Świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, usługi szkoleniowe objęte wpisem do ewidencji na podstawie art. 82 ustawy o syst... - Interpretacja - IPTPP1/443-157/12-7/MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.05.2012, sygn. IPTPP1/443-157/12-7/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, usługi szkoleniowe objęte wpisem do ewidencji na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o. o., przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług świadczonych przez Spółkę prowadzącą niepubliczną placówkę oświatową jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z podatku VAT usług świadczonych przez Spółkę na zlecenie jednostek sfery budżetowej oraz firm prywatnych, stowarzyszeń, fundacji, prywatnych szkół, przedszkoli, gdy płatność dokonywana jest ze środków UE;
  • z zwolnienia z podatku usług świadczonych przez Spółkę na zlecenie osób fizycznych i firm prywatnych, gdy płatność dokonywana jest ze środków własnych;
  • opodatkowania dotacji otrzymanej na pokrycie kosztów Projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;
  • zwolnienia z podatku usług świadczonych przez Spółkę prowadzącą niepubliczną placówkę oświatową.

Pismem z dnia 8 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o. o. jest niepubliczną placówką oświatową działającą w zakresie dokształcania, doskonalenia zawodowego i wychowania umożliwiającego uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty).

Placówka prowadzi działalność w zakresie kształcenia i wychowania w formach edukacji pozaszkolnej wymienionych w formach określonych w pkt 2-5 tj. kursów, szkoleń, treningów oraz doradztwa i poradnictwa: zawodowego, psychologicznego i pedagogicznego oraz biznesowego, w których uczestnikami mogą być zarówno osoby małoletnie, jak i dorośli.

Głównym celem działalności placówki jest zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, rozwoju ogólnego uczestników kursów, szkoleń, treningów oraz doradztwa i poradnictwa m. in. poprzez zwiększanie efektywności uczenia się, uzupełnianie wiedzy i wychowania.

Placówka realizuje swoje zadania poprzez:

  • organizację szkoleń, kursów, treningów stacjonarnych i zaocznych w systemie zarówno zamkniętym, jak i otwartym w zakresie:
    • przyuczenia do zawodu i wyuczających zawód,
    • doskonalących i kształcących w zawodzie,
    • języków obcych,
    • komputerowe,
    • ekonomii,
    • prawa,
    • szkoleń zawodowych,
    • ochrony zdrowia,
    • pedagogicznych,
    • psychologicznych,
    • rozwoju osobistego,
    • etyka w społeczeństwie,
  • doradztwo i poradnictwo: zawodowe, personalne, biznesowe, psychologiczne i pedagogiczne w zakresie: pomoc w określaniu ścieżek karier dla osób pracujących lub podejmujących pracę po raz pierwszy; doradztwo zawodowe dla osób pracujących i bezrobotnych, uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych, średnich, wyższych, konsultacje pedagogiczne i psychologiczne,
  • prowadzenie warsztatów edukacyjnych dla osób pragnących otworzyć własną działalność gospodarczą,
  • organizowanie warsztatów informacyjno doradczych,
  • zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego,
  • stosowanie nowoczesnych metod nauczania, technik audiowizualnych oraz technologii informatycznych podnoszących efektywność kształcenia i wychowania, stymulujących rozwój zainteresowań słuchaczy,
  • wychowania w trakcie realizacji wyżej wymienionych form kształcenia w szczególności etyki i równości szans.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Zainteresowany posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) zaświadczenie z dnia 9 lutego 2012 r. Wnioskodawca jako jednostka objęta systemem oświaty wykonuje usługi będące przedmiotem wniosku określone w stanie faktycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce prowadzącej niepubliczną placówkę oświatową działającą w zakresie dokształcania, doskonalenia zawodowego i wychowania umożliwiającego uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty), przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z pełnieniem funkcji organu prowadzącego niepubliczną placówkę oświatową działającą w zakresie dokształcania, doskonalenia zawodowego i wychowania umożliwiającego uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty) w formach opisanych we wniosku, przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i uświadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. przepisem, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemie oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług z tymi usługami związane. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku są objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Posiadanie przez Wnioskodawcę statusu niepublicznej placówki oświatowej, należącej do systemu oświaty, uprawnia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług do zwolnienia od podatku wykonywanych czynności, jeżeli mieszczą się one w zakresie przedmiotowym ww. przepisu, tj.:

  • po pierwsze dotyczą kształcenia,
  • po drugie prowadzone są w ramach wpisu do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych prowadzonej przez Starostwo Powiatowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Regulacje art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy stanowią implementacje prawa unijnego. W świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym, co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja interesu publicznego, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać w interesie publicznym. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu interesu publicznego.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 16 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a.

Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W świetle art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest niepubliczną placówką oświatową działającą w zakresie dokształcania, doskonalenia zawodowego i wychowania umożliwiającego uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Placówka prowadzi działalność w zakresie kształcenia i wychowania w formach edukacji pozaszkolnej w formach kursów, szkoleń, treningów oraz doradztwa i poradnictwa: zawodowego, psychologicznego i pedagogicznego oraz biznesowego, w których uczestnikami mogą być zarówno osoby małoletnie, jak i dorośli. Głównym celem działalności placówki jest zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, rozwoju ogólnego uczestników kursów, szkoleń, treningów oraz doradztwa i poradnictwa m. in. poprzez zwiększanie efektywności uczenia się, uzupełnianie wiedzy i wychowania. Placówka realizuje swoje zadania poprzez: organizację szkoleń, kursów, treningów stacjonarnych i zaocznych w systemie zarówno zamkniętym, jak i otwartym, doradztwo i poradnictwo: zawodowe, personalne, biznesowe, psychologiczne i pedagogiczne, doradztwo zawodowe dla osób pracujących i bezrobotnych, uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych, średnich, wyższych, konsultacje pedagogiczne i psychologiczne, prowadzenie warsztatów edukacyjnych dla osób pragnących otworzyć własną działalność gospodarczą, organizowaniem warsztatów informacyjno doradczych, zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego, stosowanie nowoczesnych metod nauczania, technik audiowizualnych oraz technologii informatycznych podnoszących efektywność kształcenia i wychowania, stymulujących rozwój zainteresowań słuchaczy, wychowania w trakcie realizacji wyżej wymienionych form kształcenia w szczególności etyki i równości szans. Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Zainteresowany posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w związku z tym, iż prowadzona przez Wnioskodawcę szkoła jest objęta systemem oświaty (została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych) i Wnioskodawca, jako organ prowadzący szkołę, świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania, opisane we wniosku usługi są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty, zatem wypełniona zostaje podmiotowo - przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, usługi szkoleniowe objęte wpisem do ewidencji na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z podatku usług świadczonych przez Spółkę prowadzącą niepubliczną placówkę oświatową. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie

  • zwolnienia z podatku VAT usług świadczonych przez Spółkę na zlecenie jednostek sfery budżetowej oraz firm prywatnych, stowarzyszeń, fundacji, prywatnych szkół, przedszkoli, gdy płatność dokonywana jest ze środków UE został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-157/12-4/MS;
  • zwolnienia z podatku usług świadczonych przez Spółkę na zlecenie osób fizycznych i firm prywatnych, gdy płatność dokonywana jest ze środków własnych został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-157/12-5/MS;
  • opodatkowania dotacji otrzymanej na pokrycie kosztów Projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-157/12-6/MS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Referencje

IPTPP1/443-157/12-4/MS, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-157/12-5/MS, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-157/12-6/MS, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 498 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi