Temat interpretacji
Obowiązek rozliczenia podatku VAT na zasadzie odwrotnego obciążenia z tytułu nabycia wyposażenia.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2018 r. (data wpływu 21 maja 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2018 r. (data wpływu 5 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczenia podatku VAT na zasadzie odwrotnego obciążenia z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli w poz. 1-18 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczenia podatku VAT na zasadzie odwrotnego obciążenia z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli w poz. 1-18. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2018 r. (data wpływu 5 lipca 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.
Od dnia 1 lipca 2016 r. Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i począwszy od lipca 2016 r. składa deklaracje VAT we własnym imieniu. Z dniem 1 stycznia 2017 r., zgodnie z wymogami art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454) o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług), Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i sporządza scentralizowaną deklarację podatku od towarów i usług VAT-7. W imieniu Powiatu jako Sprzedawcy i podatnika podatku VAT faktury VAT wystawiają poszczególne jednostki organizacyjne jako Wystawca faktury z NIP-em Powiatu. Obsługę scentralizowanych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług VAT prowadzi Starostwo Powiatowe. Zgodnie z regulacją zawartą w art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami organem reprezentującym Skarb Państwa jest Starosta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej. Jednakże podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach wykonywania zadań zleconych w imieniu Skarbu Państwa nie jest Starosta, który nie posiada osobowości prawnej tylko Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego wyposażona w osobowość prawną przyznaną jej przepisem art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym i samodzielnie wykonuje określone ustawami zadania (w tym gospodarowanie nieruchomościami).
Wnioskodawca zamierza ogłosić przetarg na kompleksowe wyposażenie części placówek oświatowych powiatu w sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem. Zakup sprzętu komputerowego odbędzie się w ramach projektu A w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa XII Działanie 12.2 Poddziałanie 12.2.2 Infrastruktura kształcenia zawodowego RIT. Powiat planuje zorganizować przetarg, w ramach którego zostanie wyłoniony jeden wykonawca, który dostarczy cały niezbędny sprzęt do następujących placówek:
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych,
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy,
Zespół Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych,
Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych,
Zespół Szkół Budowlano-Drzewnych,
Zespół Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących.
W ramach realizacji zamówienia wykonawca będzie zobowiązany do skonfigurowania sprzętu według wymagań wskazanych w przetargu, zainstalować oprogramowanie systemowe, biurowe, antywirusowe i inne specjalistyczne oprogramowanie według wymagań przetargu, dostarczyć sprzęt do placówek oświatowych, wnieść go i ustawić w miejscu zaplanowanej pracy, uruchomić i przeszkolić personel danej placówki z obsługi sprzętu oraz zainstalowanego na nim programowania.
W ramach przetargu wyłoniony oferent będzie zobowiązany dostarczyć fabrycznie nowe:
- Laptop z oprogramowaniem; Laptop wraz z podstawowym oprogramowaniem systemowym + dodatkowe specjalistyczne oprogramowanie; 14 szt.
- Zestaw komputerowy; Zestaw komputerowy + dodatkowe specjalistyczne oprogramowanie; 75 zestawów
- Kserokopiarka kolorowa; Format: A3, rodzaj urządzenia wielofunkcyjne druk/skan/kopia, technologia druku laserowa kolor; 1 szt.
- Projektor; Projektor multimedialny; 4 szt.
- Urządzenie wielofunkcyjne; Urządzenie wielofunkcyjne laserowe kolorowe; funkcje: drukowanie, skanowanie, kopiowanie; 1 szt.
- Urządzenie wielofunkcyjne laserowe; Drukarka laserowa monochromatyczna; funkcje: drukowanie, skanowanie, kopiowanie; 1 szt.
- Tablet graficzny; Tablet graficzny przystosowany dla osób prawo- i leworęcznych z piórem; 2 szt.
- UPS; ups; 1 szt.
- Serwer; Jednostka centralna (komputer), monitor, klawiatura, mysz; 8 zestawów
- Cyfrowe urządzenie drukujące drukarka; Drukarka wielkoformatowa kolorowa; funkcja: drukowanie; 1 szt.
- Zestaw dydaktyczny 1 stanowisko dystrybucji Internetu;
Stanowisko dystrybucji Internetu obejmuje:
- Szafę dystrybucyjną
(teleinformatyczną) zabudowaną w środku ścianki działowej
między
pracowniami, - Router programowalny,
- Switch programowalny,
- Analizator sieciowy,
- Koncentrator xDSL z obsługą protokołu PPP.
- Szafę dystrybucyjną
(teleinformatyczną) zabudowaną w środku ścianki działowej
między
- Zestaw dydaktyczny 2
stanowisko serwerowe; Stanowisko serwerowe obejmuje:
- Szafę zabudowaną w środku ścianki działowej między pracowniami,
- Serwer stelażowy z oprogramowaniem,
- Zasilacz awaryjny UPS,
- System archiwizacji danych.
- Zestaw dydaktyczny 3
sieciowe stanowisko dydaktyczno-egzaminacyjne; Sieciowe stanowisko
dydaktyczno-egzaminacyjne
obejmuje:- Szafa dystrybucyjna (teleinformatyczna),
- Router programowalny 802.3, IEEE 802.3af oraz IEEE 802.3ah,
- Switch programowalny.
- Router; Rodzaj urządzenia: Router bezprzewodowy; 1 szt.
- Tablica multimedialna; Przekątna tablicy od 77 do 84; 1 szt.
- Telewizor; Ekran min. 60 cali; 1 szt.
- Program
do
prowadzenia szybkiej i intuicyjnej sprzedaży; System do obsługi stołówki szkolnej; 1 szt. - Stałe łącze internetowe
- Szafa teletechniczna,
- Switch,
- PatchPanel,
- Router,
- Adapter POE.
Zdaniem Wnioskodawcy, właściwe symbole klasyfikacyjne dla ww. elementów (uwzględniając ich opisaną wyżej charakterystykę) będą następujące:
- Laptop z oprogramowaniem - PKWiU 26.20.11.0
- Zestaw komputerowy - 26.20.13.0
- Kserokopiarka kolorowa - 26.20.18.0
- Projektor - 26.40.34.0
- Urządzenie wielofunkcyjne - 26.20.18.0
- Urządzenie wielofunkcyjne laserowe - 26.20.30.0
- Tablet graficzny - 26.20.11.0
- Serwer - 26.20.13.0
- Cyfrowe urządzenie drukujące drukarka - 26.20.30.0
- Zestaw dydaktyczny 1
stanowisko dystrybucji Internetu - 26.20.13.0 - Zestaw dydaktyczny 2
stanowisko serwerowe - 26.20.13.0 - Zestaw dydaktyczny 3
sieciowe stanowisko dydaktyczno
-egzaminacyjne - 26.20.13.0 - Router - 26.30.23.0
- Tablica multimedialna - 26.20.16.0
- Telewizor - 26.40.20.0
- Program do
prowadzenia szybkiej i intuicyjnej sprzedaży - 58.29.50.0 - Stałe łącze internetowe - 26.30.23.0
Spodziewana, łączna wartość towarów wymienionych w poz. 1-18 przekroczy 20.000 zł netto.
Spodziewana, łączna wartość towarów wymienionych w poz. nr 1 (laptop z oprogramowaniem) przekroczy 20.000 zł netto.
Spodziewana, łączna wartość towarów wymienionych w poz. nr 7 (tablet graficzny) nie przekroczy 20.000 zł netto.
Spodziewana, łączna wartość towarów wymienionych w poz. nr 1 (laptop z oprogramowaniem) i nr 7 (tablet graficzny) przekroczy 20.000 zł netto.
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi pomocnicze do zakupu sprzętu, tj. skonfigurowanie sprzętu według wymagań wskazanych w przetargu, zainstalowanie oprogramowania systemowego, biurowego, antywirusowego i innego specjalistycznego oprogramowania według wymagań przetargu, dostarczenie sprzętu do placówek oświatowych, wniesienie go i ustawienie w miejscu zaplanowanej pracy, uruchomienie i przeszkolenie personelu danej placówki z obsługi sprzętu oraz zainstalowanego na nim oprogramowania jako że stanowią integralną część dostawy poszczególnego sprzętu, nie będą klasyfikowane odrębnie.
Planowany zakres i łączna wartość dostawy dają podstawy by twierdzić, że oferenci będą czynnym podatnikami podatku VAT.
W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony opis sprawy o ponowne wskazanie klasyfikacji statystycznej nabywanych towarów:
- Laptop z oprogramowaniem - PKWiU 26.20.11.0
- Zestaw komputerowy - 26.20.13.0
- Kserokopiarka kolorowa - 26.20.18.0
- Projektor - 26.40.34.0
- Urządzenie wielofunkcyjne - 26.20.18.0
- Urządzenie wielofunkcyjne laserowe - 26.20.16.0
- Tablet graficzny - 26.20.11.0
- UPS
27.11.50.0 z 2008 r.
27.90.41.0 z 2015 r. - Serwer - 26.20.13.0
- Cyfrowe urządzenie drukujące drukarka - 26.20.16.0
- Zestaw dydaktyczny 1
stanowisko dystrybucji Internetu - 26.30.23.0 - Zestaw dydaktyczny 2 stanowisko serwerowe - 26.20.13.0
- Zestaw dydaktyczny 3 sieciowe stanowisko dydaktyczno-egzaminacyjne - 26.30.23.0
- Router - 26.30.23.0
- Tablica multimedialna - 26.40.34.0
- Telewizor - 26.40.20.0
- Program do
prowadzenia szybkiej i intuicyjnej sprzedaży - 58.29.50.0 - Stałe łącze internetowe - 26.30.23.0
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT (na zasadzie odwrotnego obciążenia) z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 1 Laptop z oprogramowaniem?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 1 Laptop z oprogramowaniem, będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa spełnia powyższe warunki.
Ponadto, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1c ustawy o VAT, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwot podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.
Zdaniem Wnioskodawcy opisana transakcja ma charakter transakcji jednolitej gospodarczo. Dla potrzeb ustalania łącznej wartości transakcji należy zsumować pozycje nr 1 (laptop z oprogramowaniem) i nr 7 (tablet graficzny) z tabeli wskazanej w opisie stanu faktycznego, gdyż nabycie tych towarów odbędzie się od jednego dostawcy i w ramach organizacji jednego zamówienia.
Ad. 2
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 2 Zestaw komputerowy, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
Ad. 3
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 3 Kserokopiarka kolorowa, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
Ad. 4
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 4 Projektor, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
Ad. 5
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 5 Urządzenie wielofunkcyjne, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
Ad. 6
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 6 Urządzenie wielofunkcyjne laserowe, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
Ad. 7
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 7 Tablet graficzny, będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa spełnia powyższe warunki.
Ponadto, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1c ustawy o VAT, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwot podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana transakcja ma charakter transakcji jednolitej gospodarczo. Dla potrzeb ustalania łącznej wartości transakcji należy zsumować pozycje nr 1 (laptop z oprogramowaniem) i nr 7 (tablet graficzny) z tabeli wskazanej w opisie stanu faktycznego, gdyż nabycie tych towarów odbędzie się od jednego dostawcy i w ramach organizacji jednego zamówienia.
Ad. 8
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 8 UPS, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
Ad. 9
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 9 Serwer, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 0% (art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT).
Ad. 10
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 10 cyfrowe urządzenie drukujące drukarka, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 0% (art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT).
Ad. 11
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 11 Zestaw dydaktyczny 1 stanowisko dystrybucji internetu, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
Ad. 12
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 12 Zestaw dydaktyczny 2 stanowisko serwerowe, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
Ad. 13
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 13 Zestaw dydaktyczny 3 sieciowe stanowisko dydaktyczno egzaminacyjne, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
Ad. 14
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 14 Router, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 0% (art. 83 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT).
Ad. 15
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 15 Tablica multimedialna, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
Ad. 16
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 16 Telewizor, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
Ad. 17
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 17 Program do prowadzenia szybkiej i intuicyjnej sprzedaży, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
Ad. 18
Według Wnioskodawcy, z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie stanu faktycznego w poz. l.p. 18 Stałe łącze internetowe, nie będzie on zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tego sprzętu.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Planowana dostawa nie spełnia powyższych warunków. W związku z czym to dostawca będzie musiał samodzielnie rozliczyć podatek VAT z tytułu dostawy, stosując stawkę 23%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowego sposobu opodatkowania danej czynności istotne jest właściwe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.
Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania towarów, a dla prawidłowego ich opodatkowania, niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do właściwego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.
Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towarów wskazanych przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował towary będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru do grupowania statystycznego.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku towarów) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przez sprzedaż w myśl art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Według art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.
Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20.000 zł.
Na mocy art. 17 ust. 1d ustawy za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonywane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.
Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy (art. 17 ust. 1e ustawy).
Wobec powyższego za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się dostawy wiążące się z realizacją jednej umowy, również wówczas gdy w ramach tej umowy występuje kilka lub więcej zleceń lub wystawianych jest kilka lub więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy. Do oceny czy jednolita gospodarczo transakcja przekracza kwotę 20.000 zł, istotne są warunki umowy, w szczególności dane dotyczące wielkości składanego zamówienia lub zawieranego kontraktu. Za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się również jedną lub więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana odbiegają od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami, do których odnosi się limit transakcyjny. Dla oceny czy wystąpiła jednolita gospodarczo transakcja istotne jest indywidualne i obiektywne badanie każdej sytuacji przy uwzględnianiu całokształtu występujących okoliczności. Powyższe ma na celu przeciwdziałanie unikania stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przez sztuczne dzielenie transakcji. Za odbiegającą od typowych dla obrotu przedmiotowymi towarami uznaje się sytuację, w której ma miejsce bardzo duża częstotliwość zakupu towarów np. codziennie, nawet pomimo dość niskiej wartości zakupionych towarów. Jednakże, w przypadku gdy częstotliwość transakcji nie wskazuje na wymuszone rozdzielenie transakcji celem uniknięcia odwrotnego obciążenia, nie uznaje się jej za zawartą na warunkach wskazujących na element nietypowości tej transakcji.
W myśl art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Załącznik nr 11 do ustawy określa (w 41 pozycjach) wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. W poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy zostały wymienione następujące towary: Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie (mniejszej lub równej) 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy PKWiU ex 26.20.11.0.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza ogłosić przetarg na kompleksowe wyposażenie części placówek oświatowych powiatu w sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem. Zakup sprzętu komputerowego odbędzie się w ramach projektu A w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa XII Działanie 12.2 Poddziałanie 12.2.2 Infrastruktura kształcenia zawodowego RIT. Wnioskodawca planuje zorganizować przetarg, w ramach którego zostanie wyłoniony jeden wykonawca, który dostarczy cały niezbędny sprzęt do następujących placówek: Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, Zespół Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych, Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych, Zespół Szkół Budowlano-Drzewnych, Zespół Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących.
W ramach przetargu wyłoniony oferent będzie zobowiązany dostarczyć m.in. fabrycznie nowe: Laptop z oprogramowaniem sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 26.20.11.0 oraz Tablet graficzny sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 26.20.11.0.
Spodziewana, łączna wartość ww. towarów przekroczy 20.000 zł netto.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a planowany zakres i łączna wartość dostawy dają podstawy by twierdzić, że oferenci również będą czynnymi podatnikami podatku VAT.
Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej opis sprawy należy stwierdzić, że towary wymienione w poz. l.p. 1 i 7 tabeli, tj. Laptop z oprogramowaniem oraz Tablet graficzny sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 26.20.11.0 zostały wymienione w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy. Nabycie tych towarów przez Wnioskodawcę od jednego wykonawcy w ramach przeprowadzonego przetargu na kompleksowe wyposażenie części placówek oświatowych powiatu w sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem będzie dokonywane w ramach jednolitej gospodarczo transakcji, o której mowa w art. 17 ust. 1d ustawy.
Jak wskazał Wnioskodawca, spodziewana łączna wartość ww. towarów (Laptop z oprogramowaniem oraz Tablet graficzny) przekroczy 20.000 zł netto, zatem zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy. Ponadto, zostaną spełnione pozostałe przesłanki wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustaw, tj. Wnioskodawca i oferenci będą czynnymi podatnikami podatku VAT, a jednocześnie z okoliczności sprawy nie wynika, aby nabywane towary były objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy.
Tym samym, obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu nabycia następujących towarów: Laptop z oprogramowaniem oraz Tablet graficzny będzie ciążył na Wnioskodawcy, zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca będzie zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT (na zasadzie odwrotnego obciążenia) z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie sprawy w poz. l.p. 1 Laptop z oprogramowaniem oraz w poz. l.p. 7 Tablet graficzny.
Ponadto z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach organizowanego przetargu będzie nabywał także następujące towary, sklasyfikowane pod wskazanymi symbolami PKWiU:
- Zestaw komputerowy PKWiU 26.20.13.0,
- Kserokopiarka kolorowa PKWiU 26.20.18.0,
- Projektor PKWiU 26.40.34.0,
- Urządzenie wielofunkcyjne PKWiU 26.20.18.0,
- Urządzenie wielofunkcyjne laserowe PKWiU 26.20.16.0,
- Tablet graficzny PKWiU 26.20.11.0,
- UPS PKWiU 27.11.50.0,
- Serwer PKWiU 26.20.13.0,
- Cyfrowe urządzenie drukujące drukarka PKWiU 26.20.16.0,
- Zestaw dydaktyczny 1 stanowisko dystrybucji Internetu PKWiU 26.30.23.0,
- Zestaw dydaktyczny 2 stanowisko serwerowe PKWiU 26.20.13.0,
- Zestaw dydaktyczny 3 sieciowe stanowisko dydaktyczno-egzaminacyjne PKWiU 26.30.23.0,
- Router PKWiU 26.30.23.0,
- Tablica multimedialna PKWiU 26.40.34.0,
- Telewizor PKWiU 26.40.20.0,
- Program do prowadzenia szybkiej i intuicyjnej sprzedaży PKWiU 58.29.50.0,
- Stałe łącze internetowe PKWiU 26.30.23.0.
Należy jednak wskazać, że ww. towary nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jako te, w stosunku do których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Zatem podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu sprzedaży tych towarów na rzecz Wnioskodawcy będzie wykonawca, tj. podatnik dokonujący ich dostawy.
Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do samodzielnego rozliczenia podatku VAT (na zasadzie odwrotnego obciążenia) z tytułu nabycia wyposażenia opisanego w tabeli zamieszczonej w opisie sprawy w poz. l.p. 2 Zestaw komputerowy, w poz. l.p. 3 Kserokopiarka kolorowa, w poz. l.p. 4 Projektor, w poz. l.p. 5 Urządzenie wielofunkcyjne, w pozycji l.p. 6 Urządzenie wielofunkcyjne laserowe, w poz. l.p. 8 UPS, w poz. l.p. 9 Serwer, w poz. l.p. 10 Cyfrowe urządzenie drukujące drukarka, w poz. l.p. 11 Zestaw dydaktyczny 1 stanowisko dystrybucji Internetu, w poz. l.p. 12 Zestaw dydaktyczny 2 stanowisko serwerowe, w poz. l.p. 13 Zestaw dydaktyczny 3 sieciowe stanowisk dydaktyczno-egzaminacyjne, w poz. l.p. 14 Router, w poz. l.p. 15 Tablica multimedialna, w poz. l.p. 16 Telewizor, w poz. l.p. 17 Program do prowadzenia szybkiej i intuicyjne sprzedaży oraz w poz. l.p. 18 Stałe łącze internetowe.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące obowiązku rozliczenia podatku VAT na zasadzie odwrotnego obciążenia z tytułu nabywanych towarów jest prawidłowe.
Jednocześnie należy wskazać, że to pytanie podatkowe wyznacza zakres przedmiotowy wniosku. W związku z powyższym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy w zakresie prawidłowego opodatkowania przez Wnioskodawcę nabywanych towarów. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to uznania wykonywanych w ramach realizacji zamówienia przez wykonawcę usług za czynności pomocnicze w stosunku do nabywanych towarów oraz zastosowania przez dostawcę właściwej stawki podatki dla dostawy wyposażenia nieobjętego mechanizmem odwrotnego obciążenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzeń przyszłych podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej