Temat interpretacji
w zakresie możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w związku z realizacją zadania grantowego
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w związku z realizacją zadania grantowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 czerwca 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w związku z realizacją zadania grantowego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Stowarzyszenie ubiegało się o dofinansowanie na realizację zadania grantowego w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na zadanie pn. Turystyczne zagospodarowanie zbiornika wodnego w miejscowości (). Podstawa prawna realizacji projektu to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich (EFFROW) i uchylające rozporządzenie Rady (UE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20 grudnia 2013 r., str. 487, z późn. zm.).
W dniu 13 grudnia 2017 r. Stowarzyszenie podpisało umowę o przyznanie pomocy nr (). Operacja pn. Turystyczne zagospodarowanie zbiornika wodnego w miejscowości () polegała będzie na zagospodarowaniu terenu poprzez wybudowanie altany wyposażonej w stoły i tablice edukacyjne o tematyce ochrony środowiska. Na terenie obiektu znajdować się będzie palenisko z ławkami oraz plac zabaw dla dzieci. Całość zostanie ogrodzona drewnianymi żerdziami. W otoczeniu zbiornika powstanie parking dla osób korzystających z wybudowanej infrastruktury, teren zostanie oświetlony solarnymi latarniami. Całość będzie pełniła rolę ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej.
Wykonanie zadań inwestycyjnych poprzedzone zostanie wyłonieniem wykonawcy w drodze zapytania ofertowego. Inwestor planuje wykonać operację w jednym etapie. Szacunkowy czas na realizację ww. operacji wynosi do dnia 30 września 2018 r. W pierwszej kolejności zostaną wybudowane elementy infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w których skład wchodzą:
- Budowa altany drewnianej o pow. 35 m2 z wyposażeniem (stół drewniany, ławki drewniane oraz tablice edukacyjne o tematyce ochrony środowiska),
- Witacz - bramka,
- Ogrodzenie z żerdzi drewnianych,
- Miejsce na ognisko,
- Lampy solarne szt. 2 - oświetlenie terenu,
- Plac utwardzony wraz z chodnikiem,
- Plac zabaw dla dzieci.
Planowana do wykonania operacja będzie niekomercyjna i nie będzie generować zysku. Operacja polegać będzie na zwiększeniu atrakcyjności turystycznej regionu poprzez uruchomienie kompleksu turystycznego objętego projektem ze względu na jego położenie i krajobraz. Projekt zakłada kompleksowe przedstawienie oferty turystycznej regionu ze szczególnym naciskiem na przedstawienie oferty miejscowości (). Projekt zwiększy liczbę turystów odwiedzających gminę () i całe województwo ().
Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Stowarzyszenie realizując zadanie grantowe nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zakup towarów dokonany na potrzeby realizacji projektu nie będzie służyć do czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy nie będąc podatnikiem podatku VAT, realizując zadanie grantowe w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Stowarzyszenie może odzyskać uiszczony podatek VAT, czy nie może w żaden sposób tego podatku odzyskać?
Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie grantowe pn. Turystyczne zagospodarowanie zbiornika wodnego w miejscowości (), w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie widnieje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług. Zakup towarów dokonany na potrzeby realizacji projektu nie będzie służyć do czynności opodatkowanych. W związku z tym, realizując ww. zadanie Stowarzyszenie nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji ww. zadania w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.
Art. 88 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca ubiegał się o dofinansowanie na realizację zadania grantowego w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na zadanie pn. Turystyczne zagospodarowanie zbiornika wodnego w miejscowości (...). W dniu 13 grudnia 2017 r. Stowarzyszenie podpisało umowę o przyznanie pomocy. Operacja pn. Turystyczne zagospodarowanie zbiornika wodnego w miejscowości () polegała będzie na zagospodarowaniu terenu poprzez wybudowanie altany wyposażonej w stoły i tablice edukacyjne o tematyce ochrony środowiska. Na terenie obiektu znajdować się będzie palenisko z ławkami oraz plac zabaw dla dzieci. Całość zostanie ogrodzona drewnianymi żerdziami. W otoczeniu zbiornika powstanie parking dla osób korzystających z wybudowanej infrastruktury, teren zostanie oświetlony solarnymi latarniami. Całość będzie pełniła rolę ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej. Inwestor planuje wykonać operacje w jednym etapie, a szacunkowy czas na realizację ww. operacji wynosi do dnia 30 września 2018 r.
Jak wskazał Wnioskodawca, planowane do wykonania zadanie będzie niekomercyjne i nie będzie generować zysku. Projekt polegać będzie na zwiększeniu atrakcyjności turystycznej regionu poprzez uruchomienie kompleksu turystycznego objętego projektem ze względu na jego położenie i krajobraz. Projekt zakłada kompleksowe przedstawienie oferty turystycznej regionu ze szczególnym naciskiem na przedstawienie oferty miejscowości (). Projekt zwiększy liczbę turystów odwiedzających gminę () i całe województwo ().
Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Stowarzyszenie realizując zadanie grantowe nie prowadzi działalności gospodarczej generującej przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zakup towarów dokonany na potrzeby realizacji projektu nie będzie służyć do czynności opodatkowanych.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją ww. zadania.
W świetle przedstawionego opisu sprawy oraz treści przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji zadania pn. Turystyczne zagospodarowanie zbiornika wodnego w miejscowości (). Z treści wniosku wynika, że zakup towarów dokonany na potrzeby realizacji projektu nie będzie służyć do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca wskazał, że projekt będzie niekomercyjny i nie będzie generować zysku. Ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.
W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. zadania grantowego na zasadach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego związanego z opisanym zadaniem w myśl cyt. wyżej art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej