Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku świadczonych usług szkoleniowych finansowanych co najmniej w 70% ze środków publicznych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu 5 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych finansowanych co najmniej w 70% ze środków publicznych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych finansowanych co najmniej w 70% ze środków publicznych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem wykonywanej działalności jest prowadzenie szkoleń z zakresu metodologii nauczania (dla początkujących i zaawansowanych szkoleniowców); zarządzania firmą i/lub organizacją pozarządową, w tym zarządzania finansami i zarządzania strategicznego, zarządzania projektami, projektowania i prowadzenia ewaluacji, oraz świadczenie usług ściśle związanych z prowadzeniem szkoleń. Szkolenia te służą kształceniu lub przekwalifikowaniu zawodowemu uczestników.
Wnioskodawca nie posiada akredytacji w zakresie ww. szkoleń w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ani nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Prowadzone przez Stronę usługi szkoleniowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Część opisanych powyżej szkoleń Wnioskodawca prowadzi na zlecenie firm i organizacji pozarządowych, które uzyskały na ten cel środki publiczne (w ramach przetargów organizowanych przez jednostki administracji publicznej lub w formie dotacji). W przypadku finansowania szkoleń w co najmniej 70% ze środków publicznych, w szczególności ze środków Unii Europejskiej, Strona po wykonaniu usługi wystawia zamawiającemu fakturę na ustaloną wcześniej kwotę, stosując zwolnioną stawkę podatku VAT. W pozostałych przypadkach (wykonana usługa nie jest finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych) Wnioskodawca stosuje podstawową stawkę podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy usługi w zakresie prowadzenia szkoleń związanych z kształceniem zawodowym mogą na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, w przypadku gdy są one zlecane podatnikowi przez inne podmioty (przedsiębiorstwa, jednostki administracji publicznej, organizacje pozarządowe) i są w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, uzyskanych na ten cel przez podmiot zlecający wykonanie takich usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadkach zlecania Wnioskodawcy usług szkoleniowych przez podmioty, które uzyskały na ich sfinansowanie środki publiczne, podatnik jest uprawniony do stosowania zwolnionej stawki VAT, gdyż:
- szkolenia te są usługami kształcenia i przekwalifikowania zawodowego uczestniczących w nich osób;
oraz zastosowanie mają:
- art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej mówiący, iż zwolnieniu podlega kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;
- art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE, wyjaśniający, iż podlegające zwolnieniu usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit i) dyrektywy 112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia;
- art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- a także par. 13.1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług rozszerzający warunki zwolnienia do przypadków, gdy usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Żaden z przywołanych powyżej przepisów nie wskazuje na wyłączenia w sytuacji zlecania usług kształcenia zewnętrznym podmiotom.
Ważnymi przesłankami, mimo iż niestanowiącymi źródła prawa, stały się w ostatnim okresie także pisma Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2011 r., Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 sierpnia 2011 r. oraz pisma Instytucji Zarządzających kierowane do podmiotów będących grantobiorcami środków pochodzących z Unii Europejskiej (i będących niejednokrotnie Zleceniodawcami podatnika), w sprawie sposobu rozliczania usług szkoleniowych. Zgodnie z interpretacją przedstawioną przez ww. instytucje podatek VAT w przypadku usług szkoleniowych finansowanych ze środków unijnych nie powinien być naliczany i nie może być uznany za tzw. wydatek kwalifikowalny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. jedn. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:
- usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Należy zauważyć, iż powołany wyżej przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowego warunku wynikającego z niniejszego przepisu, tj. finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, wobec tego należy wskazać, iż zgodnie z art. 44 obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. nr 77/1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem wykonywanej działalności jest prowadzenie szkoleń z zakresu metodologii nauczania (dla początkujących i zaawansowanych szkoleniowców); zarządzania firmą i/lub organizacją pozarządową, w tym zarządzania finansami i zarządzania strategicznego, zarządzania projektami, projektowania i prowadzenia ewaluacji, oraz świadczenie usług ściśle związanych z prowadzeniem szkoleń. Szkolenia te służą kształceniu lub przekwalifikowaniu zawodowemu uczestników.
Wnioskodawca nie posiada akredytacji w zakresie ww. szkoleń w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ani nie jest jednostką objętą systemem oświaty, Prowadzone przez Stronę usługi szkoleniowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Część opisanych powyżej szkoleń Wnioskodawca prowadzi na zlecenie firm i organizacji pozarządowych, które uzyskały na ten cel środki publiczne (w ramach przetargów organizowanych przez jednostki administracji publicznej lub w formie dotacji).
W analizowanej sprawie usługi w zakresie prowadzenia szkoleń związanych z kształceniem zawodowym są zlecane Wnioskodawcy przez inne podmioty (przedsiębiorstwa, jednostki administracji publicznej, organizacje pozarządowe) i są w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, uzyskanych na ten cel przez podmiot zlecający wykonanie takich usług. Poza tym Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzone przez Niego szkolenia służą kształceniu lub przekwalifikowaniu zawodowemu uczestników.
W świetle powyższego, świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe zlecane przez inne podmioty (przedsiębiorstwa, jednostki administracji publicznej, organizacje pozarządowe) spełniają przesłanki wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 cyt. wyżej rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane, zatem korzystają ze zwolnienia od podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 370 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie