W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na organizowanie konferencji i wyjazdów studyjnych dla rolników i mieszkańców obs... - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.375.2018.1.DG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.07.2018, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.375.2018.1.DG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na organizowanie konferencji i wyjazdów studyjnych dla rolników i mieszkańców obszarów wiejskich realizowanych z dofinansowaniem w ramach projektów.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2018 r. (data wpływu 27 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na organizowanie konferencji i wyjazdów studyjnych dla rolników i mieszkańców obszarów wiejskich realizowanych z dofinansowaniem w ramach projektów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na organizowanie konferencji i wyjazdów studyjnych dla rolników i mieszkańców obszarów wiejskich realizowanych z dofinansowaniem w ramach projektów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną utworzoną i działającą na podstawie ustawy, zwanej dalej ,,Ustawą. Zgodnie z art. 2 ust. 2b Ustawy - zadaniem Wnioskodawcy jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. Ponadto zgodnie z art. 4 ust. 4 pkt 1) lit. d) tiret 5 Ustawy Wnioskodawca może wykonywać w ramach realizacji projektów usługi, w szczególności w zakresie prowadzenia działalności szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy.

Wnioskodawca przystąpił do konkursu dla partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na wybór operacji, które będą realizowane w 2018 r. w ramach dwuletniego Planu Operacyjnego na lata 2018-2019 w Województwie(). Jednostka, do której zostały złożone wnioski o wybór operacji to () Urząd Wojewódzki.

Wnioskodawca został wybrany w ww. konkursie do realizacji następujących operacji:

  1. Umowa na realizację operacji w ramach Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 sfinansowana ze środków KSOW Pomocy Technicznej PROW 2014-2020 dotyczy realizacji operacji pt. Zielona przedsiębiorczość - przyszłość polskiej wsi zgodnie z zestawieniem rzeczowo finansowym. Wnioskodawca w ramach realizacji tej operacji zobowiązany jest do zapewnienia transportu, noclegów i wyżywienia dla uczestników wyjazdu studyjnego, jak również wydrukować publikację powyjazdową z opisem wyników. Realizowany przez Wnioskodawcę wyjazd studyjny jest nieodpłatny dla końcowych odbiorców/uczestników.
  2. Umowa na realizację operacji w ramach Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 sfinansowana ze środków KSOW Pomocy Technicznej PROW 2014-2020. Umowa dotyczy realizacji operacji pt. Gospodarstwa rodzinne wobec wyzwań zrównoważonego rozwoju zgodnie z zestawieniem rzeczowo finansowym. Wnioskodawca w ramach realizacji tej operacji zobowiązany jest do zapewnienia noclegów i wyżywienia, transportu dla uczestników konferencji oraz wyjazdu studyjnego, jak również wydrukowania publikacji pokonferencyjnej z opisem wyników. Realizowana przez Wnioskodawcę konferencja oraz wyjazd studyjny jest nieodpłatny dla końcowych odbiorców/uczestników.
  3. Umowa na realizację operacji w ramach Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 sfinansowana ze środków KSOW Pomocy Technicznej PROW 2014-2020. Umowa dotyczy realizacji operacji pt. Wykorzystanie lokalnych zasobów naturalnych oraz tradycji w funkcjonowaniu gospodarstw rolnych krajów Europy Wschodniej zgodnie z zestawieniem rzeczowo finansowym. Wnioskodawca w ramach realizacji tej operacji zobowiązany jest do zapewnienia noclegów, wyżywienia i transportu dla uczestników wyjazdu studyjnego, jak również wydrukowania publikacji powyjazdowej z opisem wyników. Realizowany przez Wnioskodawcę wyjazd studyjny jest nieodpłatny dla końcowych odbiorców/uczestników.
  4. Umowa na realizację operacji w ramach Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 sfinansowana ze środków KSOW Pomocy Technicznej PROW 2014-2020. Umowa dotyczy realizacji operacji pt. Europejskie przykłady porozumień rolników w zakresie sprzedaży bezpośredniej zgodnie z zestawieniem rzeczowo finansowym. Wnioskodawca w ramach realizacji tej operacji zobowiązany jest do zapewnienia noclegów, wyżywienia i transportu dla uczestników wyjazdu studyjnego, jak również wydrukowania publikacji powyjazdowej z opisem wyników. Realizowany przez Wnioskodawcę wyjazd studyjny jest nieodpłatny dla końcowych odbiorców/ uczestników.
  5. Umowa na realizację operacji w ramach Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 sfinansowana ze środków KSOW Pomocy Technicznej PROW 2014-2020. Umowa dotyczy realizacji operacji pt. Gospodarstwa opiekuńcze w rozwoju obszarów wiejskich - wyjazd studyjny zgodnie z zestawieniem rzeczowo finansowym. Wnioskodawca w ramach realizacji tej operacji zobowiązany jest do zapewnienia noclegów, wyżywienia i transportu dla uczestników wyjazdu studyjnego. Realizowany przez Wnioskodawcę wyjazd studyjny jest nieodpłatny dla końcowych odbiorców/ uczestników.

Uczestnicy wszystkich operacji nie ponoszą kosztów związanych z udziałem.

Źródłem finansowania wszystkich pięciu operacji są środki Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w ramach Pomocy Technicznej PROW 2014-2020, pochodzące w 63,63% z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i w 36,37% ze środków krajowych. Są to środki publiczne. Finansowanie będzie polegało na zrefundowaniu Wnioskodawcy 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych realizacji operacji. Refundacja kosztów odbędzie się na podstawie zestawienia poniesionych kosztów, w tym podatku VAT naliczonego, którego Wnioskodawca nie będzie mógł odliczyć w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może odliczać podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. operacji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Realizowane przez Wnioskodawcę operacje są nieodpłatne dla końcowych odbiorców/ uczestników.

Podatek VAT naliczony wynikający z nabywanych towarów i usług związanych z tymi operacjami nie podlega odliczeniu zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie podstawowy warunek związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi nie będzie spełniony. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanych operacji służyć będą świadczeniu usług nieodpłatnych, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. najważniejszą przesłanką umożliwiającą odliczenie podatku naliczonego.

W związku z powyższym Wnioskodawcy - nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji powyższych operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle cytowanych wyżej przepisów możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną utworzoną i działającą na podstawie ustawy.

Wnioskodawca będzie realizować nw. operacje wyłonione w wyniku konkursu, które są finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich PROW 2014-2020 (63,63%) oraz z publicznych środków krajowych (36,37%). Umowy dotyczą realizacji operacji:

  1. Zielona przedsiębiorczość - przyszłość polskiej wsi. Wnioskodawca w ramach realizacji tej operacji zobowiązany jest do zapewnienia transportu, noclegów i wyżywienia dla uczestników wyjazdu studyjnego, jak również wydrukować publikację powyjazdową z opisem wyników.
  2. Gospodarstwa rodzinne wobec wyzwań zrównoważonego rozwoju. Wnioskodawca w ramach realizacji tej operacji zobowiązany jest do zapewnienia noclegów i wyżywienia, transportu dla uczestników konferencji oraz wyjazdu studyjnego, jak również wydrukowania publikacji pokonferencyjnej z opisem wyników.
  3. Wykorzystanie lokalnych zasobów naturalnych oraz tradycji w funkcjonowaniu gospodarstw rolnych krajów Europy Wschodniej. Wnioskodawca w ramach realizacji tej operacji zobowiązany jest do zapewnienia noclegów, wyżywienia i transportu dla uczestników wyjazdu studyjnego, jak również wydrukowania publikacji powyjazdowej z opisem wyników.
  4. Europejskie przykłady porozumień rolników w zakresie sprzedaży bezpośredniej. Wnioskodawca w ramach realizacji tej operacji zobowiązany jest do zapewnienia noclegów, wyżywienia i transportu dla uczestników wyjazdu studyjnego, wydrukowania publikacji powyjazdowej z opisem wyników.
  5. Gospodarstwa opiekuńcze w rozwoju obszarów wiejskich - wyjazd studyjny. Wnioskodawca w ramach realizacji tej operacji zobowiązany jest do zapewnienia noclegów, wyżywienia i transportu dla uczestników wyjazdu studyjnego.

Realizowane przez Wnioskodawcę konferencja i/lub wyjazd studyjny jest nieodpłatny dla końcowych odbiorców/ uczestników.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. operacji.

W rozpatrywanej sprawie w kontekście cytowanych wyżej przepisów prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy poniesione wydatki związane z realizacją pięciu wymienionych we wniosku projektów będą służyć świadczeniu usług nieodpłatnych, gdyż uczestnicy realizowanych zadań nie będą ponosić odpłatności; tym samym działania Wnioskodawcy nie będą generować żadnego przychodu opodatkowanego podatkiem VAT.

W związku z tym należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując każdy z ww. projektów nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, gdyż nabyte do ich realizacji usługi/towary nie będą wykorzystane do czynności podlegających opodatkowaniu, generujących należny podatek VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej