Temat interpretacji
Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, ani możliwość otrzymania zwrotu podatku.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 czerwca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 8 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W okresie od dnia 1 czerwca 2010 r. do 29 czerwca 2012 r., na podstawie umowy z dnia 30 listopada 2010 r., Szpital realizuje projekt, w ramach Osi Priorytetowej 7 - Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działania 7.2 - Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałania 7.2.1 - Usługi i aplikacje dla obywateli Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. We wniosku Szpital wykazał jako wydatki kwalifikowane następujące koszty: dokumentacji technicznej, robót remontowych (modernizacja serwerowni), nadzoru inwestorskiego i autorskiego robót remontowych, zakupu komputerów stacjonarnych (50 szt.), laptopów (15 szt.), monitorów (50 szt.), drukarek (21 szt.), urządzeń UPS (51 szt.), serwerów wraz z szafami na serwery (2 szt.), () i () (1 kpl.), programu () wraz z podłączeniem do bazy (1 szt.), modułu zarządzania dokumentami zewnętrznymi (1 szt.), zintegrowanej historii choroby (1 szt.), programu magazynowego () (1 szt.), modułu zamówień do () (1 szt.), integracji () (1 szt.), systemu () (1 szt.), () (1 szt.), serwisów archiwizujących (1 szt.), kalkulatora JGP (1 szt.), podpisu elektronicznego (1 szt., moduł recept - 1 szt.), powiadamiania SMS (1 szt.), modułu zadań (1 szt.), migracji danych (1 szt.), innych prac wdrożeniowych, studium wykonalności, promocji i audytu zewnętrznego. W kategoriach tych Szpital wykazał również podatek naliczony jako wydatek kwalifikowany. W wyniku realizacji projektu nastąpi: modernizacja oprogramowania obsługującego część medyczną szpitala, w tym m.in. wprowadzenie elektronicznej dokumentacji pacjenta z zastosowaniem podpisu elektronicznego. Dostęp do najnowocześniejszych technik ICT dla pracowników z wkładem w budowę społeczeństwa informacyjnego umożliwi poprawę jakości świadczonych usług medycznych. Nastąpi również zapewnienie kompatybilności z portalem Ogólnopolskiego Systemu Ochrony Zdrowia (OSOZ) oraz modernizacja i unowocześnienie aktualnej serwerowni. Zakupiony sprzęt i oprogramowanie przeznaczone są dla części białej - medycznej - Szpitala. Właścicielem nabytego sprzętu i oprogramowania będzie Szpital, który jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, składającym deklaracje VAT-7. Celem statutowym Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej, obejmującej stacjonarne i całodobowe oraz ambulatoryjne świadczenia zdrowotne rehabilitacji leczniczej i alergologii dla dzieci i młodzieży do lat 25, udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu chirurgii jednego dnia dla dzieci i dorosłych oraz innych specjalistycznych świadczeń ambulatoryjnych dla dzieci i dorosłych, prowadzenie działań z zakresu promocji zdrowia, realizacji zadań dydaktycznych i badawczych oraz zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa publicznego, sklasyfikowane wg. PKD z 2007 r. pod symbolem 86.10. Z - działalność szpitali. Szpital wykonuje w przeważającym zakresie usługi opieki medycznej, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku. W niektórych przypadkach występuje naliczenie podatku od towarów i usług, np.: w ramach działalności Szpital wydzierżawia odpłatnie pomieszczenia, nieznaczną część nieruchomości gruntowej, zgodnie z zasadami gospodarowania mieniem ruchomym, sprzedaje wyżywienie (pracownikom szpitala, opiekunom pacjentów) i pobiera opłaty za krótkotrwałe zakwaterowanie opiekunów pacjentów, itp. Szpital dokonuje sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej. W celu częściowego odliczenia podatku zgodnie z art. 90 ust. 2-9 ustawy ustalił proporcję za lata 2010 i 2011 w wysokości 3%. Zakupione w ramach projektu środki trwałe i wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane przez Szpital (w części białej - medycznej) wyłącznie do działalności określonej w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, tj. zwolnionej od podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Szpital ma możliwość odzyskania podatku naliczonego w zakresie realizowanego projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, realizując powyższy projekt nie będzie miał możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku. Szpital ponownie wskazał, iż jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, składającym deklaracje VAT-7 i dokonuje sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej. Po powołaniu treści art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy stwierdził, iż zakupione w ramach projektu środki trwałe i wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane (w części białej - medycznej) wyłącznie do działalności określonej w art. 43 ust. 1 pkt 18, tj. zwolnionej od podatku od towarów i usług. Wskazał, iż mając na uwadze treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku, gdyż zakupiony w ramach projektu sprzęt i wartości niematerialne i prawne nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Szpital podniósł, iż środki otrzymane na realizację projektu nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), w związku z tym nie ma prawa do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy