Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu p.n.: .
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2012r. (data wpływu 1 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2012r. (data wpływu 24 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu p.n.: jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji projektu p.n.: . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2012r. (data wpływu 24 maja 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 maja 2012r. znak: IBPP3/443-218/12/UH i IBPP3/443-219/12/UH.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:
Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT wykonuje w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego projekt w ramach priorytetu 8.1.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie .
Projekt skierowany jest do pracujących osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chciałyby nabyć nowe lub pogłębić już posiadane umiejętności w zakresie korzystania z technologii informacyjnych (Tl).
Program obejmuje szkolenia tworzenia grafiki komputerowej, tworzenia stron WWW i obsługi pakietu MS Office.
Dofinansowanie ze środków EFS obejmuje zwrot poniesionych kosztów w ramach tego projektu. Dofinansowanie ze środków EFS uwzględnia wkład własny jaki ponosić będą uczestnicy szkoleń. Całość projektu odbywa się na zasadzie non profit.
Sprawa dotyczy możliwości odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją ww. projektu. W myśl art. 86 ust 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Firma Wnioskodawcy jest wpisana do rejestru Kuratorium Oświaty jako niepubliczna placówka oświatowa centrum szkoleniowe . Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania są objęte zwolnieniem od podatku VAT.
Szkolenia przeprowadzone w ramach tego projektu przy sprzedaży (gdyby takowa była) korzystałyby więc ze zwolnienia.
Realizacja projektu pod nazwą: nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m.in. prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi programów komputerowych a więc realizacja projektów szkoleniowych jest zgodna z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej.
W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT. Zakupy te są związane z realizacją projektu m. in.: wynajem sal, catering, usługi serwisowe, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup sprzętu komputerowego potrzebnego do realizacji szkoleń związanych z ww. projektem. Uczestnicy szkoleń wnoszą wkład własny w formie finansowej (gotówkowej) w wysokości 10% rynkowej wartości szkolenia przedstawionej we wniosku o dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POKL.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż: usługi szkoleniowe w projekcie pn.: świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b jako usługi świadczone przez jednostkę, która uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz wszystkie zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu związane są wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych przy realizacji wyżej opisanego projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieje możliwość odliczenia podatku od zakupów związanych z realizacją tego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT wykonuje w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego projekt pn. . Projekt skierowany jest do pracujących osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chciałyby nabyć nowe lub pogłębić juz posiadane umiejętności w zakresie korzystania z technologii informacyjnych (TI).
Dofinansowanie ze środków EFS obejmuje zwrot poniesionych kosztów w ramach tego projektu oraz uwzględnia wkład własny (w formie gotówkowej) jaki ponosić będą uczestnicy szkoleń tj. 10% rynkowej wartości szkolenia.
W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonuje zakupów na podstawie faktur VAT. Zakupy te są związane z realizacją projektu m. in.: wynajem sal, catering, usługi serwisowe, materiały biurowe i szkoleniowe, zakup sprzętu komputerowego potrzebnego do realizacji szkoleń związanych z ww. projektem.
Usługi szkoleniowe w projekcie pn.: świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b jako usługi świadczone przez jednostkę, która uzyskała akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Wszystkie zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu związane są wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku VAT. Realizacja projektu pod nazwą: j nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem w treści Wnioskodawca wprost wskazał, że realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu związane są wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku VAT, a zatem służyć będą działalności niegenerującej podatku należnego czyli pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi.
Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo zauważa się, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku VAT od 1 stycznia 2011r. usług świadczonych przez Wnioskodawcę na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Informację tą przyjęto jako jeden z elementów opisu stanu faktycznego.
Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co oznacza, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach