Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - IPTPP2/443-261/12-4/JN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.06.2012, sygn. IPTPP2/443-261/12-4/JN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 22 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. oraz ustalenia czy podatek VAT zapłacony w związku z realizacją projektu jest wydatkiem kwalifikowalnym.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie w okresie 30.03.2011 - 30.11.2011 było realizatorem projektu dofinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 pn. . Park jest placówką prowadzoną przez Stowarzyszenie i służy realizacji celów statutowych w zakresie rekreacji, turystyki i wypoczynku osób niepełnosprawnych. W ramach realizacji projektu został zakupiony i zamontowany zjazd linowy. Zjazd został udostępniony nieodpłatne jego użytkownikom - Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego i prowadzi działalność nieodpłatną pożytku publicznego. Stowarzyszenie zapłaciło za usługę i zakup wyposażenia z własnych środków, po czym wystąpiło do departamentu koordynacji Projektów Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa o refundację 70% kosztów zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie i aneksem do umowy.

Stowarzyszenie uznało podatek VAT za podlegający zwrotowi w ramach zawartej umowy, bowiem nie ma możliwości jego odliczenia w ramach zawartej umowy. Refundacja poniesionych kosztów nie nastąpiła do dnia dzisiejszego. Jest ona warunkowana jednoznacznym określeniem poprzez indywidualną interpretację podatkową, czy Stowarzyszenie może odliczyć zapłacony podatek VAT, wówczas w przypadku braku możliwości jego odliczenia zostanie on zrefundowany przez instytucję płatniczą.

W czasie realizacji projektu Stowarzyszenie było czynnym podatnikiem podatku VAT - ze względu na realizację projektu dofinansowanego ze środków państw obcych. Po zakończeniu realizacji tego projektu Stowarzyszenie przestało być czynnym podatnikiem podatku VAT.

W piśmie z dnia 23 maja 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że zakupiony zjazd linowy jest używany do realizacji zadań wynikających z działalności statutowej rehabilitacja społeczna, która zgodnie z interpretacją indywidualną nr IPPP3/443-351/11-6/LK z dnia 10.06.2011 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W ramach projektu została wystawiona 1 faktura za zakup zjazdu linowego, która jest wystawiona na Wnioskodawcę Stowarzyszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu przysługuje odliczenie podatku VAT w związku z zakupem i montażem zjazdu linowego będącego przedmiotem realizacji projektu pn. , realizowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 na podstawie umowy...

Czy podatek VAT zapłacony w związku z realizacją tej umowy nie podlega odliczeniu, przez co staje się wydatkiem kwalifikowalnym podlegającym zwrotowi w części określonej umową przez Urząd Marszałkowski Województwa...

Zdaniem Wnioskodawcy, zapłacony w związku z realizacją projektu podatek VAT nie podlega odliczeniu, gdyż usługi świadczone przez Stowarzyszenie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym podlega refundacji w ramach umowy zawartej na realizację ww. projektu.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że zakup dokonany w ramach projektu jest wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z indywidualną interpretacją podatkową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie w okresie 30.03.2011 - 30.11.2011 było realizatorem projektu dofinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 pn. . Park jest placówką prowadzoną przez Stowarzyszenie i służy realizacji celów statutowych w zakresie rekreacji, turystyki i wypoczynku osób niepełnosprawnych. W ramach realizacji projektu został zakupiony i zamontowany zjazd linowy. Zjazd został udostępniony nieodpłatne jego użytkownikom - Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego i prowadzi działalność nieodpłatną pożytku publicznego. Stowarzyszenie zapłaciło za usługę i zakup wyposażenia z własnych środków, po czym wystąpiło do departamentu koordynacji Projektów Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa o refundację 70% kosztów zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie i aneksem do umowy.

W czasie realizacji projektu Stowarzyszenie było czynnym podatnikiem podatku VAT - ze względu na realizację projektu dofinansowanego ze środków państw obcych. Po zakończeniu realizacji tego projektu Stowarzyszenie przestało być czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zakupiony zjazd linowy jest używany do realizacji zadań wynikających z działalności statutowej rehabilitacja społeczna, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W ramach projektu została wystawiona 1 faktura za zakup zjazdu linowego, która jest wystawiona na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca zakupiony zjazd linowy jest używany do realizacji zadań wynikających z działalności statutowej rehabilitacja społeczna, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Końcowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. . Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy podatek VAT zapłacony w związku z realizacją projektu jest wydatkiem kwalifikowalnym, została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 423 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi