Temat interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Politechniki, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2012 r. o kwestie związane z reprezentacją.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu pt. Wnioskodawca zobowiązany został do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu. W związku z czym VAT będzie kosztem kwalifikowalnym.
Wspomniany projekt na etapie składania wniosku o dofinansowanie, w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak: m. in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektu na inne cele opodatkowane VAT.
Wnioskodawca przedstawił najważniejsze informacje dotyczące projektu:
- Koordynator ...
- Okres realizacji: 01.09.2012-01.12.2012 r.
- Źródło dofinansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013 Priorytet 1 - Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu
- Przedmiot projektu (opis)Celem projektu jest utworzenie specjalistycznego laboratorium do testowania materiałów na potrzeby energetyki oraz małych i średnich przedsiębiorstw.Realizacja projektu pozwoli na prowadzenie zaawansowanych badań materiałów zarówno z punktu widzenia analizy zmian strukturalnych i fazowych oraz zmian we własnościach mechanicznych i analizy ich zachowania w warunkach pracy. Planuje się, że laboratorium stanie się centralną jednostką naukowo-badawczą pracującą nie tylko na rzecz nauki, ale i na potrzeby innowacyjnych wdrożeń materiałowych w przemyśle zlokalizowanych w regonie. W chwili obecnej brak jest laboratorium świadczącego tego typu badania dla przedsiębiorstw.
- Zakupy jakie będą dokonywane w ramach projektu to jedna pozycja aparaturowa.W ramach projektu planowany jest zakup wysokorozdzielczego Skaningowego Mikroskopu Elektronowego (SEM) z termicznie aktywowaną katodą (FEG), wyposażonego w system pomiaru orientacji lokalnych - ang. electron backscattered diffraction - EBSD (+ opcja WDS i/lub EDS). Mikroskop ten musi pracować zarówno w trybie niskiej, jak i wysokiej próżni, co zdecydowanie przyczyni się do poszerzenia gamy badanych materiałów (zarówno tworzywa metaliczne jak i ceramiki). Dostarczone oprogramowanie powinno zapewniać dużą efektywność zbierania i przetwarzania obrazów. Mikroskop będzie wyposażony zarówno w detektor elektronów odbitych (BEI), jak i wtórnych (SEI). Przestronna komora prób (fi 200mm), zaopatrzona w kilka dodatkowych portów, powinna gwarantować możliwość rozszerzenia konfiguracji sprzętu, w tym o mikroanalizatory rentgenowskie (EDS, WDS). Planowany do zakupu mikroskop będzie wyposażony w eucentryczny stolik o szerokim zakresie ruchu w trzech podstawowych kierunkach. Sterowany komputerowo, wysokiej klasy układ elektronowo - optyczny powinien zapewniać dużą rozdzielczość obrazu (
- Efekty projektu i ich wykorzystanie
- Wymiernym i udokumentowanym efektem realizacji projektu będzie stworzenie specjalistycznego Centrum Badań, którego zasadniczym elementem będzie mikroskop skaningowy. Przewiduje się także rozpoczęcie procedury uzyskania akredytacji w zakresie charakterystyki mikrostrukturalnej i analiz składu chemicznego tworzyw metalicznych.Laboratorium to będzie wspierać przemysł Regionu w zakresie badań materiałów inżynierskich (w regionie brak jest jednostki naukowo-badawczej na odpowiednim poziomie mogącej realizować zaawansowane analizy strukturalno-fazowe tworzyw metalicznych), oraz współuczestniczyć w rozwiązywaniu realnych problemów pojawiających się w praktyce inżynierskiej.
- Tej klasy mikroskop skaningowy, wyposażony w systemy do prowadzenia analiz składu chemicznego, mikrostruktury i tekstury przyczyni się do podniesienia poziomu prowadzonych prac, otworzy możliwość intensywnego rozwoju kadry naukowej oraz przyczyni się do podniesienia poziomu kształcenia studentów.
- Umożliwi także rozwinięcie nowych obszarów współpracy z innymi jednostkami naukowymi, w tym także zagranicznymi.
- Zbudowanie dobrze wyposażonego laboratorium badań materiałowych, w dalszej perspektywie umożliwi podjęcie działań zmierzających do otwarcia nowych kierunków kształcenia na Wydziale Mechanicznym, w szczególności takich, które związane są z inżynierią materiałową.
- Planuje się możliwość prowadzenia badań we współpracy z innymi ośrodkami naukowymi (zwłaszcza Uczelniami wyższymi) i naukowo-badawczymi Regionu w zakresie szeroko pojętej problematyki charakteryzacji materiałów.
- Przedsiębiorstwa zlokalizowane w Regionie z branży metalowej oraz energetycznej, zwłaszcza te przedsiębiorstwa które potrzebują wsparcia w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w procesie wytwarzania.
- W okresie trwałości projektu badania i analizy realizowane na aparaturze zakupionej w ramach przedsięwzięcia będą udostępniane nieodpłatnie każdemu zainteresowanemu za pomocą strony internetowej beneficjenta, na której będą zamieszczane raporty z prac badawczych. Do wyników prac badawczych będzie nieodpłatny, nieograniczony dostęp dla szerokiej grupy zainteresowanych podmiotów.
- Beneficjenci projektu: Wydział Mechaniczny, a pośrednio także i inne Wydziały Uczelni.
- Właścicielem efektów projektu będzie Dziekan Wydziału Mechanicznego.
- Projekt nie będzie generował przychodu.
- Zakupiony sprzęt w ramach projektu, będzie na stanie WM i będzie stanowił podstawę funkcjonowania nowoczesnego laboratorium testowania materiałów, w którym realizowane będą badania opisane w projekcie. W okresie trwałości projektu jak i po jego zakończeniu, zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie wykorzystywany do prowadzenia badań naukowych na Wydz. Mechanicznym(w ramach działalności statutowej)
- Przedmiotowe przedsięwzięcie na etapie składania wniosku o dofinansowanie jak również w trakcie jego realizacji oraz przez okres 5 lat po jego zakończeniu nie zakłada wykonywania przez Politechnikę czynności opodatkowanych, związanych ze sprzętem sfinansowanym w ramach projektu, takich jak wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie sprzętu, ani też nie będzie wykorzystywała efektów projektu do innych celów opodatkowanych VAT.
- Wyniki prac badawczych będą zamieszczane, na ogólnodostępnej, nieodpłatnej stronie internetowej beneficjenta, do której dostęp będzie miał każdy zainteresowany. Możliwe jest również zamieszczanie wyników prac badawczych, w czasopismach naukowych.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT złożył wniosek o dofinansowanie projektu pt. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Celem projektu jest utworzenie specjalistycznego laboratorium do testowania materiałów na potrzeby energetyki oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Wymiernym i udokumentowanym efektem realizacji projektu będzie stworzenie specjalistycznego Centrum Badań, którego zasadniczym elementem będzie mikroskop skaningowy. Przedmiotowy projekt na etapie składania wniosku o dofinansowanie jak również w trakcie jego realizacji oraz przez okres 5 lat po jego zakończeniu nie zakłada wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, związanych ze sprzętem sfinansowanym w ramach projektu, takich jak wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie sprzętu, ani też nie będzie wykorzystywał efektów projektu do innych celów opodatkowanych VAT.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca przedmiotowe przedsięwzięcie na etapie składania wniosku o dofinansowanie jak również w trakcie jego realizacji oraz przez okres 5 lat po jego zakończeniu nie zakłada wykonywania czynności opodatkowanych, związanych ze sprzętem sfinansowanym w ramach projektu. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. zadania. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia wszystkich warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia lub otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 267 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi