możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją ... - Interpretacja - IBPP3/443-647/12/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.07.2012, sygn. IBPP3/443-647/12/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją działania 431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2012r. (data wpływu 26 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2012r. (data wpływu 23 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją działania 431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją działania 431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2012r. (data wpływu 23 lipca 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Lokalna Grupa Działania (LGD) jest organizacją działającą na podstawie ustawy o stowarzyszeniach, § 6 statutu LGD ma brzmienie LGD jest organizacją non profit. Celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzanie aktywności społeczności lokalnych, promocja obszarów wiejskich położonych na obszarze LGD oraz udzielanie wsparcia mieszkańcom obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju w zakresie przygotowywania projektów i pozyskiwania środków na ich realizację z programów pomocowych. Działając na rzecz rozwoju obszarów wiejskich LGD organizuje również ochronę oraz promocję dziedzictwa kulturalnego, historycznego i przyrodniczego, wspiera rozwój produktu regionalnego, przeciwdziała wykluczeniu społecznemu, prowadzi szkolenia i doradztwo. Stowarzyszenie prowadzi działalność ze środków unijnych i nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7, gdyż nie wykonuje żadnych czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 oraz art. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie będąc płatnikiem podatku VAT oraz nie wykonując czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem w związku z realizacją działania 431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, tzn. nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. W związku z powyższym wszelkie koszty dotyczące realizacji działania 431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja związane z zakupami towarów i usług, w tym również podatek VAT stanowią koszt kwalifikowalny.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji działania nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych w zakresie podatku VAT. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji działania będą udokumentowane fakturami VAT na Wnioskodawcę (LGD).

Do realizacji działań w ramach działania 431 należy:

  1. wynagrodzenie: wynagrodzenie członka zarządu, organu decyzyjnego, dyrektora biura, specjalisty ds. funduszy unijnych, księgowej biura,
  2. usługi: koszty rozmów telefonicznych, opłaty pocztowe, konserwacja i naprawa sprzętu, opłaty sądowe, opłaty za domenę, zakup pieczątek,
  3. koszty funkcjonowania biura: koszty najmu pomieszczeń, materiały biurowe, abonament prowadzenia księgowości, koszty związane z zakupem krzesła, tonery do xera, tonery do drukarki,
  4. badanie nad obszarem objętym LSR: wykonanie, opracowanie badania ankietowego,
  5. informowanie o obszarze działania LGD oraz LSR: utrzymywanie i aktualizacja strony internetowej, zamieszczanie materiałów informacyjnych w prasie lokalnej,
  6. działania informacyjne: wynagrodzenie osób zajmujących się informowaniem o obszarze i LSR, materiały informacyjne (broszura), wyżywienie uczestników spotkań,
  7. szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR: szkolenia, udział pracowników w szkoleniach organizowanych przez podmiot inny niż LGD, udział członków organu LGD w szkoleniach organizowanych przez podmiot inny niż LGD, szkolenia pracowników LGD i organu decyzyjnego,
  8. wydarzenia o charakterze promocyjnym: najem pomieszczeń i sprzętu (wynajem powierzchni wystawienniczych, udział LGD w targach i imprezach plenerowych),
  9. zakup artykułów promocyjnych: upominki i nagrody, zakup gadżetów (długopisy, notesy, koszulki, materiały dekoracyjne),
  10. szkolenia lokalnych liderów: spotkania szkoleniowe lokalnych liderów, catering, wynagrodzenie wykładowców prowadzących szkolenia lokalnych liderów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 lipca 2012.):
Czy Wnioskodawca (LGD) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją działania 431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja ...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 19 lipca 2012.) nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją działania 431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT dokonuje, udokumentowanego fakturami VAT, nabycia towarów i usług niezbędnego do realizacji zadań w ramach działania 431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania nabywanie umiejętności i aktywizacja.

Stowarzyszenie nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji działania nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych w zakresie podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a ponoszone wydatki nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją działania 431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach