Czy w zaistniałej sytuacji Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczoneg... - Interpretacja - IPTPP4/443-214/12-4/OS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.06.2012, sygn. IPTPP4/443-214/12-4/OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w zaistniałej sytuacji Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczonego w fakturach dotyczących ww. projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Dróg Powiatowych, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczonego w fakturach w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczonego w fakturach w związku z realizacją projektu pn. .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Powiat realizuje projekt pn. .. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt jest realizowany w partnerstwie z jednostką organizacyjną - Zarządem Dróg Powiatowych. Część budynku jest wynajmowana innym podmiotom. Umowy z najemcami części budynku byłego internatu zawierane są przez Zarząd Dróg Powiatowych, który jest Zarządcą budynku na podstawie Umowy Użyczenia. Dochód z wynajmu pomieszczeń w roku 2008 wyniósł 412 499,73 zł netto + 92 892,08zł VAT. W roku 2009 z tego tytułu Powiat osiągnął dochód netto 527 058,04 zł +111 533,58 zł podatek VAT. W roku 2008r. udział czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie przekroczył 2% całkowitego obrotu. Budynek przekazany jest w nieodpłatne użyczenie powiatowej jednostce organizacyjnej jaką jest Zarząd Dróg Powiatowych. Kwestię przekazania budynku w nieodpłatne użyczenie Zarządowi Dróg Powiatowych wyjaśnia umowa użyczenia. Budynek w 3/4 powierzchni wykorzystywany jest jako administracyjny obiekt użyteczności publicznej, a w 1/4 został przekazany w nieodpłatne użyczenie Zarządowi Dróg Publicznych. Ww. projekt jest realizowany w ramach zadań własnych powiatu, tj. w zakresie ponadgimnazjalnej kultury fizycznej i turystyki oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych zgodnie z art. 4 ust. 8 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 ze zm.). Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Zarząd Dróg Powiatowych. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu jedynie częściowo związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Nie jest możliwe określenie kwot podatku naliczonego w poszczególnych kategoriach czynności, tzn. odrębnie dla czynności opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu.

Projekt polegać będzie na rewitalizacji budynku byłego internatu wraz z jego otoczeniem, zlokalizowanego przy ul. na funkcje turystyczne.

W ramach projektu planuje się następujące prace:

  1. Roboty budowlane i instalacyjne związane z termomodernizacją całego budynku i odnowieniem elewacji (roboty rozbiórkowe, demontażowe i naprawcze). Ocieplenie ścian, obróbki blacharskie, rynny i rury spustowe. Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej. Ocieplenie dachów, daszków nad wejściem: roboty dachowe. Wymiana instalacji CO.
  2. Roboty wewnętrzne - adaptacja pomieszczeń zlokalizowanych na III piętrze na schronisko młodzieżowe: roboty budowlane, roboty sanitarne, roboty elektryczne i teledacyjne.
  3. Montaż windy w budynku.
  4. Zagospodarowanie terenu.
  5. Monitoring obszaru obiektu.
  6. Wyposażenie lokali III piętra budynku.

W ramach projektu zostanie zapewniony nadzór inwestorski oraz promocja.

Beneficjentem pomocy w związku z realizacją projektu jest Powiat.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Liderem przedmiotowego projektu będzie Powiat .

Beneficjent zarazem Lider projektu będzie odpowiedzialny m.in. za: procesy przetargowe i podpisywanie kontraktu na wykonanie prac, monitorowanie postępu zakontraktowanych prac, końcową akceptację i odbiór robót. Lider będzie zobligowany do realizacji wszystkich obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie i odpowiedzialny za wdrożenie projektu. Będzie jednocześnie zlecającym wszystkie prace zaplanowane w projekcie zgodnie z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych.

Za realizację i nadzór projektu w fazie inwestycyjnej odpowiedzialny będzie Starosta oraz zespół ds. Zarządzania projektem składający się z pracowników Wydziału Starostwa Powiatowego.

Zespół ds. zarządzania projektem odpowiedzialny będzie m.in. za:

  • prowadzenie sprawozdawczości oraz monitoringu projektu: opracowywanie i przekazywanie raportów Marszałkowi Województwa,
  • prowadzenie obsługi finansowo-księgowej projektu, w tym otwarcia oddzielnego rachunku bankowego dla projektu,
  • dysponowanie środkami finansowymi dla zapewnienia płynności finansowej realizacji projektu,
  • przeprowadzanie przetargów związanych z realizacją projektu;
  • zawieranie umów z wykonawcą w czasie realizacji projektu,
  • zapewnienie prawidłowej promocji projektu.

Udział Zarządu Dróg Powiatowych jako Partnera projektu będzie polegał wyłącznie na zapłacie faktur VAT wykonawcom ze środków otrzymanych z Powiatu. Natomiast Zarząd Dróg Powiatowych jako jednostka powiatu będzie odpowiedzialny, jak w chwili obecnej za eksploatację obiektu po zakończeniu i odbiorze wszystkich zadań w ramach projektu za eksploatacje obiektu (terenu), będącego przedmiotem projektu.

Zarząd Dróg Powiatowych nie będzie przekazywał własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu.

Środki z dofinansowania unijnego wpłyną na konto Powiatu.

Projekt będzie realizowany w latach 2009/2012.

W roku 2008 udział czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie przekroczył 2% całkowitego obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałej sytuacji Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczonego w fakturach dotyczących ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest możliwości obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z treści powyższego przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, z wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl postanowień ust. 2 powołanego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

W ust. 4 tego artykułu wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Natomiast w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) art. 90 ust. 10 stanowi, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Powyższe regulacje wskazują, że w pierwszej kolejności podatnik powinien odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanego wyłącznie z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i odrębnie kwoty tego podatku pozostające bez związku z czynnościami opodatkowanymi. Dopiero w sytuacji braku możliwości takiego wyodrębnienia podatnik ma prawo do ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.

Obowiązek określony w art. 90 ust. 1 ustawy polega na faktycznym wyodrębnieniu kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w oparciu o rzeczywiste i racjonalne kryteria. Wyodrębnienie to winno nastąpić zgodnie ze stanem rzeczywistym, aby określić jaką część danego towaru czy usługi podatnik rzeczywiście wykorzystuje do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Natomiast w świetle art. 8 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), przepis art. 91 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy o podatku od towarów i usług), w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od korekt dokonywanych za rok 2011.

W związku z powyższym w chwili nabycia towaru lub usługi podatek rozliczany jest wstępnie w oparciu o współczynnik obliczony na podstawie obrotów osiągniętych w ubiegłym roku podatkowym, natomiast po zakończeniu roku, w którym dokonywane były zakupy, dokonywana jest korekta rozliczana, w oparciu o faktyczną proporcję sprzedaży, jaką uzyskano w roku, w którym te zakupy były dokonywane. Korekty tej dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. . Projekt jest realizowany w partnerstwie. Liderem przedmiotowego projektu będzie Powiat. Część budynku jest wynajmowana innym podmiotom, a budynek przekazany jest w nieodpłatne użyczenie powiatowej jednostce organizacyjnej jaką jest Zarząd Dróg Powiatowych. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zarząd Dróg Powiatowych. Beneficjentem pomocy w związku z realizacją projektu jest Powiat.

Beneficjent zarazem Lider projektu będzie odpowiedzialny m.in. za: procesy przetargowe i podpisywanie kontraktu na wykonanie prac, monitorowanie postępu zakontraktowanych prac, końcową akceptację i odbiór robót. Lider będzie zobligowany do realizacji wszystkich obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie i odpowiedzialny za wdrożenie projektu. Będzie jednocześnie zlecającym wszystkie prace zaplanowane w projekcie zgodnie z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych.

Za realizację i nadzór projektu w fazie inwestycyjnej odpowiedzialny będzie Starosta oraz zespół ds. Zarządzania projektem składający się z pracowników Wydziału Starostwa Powiatowego.

Zespół ds. zarządzania projektem odpowiedzialny będzie m.in. za:

  • prowadzenie sprawozdawczości oraz monitoringu projektu: opracowywanie i przekazywanie raportów Marszałkowi Województwa,
  • prowadzenie obsługi finansowo-księgowej projektu, w tym otwarcia oddzielnego rachunku bankowego dla projektu,
  • dysponowanie środkami finansowymi dla zapewnienia płynności finansowej realizacji projektu,
  • przeprowadzanie przetargów związanych z realizacją projektu;
  • zawieranie umów z wykonawcą w czasie realizacji projektu,
  • zapewnienie prawidłowej promocji projektu.

Udział Zarządu Dróg Powiatowych jako Partnera projektu będzie polegał wyłącznie na zapłacie faktur VAT wykonawcom ze środków otrzymanych z Powiatu. Natomiast Zarząd Dróg Powiatowych jako jednostka powiatu będzie odpowiedzialny, jak w chwili obecnej za eksploatację obiektu po zakończeniu i odbiorze wszystkich zadań w ramach projektu za eksploatacje obiektu (terenu), będącego przedmiotem projektu.

Zarząd Dróg Powiatowych nie będzie przekazywał własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu.

Środki z dofinansowania unijnego wpłyną na konto Powiatu.

Projekt będzie realizowany w latach 2009/2012.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu jedynie częściowo związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Nie jest możliwe określenie kwot podatku naliczonego w poszczególnych kategoriach czynności, tzn. odrębnie dla czynności opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu.

W roku 2008 udział czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie przekroczył 2% całkowitego obrotu.

Wobec powyższego, o ile - jak wskazał Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy. Jednocześnie w przypadku, gdy proporcja jako udział sprzedaży opodatkowanej w całkowitym obrocie nie przekroczyła 2%, to stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy (w stanie prawym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.), Wnioskodawca ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i tym samym nie jest zobligowany do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. . Natomiast, stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w stanie prawym obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., w przypadku gdy proporcja jako udział sprzedaży opodatkowanej w całkowitym obrocie nie przekroczyła 2%, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku od wydatków ponoszonych w związku z realizacją ww. projektu.

Końcowo nadmienia się, że podatek naliczony, odliczony według proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy będzie podlegał korekcie na zasadach i w zakresie określonym w art. 91 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 373 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi