Temat interpretacji
Prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego od wydatków na budowę Muzeum poniesionych po dniu podjęcia ostatecznej decyzji o dzierżawie Muzeum oraz prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w okresie kiedy Miasto rozważało różne sposoby realizacji Inwestycji oraz zarządzania Muzeum.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2018 r. (data wpływu 17 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2018 r. (data wpływu 4 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całości podatku VAT naliczonego od wydatków na budowę Muzeum poniesionych po dniu podjęcia ostatecznej decyzji o dzierżawie Muzeum oraz prawa do odliczenia całości podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w okresie kiedy Miasto rozważało różne sposoby realizacji Inwestycji oraz zarządzania Muzeum jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całości podatku VAT naliczonego od wydatków na budowę Muzeum poniesionych po dniu podjęcia ostatecznej decyzji o dzierżawie Muzeum oraz prawa do odliczenia całości podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w okresie kiedy Miasto rozważało różne sposoby realizacji Inwestycji oraz zarządzania Muzeum. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 4 czerwca 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Miasto (dalej: Wnioskodawca) stanowi jednostkę samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, ze zm.; dalej ustawa o samorządzie gminnym). Miasto jest również podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Miasto planuje realizację inwestycji polegającej na budowie obiektu Muzeum (dalej: Muzeum) na zabytkowym obszarze dawnej huty w ramach projektu (dalej: Inwestycja lub ,Projekt). Celem Projektu jest zachowanie unikatowych obiektów przemysłowych oraz promowanie dziedzictwa industrialnego X. W ramach planowanej Inwestycji zrealizowany zostanie szereg prac budowlano-remontowych polegających m.in. na kompleksowym remoncie hali, adaptacji wnętrza na potrzeby ekspozycji wraz z zakupem wyposażenia i zapleczem administracyjnym, a także wykonaniu infrastruktury towarzyszącej (zagospodarowanie terenu wokół Muzeum, budowa miejsc parkingowych). Właścicielem Muzeum będzie Miasto. Miasto podjęło starania o uzyskanie dofinansowania na realizację Inwestycji ze środków unijnych w ramach VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Podatek VAT w ramach dofinansowania będzie stanowił koszt niekwalifikowany.
Początek oraz dalszy przebieg przeprowadzenia robót budowlanych uzależniony jest od kwestii przyznania dofinansowania ze środków unijnych. Niemniej, w ramach etapu przygotowawczego, Miasto w I i II kwartale 2017 r. poniosło już pierwsze wydatki związane w szczególności ze sporządzeniem dokumentacji projektowej dot. przyszłego obiektu muzealnego. Całkowity szacowany koszt inwestycji w zakresie budowy Muzeum wynosi 21.767.841,00 PLN brutto (17.697.431,51 PLN netto).
W związku z powyższym, Miasto ponosi/będzie ponosić wydatki, które dokumentowane są/będą fakturami VAT wystawianymi przez dostawców i usługodawców. Na fakturach tych wykazywany jest/będzie podatek VAT, stanowiący dla Miasta VAT naliczony.
Zakończenie budowy Muzeum przewidziane jest na przełomie 2019 i 2020 r.
Dzierżawa Muzeum na rzecz instytucji kultury.
Jeszcze przed dokonaniem pierwszych wydatków na Inwestycję, Miasto dokonało analizy w zakresie możliwych sposobów realizacji Inwestycji oraz zarządzania przedmiotowym majątkiem, pod kątem wyboru rozwiązania, które najbardziej będzie odpowiadało potrzebom Miasta. Wśród rozwiązań branych pod uwagę przez Miasto można wskazać na:
- realizację i zarządzanie Muzeum bezpośrednio przez Miasto,
- realizację i zarządzanie Muzeum samodzielnie przez instytucję kultury, a także
- realizację Inwestycji przez Miasto, a następnie zarządzanie Muzeum przez instytucję kultury w ramach zawartej z Miastem umowy dzierżawy Muzeum.
Wszystkie powyższe koncepcje od początku zakładały wykorzystywanie Muzeum do wykonywania czynności opodatkowanych (np. sprzedaż biletów wstępu czy odpłatna dzierżawa Muzeum na rzecz instytucji kultury). Z tego powodu, również podatek VAT w ramach planowanego dofinansowania został wskazany jako wydatek niekwalifikowany.
Rozważając wskazane modele zarządzania przedmiotowym majątkiem, opierając się w szczególności na dotychczas wypracowanej strategii kierowania podobnymi obiektami muzealnymi na terenie Miasta, Wnioskodawca doszedł do przekonania, że najdogodniejszym dla niego wariantem będzie rozwiązanie polegające na realizacji Inwestycji przez Miasto (inwestorem w zakresie budowy Muzeum będzie Miasto, faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację Inwestycji będą wystawiane z podaniem danych Miasta jako nabywcy), a następnie odpłatnym wydzierżawieniu Muzeum na rzecz samorządowej instytucji kultury, którą Miasto planuje utworzyć przed oddaniem Muzeum do użytkowania. Rozwiązanie to polega na zawarciu z instytucją kultury umowy dzierżawy, na mocy której instytucja ta będzie odpłatnie użytkowała przekazany jej przez Miasto majątek. Przedmiotowa umowa z jednej strony potwierdzi prawo tej instytucji do zarządzania przekazanym jej Muzeum i pobierania pożytków z jego odpłatnego udostępniania (przede wszystkim w ramach sprzedaży biletów wstępu wpływy z tego tytułu będą należne instytucji kultury), z drugiej natomiast Miasto nie będzie musiało angażować swoich aktywów (środków finansowych, pracowników, środków trwałych itp.) celem zarządzania Muzeum.
Zamiarem Miasta jest bowiem to, aby zrealizowana Inwestycja była zarządzana przez odrębny podmiot prowadzący działalność kulturalną, co stanowi częstą praktykę wśród jednostek samorządu terytorialnego. Powyższe rozwiązanie ma na celu m.in. zapewnienie Miastu regularnych wpływów z tytułu wynagrodzenia za świadczoną usługę dzierżawy Muzeum, co stanowiłoby dla Miasta zwrot z inwestycji w zakresie budowy Muzeum. Ponadto, oddanie w dzierżawę Muzeum podmiotowi wyspecjalizowanemu wyłącznie w działalności z zakresu kultury w ocenie Miasta pozytywnie wpłynie na wykorzystanie potencjału Muzeum. Instytucja będzie mogła bowiem skupić się wyłącznie na zarządzaniu Muzeum, na co nie mogłoby pozwolić sobie Miasto, gdyby to ono miało zarządzać Muzeum (Miasto ma bowiem szereg innych zadań nałożonych na nie jako jednostkę samorządu terytorialnego).
W celu wdrożenia wyżej wymienionego modelu administrowania obiektem muzealnym, Miasto planuje utworzenie instytucji kultury pod nazwą Muzeum (dalej: Muzeum). Wolę utworzenia wskazanej instytucji kultury Miasto powzięło na podstawie Uchwały Rady Miasta (dalej: Uchwała). W uzasadnieniu do projektu Uchwały wskazano, że umożliwi ona organizację szeregu działań służących zapewnieniu środków niezbędnych do funkcjonowania Muzeum, pozyskiwaniu środków pozabudżetowych, regulowania procesu zakupów wyposażenia Muzeum oraz wykonania wielu niezbędnych procedur związanych z działalnością instytucji w organizacji. Podjęta Uchwała jest urzeczywistnieniem odpowiednich działań Miasta ukierunkowanych na wydzierżawienie obiektu muzealnego na rzecz Muzeum. W następnej kolejności Miasto zamierza podjąć decyzję o utworzeniu tej instytucji kultury, z którą finalnie planuje podpisać umowę dzierżawy przedmiotowego Muzeum.
Muzeum będzie stanowiło samorządową instytucję kultury, działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 862, ze zm.). Ustawa ta nadaje samorządowym instytucjom kultury osobowość prawną. Wnioskodawca wskazuje tym samym, iż Muzeum nie będzie podlegało scentralizowanemu modelowi rozliczeń VAT.
Celem doprecyzowania Wnioskodawca dodaje również, iż Miasto od początku realizacji Inwestycji działało z zamiarem wykorzystywania Muzeum do wykonywania czynności opodatkowanych. Początkowo, Miasto konsultowało możliwość i skutki wdrożenia różnych sposobów przeprowadzenia Inwestycji oraz zarządzania Muzeum (w tym wariant dzierżawy Muzeum). Po tych konsultacjach, władze Miasta postanowiły, że po zakończeniu budowy Muzeum zostanie oddane w odpłatną dzierżawę na rzecz Muzeum, czego wyrazem było podjęcie Uchwały w sprawie woli utworzenia nowej instytucji kultury, zapoczątkowując tym samym procedurę, której finalnym efektem będzie zawarcie umowy dzierżawy. Ostateczną decyzję o wyborze takiego rozwiązania Miasto podjęło w sierpniu 2017 r.
Wysokość czynszu dzierżawnego.
Zgodnie z założeniami Miasta, po ukończeniu Inwestycji Muzeum zostanie oddane w odpłatną dzierżawę na rzecz instytucji kultury. Podpisanie umowy dzierżawy nastąpi niezwłocznie po oddaniu Muzeum do użytkowania. Jak wskazano powyżej, powinno to nastąpić w roku 2020.
Mając na uwadze obecne warunki ekonomiczne, prognozowany miesięczny czynsz dzierżawny, którym obciążana będzie instytucja kultury, zostanie ustalony na kwotę ok. 45.349,67 PLN brutto. Wysokość czynszu płatnego w okresach miesięcznych zostanie skalkulowana na podstawie obiektywnych kryteriów, biorąc za podstawę stawkę amortyzacji w wysokości 2,5% wartości początkowej Muzeum: 21.767.841,00 PLN (wartość brutto) x 2,5% (roczna stawka amortyzacji Muzeum) / 12 (miesięcy) = 45.349,67 PLN (czynsz miesięczny brutto). Ostateczna wysokość czynszu będzie zależała od ostatecznej wysokości nakładów inwestycyjnych poniesionych na wybudowanie Muzeum (będzie to możliwe dopiero po zakończeniu i rozliczeniu projektu). W ocenie Miasta, wysokość czynszu dzierżawnego powinna umożliwić zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i odpowiada realiom rynkowym.
Rozliczenia będą się odbywać na podstawie zawartej umowy dzierżawy.
W związku z powyższym, Miasto pragnie potwierdzić w drodze niniejszej interpretacji skutki udostępnienia Muzeum w odpłatną dzierżawę na gruncie podatku od towarów i usług.
Ponadto, w piśmie z dnia 29 maja 2018 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany wskazał, że:
- Dzierżawa obiektu Muzeum w założeniu ma trwać przez cały okres funkcjonowania Muzeum. Miasto nie jest w stanie określić, jak długo Muzeum będzie istniało, niemniej podkreśla, że nie jest planowane żadne ograniczenie czasowe jego funkcjonowania.
- Miasto pragnie
zaznaczyć, że jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji, wysokość
czynszu płatnego w okresach miesięcznych zostanie skalkulowana na
podstawie obiektywnych kryteriów, biorąc za podstawę stawkę amortyzacji
w wysokości 2,5% wartości początkowej Muzeum. Mając na uwadze obecne
warunki ekonomiczne, prognozowany miesięczny czynsz dzierżawny, którym
obciążana będzie instytucja kultury, zostanie ustalony na kwotę ok.
45.349.67 PLN brutto, tj. ok. 544.196,04 PLN rocznie. W ocenie Miasta,
taki obrót (ok. pół miliona złotych rocznie) zdecydowanie należy uznać
za znaczący dla budżetu Miasta, w szczególności z punktu widzenia
potrzeb finansowych Miasta.
Zgodnie z uchwałą budżetową Miasta, łączna kwota planowanych dochodów ogółem budżetu Miasta na rok 2018 została ustalona w wysokości 621.309.287,60 PLN, z czego dochody własne stanowią 492.134.918,00 PLN. Przyjmując założenie. że poziom dochodów ogółem/dochodów własnych byłby co roku na podobnym poziomie, tj. odpowiednio ok. 621 mln PLN i ok. 492 mln PLN, wówczas przy założeniu, że wysokość czynszu dzierżawnego wynosiłaby 45 tys. PLN brutto miesięcznie, roczny obrót z tytułu odpłatnego udostępnienia Muzeum stanowiłby ok. 0,09% i ok. 0,11%, odpowiednio, dochodów ogółem i dochodów własnych Miasta. - Miasto nie przewiduje zmiany sposobu ustalania wysokości czynszu. Wobec tego Miasto zakłada, że kwota czynszu będzie co do zasady stała, bowiem, jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji, zostanie skalkulowana na podstawie obiektywnych kryteriów, biorąc za podstawę stawkę amortyzacji w wysokości 2,5% wartości początkowej Muzeum. Zmiana wysokości czynszu brutto mogłaby wynikać co do zasady ze zmiany obowiązującej stawki VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości VAT naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na budowę Muzeum, tj. od wydatków poniesionych po dniu podjęcia ostatecznej decyzji o dzierżawie Muzeum na rzecz instytucji kultury?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Stanowisko Gminy.
Ad. 1.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
- zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
- pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Odnosząc się do pierwszego ze wskazanych powyżej warunków, tj. nabywania towarów i usług przez podatnika, jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1, Miasto jest podatnikiem VAT, gdyż na podstawie cywilnoprawnej umowy dzierżawy, będzie dokonywać odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji, zdaniem Miasta, pierwszy z ww. warunków zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT należy uznać za spełniony.
Odnosząc się natomiast do drugiej ze wskazanych powyżej przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, to należy wskazać, że umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną i w konsekwencji Miasto, które działa w roli podatnika, zobligowane będzie do odprowadzania podatku należnego z tego tytułu. Zdaniem Miasta, istnieje zatem bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy wydatkami na budowę Muzeum z wykonywaniem czynności opodatkowanych w postaci usługi odpłatnej dzierżawy. Gdyby bowiem Miasto nie ponosiło wydatków na budowę Muzeum, nie powstałby przedmiot umowy dzierżawy i tym samym Miasto nie miałoby w ogóle możliwości świadczenia podlegającej opodatkowaniu VAT usługi dzierżawy. Inwestycja od początku jej realizacji miała mieć charakter komercyjny (miała być odpłatnie udostępniana na cele działalności gospodarczej), o czym dodatkowo świadczy również to, że w ramach planowanego dofinansowania podatek VAT będzie stanowił wydatek niekwalifikowany. Wobec powyższego, w ocenie Miasta także drugą z ww. przesłanek, warunkującą możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT, należy uznać za spełnioną.
W konsekwencji, w ocenie Miasta, ma ono prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków na budowę Muzeum, które:
- od początku jest budowane z zamiarem odpłatnego udostępnienia, oraz
- bezpośrednio po jego ukończeniu będzie przedmiotem odpłatnej dzierżawy na rzecz instytucji kultury pod nazwą Muzeum, a wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w oparciu o obiektywne kryteria rynkowe.
W konsekwencji, Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości VAT z tytułu wydatków na budowę Muzeum, tj. od wydatków poniesionych po dniu podjęcia ostatecznej decyzji o dzierżawie Muzeum na rzecz instytucji kultury.
Interpretacje indywidualne wydawane w analogicznych sprawach.
Miasto pragnie zaznaczyć, że opisany w przedstawieniu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego sposób zarządzania majątkiem gminnym nie należy do rzadkości.
Powyższe znajduje również swój wyraz w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych na wniosek jednostek samorządu terytorialnego, które także potwierdzają stanowisko przedstawione przez Miasto w niniejszym wniosku.
Przykładowo, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2018 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.645.2017.2.AS, stwierdził, iż gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków związanych z inwestycją, która następnie będzie przekazana w odpłatną dzierżawę na rzecz podmiotu trzeciego: W omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a wydatki inwestycyjne na budowę odwiertu, będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostepnieniem przez Gminę przedmiotowej infrastruktury w oparciu o umowę dzierżawy (czynsz dzierżawny będzie ustalany z uwzględnieniem realiów rynkowych, planowanego okresu zużycia majątku, czy wartości inwestycji), czyli będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione. (podkreślenie Wnioskodawcy).
Jak Miasto już wyżej wskazało, wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w oparciu o całkowity koszt inwestycji oraz kwestie związane z jej amortyzacją, co oznacza że wartość czynszu nie będzie odbiegała od obiektywnych realiów rynkowych.
Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 6 października 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.425.2017.2.JP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wprost uznał, że gmina, przekazując inwestycję w ramach odpłatnej umowy dzierżawy na rzecz instytucji kultury, ma prawo do odliczenia VAT od poniesionych wydatków inwestycyjnych w pełnej wysokości: Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustaw, Gminie w związku z dzierżawą budynku na rzecz instytucji kultury, która to dzierżawa - jak wynika z opisu sprawy - opodatkowana jest 23% stawką podatku VAT, będzie przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych dokumentujących wydatki na przebudowę i rozbudowę budynku, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy. (podkreślenia Wnioskodawcy).
Podobne stanowisko zajął np.:
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 24 listopada 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.539.2017.3.JM;
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 24 listopada 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.593.2017.3.ALN;
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lipca 2017 r., sygn. 0113- KDIPT1-3.4012.292.2017.1.MWJ;
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.149.2017.1.MD;
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2017 r., sygn. 20172461-IBPP3.4512.231.2017.1.ASZ;
- Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 17 października 2016 r,, sygn. IBPP3/4512-497/16-1/KG: w sytuacji, gdy (...) wydatki dotyczące części inwestycji będą służyły Gminie wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą częścią inwestycji, która dotyczy budowy hali sportowej i łącznika wraz z przebudową istniejącej sali gimnastycznej na zaplecze hali sportowej z dwoma salkami gimnastycznymi i instalacjami. Spełniona bowiem zostanie podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.;
- Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2016 r., sygn. IBPP3/4512-402/16-1/JP: Jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca, Gmina przystąpiła do budowy świetlicy z zamiarem jej odpłatnego udostępnienia. Zatem przystępując do budowy świetlicy Gmina działała w charakterze podatnika podatku VAT. W konsekwencji ze względu na związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przysługuje jej prawo do odliczenia całości podatku naliczonego, wynikającego z faktur związanych z budową świetlicy, z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o VAT.;
- Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 7 stycznia 2016 r., sygn. ITPP2/4512-1003/15/AGW, w której organ potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przysługuje mu prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację budynku przeznaczonego na umieszczenie i przechowywanie zbiorów ekspozycji muzealnych w sytuacji wydzierżawienia go, po zakończonej inwestycji, na rzecz muzeum będącego samorządową instytucją kultury;
- Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 2 grudnia 2015 r., sygn. IBPP3/4512-664/15/AŚ wskazał, iż Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w sytuacji, gdy Gmina realizowała inwestycję z zamiarem jej odpłatnego udostępnienia na rzecz samorządowej instytucji kultury (...), to ze względu na związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przysługuje jej prawo do odliczenia całości podatku naliczonego, wynikającego z faktur związanych z budową Infrastruktury, z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o VAT.;
- Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 9 listopada 2015 r., sygn. IBPP3/4512-662/15/KS stwierdził, że (...) należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zakupy dokonane w związku z realizacją inwestycji mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które będą wykonywane na podstawie porozumienia, które Gmina planuje zawrzeć ze Spółką.;
- Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej interpretacji z dnia 29 lipca 2015 r. o sygnaturze IBPP3/4512-394/15/MN wskazał, że: (..) w sytuacji, gdy Gmina realizuje inwestycje z zamiarem ich odpłatnego udostępnienia i przewiduje, że porozumienia o odpłatnym udostępnieniu zostaną podpisane po ukończeniu inwestycji, to ze względu na związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur związanych z modernizacją świetlic i budową budynku, z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o VAT.
Miasto w tym miejscu podkreśla, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w niedawno wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2018 r., o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.43.2018.2.JM potwierdził prawo do odliczenia VAT naliczonego od inwestycji podlegających dzierżawie, dla których czynsz dzierżawny ustalono w oparciu o wartość odpisów amortyzacyjnych, wskazując w uzasadnieniu: w sytuacji gdy Gmina realizuje przedmiotową inwestycję z zamiarem dzierżawy, to przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z budową tej infrastruktur. Spełniona bowiem została podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT..
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanym w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym sposobem wykorzystania realizowanej Inwestycji, przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na ich zakup.
Ad. 2.
Jednocześnie, w ocenie Miasta, niezależnie od tego, że część wydatków na budowę Muzeum związanych w szczególności ze sporządzeniem dokumentacji projektowej była poniesiona w okresie kiedy Miasto brało pod uwagę kilka różnych opcji realizacji i wykorzystania Inwestycji (w tym wariant dzierżawy), już teraz przysługuje mu pełne prawo do odliczenia VAT od faktur dokumentujących zrealizowane zakupy, a powyższą argumentację z uzasadnienia do pytania nr 1 należy stosować analogicznie.
Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego, Miasto przed poniesieniem pierwszych wydatków inwestycyjnych rozważało, który model realizacji Inwestycji oraz zarządzania wybudowanym majątkiem będzie dla niego najbardziej dogodny. Przy czym, każdy z nich zakładał wykorzystywanie Muzeum do wykonywania czynności opodatkowanych. Miasto zdecydowało się ostatecznie na implementację koncepcji polegającej na odpłatnym udostępnieniu obiektu muzealnego w ramach umowy dzierżawy zawartej z instytucją kultury, poprzedzając swoją decyzję podjęciem stosownej Uchwały w sprawie wyrażenia woli na utworzenie Muzeum. Nie oznacza to jednak, iż gdyby Miasto nie zdecydowało się na dzierżawę Muzeum na rzecz instytucji kultury, nie wykorzystywałoby tego Muzeum do prowadzenia działalności gospodarczej, opodatkowanej VAT. Alternatywnym, rozważanym przez Miasto, sposobem wykorzystania Muzeum przez Miasto do wykonywania czynności opodatkowanych (nieobjętych zwolnieniem z opodatkowania) byłaby m.in. sprzedaż biletów dla zwiedzających bezpośrednio przez Miasto. Taki sposób wykorzystania również byłby opodatkowany podatkiem VAT, a zatem również w tej sytuacji Miastu przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT z uwagi na zamiar wykorzystania inwestycji dla celów działalności opodatkowanej VAT.
W świetle powyższego (a także uzasadnienia do pytania nr 1) uznać należy, iż Miasto przystępując do realizacji Inwestycji, w momencie ponoszenia pierwszych wydatków, planowało wykorzystywanie Muzeum do czynności opodatkowanych (nieobjętych zwolnieniem z opodatkowania), a w konsekwencji Miastu przysługuje prawo do odliczenia całości VAT od wydatków poniesionych przed dniem podjęcia ostatecznej decyzji o dzierżawie Muzeum.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Należy w tym miejscu podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 862, z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.
Powiat stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, z późn. zm.) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 91 ww. ustawy, prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100 000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.
Na podstawie art. 92 ust. 1 ww. ustawy, funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta oraz prezydent miasta. Zgodnie z ust. 2 i ust. 3 powołanego artykułu ustawy o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie, a ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru, określa ustawa o samorządzie gminnym.
Według art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami, ale nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym).
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Miasto jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Miasto planuje realizację inwestycji polegającej na budowie obiektu Muzeum na zabytkowym obszarze dawnej huty w ramach ww. projektu. Celem Projektu jest zachowanie unikatowych obiektów przemysłowych oraz promowanie dziedzictwa industrialnego okolicy. W ramach planowanej Inwestycji zrealizowany zostanie szereg prac budowlano-remontowych polegających m.in. na kompleksowym remoncie hali, adaptacji wnętrza na potrzeby ekspozycji wraz z zakupem wyposażenia i zapleczem administracyjnym, a także wykonaniu infrastruktury towarzyszącej (zagospodarowanie terenu wokół Muzeum, budowa miejsc parkingowych). Właścicielem Muzeum będzie Miasto.
Miasto podjęło starania o uzyskanie dofinansowania na realizację Inwestycji ze środków unijnych w ramach VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Podatek VAT w ramach dofinansowania będzie stanowił koszt niekwalifikowany.
W ramach etapu przygotowawczego, Miasto w I i II kwartale 2017 r. poniosło już pierwsze wydatki związane w szczególności ze sporządzeniem dokumentacji projektowej dot. przyszłego obiektu muzealnego. Całkowity szacowany koszt inwestycji w zakresie budowy Muzeum wynosi 21.767.841,00 PLN brutto (17.697.431,51 PLN netto).
W związku z powyższym, Miasto ponosi/będzie ponosić wydatki, które dokumentowane są/będą fakturami VAT wystawianymi przez dostawców i usługodawców. Na fakturach tych wykazywany jest/będzie podatek VAT, stanowiący dla Miasta VAT naliczony. Zakończenie budowy Muzeum przewidziane jest na przełomie lat 2019 i 2020.
Jeszcze przed dokonaniem pierwszych wydatków na Inwestycję, Miasto dokonało analizy w zakresie możliwych sposobów realizacji Inwestycji oraz zarządzania przedmiotowym majątkiem, pod kątem wyboru rozwiązania, które najbardziej będzie odpowiadało potrzebom Miasta. Wśród rozwiązań branych pod uwagę przez Miasto można wskazać na:
- realizację i zarządzanie Muzeum bezpośrednio przez Miasto,
- realizację i zarządzanie Muzeum samodzielnie przez instytucję kultury, a także
- realizację Inwestycji przez Miasto, a następnie zarządzanie Muzeum przez instytucję kultury w ramach zawartej z Miastem umowy dzierżawy Muzeum.
Wszystkie powyższe koncepcje od początku zakładały wykorzystywanie Muzeum do wykonywania czynności opodatkowanych (np. sprzedaż biletów wstępu, czy odpłatna dzierżawa Muzeum na rzecz instytucji kultury). Z tego powodu, również podatek VAT w ramach planowanego dofinansowania został wskazany jako wydatek niekwalifikowany.
Rozważając wskazane modele zarządzania przedmiotowym majątkiem, opierając się w szczególności na dotychczas wypracowanej strategii kierowania podobnymi obiektami muzealnymi na terenie Miasta, Wnioskodawca doszedł do przekonania, że najdogodniejszym dla niego wariantem będzie rozwiązanie polegające na realizacji Inwestycji przez Miasto (inwestorem w zakresie budowy Muzeum będzie Miasto, faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację Inwestycji będą wystawiane z podaniem danych Miasta jako nabywcy), a następnie odpłatnym wydzierżawieniu Muzeum na rzecz samorządowej instytucji kultury, którą Miasto planuje utworzyć przed oddaniem Muzeum do użytkowania. Rozwiązanie to polega na zawarciu z instytucją kultury umowy dzierżawy, na mocy której instytucja ta będzie odpłatnie użytkowała przekazany jej przez Miasto majątek. Przedmiotowa umowa z jednej strony potwierdzi prawo tej instytucji do zarządzania przekazanym jej Muzeum i pobierania pożytków z jego odpłatnego udostępniania (przede wszystkim w ramach sprzedaży biletów wstępu wpływy z tego tytułu będą należne instytucji kultury), z drugiej natomiast Miasto nie będzie musiało angażować swoich aktywów (środków finansowych, pracowników, środków trwałych itp.) celem zarządzania Muzeum.
Zamiarem Miasta jest bowiem to, aby zrealizowana Inwestycja była zarządzana przez odrębny podmiot prowadzący działalność kulturalną, co stanowi częstą praktykę wśród jednostek samorządu terytorialnego. Powyższe rozwiązanie ma na celu m.in. zapewnienie Miastu regularnych wpływów z tytułu wynagrodzenia za świadczoną usługę dzierżawy Muzeum, co stanowiłoby dla Miasta zwrot z inwestycji w zakresie budowy Muzeum.
W celu wdrożenia wyżej wymienionego modelu administrowania obiektem muzealnym, Miasto planuje utworzenie instytucji kultury pod nazwą Muzeum. Wolę utworzenia wskazanej instytucji kultury Miasto powzięło na podstawie Uchwały Rady Miasta. Podjęta Uchwała jest urzeczywistnieniem odpowiednich działań Miasta ukierunkowanych na wydzierżawienie obiektu muzealnego na rzecz Muzeum. W następnej kolejności Miasto zamierza podjąć decyzję o utworzeniu tej instytucji kultury, z którą finalnie planuje podpisać umowę dzierżawy przedmiotowego Muzeum.
Muzeum będzie stanowiło samorządową instytucję kultury, działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 862, ze zm.).
Miasto od początku realizacji Inwestycji działało z zamiarem wykorzystywania Muzeum do wykonywania czynności opodatkowanych. Władze Miasta postanowiły, że po zakończeniu budowy Muzeum zostanie oddane w odpłatną dzierżawę na rzecz Muzeum. Ostateczną decyzję o wyborze takiego rozwiązania Miasto podjęło w sierpniu 2017 r.
Podpisanie umowy dzierżawy nastąpi niezwłocznie po oddaniu Muzeum do użytkowania. Jak wskazano powyżej, powinno to nastąpić w roku 2020.
Mając na uwadze obecne warunki ekonomiczne, prognozowany miesięczny czynsz dzierżawny, którym obciążana będzie instytucja kultury, zostanie ustalony na kwotę ok. 45.349,67 PLN brutto. Wysokość czynszu płatnego w okresach miesięcznych zostanie skalkulowana na podstawie obiektywnych kryteriów, biorąc za podstawę stawkę amortyzacji w wysokości 2,5% wartości początkowej Muzeum: 21.767.841,00 PLN (wartość brutto) x 2,5% (roczna stawka amortyzacji Muzeum)/12 (miesięcy) = 45.349,67 PLN (czynsz miesięczny brutto). Ostateczna wysokość czynszu będzie zależała od ostatecznej wysokości nakładów inwestycyjnych poniesionych na wybudowanie Muzeum (będzie to możliwe dopiero po zakończeniu i rozliczeniu projektu). W ocenie Miasta, wysokość czynszu dzierżawnego powinna umożliwić zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i odpowiada realiom rynkowym.
Rozliczenia będą się odbywać na podstawie zawartej umowy dzierżawy.
W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości VAT naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na budowę Muzeum, tj. od wydatków poniesionych po dniu podjęcia ostatecznej decyzji o dzierżawie Muzeum na rzecz instytucji kultury.
Jak wskazano wyżej, rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów takich jak jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy, powiaty) należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te co do zasady w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego.
W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, po zakończeniu Inwestycji Muzeum zostanie oddane w odpłatną dzierżawę na rzecz instytucji kultury, czego finalnym efektem będzie zawarcie umowy dzierżawy (powinno to nastąpić w roku 2020).
W tym miejscu należy wskazać, że na podstawie art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459 z późn. zm.), dalej zwanej k.c. przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Stosownie do treści powyższego przepisu, oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej własności i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jego najemcę.
Natomiast, zgodnie z art. 693 § 1 i § 2 k.c. przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że co do zasady oddanie nieruchomości w dzierżawę stanowi czynność odpłatną i podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W tym miejscu należy zauważyć, że czynność odpłatnego udostępniania Muzeum na podstawie zawartej umowy dzierżawy w celu prowadzenia działalności kulturalnej stanowić będzie dla Miasta czynność opodatkowaną, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją Inwestycji w ramach projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że po zakończeniu budowy Muzeum, zostanie ono oddane w odpłatną dzierżawę na rzecz Muzeum, która to czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT. Zamiar wykorzystania Muzeum do czynności opodatkowanych VAT w postaci świadczenia usług dzierżawy tej infrastruktury na rzez instytucji kultury, Miasto powzięło od początku realizacji Inwestycji, a ostateczną decyzję o wyborze takiego rozwiązania podjęło w sierpniu 2017 r.
Podsumowując, Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na budowę Muzeum, tj. od wydatków poniesionych po dniu podjęcia ostatecznej decyzji o dzierżawie Muzeum na rzecz instytucji kultury.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 oceniono jako prawidłowe.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii uznania, czy Miastu przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego od wydatków poniesionych w okresie kiedy Miasto rozważało różne sposoby realizacji Inwestycji oraz zarządzania Muzeum (w tym w szczególności od wydatków na dokumentację projektową).
Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być zatem bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą, np. dalszej odprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.
Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.
W ocenie tut. Organu, wydatki poniesione w okresie kiedy Miasto rozważało różne sposoby realizacji inwestycji oraz zarządzania Muzeum, w tym w szczególności wydatki na dokumentację projektową stanowią element pośrednio związany z realizacją zadań wchodzących w zakres projektu, zatem uznać należy, że wydatki te są związane z działalnością Miasta w takim samym zakresie, w jakim opisany projekt będzie wykorzystywany przez Miasto. Pośredni związek jak wcześniej wskazano, również daje prawo do odliczenia, przy czym istotnym jest ustalenie zakresu tego prawa. W tym miejscu należy wskazać, że istotny jest tu zamiar wykorzystywania inwestycji do przyszłych czynności opodatkowanych. Zatem skoro, jak wskazał Wnioskodawca wszystkie koncepcje realizacji inwestycji od początku zakładały wykorzystywanie Muzeum do wykonywania czynności opodatkowanych (np. sprzedaż biletów wstępu, czy odpłatna dzierżawa Muzeum na rzecz instytucji kultury), Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w okresie kiedy Miasto rozważało różne sposoby realizacji Inwestycji oraz zarządzania Muzeum (w tym w szczególności od wydatków na dokumentację projektową).
Podsumowując, Miastu przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w okresie kiedy Miasto rozważało różne sposoby realizacji Inwestycji oraz zarządzania Muzeum (w tym w szczególności od wydatków na dokumentację projektową).
Zatem, w odniesieniu do pytania nr 2, stanowisko Miasta również uznano za prawidłowe.
Odnośnie powołanych przez Zainteresowanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego co do zasady wydawane są w indywidualnych sprawach w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej