Temat interpretacji
stawka podatku dla montażu żaluzji, rolet zewnętrznych aluminiowych, markiz tarasowych i balkonowych
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 02.03.2012 r. (data wpływu 08.03.2012 r.), uzupełnionym w dniu 25.04.2012 r. (data wpływu 26.04.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 18.04.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 20.04.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- zastosowania stawki podatku dla dostawy rolet zewnętrznych aluminiowych z montażem - jest prawidłowe,
- zastosowania stawki podatku dla dostawy markiz tarasowych i balkonowych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla dostawy osłon okiennych wraz z montażem.
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20.04.2012 r., złożonym w dniu 25.04.2012 r. (data wpływu 26.04.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 18.04.2012 r. nr IPPP3/443-267/12-2/JF.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Firma Wnioskodawcy od dnia 30 stycznia 1990 r. prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji pod numerem 216295 w zakresie:
- produkcji osłon okiennych:
- 13.92.15.0 rolety tekstylne,
- 25.99.29.0 żaluzje aluminiowe nastawne,
- 13.92.16.0 moskitiery,
- dalszej odsprzedaży osłon okiennych:
- 22.23.14.0 rolety zewnętrzne aluminiowe,
- 13.92.15.0 markizy balkonowe i tarasowe.
Powyższe osłony okienne Wnioskodawca sprzedaje swoim odbiorcom z usługą kompleksowego montażu sklasyfikowanego pod symbolem 43.29.19.0 i opodatkowuje stawką 23%.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż usługa montażu osłon okiennych świadczona przez firmę Wnioskodawcy może być dokonywana we wszelkich możliwych do tego celu miejscach. W tym również w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy, tj.:
- w obiektach budownictwa mieszkaniowego (budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych w dziale 11) lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
- w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,
- w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 8% dla dalszej odsprzedaży rolet zewnętrznych aluminiowych oraz markiz tarasowych i balkonowych wraz z usługą montażu tych osłon...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług mieści się w zakresie budowy, modernizacji lub termoizolacji i w związku z tym powinno być opodatkowane stawką 8%, bowiem rolety zewnętrzne sklasyfikowane zostały pod pozycją PKWiU 23.23.14, markizy tarasowe i balkonowe - PKWiU 22.23.14.0 a kompleksowa usługa montażu - PKWiU 43.29.19.0.
Dostarczanie montowanych przez Wnioskodawcę osłon okiennych, zwłaszcza markiz tarasowych i balkonowych, następuje po wyborze produktu przez klientów w celu termoizolacji poprzez mocowanie od strony zewnętrznej budynku poprzez wycięcie izolacji elewacyjnej w miejscu uchwytów mocujących, a mocowanie uchwytów z wykorzystaniem kotew chemicznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:
- zastosowania stawki podatku dla dostawy rolet zewnętrznych aluminiowych z montażem uznaje się za prawidłowe,
- zastosowania stawki podatku dla dostawy markiz tarasowych i balkonowych uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Natomiast, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.
Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się w myśl art. 41 ust. 12 ustawy do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.
Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).
Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.
Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Ponadto w dziale 11 tego rozporządzenia mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 mieszkalnych jednorodzinnych, 112 o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.
Na podstawie art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Powyższe uregulowania zobowiązują do opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnej dostawy i odpłatnego świadczenia usług realizowanych na terytorium kraju. Przepis art. 5a ustawy ustanawia zasadę odwoływania się do klasyfikacji statystycznych, jednakże wyłącznie w przypadku kiedy o tym stanowi stosowany przepis ustawy bądź rozporządzenia.
W przypadku preferencyjnego rozwiązania, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest zatem określenie, czy i w jakim zakresie ustawodawca odwołuje się w nim do klasyfikacji statystycznych, a w przypadku braku takiego odwołania, jakie znaczenie należy przypisać normie tam zawartej. W przepisie tym ustawodawca wymienił czynności oraz wskazał, że muszą one dotyczyć określonych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
W przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy ustawodawca nie odwołuje się do symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu zidentyfikowanie za pomocą klasyfikacji statystycznych nie ma znaczenia. Inaczej jest, jak już zaznaczono, przy definiowaniu obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdzie ustawodawca odwołuje się do klasyfikacji statystycznych, jednakże kwestia ta w kontekście pytania Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości.
Dla określenia właściwej stawki podatku VAT w przedmiotowej sprawie należy zatem ustalić, czy określona czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych 1ub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też. w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawą budowlanego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:
- budowie należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
- przebudowie należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; () (pkt 7a),
- remoncie należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).
W znaczeniu słownikowym (Współczesny słownik języka polskiego, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), remont oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast montaż to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei instalować oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. Modernizacja to unowocześnienie i usprawnienie czegoś- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).
Montaż wg powyższego słownika - to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie montaż odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie, którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.
Termoizolacja to materiał izolacyjny o małej przewodności cieplnej, chroniący przed wymianą energii z otoczeniem. Termoizolacja budynku dotyczy najczęściej fundamentów, dachu, ścian, a więc elementów konstrukcyjnych budynku.
Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).
Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).
Konstrukcja systemu podatku od wartości dodanej w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlega ścisłej harmonizacji, co oznacza, że wszystkie państwa członkowskie zobowiązane są do zapewnienia zgodności krajowych przepisów w zakresie tego podatku z regulacjami unijnymi. Z uwagi na powyższe, polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług muszą być zgodne z przepisami dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nie pozwala na dowolność w kształtowaniu wysokości stawek podatkowych i zwolnień od tego podatku. W załączniku III do ww. dyrektywy zawierającym wykaz towarów i usług, do których można zastosować stawki obniżone przewidziano stawkę obniżoną dla dostawy, budowy, remontu i przebudowy budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej.
Od dnia 1 stycznia 2011 r. obniżona do wysokości 8% stawka podatku ma zastosowanie w przypadku obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W tym zakresie obowiązują regulacje zawarte w art. 41 ust. 12-12c ustawy pozwalające na stosowanie stawki obniżonej w przypadku dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Obniżoną stawką w wysokości 8% zostały objęte także roboty konserwacyjne mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części, a mianowicie zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.) oraz z § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.) obniża się do wysokości 8 % stawkę podatku dla:
- robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
- robót konserwacyjnych dotyczących:
- obiektów budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
- lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budownictwa w dziale 12
- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje osłony okienne wraz z usługą kompleksowego montażu sklasyfikowanego pod symbolem 43.29.19.0. z zastosowaniem stawki 23%. Usługa montażu osłon okiennych może być dokonywana we wszelkich możliwych do tego celu miejscach, w tym również w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy. Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z możliwością zastosowania preferencyjnej stawki 8% dla odsprzedaży rolet zewnętrznych aluminiowych oraz markiz tarasowych i balkonowych wraz z usługą montażu.
Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, iż Wnioskodawca dostarcza osłony okienne dokonując jednocześnie ich montażu w różnych budynkach. Przy czym sklasyfikowano odpowiednio montowane towary i świadczoną usługę. Jednakże z przepisów podatkowych nie wynika, aby wymienione towary czy usługi były objęte opodatkowaniem obniżonymi stawkami ze względu na ich klasyfikacje statystyczne o symbolu PKWiU 23.23.14 dla rolet zewnętrznych, 22.23.14.0 dla markiz tarasowych i balkonowych oraz 43.29.19.0 dla usługi montażu.
Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie lub w przepisach wykonawczych. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania czy montażu różnych towarów. Ponadto, sama usługa montażu poszczególnych towarów nie może być traktowana automatycznie jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.
Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. zastosowanie stawki preferencyjnej (8%) możliwe jest jedynie dla czynności stanowiących usługi budowy, remontu, modernizacji i termomodernizacji oraz przebudowy. Ponadto, przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym) lub czynności wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.
Skoro zatem preferencyjna stawka 8% podatku, stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termoizolacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, oraz na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. do robót konserwacyjnych, to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.
Odnosząc się do czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę należy wskazać, iż montaż żaluzji zewnętrznych w budynkach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego stanowi modernizację, rolety zewnętrzne stanowią bowiem elementy konstrukcyjne budynku. Wobec tego należy stwierdzić, że do usług montażu rolet zewnętrznych aluminiowych wykonywanych przez Wnioskodawcę w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym (PKOB 111 oraz PKOB 112), tj. budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2 zastosowanie znajduje, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, 8% stawka podatku od towarów i usług. Opisane przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się bowiem w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (remontu lub modernizacji).
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Natomiast powołane powyżej regulacje nie przewidują możliwości opodatkowania od 1 stycznia 2011 r. obniżoną 8% stawką podatku od towarowi usług czynności montażu markiz tarasowych i balkonowych. W ocenie tut. Organu czynności montażu markiz tarasowych i balkonowych nie stanowi w szczególności modernizacji, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem np. lokalu mieszkalnego w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych i są one jedynie wyposażeniem budynku (lokalu) podnoszącym jego użyteczność i funkcjonalność. Czynności tych nie można też zaliczyć do remontów, czy też robót konserwacyjnych. Byłoby niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej. W związku z tym tut. Organ podatkowy nie podziela stanowiska Wnioskodawcy, iż montaż markiz tarasowych i balkonowych służących termoizolacji budynku czy lokalu należy traktować jak roboty budowlane w zakresie budowy, modernizacji lub termoizolacji podlegające preferencyjnej stawce podatku.
Wobec powyższego dostawa z montażem markiz tarasowych i balkonowych, wykonywanych przez Wnioskodawcę zarówno w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych oraz w lokalach mieszkalnych zastosowanie znajduje stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy. Również do usług montażu rolet zewnętrznych aluminiowych wykonywanych przez Wnioskodawcę w budynkach niemieszkalnych oraz budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2, zastosowanie znajduje stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.
Tym samym stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 313 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie