Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu inwestycyjnego
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2018 r. (data wpływu 24 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym w dniach 12 i 20 czerwca 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 12 i 20 czerwca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina Miasta B. będzie realizowała projekt pod nazwą N... Projekt uzyskał 85% dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020.
Z uwagi na lokalizację inwestycja podzielona jest na dwa zadania:
- Odbudowa muru fosy miejskiej przy ulicy K. w B..
- Odbudowa wieży bramnej Zamku B. w B.
W projekcie przyjęto, iż częściowo podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym, a częściowo niekwalifikowanym - możliwym do odzyskania.
W ramach projektu planowane są zadania związane z odrestaurowaniem i przebudową obiektów zabytkowych. W przypadku części wydatków beneficjent nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż w żadnym zakresie nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dotyczy to wszystkich wydatków związanych z odrestaurowaniem zabytkowych murów przy ul. K., zrekonstruowaniem murów oporowych fosy miejskiej.
Po dokonaniu renowacji i przebudowy zabytkowej wieży bramnej zamku . Gmina planuje udostępnienie mieszkańcom B., turystom nieodpłatne zwiedzanie wieży, nieodpłatne korzystanie z punkt widokowego - tarasu, jako obiektu pełniącego funkcję turystyczną i muzealną, zgodną ze strategią rozwoju miasta B.
W wieży bramnej będzie się mieścił Punkt Informacji Turystycznej, który działa już w ramach jednostki miejskiej jaką jest Miejska Biblioteka Publiczna w B.. Punkt Informacji Turystycznej, prowadzi ograniczoną działalność w zakresie sprzedaży pamiątek, gadżetów i usług związanych z wydrukami, usługami ksero, itp. Punkt informacji turystycznej jest częścią miejskiej biblioteki w B.
Zdaniem Gminy Miasta B., będzie możliwość częściowego odzyskania podatku VAT z tytułu działalności punktu informacji turystycznej. Mając na uwadze, iż w ramach całej działalności biblioteki podatek VAT może być odzyskiwany wyłącznie na poziomie 3,5%, ten sam współczynnik zastosowano do wydatków związanych z przebudową wieży wskazując, iż VAT będzie kwalifikowalny w 96,5%.
Wszystkie wydatki związane z realizacją inwestycji pod nazwą N. ponosi Gmina Miasta B.. Po zakończeniu inwestycji projekt będzie ujęty w majątku gminy, ale zarządzanie obiektem - wieży bramnej zamku . będzie należało do punktu informacji turystycznej, który działa w ramach jednostki miejskiej, miejskiej biblioteki publicznej.
Nastąpi protokolarne przekazanie przez Gminę Miasta B. w użytkowanie i zarządzanie ww. obiektem przez Miejską Bibliotekę Publiczną w B.
W uzupełnieniach do wniosku wskazano, że Miejska Biblioteka Publiczna w B. jest samorządową instytucją kultury, działającą na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. z l997 r. Nr 85, poz.539 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2001 r. Nr 13, poz 123).
Czynności opodatkowane podatkiem VAT związane z przebudową wieży w ramach projektu to:
- przygotowanie dokumentacji technicznej,
- nadzór inwestorski (inżynier kontraktu).
- wykonanie robót budowlanych - wieży, murów,
- strona internetowa PIT,
- zakup wyposażenia.
- promocja projektu.
Wyjaśniono, że możliwość odzyskania części 3,5% podatku VAT od realizowanego projektu wynika ze współczynnika, jaki był brany na podstawie planowanych przychodów z Punktu Informacji Turystycznej ze sprzedaży map, pamiątek, usług ksero, skanowania, drukowania, laminowania w wysokości 19.389,00 zł w stosunku do przychodów z podstawowej działalności operacyjnej w kwocie 617.740,65 zł.
Miejska Biblioteka Publiczna w B., w ramach której działa Punkt Informacji Turystycznej w B. , korzysta ze zwolnienia z rozliczania się z podatku VAT, ze względu na niskie obroty. Nie podlega centralizacji podatku od towarów i usług przez Gminę Miasta B. Wydatki związane z realizacją projektu pod nazwą N. będą realizowane przez Gminę Miasta B., jednak sprzedaż pamiątek, gadżetów i innych usług związanych z wydrukami, usługami ksero będzie się odbywała w Punkcie Informacji Turystycznej, który nie dokonuje rozliczenia podatku VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
W związku z wyżej opisaną sytuacją czy Gmina Miasta będzie miała możliwość odzyskania części, tj. 3,5% podatku VAT od realizowanego projektu ?
Zdaniem Wnioskodawcy, dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu mają związek pomiędzy ich nabyciem, a wykonaniem czynności opodatkowanych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z poźn.zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 119 oraz art. 124.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. N.. Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż nabywane towary i usługi wykorzystywane do odbudowy muru fosy miejskiej oraz wieży bramnej nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.
Jak wynika z wniosku, Gmina planuje nieodpłatne udostępnienie mieszkańcom B. i turystom odrestaurowanych obiektów (nieodpłatne zwiedzanie wieży, nieodpłatne korzystanie z punkt widokowego - tarasu, jako obiektu pełniącego funkcję turystyczną i muzealną), a sprzedaż pamiątek, gadżetów i innych usług związanych z wydrukami, usługami ksero będzie prowadził Punkt Informacji Turystycznej, działający w ramach samorządowej instytucji kultury, tj. Miejskiej Biblioteki Publicznej w B., która nie podlega centralizacji rozliczeń VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego ze względu na niskie obroty.
Ponadto z okoliczności sprawy nie wynika, że protokolarne przekazanie obiektu (wieży bramnej Zamku B.) przez Gminę w użytkowanie i zarządzanie przez Miejską Bibliotekę Publiczną w B. nastąpi w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, tym samym uznać należy, że efekty projektu w zakresie odrestaurowania i przebudowy zabytkowych obiektów nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej