Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 22 maja 2018 r. (data wpływu 25 maja 2018 r.) i 15 czerwca 2018 r. (data wpływu 20 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (). Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 25 maja 2018 r. i 15 czerwca 2018 r. o wskazanie adresu ePUAP oraz właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Gmina wykonuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, dla realizacji których została powołana, wśród których znajdują się zadania z zakresu edukacji publicznej, zawarte w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
W ramach struktury Gminy działają jednostki budżetowe, nieposiadające osobowości prawnej, powołane przez Gminę do realizacji jej zadań własnych. W skład jednostek budżetowych realizujących zadania Gminy należy zaliczyć m.in. jednostki oświatowe, tj. szkoły podstawowe i gimnazja.
Gmina realizuje projekt pn.: (), nr X, współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020, do Osi priorytetowej 7. Sprawne usługi publiczne. Działanie 7.4 Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej.
Główny cel projektu stanowi wsparcie infrastruktury edukacyjnej szkół w Gminie, z preferowanym wyposażeniem w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne do pracowni matematycznych i przyrodniczych oraz modernizację infrastruktury sportowej, służącej wzmacnianiu sprawności fizycznej uczniów w ramach zajęć dydaktycznych.
Przedmiotem projektu jest wsparcie obiektów infrastruktury edukacji ogólnej szkół podstawowych : SP1, SP2, SP3, SP4, SP5, SP6, SP7, SP8 oraz Gimnazjum.
Zadania projektu obejmują:
- Modernizację wielofunkcyjnych boisk sportowych (SP5, GIM - dokumentacja techniczna, nadzór, wykonanie);
- Wyposażenie pracowni przedmiotowych, w szczególności matematyczno-przyrodniczych w szkołach podstawowych (SP1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8) w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne do prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem różnych technik i form przekazu, wyposażenie pracowni komputerowych w ośmiu SP, modernizacja sieci komputerowych;
- Rozbudowa i wyposażenie infrastruktury sportowej w szkołach (zakup sprzętu do gimnastyki korekcyjnej w ośmiu SP, modernizacja sali gimnastycznej SP3, SP5, rozbudowa infrastruktury sportowej przy SP1, SP3, SP4, poprzez wykonanie bieżni wraz z dokumentacją techniczną i nadzorem);
- Modernizacja infrastruktury szkolnej (modernizacja i doposażenie stołówek szkolnych w SP4, 5, 6, 7 w ramach pełnionych funkcji opiekuńczo-wychowawczych szkół;
- Promocja projektu.
Właścicielem majątku powstałego w ramach projektu będzie Gmina.
Trwałość projektu zostanie zapewniona poprzez finansowanie z budżetu Gminy (w skład którego wchodzą budżety poszczególnych szkół) działań związanych z utrzymaniem zakupionych środków trwałych, zmodernizowanej infrastruktury sportowej i zmodernizowanej infrastruktury szkolnej.
Eksploatacja i obsługa techniczna zostanie powierzona Dyrektorom poszczególnych szkół.
Efekty realizacji zostaną utrzymane przez okres co najmniej 5 lat. Zakup wyposażenia do pracowni przedmiotowych, modernizacja infrastruktury szkolnej i budowa infrastruktury sportowej stanowić będzie dobro publiczne.
Przedmiotowa infrastruktura, będąca efektem realizacji niniejszego projektu, nie będzie odpłatnie udostępniana podmiotom/osobom trzecim. Infrastruktura służyć będzie celom statutowym jednostek podległych.
W chwili obecnej jest przyznane dofinansowanie i podpisana jest umowa. Zadania wynikające z projektu są w trakcie realizacji.
Dotychczas złożono wniosek o płatność refundacyjną dla zadania nr 1 Modernizacja wielofunkcyjnych boisk sportowych , ale nie wystąpiły płatności unijne.
Faktury za realizowane zadania są wystawiane przez wykonawców na nabywcę i odbiorcę - Gminę. Gmina nie dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dotyczących realizacji projektu, o którym mowa.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w świetle obowiązujących przepisów o podatku od towarów i usług Wnioskodawca - Gmina ma prawną możliwość odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu opisanego we wniosku?
Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tejże ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne Gminy obejmują między innymi sprawy w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 tejże ustawy) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cytowanej ustawy).
Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tejże ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, warunkiem umożliwiającym podatnikowi Gminie, skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi przez jej jednostkę organizacyjną czynnościami opodatkowanymi stawkami VAT.
Wobec przewidywanego związku wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn.: () z działalnością statutową, tj. edukacyjną (czynnościami niepodlegającymi VAT) oraz działalnością opiekuńczo-wychowawczą tj. stołówkową (zwolnioną z VAT), a to wyklucza odliczenie VAT, Gmina stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego, w związku z realizacją tegoż projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, dla realizacji których została powołana, wśród których znajdują się zadania z zakresu edukacji publicznej, zawarte w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W ramach struktury Gminy działają jednostki budżetowe, nieposiadające osobowości prawnej, powołane przez Gminę do realizacji jej zadań własnych. W skład jednostek budżetowych realizujących zadania Gminy, należy zaliczyć m.in. jednostki oświatowe, tj. szkoły podstawowe i gimnazja. Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Główny cel projektu stanowi wsparcie infrastruktury edukacyjnej szkół w Gminie, z preferowanym wyposażeniem w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne do pracowni matematycznych i przyrodniczych oraz modernizację infrastruktury sportowej, służącej wzmacnianiu sprawności fizycznej uczniów w ramach zajęć dydaktycznych. Przedmiotem projektu jest wsparcie obiektów infrastruktury edukacji ogólnej szkół podstawowych : SP1, SP2, SP3, SP4, SP5, SP6, SP7, SP8 oraz Gimnazjum. Zadania projektu obejmują:
- Modernizację wielofunkcyjnych boisk sportowych (SP5, GIM - dokumentacja techniczna, nadzór, wykonanie);
- Wyposażenie pracowni przedmiotowych, w szczególności matematyczno-przyrodniczych w szkołach podstawowych (SP1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8) w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne do prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem różnych technik i form przekazu, wyposażenie pracowni komputerowych w ośmiu SP, modernizacja sieci komputerowych;
- Rozbudowa i wyposażenie infrastruktury sportowej w szkołach (zakup sprzętu do gimnastyki korekcyjnej w ośmiu SP, modernizacja sali gimnastycznej SP6, SP10, rozbudowa infrastruktury sportowej przy SP1, SP3, SP4, poprzez wykonanie bieżni wraz z dokumentacją techniczną i nadzorem);
- Modernizacja infrastruktury szkolnej (modernizacja i doposażenie stołówek szkolnych w SP4, 5, 7, 8 w ramach pełnionych funkcji opiekuńczo-wychowawczych szkół;
- Promocja projektu.
Właścicielem majątku powstałego w ramach projektu będzie Gmina. Trwałość projektu zostanie zapewniona poprzez finansowanie z budżetu Gminy (w skład którego wchodzą budżety poszczególnych szkół) działań związanych z utrzymaniem zakupionych środków trwałych, zmodernizowanej infrastruktury sportowej i zmodernizowanej infrastruktury szkolnej. Eksploatacja i obsługa techniczna zostanie powierzona Dyrektorom poszczególnych szkół. Efekty realizacji zostaną utrzymane przez okres co najmniej 5 lat. Zakup wyposażenia do pracowni przedmiotowych, modernizacja infrastruktury szkolnej i budowa infrastruktury sportowej stanowić będzie dobro publiczne. Przedmiotowa infrastruktura, będąca efektem realizacji niniejszego projektu, nie będzie odpłatnie udostępniana podmiotom/osobom trzecim. Infrastruktura służyć będzie celom statutowym jednostek podległych. W chwili obecnej jest przyznane dofinansowanie i podpisana jest umowa. Zadania wynikające z projektu są w trakcie realizacji. Dotychczas złożono wniosek o płatność refundacyjną dla zadania nr 1 Modernizacja wielofunkcyjnych boisk sportowych , ale nie wystąpiły płatności unijne. Faktury za realizowane zadania są wystawiane przez wykonawców na nabywcę i odbiorcę - Gminę. Gmina nie dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dotyczących realizacji projektu, o którym mowa.
W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Efekty realizacji projektu jak wskazał Wnioskodawca zostaną utrzymane przez okres co najmniej 5 lat. Zakup wyposażenia do pracowni przedmiotowych, modernizacja infrastruktury szkolnej i budowa infrastruktury sportowej stanowić będą dobro publiczne. Przedmiotowa infrastruktura, będąca efektem realizacji wyżej opisanego projektu, jak wynika z opisu sprawy, nie będzie odpłatnie udostępniana podmiotom/osobom trzecim. Wydatki poniesione w ramach realizacji opisanego projektu związane będą z działalnością statutową, tj. edukacyjną (czynnościami niepodlegającymi VAT) oraz działalnością opiekuńczo-wychowawczą, tj. stołówkową (zwolnioną z VAT).
Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego pn.: ().
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej