Temat interpretacji
Dotyczy prawa do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu opłaty wstępnej, rejestracyjnej oraz rat leasingowych dotyczących samochodu osobowego oraz nabycia paliwa wykorzystywanego do jego napędu, a także wydatków eksploatacyjnych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2016 r. (data wpływu 5 października 2016 r.), uzupełnionym w dniach 12 października i 8 grudnia 2016 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu opłaty wstępnej, rejestracyjnej oraz rat leasingowych dotyczących samochodu osobowego marki BMW oraz nabycia paliwa wykorzystywanego do jego napędu, a także wydatków eksploatacyjnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 października 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 12 października i 8 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu opłaty wstępnej, rejestracyjnej oraz rat leasingowych dotyczących samochodu osobowego marki BMW oraz nabycia paliwa wykorzystywanego do jego napędu, a także wydatków eksploatacyjnych.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
G. M., zwany dalej Stroną, Podatnikiem lub Wnioskodawcą, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania posadzek przemysłowych na terenie całego kraju oraz poza jego granicami. Jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług, miesięcznie oraz ma zamiar w przyszłości nadal składać w zakresie rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług ww. deklaracje miesięcznie. Podatnik w roku podatkowym 2016 jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych na zasadach określonych ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r., poz. 372). Ma zamiar prowadzić także księgi rachunkowe w następnych latach podatkowych w okresie trwania powyżej opisanej umowy leasingowej. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Podatnik od uzyskiwanego dochodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki liniowej w wysokości 19,00%, zaliczki z tytułu ww. zobowiązania podatkowego opłaca miesięcznie. Wnioskodawca wykorzystuje przy prowadzeniu działalności pojazdy samochodowe. Strona w dniu 26 września 2016 r. zawarła z podatnikiem VAT czynnym umowę leasingu samochodu osobowego marki BMW X6 M, zwanego dalej samochodem osobowym i przyjęła do użytkowania ww. samochód osobowy, który jest oraz będzie przez Stronę wykorzystywany wyłącznie przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Strony umowy leasingu cenę leasingu ustaliły na kwotę 473.295,93 zł oraz ustaliły wynagrodzenie należne leasingodawcy kwotę na 500.692,42 zł, które jest płatne przez Wnioskodawcę w następujący sposób:
- 1. opłata wstępna (15% wartości przedmiotu leasingu ) - netto 70.994,39 zł, podatek naliczony 16.328,71 zł, kwota brutto 87.323.10 zł, udokumentowana fakturą przez leasingodawcę, która została doręczona Wnioskodawcy w dniu 26 września 2016r., płatna do 26 września 2016 r.,
- 2. opłata rejestracyjna w kwocie neto 390,00 zł, podatek naliczony 89,70 zł, kwota brutto 479,70 zł, udokumentowana fakturą przez leasingodawcę, która została doręczona Wnioskodawcy w dniu 26 września 2016 r., płatna do 10 października 2016 r.,
- 47 rat leasingowych miesięcznych płatnych do 20 dnia każdego miesiąca, w kwocie 9.041,81 zł, podatek naliczony 2.079,62 zł, brutto 11.121,43 zł, które będą udokumentowane przez leasingodawcę fakturami,
- wartość końcowa netto 4.732,96 zł, podatek naliczony 1.088,58 zł, brutto 5.821,54 zł, która będzie płatna jedynie w wypadu, gdy Wnioskodawca korzysta z opcji nabycia po zakończenia ww. samochodu osobowego.
Wnioskodawca postanowił, iż od dnia 26 września 2016 r. będzie odliczał od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy podatek naliczony w wysokości 50,00% z faktur dokumentujących nabycie paliwa do przedmiotowego pojazdu samochodowego oraz z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z jego eksploatacją, w tym z 47 rat leasingowych oraz z faktury z dnia 26 września 2016 r. dokumentującej opłatę wstępną w kwocie brutto 87.323.10 zł oraz z faktury z dnia 26 września 2016 r. dokumentującej opłatę rejestracyjną w kwocie 479,70 zł. Z faktury dokumentującej opłatę wstępną oraz opłatę rejestracyjną podatek naliczony zostanie odliczony przez Stronę w rozliczeniu za miesiąc (). Strona po dniu 26 września 2016 r., do chwili obecnej nie złożyła w Urzędzie Skarbowym informacji (na druku VAT-26), o której to informacji mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. z 2012 r., poz. 371), dalej w skrócie rozporządzenie, iż będzie ww. samochód osobowy użytkować wyłącznie przy prowadzeniu działalności gospodarczej oraz nie założyła od dnia 26 września 2016 r. dla niniejszego samochodu osobowego oraz nie prowadzi do chwili obecnej, a także nie ma zamiaru prowadzić w przyszłości ewidencji przebiegu pojazdu, o której to ewidencji mowa w art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2014 r. Strona zamierza opłatę wstępną w kwocie netto 70.994,39 zł, powiększoną o 50,00% nieodliczonego podatku naliczonego oraz opłatę rejestracyjną w kwocie 390,00 zł, powiększoną o 50,00% nieodliczonego podatku naliczonego, zaliczyć w miesiącu wrześniu 2016 r. do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu wrześniu 2016 r. oraz zaewidencjonować w prowadzonych w księgach rachunkowych za rok obrotowy 2016.
W uzupełnieniu wniosku Strona wskazała, że opisana we wniosku opłata wstępna na charakter należności z tytułu używania przedmiotu leasingu jaki jest opisany we wniosku z dnia 3 października 2016 r. Opłata wstępna na charakter należności z tytułu używania przedmiotu leasingu pojazdu i dotyczy pierwszego okresu (miesiąca kalendarzowego) umowy leasingu. Powyższa opłata wstępna nie dotyczy całego okresu trwania umowy leasingu i nie jest pobierana przez leasingodawcę na poczet usług realizowanych w trakcie trwania umowy leasingu.
Opłata wstępna ma charakter opłaty samoistnej, bezzwrotnej, niezależnej od pozostałych rat leasingowych uiszczanych przez Wnioskodawcę w trakcie trwania umowy leasingu, a jej wykonanie jest obowiązkiem Strony wynikającym z zawartej umowy leasingu pojazdu.
Opłata wstępna ma charakter należności z tytułu używania przez Wnioskodawcę na podstawie ww. umowy leasingu pojazdu i z uwagi na powyższe opłata wstępna:
- nie ma charakteru należności związanej z czynnością przygotowania lub z czynnością dotyczącą zawarcia ww. umowy leasingu, w szczególności ww. opłata nie stanowi wynagrodzenia dla leasingodawcy za czynności przygotowawcze wykonane do dnia zawarcia niniejszej umowy,
- nie charakteru należności z tytułu czynności przygotowawczych do wydania przedmiotu leasingu, których okres przekracza rok podatkowy 2016,
- nie jest kaucją gwarancyjną albo inną formą zabezpieczenia leasingodawcy przed ryzykiem utraty lub zniszczeniem pojazdu w trakcie trwania umowy leasingu, o charakterze zwrotnym,
- nie dotyczy kosztów ubezpieczenia przedmiotu leasingu, w okresie przekraczającym rok podatkowy 2016,
- nie ma innego charakteru niż opisany powyżej w punktach a-d i nie dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy 2016.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z zawarciem w dniu 26 września 2016 r. umowy leasingu samochodu osobowego marki BMW, który to samochód jest oraz będzie użytkowany przez Stronę przy prowadzeniu samodzielnej działalności gospodarczej, będzie przysługiwało prawo odliczania od podatku należnego za wrzesień 2016 r. 50,00% podatku naliczonego (tj. w kwocie 8.164,36 zł) wynikającego z faktury z dnia 26 września 2016 r. dokumentującej opłatę wstępną i 50,00% podatku naliczonego (tj. w kwocie 44,85 zł) wynikającego z faktury z dnia 26 września 2016 r. dokumentującej opłatę rejestracyjną oraz czy będzie w przyszłości przysługiwało od miesiąca października 2016 r. prawo odliczania od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy 50,00% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywanie paliwa do ww. samochodu osobowego oraz z faktur dokumentujących ratę leasingową i z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z eksploatacją ww. samochodu osobowego ?
Zdaniem Wnioskodawcy, znaczenie w przedmiotowej sprawie ma fakt, iż do dnia złożenia niniejszego wniosku nie złożył w Urzędzie Skarbowym informacji na druku (VAT - 26), że ww. samochód osobowy będzie użytkowany wyłączenie przy prowadzeniu działalności gospodarczej oraz fakt, iż nie prowadzi i nie ma zamiaru prowadzić dla ww. samochodu osobowego ewidencji przejazdów, o której mowa w art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Reasumując powyższe należy uznać, iż na podstawie 86a ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z zawarciem w dniu 26 września 2016 r. umowy leasingu samochodu osobowego marki BMW, który to samochód jest oraz będzie użytkowany przez Wnioskodawcę przy prowadzeniu samodzielnej działalności gospodarczej będzie przysługiwało prawo odliczania od podatku należnego za wrzesień 2016 r. w 50,00% podatku naliczonego (tj. w kwocie 8.164,36 zł) wynikającego z faktury z dnia 26 września 2016 r. dokumentującej opłatę wstępną i 50,00% podatku naliczonego (tj. w kwocie 44,85 zł) z faktury z dnia 26 września 2016 r. dokumentującej opłatę rejestracyjną oraz Stronie w przyszłości będzie przysługiwało od miesiąca października 2016 r. prawo odliczania od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy 50,00% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywanie paliwa do ww. samochodu osobowego oraz z faktur dokumentujących ratę leasingową i z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z eksploatacją ww. samochodu osobowego. Natomiast bez znaczenia w niniejszej sprawie jest fakt, iż Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadzić ewidencji przejazdów dla ww. samochodu osobowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
Stosownie do zapisu ust. 2 tego artykułu, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
- nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
- używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
- nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy, przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Na podstawie art. 86a ust. 3 ww. ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
- w przypadku gdy pojazdy
samochodowe są:
- wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
- konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
- do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
W świetle ust. 4 cytowanego artykułu, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
- sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
- konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Jak stanowi ust. 5 ww. artykułu, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:
- przeznaczonych
wyłącznie do:
- odprzedaży,
- sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
- oddania w odpłatne
używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy
o podobnym charakterze
- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
- w odniesieniu do
których:
- kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
- podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.
Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.
W myśl ust. 7 ww. artykułu, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:
- numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
- dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
- stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
- wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący
każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
- kolejny numer wpisu,
- datę i cel wyjazdu,
- opis trasy (skąd dokąd),
- liczbę przejechanych kilometrów,
- imię i nazwisko osoby
kierującej pojazdem
- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
- liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
W świetle ust. 9 przywołanego artykułu, do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:
- pojazdy samochodowe,
inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony
jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą
przegrodą:
- klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
- z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;
- pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
- pojazdy
specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych
przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
- agregat elektryczny/spawalniczy,
- do prac wiertniczych,
- koparka, koparko-spycharka,
- ładowarka,
- podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
- żuraw samochodowy
- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.
Zgodnie z ust. 10 pkt 1 ww. artykułu, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9 pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań.
Jak wynika z ust. 12 tego artykułu, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.
Na podstawie ust. 13 cyt. artykułu, w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.
W powołanych przepisach art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupów związanych z pojazdami samochodowymi. Przepis ust. 1 tego artykułu wprowadza ogólną zasadę, zgodnie z którą od wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi (w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony), przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja art. 86a ustawy oznacza, że w sytuacji, gdy znajduje zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w jego ust. 1, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego (w 50%). Jeżeli jednak przepis art. 86a ust. 1 ustawy nie znajduje zastosowania, wówczas stosuje się ogólne uregulowania dotyczące odliczania podatku, zawarte w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
W ust. 2 tego artykułu podano katalog wydatków związanych z pojazdami samochodowymi. Są to wydatki związane m.in. z używaniem tych pojazdów w ramach umowy leasingu oraz innej umowy podobnym charakterze związane z tą umową (raty lub inne płatności wynikające z takiej umowy). Aby dany wydatek mógł być uznany za związany z pojazdem samochodowym, musi dotyczyć pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej podatnika.
Na podstawie art. 12 ust. 1 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw [Dz. U. z 2014 r., poz. 312 (dalej: ustawa zmieniająca)], obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:
- samochodów osobowych;
- innych niż samochody
osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie
z miejscem dla kierowcy wynosi:
- 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
- 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
- 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.
Jak wynika z regulacji ust. 2 tego artykułu, przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.
Według ust. 3 ww. artykułu, dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 1 pkt 2, są określane na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro nie prowadzi Pan i nie ma zamiaru prowadzić w przyszłości ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, to przysługiwało Panu prawo do odliczenia w deklaracji za miesiąc wrzesień 2016 r. 50% podatku naliczonego z faktur z dnia 26 września 2016 r. dokumentujących opłatę wstępną oraz opłatę rejestracyjną dotyczących leasingowanego samochodu marki BMW, a także w deklaracji za miesiąc październik 2016 r. przysługuje Panu i będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie paliwa do tego samochodu, rat leasingowych i wydatków eksploatacyjnych z nim związanych, o ile pojazd ten będzie wykorzystywany przez Pana w opodatkowanej działalności gospodarczej i nie będą zachodziły wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy.
Zaznaczenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie okoliczności przedstawionych we wniosku, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy