Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.309.2018.1.ISZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.06.2018, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.309.2018.1.ISZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2018 r. (data wpływu 14 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna realizuje projekty ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez podmioty inne niż LGD w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Planowana operacja polega na wykonaniu kapitalnego remontu wewnątrz świetlicy budynku, elewacji budynku, wymiany wszystkich instalacji sanitarnych i elektrycznych, założenie terenów zielonych wokół świetlicy, montaż urządzeń plenerowych oraz oświetlenia solarnego w celu modernizacji infrastruktury rekreacyjno-turystycznej.

Budżet projektu jest realistyczny i dopasowany do opisu operacji, na wszystkie działania określone we wniosku przewidziano finansowanie. Wyremontowane nowe miejsce spotkań rekreacyjno-turystyczne pozwoli na organizację szeregu imprez plenerowych typu: dzień dziecka czy też rajdy rowerowe. Udostępni młodzieży miejsce spotkań i rozwoju intelektualnego. Umożliwi organizację zajęć wzbogacających posiadanie wiadomości, zaspakajających ciekawość świata - czytanie książek, gry dydaktyczne i edukacyjne. Świetlica wiejska stanie się miejscem spotkań mieszkańców oraz osób odwiedzających miejscowość, szczególnie dzieci i młodzieży. Odbywać się w niej będą również zebrania wiejskie, zajęcia kulturalne, rozrywkowe i sportowe, spotkania Kół Gospodyń Wiejskich, liczne imprezy okolicznościowe (m.in. Walentynki, Dzień Matki, Dzień Ojca, Andrzejki, Mikołajki, Choinka, Wieczerza Wigilijna) i plenerowe (kuligi, ogniska, wycieczki).

Zmodernizowana infrastruktura rekreacyjno-turystyczna będzie miała charakter ogólnodostępny dla społeczności lokalnej.

Zadanie będzie obejmowało:

  1. docieplenie ścian zewnętrznych i fundamentowych budynku,
  2. wymiana pokrycia dachowego budynku wraz z orynnowaniem,
  3. remont podestu ze schodami przed wejściem do budynku,
  4. zamurowanie (likwidacja) wybranych okien i drzwi,
  5. wymiana stolarki okiennej,
  6. wymiana stolarki drzwiowej,
  7. wydzielenie dodatkowych pomieszczeń wewnętrznych,
  8. wymiana posadzek w wybranych pomieszczeniach,
  9. wybudowanie nowego i remont istniejącego kominu,
  10. podniesienie zadaszenia nad podestem i schodami do budynku,
  11. wykonanie nowych i przecieranie istniejących tynków wewnętrznych,
  12. wykonanie gładzi i malowanie tynków wewnętrznych,
  13. utwardzenie terenu nawierzchni z kostki betonowej,
  14. wykonanie instalacji centralnego ogrzewania,
  15. instalacja elektryczna,
  16. wykonanie i montaż kotłowni z kotłem na pelett drewniany,
  17. montaż urządzeń rekreacyjnych plenerowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez podmioty inne niż LGD w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektów?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał.

Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Ochotniczej Straży Pożarnej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny, Ochotnicza Straż Pożarna stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jednocześnie, jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekty ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez podmioty inne niż LGD w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Planowana operacja polega na wykonaniu kapitalnego remontu wewnątrz świetlicy budynku, elewacji budynku, wymiany wszystkich instalacji sanitarnych i elektrycznych, założenie terenów zielonych wokół świetlicy, montaż urządzeń plenerowych oraz oświetlenia solarnego w celu modernizacji infrastruktury rekreacyjno-turystycznej. Wyremontowane nowe miejsce spotkań rekreacyjno-turystyczne pozwoli na organizację szeregu imprez plenerowych, udostępni młodzieży miejsce spotkań i rozwoju intelektualnego, umożliwi organizację zajęć wzbogacających posiadanie wiadomości, zaspakajające ciekawość świata - czytanie książek, gry dydaktyczne i edukacyjne. Świetlica wiejska stanie się miejscem spotkań mieszkańców oraz osób odwiedzających miejscowość, szczególnie dzieci i młodzieży. Odbywać się w niej będą również zebrania wiejskie, zajęcia kulturalne, rozrywkowe i sportowe, spotkania Kół Gospodyń Wiejskich, liczne imprezy okolicznościowe (m.in. Walentynki, Dzień Matki, Dzień Ojca, Andrzejki, Mikołajki, Choinka, Wieczerza Wigilijna) i plenerowe (kuligi, ogniska, wycieczki). Zmodernizowana infrastruktura rekreacyjno-turystyczna będzie miała charakter ogólnodostępny dla społeczności lokalnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony. Wnioskodawca wskazuje, że zmodernizowana infrastruktura rekreacyjno-turystyczna będzie miała charakter ogólnodostępny dla społeczności lokalnej. Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Zatem towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy, który realizuje projekt dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez podmioty inne niż LGD w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objęty Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, tj. Ochotniczej Straży Pożarnej nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektów.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej