Temat interpretacji
Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturze wystawionej przez Sprzedającego. W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem należnym na zasadach określonych w art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.) uzupełnionym w dniu 28 maja 2012r. pismem z dnia 28 maja 2012r. na wezwanie tut. Organu z dnia 15 maja 2012r. znak sprawy IPPP2/443-283/12-3/AO (skutecznie doręczonym w dniu 21.05.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia Działki 22, prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zwarty w fakturze wystawionej przez Sprzedającego oraz do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem należnym - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia Działki 22, prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zwarty w fakturze wystawionej przez Sprzedającego oraz do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem należnym. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 28 maja 2012r. pismem z dnia 28 maja 2012r. na wezwanie tut. Organu z dnia 15 maja 2012r. znak sprawy IPPP2/443-283/12-3/AO (data doręczenia 21.05.2012r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca zamierza nabyć od N. (Sprzedający) część działki stanowiącej prawo użytkowania wieczystego położonej w W. i opisanej w księdze wieczystej o numerze KW o powierzchni 13,090 m2 (Działka 15/2) oraz prawo własności działki gruntu położonej w W. w obrębie ewidencyjnym , oznaczonej nr 22 o powierzchni 15.868 m2, która została opisana w księdze wieczystej o numerze KW (Działka 22). Sprzedający jest właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub posiadaczem również innych nieruchomości znajdujących się na terenie W. jak i poza nią.
Obecnie toczy się postępowanie mające na celu podział Działki 15/2. W wyniku tego podziału mają powstać działki o numerach 15/3 o powierzchni 7.734 m2 (Działka 15/3) oraz 15/4 o powierzchni 5.356 m2 (Działka 15/4). Działka 15/2 jest zabudowana trzema budynkami użytkowymi (Budynki), w tym budynkiem biurowym (Budynek A), który po podziale Działki 15/2 znajdzie się na obszarze Działki 15/4 oraz budynkami handlowo-magazynowymi (Budynki B i C), które po podziale Działki 15/2 znajdą się na obszarze Działki 15/3. Budynki posadowione na Działce 15/2 zostały ujawnione w rejestrze środków trwałych Sprzedającego, przy czym Budynki B i C zostały ujawnione w 1997 roku, zaś Budynek A został ujawniony w 1999 roku. Pomieszczenia w Budynkach są w całości wykorzystywane przez Sprzedającego w celu prowadzenia przez niego działalności gospodarczej: dla własnych celów - w budynku biurowym znajduje się siedziba Sprzedającego oraz w celu świadczenia usług najmu na rzecz podmiotów trzecich.
Budynki w ciągu ostatnich 5 lat nie podlegały ulepszeniom, w odniesieniu do których kwota wydatków, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiłaby co najmniej 30% wartości początkowej Budynków. Sposób korzystania z Działki 15/2 został oznaczony w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe.
Działka 22 jest terenem przeznaczonym pod zabudowę inwestycji polegającej na budowie zespołu budynków biurowych z garażem podziemnym oraz wjazdami i infrastrukturą techniczną, zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy wydaną w odniesieniu do tego gruntu w dniu 10 grudnia 2010 r. przez P.
Prawo własności Działki 22 wraz z posadowionym na niej budynkiem w stanie surowym oraz budynkiem garażowym zostało nabyte przez Sprzedającego, który działał wówczas pod firmą N. H. Spółka Akcyjna na podstawie umowy sprzedaży zawartej z osobą fizyczną w dniu 30 marca 2001 r. Transakcja zbycia Działki 22 nie była opodatkowana podatkiem VAT. Sprzedający zapłacił z tytułu nabycia Działki 22 podatek od czynności cywilnoprawnych. Sprzedający planuje zbyć na rzecz Spółki prawo własności Działki 22. Sprzedaży Działki 22 towarzyszyć będzie sprzedaż części Działki 15/2, która po podziale stanowić będzie Działkę 15/3 wraz z posadowionymi na niej Budynkami B i C.
Spółka zawrze ze Sprzedającym odpowiednie umowy dotyczące powyższej transakcji w formie aktu notarialnego: umowę przedwstępną (Umowa przedwstępna) oraz przyrzeczoną umowę sprzedaży (Umowa sprzedaży). Przedmiotem każdej z ww. umów będzie sprzedaż użytkowania wieczystego działki 15/3 wraz z prawem własności Budynków B i C oraz prawa własności Działki 22. Spółka jednocześnie wskazuje, że zapytanie w sprawie opodatkowania dostawy Działki 15/3 wraz z posadowionymi na niej Budynkami B i C jest przedmiotem odrębnego wniosku o interpretację.
Spółka jednocześnie wskazuje, że Sprzedający rozważa przekształcenie prawa użytkowania wieczystego Działki 15/2 w prawo własności zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (tj. Dz. U. z 2012 poz. 83) przed zawarciem Umowy sprzedaży. W przypadku skutecznego przekształcenia prawa użytkowania wieczystego Działki 15/2 w prawo własności przedmiotem transakcji będzie prawo własności Działki 15/3 wraz z posadowionymi na niej Budynkami B i C.
Bez względu na to czy, dojdzie do skutecznego przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, wskutek wykonania Umowy sprzedaży, na Spółkę, jako nowego właściciela Budynków B i C, przejdą z mocy prawa umowy najmu zawarte przez Sprzedającego w odniesieniu do pomieszczeń w tych budynkach. Realizacji Umowy sprzedaży nie będzie towarzyszyło przejście do Spółki pracowników Sprzedającego.
Przed zawarciem Umowy sprzedaży budynki znajdujące się na Działce 22 zostaną wyburzone. W chwili zawarcia Umowy sprzedaży Działka 22 będzie więc niezabudowana.
Po nabyciu Działek 22 i 15/3 Spółka planuje najpierw wyburzyć Budynki B i C, a następnie zbudować na Działkach 22 i 15/3 nowe budynki biurowe. Powierzchnia w tych budynkach będzie wynajmowana przez Spółkę na rzecz innych podmiotów.
Zarówno Sprzedający jak i Spółka są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT.
W związku z powyższym Spółka zwraca się o potwierdzenie, że w okolicznościach opisanego zdarzenia przyszłego:
- Zbycie Działki 22 w opisanym stanie faktycznym będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach określonych w Ustawie o VAT i nie będzie podlegało zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT.
- Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturze wystawionej przez Sprzedającego (art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT) lub do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem należnym (art. 87 Ustawy o VAT).
Zdaniem Wnioskodawcy,
- Działka 22 w chwili zawarcia Umowy sprzedaży będzie stanowić grunt niezabudowany kwalifikowany jako teren przeznaczony pod zabudowę.
W opinii Spółki, zbycie Działki 22 będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach zawartych w Ustawie o VAT. Do transakcji zbycia Działki 22 nie będzie miał zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT, który zwalnia z opodatkowania dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
- Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Działki 22 (na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT) lub do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym (na podstawie art. 87 Ustawy o VAT).
UZASADNIENIE WNIOSKODAWCY W ZAKRESIE PYTANIA 1
Sposób opodatkowania dostawy gruntu.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, przy czym towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6). Grunt spełnia ww. definicję towarów, a tym samym może być przedmiotem odpłatnej dostawy towarów.
Przepis art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT wskazuje, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT podlega dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
W świetle wskazanej wyżej regulacji z opodatkowania zwolniona została dostawa gruntów niezabudowanych z określonymi wyjątkami: opodatkowaniu podatkiem VAT (według stawki podstawowej, obecnie w wysokości 23%) podlega dostawa terenów niezabudowanych stanowiących tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.
Ustawa o VAT nie definiuje w sposób samodzielny pojęcia terenu budowlanego oraz przeznaczonego pod zabudowę. Celem ustalenia przeznaczenia danego gruntu należy się odwołać do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717). Stosownie do regulacji art. 4 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku, określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Tym samym o charakterze danego gruntu rozstrzyga odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu. W przypadku braku takiego planu decydujące znaczenie ma decyzja o warunkach zabudowy wydana w odniesieniu do danego gruntu. Pogląd ten jest akceptowany w praktyce organów podatkowych jak również w orzecznictwie sądów administracyjnych.
Przykładowo powyższe stanowisko zostało zaprezentowane w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach w orzeczeniu z dnia 29.07.2009 r., sygn. III SA/GI 474/09:
(...) Regulacja prawna zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 9 VATU oznacza, że ze zwolnienia korzystać mogą tylko dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, działek rekreacyjnych. Nie ma przy tym znaczenia faktyczny i aktualny sposób wykorzystania gruntu, ponieważ znaczenie ma jedynie jego przeznaczenie (...). Przyjmuje się, że pojęcie tereny przeznaczone pod zabudowę obejmują obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy np. mieszkaniowej, zabudowy techniczno-produkcyjnej, zabudowy zagrodowej, przy czy charakter gruntu należy ustalić na podstawie przepisów prawa miejscowego (lokalne plany zagospodarowania przestrzennego, stadium takiego planu) na podstawie decyzji ustalającej warunki zabudowy danego gruntu.
Jak zaznaczono w stanie faktycznym, z decyzji o warunkach zabudowy wydanej w odniesieniu do Działki 22 wynika, że stanowi ona teren przeznaczony pod zabudowę inwestycji polegającej na budowle zespołu budynków biurowych z garażem podziemnym oraz wjazdami i infrastrukturą techniczną. Tym samym, do zbycia Działki 22 nie będzie miało zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT.
W konsekwencji, transakcja zbycia Działki 22 na rzecz Spółki będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w podstawowej stawce w wysokości 23%.
Dla określenia sposobu opodatkowania zbycia Działki 22 przez Sprzedającego bez znaczenia pozostaje fakt, że Sprzedający nabył przedmiotową nieruchomość w ramach transakcji nieopodatkowanej podatkiem VAT.
UZASADNIENIE WNIOSKODAWCY W ZAKRESIE PYTANIA 2
Odliczenie podatku VAT naliczonego zapłaconego w związku z nabyciem nieruchomości.
Nabycie Działki 22 nastąpi w wykonaniu odpłatnej dostawy towarów przez Sprzedającego, podlegającej opodatkowaniu podstawową stawką VAT. Następnie, Działka 22 będzie wykorzystywana przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych - w postaci świadczenia usługi najmu powierzchni w budynkach biurowych, który Spółka wybuduje na Działce 22 i Działce 15/3.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem, jeżeli dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich zakupie w całości, o ile nie znajdą zastosowania inne ograniczenia.
Jak zostało wskazane, w momencie dokonywania transakcji Spółka będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Po zawarciu Umowy sprzedaży i nabyciu Działki 22, Spółka będzie prowadziła działalność opodatkowaną (nowe budynki biurowe budowane są z przeznaczeniem na wynajem). W konsekwencji, Działka 22 będzie wykorzystywana przez Spółkę, będącą podatnikiem, wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Zatem, po dokonaniu transakcji nabycia Działki 22 i otrzymaniu od Sprzedającego faktury VAT, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury VAT, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia określony w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT (związek ze sprzedażą opodatkowaną). Natomiast ewentualna nadwyżka podatku naliczonego nad należnym będzie podlegać zwrotowi na rachunek Spółki w trybie przewidzianym w art. 87 Ustawy o VAT.
Mając na uwadze przedstawione uzasadnienie, Spółka wniosła o potwierdzenie stanowiska przedstawionego w niniejszym wniosku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Ad 1.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne. Wyjaśnić jednocześnie należy, iż przedmiotami stosunków prawnych są dobra materialne i niematerialne. Wśród dóbr materialnych wyróżniamy m. in. rzeczy. Rzeczy dzieli się na nieruchomości i rzeczy ruchome. Natomiast w myśl art. 46 § 1 ww. Kodeksu, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Z powyższych unormowań wynika, iż grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Podstawowa stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na podstawie art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
I tak stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Z okoliczności przedstawionych w niniejszym wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabyć m. in. prawo własności działki położonej w W., oznaczonej nr 22, o powierzchni 15.868 m2 (Działka 22). Działka ta jest terenem przeznaczonym pod zabudowę inwestycji polegającej na budowie zespołu budynków biurowych z garażem podziemnym oraz wjazdami i infrastrukturą techniczną, zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy wydaną w odniesieniu do tego gruntu w dniu 10 grudnia 2010 r. przez P. Wnioskodawca zawrze ze Sprzedającym odpowiednie umowy dotyczące powyższej transakcji w formie aktu notarialnego. Przedmiotem umowy będzie sprzedaż prawa własności Działki 22. Przed zawarciem umowy sprzedaży budynki znajdujące się na Działce 22 zostaną wyburzone. W chwili zawarcia umowy sprzedaży Działka 22 będzie więc niezabudowana.
Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług zwalniając od podatku dostawę gruntów niezabudowanych w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług posługuje się kryterium przeznaczenia terenu. Zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane o przeznaczeniu innym niż budowlane czy też przeznaczone pod zabudowę, np. grunty rolne czy leśne.
Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca wskazał, że Działka 22 - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy wydaną w odniesieniu do tego gruntu w dniu 10 grudnia 2010 r. przez P. - jest terenem przeznaczonym pod zabudowę inwestycji polegającej na budowie zespołu budynków biurowych z garażem podziemnym oraz wjazdami i infrastrukturą techniczną, do transakcji sprzedaży tej działki nie będzie miał zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem uwzględniając przedstawioną treść wniosku i przywołane przepisy stwierdzić należy, iż sprzedaż Działki 22 podlegała będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać w tym zakresie za prawidłowe.
Ad. 2
Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości należy przywołać art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ww. ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. czynności zwolnionych lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z przedstawionej treści wniosku wynika, że zarówno Sprzedający jak i Spółka są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT. Po nabyciu Działki 22 Wnioskodawca planuje zbudować budynki biurowe. Powierzchnia w tych budynkach będzie wynajmowana przez Wnioskodawcę na rzecz innych podmiotów.
Zatem Działka 22 będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę będącym zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym spełnione zostały przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturze wystawionej przez Sprzedającego. W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem należnym na zasadach określonych w art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 645 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie