansowanie ewentualny podatek VAT naliczony zawarty w zakupionych towarach i usługach uwzględnia jako koszty kwalifikowalne i uznaje, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia i odzyskania tego podatku.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca, w odniesieniu do organizacji festiwali, będzie miał możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie imprezy jak i po jej zakończeniu ?
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z organizacją festiwalu nie będzie on miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na projekt jak i po jego zakończeniu ponieważ nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT ani też innych czynności podlegających VAT. Nie zaistnieje zatem konieczny związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).
Na mocy art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Nie wykonuje również żadnych opodatkowanych czynności, nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza tego podatku. Wnioskodawca jest organizatorem imprezy kulturalnej w postaci festiwalu muzyki klasycznej. Organizacja Festiwalu korzystnie wpływa na promocje obszaru oraz na poziom podniesienia kultury na obszarach wiejskich, jak również przyczynia się do większej integracji mieszkańców. Impreza kierowana jest do wszystkich, bez względu na wiek, pochodzenie, nacje kulturowe, społeczne i terytorialne. Zaplanowane wydarzenie jest otwartym cyklem koncertów muzyki klasycznej, która odbywa się cyklicznie, co roku. Jest to wydarzenie o wysokiej randze kulturalnej, które nie tylko podnosi poziom kultury na wsi, ale integruje rodziny i całe społeczeństwo oraz promuje i rozsławia obszar i jego walory na coraz to większą skalę. W ramach zaplanowanego przedsięwzięcia planowane jest zorganizowanie koncertów muzyki klasycznej. W czasie koncertów odbywają są występy solistów i zespołów oraz koncerty instrumentalne. Prowadzenie festiwalu opatrzone zostanie komentarzem muzykologicznym, aby wszystkim słuchaczom przybliżyć epokę, historię i wykonawców muzyki klasycznej. Z racji, iż teren gminy Wnioskodawcy jest miejscem zamieszkania różnych nacji społecznych i narodowościowych, a na festiwal przybywa z roku na rok coraz więcej gości z zagranicy, oraz zważywszy na fakt, iż wiele rodzin zamieszkujących te tereny to mniejszość niemiecka, a kultura ta zawsze miała duży wpływ na mieszańców tych ziem, stąd ustala się tłumaczenie komentarza muzykologicznego na język niemiecki. Organizacja Festiwalu pociąga za sobą wiele przygotowań i kosztów. W ramach organizacji festiwalu członkowie Stowarzyszenia wiele prac wykonują bezpłatnie. Stowarzyszenie na organizację imprezy będzie ponosiło wydatki, do których otrzyma faktury VAT zawierające w cenie podatek od towarów i usług naliczony. Przeprowadzana operacja nie będzie powodowała powstania żadnych obowiązków podatkowych na gruncie VAT. Nie są z nią bowiem związane żadne odpłatności, nie ma wynagrodzenia, sprzedaży biletów itp. Festiwal jest dobrem udostępnianym nieodpłatnie. Na część kosztów Stowarzyszenie może otrzymać dofinansowanie do części kosztów w ramach działania (...) Stowarzyszenie w staraniach o dofinansowanie ewentualny podatek VAT naliczony zawarty w zakupionych towarach i usługach uwzględnia jako koszty kwalifikowane i uznaje, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia i odzyskania tego podatku.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy istnieje możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania imprezy, jak i po jej zakończeniu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem, bowiem festiwal ma charakter nieodpłatny. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków (towarów i/lub usług) poniesionych z tytułu realizacji ww. festiwalu.
Podsumowując, Wnioskodawca w odniesieniu do organizacji festiwalu muzyki klasycznej nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego (ani w całości ani w części) zarówno w trakcie realizowania imprezy jak i po jej zakończeniu.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej