Czy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od realizowanego zadania jakim jest usługa wywozu o... - Interpretacja - IBPP1/443-289/12/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.06.2012, sygn. IBPP1/443-289/12/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od realizowanego zadania jakim jest usługa wywozu odpadów komunalnych dla mieszkańców Gminy

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2012r. (data wpływu 13 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od realizowanego zadania jakim jest usługa wywozu odpadów komunalnych dla mieszkańców Gminy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od realizowanego zadania jakim jest usługa wywozu odpadów komunalnych dla mieszkańców Gminy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina Urząd Gminy, działając na podstawie art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008) po uprzednim przeprowadzeniu referendum, przejęła z dniem 1 stycznia 2010r. od mieszkańców Gminy obowiązki w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych z ich nieruchomości.

Art. 5 ustawy o utrzymaniu czystości stanowi, że właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania porządku na terenie swoich nieruchomości. Właściciele są zobowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wywozu nieczystości ze swoich nieruchomości. Umowa ta może być zawarta z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne, który posiada zezwolenie na prowadzenie takiej działalności lub z gminną jednostką organizacyjną.

Według stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2010r., art. 6a ustawy o utrzymaniu czystości stanowił, że: Rada Gminy może w drodze uchwały, na podstawie akceptacji wyrażonej w przeprowadzonym uprzednio referendum gminnym, przejąć od właścicieli nieruchomości wszystkie lub wskazane obowiązki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, 3b i 4.

W dniu 7 czerwca 2009r. przeprowadzono referendum, w którym mieszkańcy opowiedzieli się za przejęciem przez Radę Gminy obowiązków w zakresie przejęcia od właścicieli nieruchomości obowiązku pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych. W związku z przeprowadzonym referendum, nie są zawierane umowy cywilnoprawne z mieszkańcami. Jednocześnie ustalono w formie uchwały opłatę ponoszoną przez właścicieli nieruchomości za wykonywanie przejętych obowiązków.

Wójt Gminy wydaje z urzędu decyzje, w których ustala:

  • obowiązek uiszczania opłat,
  • wysokość ponoszonych opłat,
  • terminy uiszczania opłat (15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada).

Gmina Urząd Gminy świadczy usługi wywozu odpadów komunalnych opodatkowane według stawki 8% zgodnie z art. 19 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Podatnik odprowadza VAT należny według terminów płatności (15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada).

W drodze przetargu udzielono zamówienia publicznego na odbiór, transport i unieszkodliwianie odpadów komunalnych pochodzących od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy. Wyspecjalizowane Przedsiębiorstwo odbiera i unieszkodliwia zebrane odpady. Za wykonaną usługę wystawiana jest przez Przedsiębiorstwo faktura VAT za wywóz odpadów komunalnych. Gmina Urząd Gminy, w myśl art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, obniża kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności wynikający z wystawionej faktury (faktura zawiera informacje, jakiego okresu dotyczy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od realizowanego zadania jakim jest usługa wywozu odpadów komunalnych dla mieszkańców Gminy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Za świadczone usługi wywozu odpadów komunalnych pobierane są opłaty opodatkowane podatkiem VAT. Poza tym nabywane towary i usługi są związane z realizacją czynności opodatkowanych jakimi są wywóz i unieszkodliwianie odpadów komunalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Treść powołanych regulacji wskazuje, iż:

  • prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług,
  • prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi nie są do nich wykorzystywane.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej (planowanej) przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Jednocześnie należy mieć na uwadze wyłączenia w zakresie obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego określone w art. 88 ust. 1 ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, że Gmina, działając na podstawie art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.) tj. w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2011r. po uprzednim przeprowadzeniu referendum, przejęła z dniem 1 stycznia 2010r. od mieszkańców Gminy obowiązki w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych z ich nieruchomości.

Według stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2010r., art. 6a ustawy o utrzymaniu czystości stanowił, że: Rada Gminy może w drodze uchwały, na podstawie akceptacji wyrażonej w przeprowadzonym uprzednio referendum gminnym, przejąć od właścicieli nieruchomości wszystkie lub wskazane obowiązki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, 3b i 4.

W dniu 7 czerwca 2009r. przeprowadzono referendum, w którym mieszkańcy opowiedzieli się za przejęciem przez Radę Gminy obowiązków w zakresie przejęcia od właścicieli nieruchomości obowiązku pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych. W związku z przeprowadzonym referendum, nie są zawierane umowy cywilnoprawne z mieszkańcami. Jednocześnie ustalono w formie uchwały opłatę ponoszoną przez właścicieli nieruchomości za wykonywanie przejętych obowiązków.

Wójt Gminy wydaje z urzędu decyzje, w których ustala:

  • obowiązek uiszczania opłat,
  • wysokość ponoszonych opłat,
  • terminy uiszczania opłat (15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada).

Gmina Urząd Gminy świadczy usługi wywozu odpadów komunalnych opodatkowane według stawki 8% zgodnie z art. 19 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Podatnik odprowadza VAT należny według terminów płatności (15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada).

W drodze przetargu udzielono zamówienia publicznego na odbiór, transport i unieszkodliwianie odpadów komunalnych pochodzących od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy. Wyspecjalizowane Przedsiębiorstwo odbiera i unieszkodliwia zebrane odpady. Za wykonaną usługę wystawiana jest przez Przedsiębiorstwo faktura VAT za wywóz odpadów komunalnych.

Mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturze VAT za wywóz odpadów komunalnych, wystawionej przez Przedsiębiorstwo, związanej ze świadczeniem przez Wnioskodawcę na rzecz właścicieli nieruchomości, usługi wywozu odpadów komunalnych, opodatkowanej podatkiem VAT według stawki 8%, pod warunkiem, że nie wystąpiły żadne przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawidłowości opodatkowania według stawki 8% świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz właścicieli nieruchomości usług wywozu odpadów komunalnych, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania, nie opisał wyczerpująco stanu faktycznego i nie przedstawił własnego stanowiska w tej sprawie. Jeżeli Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej w tym zakresie winien wystąpić z odrębnym wnioskiem, w którym opisze wyczerpująco stan faktyczny, zada pytanie i przedstawi własne stanowisko w tej sprawie.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w sytuacji, gdyby świadczone przez Wnioskodawcę usługi wywozu odpadów komunalnych nie były opodatkowane jak wskazał Wnioskodawca 8% stawką podatku VAT), lub zmiany stanu prawnego.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu regulacje prawne obowiązujące do dnia 31 grudnia 2011r., bowiem Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny oraz powołał odnośne do niego przepisy w brzmieniu obowiązujący do powyższej daty. Zatem niniejsza interpretacja nie dotyczy opłat pobieranych przez Wnioskodawcę od dnia 1 stycznia 2012r. na podstawie ustawy z dnia 1 lipca 2011r. o zmianie ustawy o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach