Temat interpretacji
Opodatkowanie badań naukowych i prac rozwojowych i prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 2 marca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) oraz z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania badań naukowych i prac rozwojowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania badań naukowych i prac rozwojowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 23 maja 2012 r. oraz z dnia 14 czerwca 2012 r., o doprecyzowanie stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest państwową szkołą wyższą, realizującą projekty rozwojowe i badawcze. W ramach projektu rozwojowego została podpisana umowa między X zwanym wykonawcą projektu a Wnioskodawcą zwanym podwykonawcą projektu.
Przedmiotem niniejszej umowy jest określenie zasad współpracy pomiędzy wymienionymi stronami przy realizacji projektu rozwojowego własnego pt. przyznanego w oparciu o decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wykonawca projektu zleca, a podwykonawca zobowiązuje się wykonać zadanie mające charakter badań naukowych i prac rozwojowych pt. .
Podwykonawca otrzymuje dofinansowanie w formie zaliczek wypłacanych raz w roku w wysokości określonej w harmonogramie na dany rok po przekazaniu środków finansowych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju na konto wykonawcy.
Otrzymane dofinansowanie może być wykorzystane tylko na koszty związane z wykonaniem zadania badawczego, będącego przedmiotem niniejszej umowy.
Rozliczenia dofinansowania należy dokonać w formie faktury obejmującej koszty do dnia 31 grudnia danego roku. Fakturę należy złożyć do dnia 31 stycznia roku następnego.
Naliczony podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowalnym jeśli, jednostce ponoszącej koszty nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia, podwykonawcy obowiązani są do składania oświadczeń dotyczących kwalifikowalności podatku VAT.
Wnioskodawca złożył oświadczenie, że jest płatnikiem podatku VAT, posiada numer identyfikacji podatkowej i jest uprawniony do wystawiania i otrzymywania faktur VAT.
Dla X podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowalnym i nie podlega odliczeniu.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług.
Zgodnie z paragrafem 8 umowy zawartej między X a Wnioskodawcą cytat
- Kierownikowi projektu, wykonawcom oraz stronom niniejszej umowy przysługuje prawo do własności wyników badań naukowych lub prac badawczo-rozwojowych oraz do uzyskiwania przychodów z ich odpłatnego udostępniania lub sprzedaży, w tym także sprzedaży za granicą, z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.
- Dochody o których mowa w ust. 1 przysługują w całości lub części kierownikowi projektu, wykonawcom i stronom niniejszej umowy w zależności od ustaleń dokonanych między nimi w odrębnym trybie.
- Kierownikowi oraz wykonawcom przysługują prawa autorskie, w tym prawo do publikacji wyników prac w zakresie nie naruszającym interesów stron niniejszej umowy.
- Każdorazowa publikacja wyników badań wymaga uzgodnienia z kierownikiem projektu.
- Publikacje wyników prac powinny być opatrzone informacją praca finansowana ze środków na naukę, projekt rozwojowy nr lub jej odpowiednikiem w języku angielskim.
Odbiorcą usługi świadczonej przez Wnioskodawcę będzie X, dysponentem i zarządzającym prawami do wykorzystania efektów badań naukowych i prac rozwojowych będą podmioty wymienione w pkt 1 w zakresie wykonywanych przez siebie zadań.
X będzie przysługiwało prawo własności wyników badań naukowych lub prac badawczo-rozwojowych oraz do uzyskiwania przychodów z ich odpłatnego udostępniania lub sprzedaży, a także prawa autorskie w odniesieniu do całości projektu, w tym także do części realizowanej przez Wnioskodawcę, natomiast Wnioskodawca tylko do części realizowanej przez siebie.
Efektem usługi wykonanej dla X będą wyniki badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy zadania mające charakter badań naukowych i prac rozwojowych w projekcie pt. . podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy z tego powodu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...
Zdaniem Wnioskodawcy, zadania mające charakter badań naukowych i prac rozwojowych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i z tego powodu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nauczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2012 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu danego świadczenia.
Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub świadczącego usługę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi ono mieć postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może przybrać również postać rzeczową (zapłatą za usługę może być inny towar lub usługa). Innymi słowy musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zidentyfikowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.
Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiały stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.
Istotą stosunku świadczenia jest każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie jest zatem dwustronnym stosunkiem prawnym i wymaga istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). W pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów.
Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z wykonywaniem badań naukowych stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy może zostać dokonane na podstawie analizy zawartych umów cywilnoprawnych.
Jeśli z zawartych umów na wykonanie usług badawczych, naukowych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a czynności będące przedmiotem umowy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast w sytuacji, gdy usługi badawcze są realizowane na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem lub zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m. in. w przypadku, gdy:
- sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
- wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
- w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
- transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a więc zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest państwową szkołą wyższą, realizującą projekty rozwojowe i badawcze. W ramach projektu rozwojowego została podpisana umowa między X zwanym wykonawcą projektu a Wnioskodawcą, zwanym podwykonawcą projektu.
Przedmiotem niniejszej umowy jest określenie zasad współpracy pomiędzy wymienionymi stronami przy realizacji projektu rozwojowego własnego pt. przyznanego w oparciu o decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wykonawca projektu zleca, a podwykonawca zobowiązuje się wykonać zadanie mające charakter badań naukowych i prac rozwojowych pt. .
Podwykonawca otrzymuje dofinansowanie w formie zaliczek wypłacanych raz w roku, w wysokości określonej w harmonogramie na dany rok, po przekazaniu środków finansowych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju na konto wykonawcy.
Otrzymane dofinansowanie może być wykorzystane tylko na koszty związane z wykonaniem zadania badawczego, będącego przedmiotem niniejszej umowy.
Odbiorcą usługi świadczonej przez Wnioskodawcę będzie X, dysponentem i zarządzającym prawami do wykorzystania efektów badań naukowych i prac rozwojowych będą kierownik projektu, wykonawcy oraz strony umowy, w zakresie wykonywanych przez siebie zadań. X będzie przysługiwało prawo własności wyników badań naukowych lub prac badawczo-rozwojowych oraz do uzyskiwania przychodów z ich odpłatnego udostępniania lub sprzedaży, a także prawa autorskie w odniesieniu do całości projektu, w tym także do części realizowanej przez Wnioskodawcę, natomiast Wnioskodawcy tylko do części realizowanej przez siebie.
Efektem usługi wykonanej dla X będą wyniki badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych.
W przedstawionej sprawie, instytucja finansująca, przekazująca fundusze na przeprowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, występuje jako strona finansująca projekt oraz odbiorca usługi, któremu będzie przysługiwało prawo własności wyników badań naukowych lub prac badawczo-rozwojowych oraz do uzyskiwania przychodów z ich odpłatnego udostępniania lub sprzedaży, a także prawa autorskie w odniesieniu do całości projektu, w tym także do części realizowanej przez Wnioskodawcę. Przy czym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo własności wyników badań naukowych lub prac badawczo-rozwojowych oraz do uzyskiwania przychodów z ich odpłatnego udostępniania lub sprzedaży, a także prawa autorskie w odniesieniu do części realizowanej przez siebie.
Instytucja finansująca projekt jest odbiorcą beneficjentem usług świadczonych przez Wnioskodawcę.
Mając na uwadze stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż cel i wyniki realizowanego przez Wnioskodawcę projektu są adresowane do konkretnego odbiorcy, zostaną wykonane na konkretne zlecenie. W przedmiotowej sprawie występuje określony świadczeniobiorca, a przekazywane na realizację zadania środki finansowe umożliwiające wykonanie badań naukowych i prac rozwojowych mają charakter wynagrodzenia za wyświadczone usługi.
Zatem, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności związane z realizowanym projektem mieszczą się w pojęciu odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Usługi te, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazano wyżej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wówczas, gdy zakupy towarów i usług są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT nie korzystającymi ze zwolnienia.
Mając na uwadze wskazane przepisy i opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizowanym projektem pn. , o ile przedmiotowe wydatki są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i nie występują przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 511 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi