Temat interpretacji
Świadczone przez bursę usługi zakwaterowania (z wyżywieniem lub bez) innych osób niebędących wychowankami Bursy podczas odbywających się warsztatów, przeglądów i spartakiad organizowanych przez placówki oświatowe, sklasyfikowane jak wskazał Wnioskodawca - według PKWiU z 2008r. pod numerem 55.90.11.0, mieszczące się w grupowaniu 55 Usługi związane z zakwaterowaniem, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki obniżonej do wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z poz. nr 163 załącznika nr 3 oraz art. 146a ustawy.W przypadku usług polegających na wynajmie pokoi podmiotom gospodarczym, o ile wynajem spełnia definicję wynikającą z art. 659 § 1 ustawy Kodeks cywilny oraz jest dokonywany przez Wnioskodawcę na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe, a usługi te nie stanowią usług wymienionych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, to podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2012 r. (data wpływu 22 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na:
- zakwaterowaniu w Bursie innych osób niebędących wychowankami Bursy (z wyżywieniem lub bez) jest prawidłowe,
- wynajmie pokoi podmiotom gospodarczym jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na:
- zapewnieniu całodziennego wyżywienia i zakwaterowania mieszkańców Bursy,
- wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli Bursy, pracowników administracyjno obsługowych Bursy,
- wyżywieniu nauczycieli, pracowników administracyjno obsługowych i uczniów szkół artystycznych,
- zakwaterowaniu w Bursie innych osób niebędących wychowankami Bursy (z wyżywieniem lub bez) oraz wynajmie pokoi podmiotom gospodarczym,
- wynajmie pomieszczeń Bursy świetlic.
Pismem z dnia 16 maja 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego w zakresie zakwaterowania w Bursie innych osób niebędących wychowankami Bursy (z wyżywieniem lub bez) oraz wynajmu pokoi podmiotom gospodarczym.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Bursa jest placówką publiczną podległą Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT-7 od 2004 r. (w załączeniu decyzja Urzędu Skarbowego).
Zgodnie ze statutem i ustawą o systemie oświaty zapewnia całodobową opiekę, zakwaterowanie i wyżywienie wychowankom - uczniom szkół artystycznych, poza miejscem swojego zamieszkania.
Bursa jest jednostką budżetową a stołówka Bursy nie jest wyodrębnioną jednostką, ani odrębnym podmiotem gospodarczym. Wyżywienie wychowanków Bursy jest statutową działalnością placówki.
W Bursie mieszkają uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia, zespołu szkół plastycznych (młodzież gimnazjalna i ponadgimnazjalna oraz studenci). Zgodnie ze statutem Bursy i regulaminem stołówki wychowanek ma obowiązek wykupienia comiesięcznego całodziennego wyżywienia oraz opłacić koszty zakwaterowania.
Jednostka nadrzędna, tj. Centrum Edukacji Artystycznej zatwierdza stawki zakwaterowania i wyżywienia na każdy rok szkolny.
Z wyżywienia w Bursie korzystają również pracownicy pedagogiczni i administracyjno - obsługowi Bursy oraz uczniowie i pracownicy szkół artystycznych.
Bursa wynajmuje też wolne pokoje na noclegi oraz świetlice na konferencje.
W 2003r. Wnioskodawca złożył wniosek do Urzędu Statystycznego o wydanie decyzji, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w jakich grupach mieszczą się usługi świadczone przez placówkę.
Wydana decyzja US nadała symbole usług wykonywanych przez Bursę :
- statutowe zapewnienie całodziennego wyżywienia i zakwaterowania mieszkańców bursy(PKWiU 55.23.15-00.00),
- wyżywienie dla osób niebędących mieszkańcami bursy (nauczycieli i młodzież szkół artystycznych) (PKWiU 55.51.10-00.00),
- zakwaterowanie w bursie innych osób niebędących wychowankami bursy (z wyżywieniem lub bez) oraz wynajem pokoi podmiotom gospodarczym (PKWiU 55.23.13-00.00),
- wynajem pomieszczeń bursy- świetlic (PKWiU 70.20.12-00.00).
Na wniosek Bursy, w dniu 1 sierpnia 2003 r. Urząd Skarbowy, na podstawie decyzji US dotyczącej klasyfikacji usług wykonywanych przez Bursę wydał decyzję w sprawie stawek VAT:
- statutowe zapewnienie całodziennego wyżywienia i zakwaterowania mieszkańców bursy(PKWiU 55.23.15-00.00) - zwolnienie z podatku VAT,
- wyżywienie osób niebędących mieszkańcami bursy (nauczycieli, młodzież szkół artystycznych) (PKWiU 55.51.10-00.00) - 7% VAT,
- zakwaterowanie w bursie innych osób niebędących wychowankami bursy (z wyżywieniem lub bez) oraz wynajem pokoi podmiotom gospodarczym (PKWiU 55.23.13-00.00) - 7 % VAT
- wynajem pomieszczeń bursy świetlicy (PKWiU 70.20.12-00.90) - 22% VAT.
Wnioskodawca jest jednostką samodzielną. Szkoły muzyczne i plastyczna, po przeprowadzonej rekrutacji zgłaszają imienne wykazy uczniów do zamieszkania w Bursie.
W ramach wolnych miejsc do Bursy przyjmowani są studenci, którzy jednocześnie są uczniami szkoły muzycznej stopnia licealnego lub słuchaczami wydziału artystycznego Uniwersytetu.
W piśmie z dnia 16 maja 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że klasyfikacja usług zakwaterowania w Bursie innych osób niebędących wychowankami Bursy według PKWiU z 2008 r. to 55.90.11.0.
Usługa zakwaterowania innych osób niebędących wychowankami Bursy świadczona jest na podstawie zawartego jednorazowego zamówienia, gdyż są to usługi dotyczące zakwaterowania podczas odbywających się warsztatów, przeglądów i spartakiad organizowanych przez placówki oświatowe.
Usługa wynajmu pokoi świadczona jest na własny rachunek Wnioskodawcy a dochód częściowo odprowadzany do budżetu państwa.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaka jest stawka podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. dla usług polegających na zakwaterowaniu w Bursie innych osób niebędących wychowankami Bursy (z wyżywieniem lub bez) oraz wynajmie pokoi podmiotom gospodarczym... (pytanie nr 4 wniosku ORD-IN)
Zdaniem Wnioskodawcy, stawka podatku dla czynności polegających na zakwaterowaniu w Bursie innych osób niebędących wychowankami bursy (z wyżywieniem lub bez) oraz wynajmie pokoi podmiotom gospodarczym - (PKWiU 55.23.13-00.00) - podatek VAT 8%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na:
- zakwaterowaniu w Bursie innych osób niebędących wychowankami Bursy (z wyżywieniem lub bez) - za prawidłowe,
- wynajmie pokoi podmiotom gospodarczym za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Towary i usługi będące przedmiotem opodatkowania, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, dla których przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. identyfikuje się za pomocą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie przypadku wykonania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
W myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W pozycji 163 załączniku nr 3 do ustawy, który stanowi wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%, wymienione zostały Usługi związane z zakwaterowaniem zakwalifikowane do grupowania PKWiU 55.
Na mocy obowiązującego art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:
- w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,
- w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,
- świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.
Tak określony zakres zwolnienia oznacza, że inne usługi zakwaterowania w bursach, internatach i w domach studenckich (czyli np. w ramach wycieczek, grup zorganizowanych, usług krótkotrwałego zamieszkania dla osób innych niż wymienione w zakresie objętym zwolnieniem), będą opodatkowane stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 w związku z poz. 163 zał. nr 3 do ustawy (od 1 stycznia 2011 r. jest to stawka w wysokości 8 %).
W oparciu natomiast o art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy (art. 43 ust. 20 ustawy).
Z powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 36 w zw. z art. 43 ust. 20 ustawy wynika, iż ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele mieszkaniowe, o ile nie stanowią usług wymienionych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy.
Wnioskodawca jest placówką publiczną, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie ze statutem i ustawą o systemie oświaty zapewnia całodobową opiekę, zakwaterowanie i wyżywienie wychowankom - uczniom szkół artystycznych, poza miejscem swojego zamieszkania.
Wnioskodawca jest jednostką budżetową a stołówka Bursy nie jest wyodrębnioną jednostką, ani odrębnym podmiotem gospodarczym.
Usługa zakwaterowania innych osób niebędących wychowankami Bursy świadczona jest na podstawie zawartego jednorazowego zamówienia, gdyż są to usługi dotyczące zakwaterowania podczas odbywających się warsztatów, przeglądów i spartakiad organizowanych przez placówki oświatowe sklasyfikowane jak wskazał Wnioskodawca - według PKWiU z 2008 r. pod numerem 55.90.11.0.
Wnioskodawca wynajmuje też wolne pokoje na noclegi. Usługa wynajmu pokoi świadczona jest na własny rachunek Wnioskodawcy a dochód częściowo odprowadzany do budżetu państwa.
Mając na uwadze opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez bursę usługi zakwaterowania (z wyżywieniem lub bez) innych osób niebędących wychowankami Bursy podczas odbywających się warsztatów, przeglądów i spartakiad organizowanych przez placówki oświatowe, sklasyfikowane jak wskazał Wnioskodawca - według PKWiU z 2008r. pod numerem 55.90.11.0, mieszczące się w grupowaniu 55 Usługi związane z zakwaterowaniem, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki obniżonej do wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z poz. nr 163 załącznika nr 3 oraz art. 146a ustawy.
Tak więc stanowisko Wnioskodawcy, że usługi zakwaterowania (z wyżywieniem lub bez) osób z zewnątrz podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką 8%, należy uznać za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do usług wynajmu pokoi podmiotom gospodarczym należy podkreślić, iż zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Należy zauważyć, że umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony zarówno wynajmującego, jak i najemcę określone przepisami obowiązki. Tak więc oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu mieszkalnego lub użytkowego przez jego najemcę.
Wobec powyższego, w przypadku usług polegających na wynajmie pokoi podmiotom gospodarczym, o ile wynajem spełnia definicję wynikającą z art. 659 § 1 ustawy Kodeks cywilny oraz jest dokonywany przez Wnioskodawcę na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe, a usługi te nie stanowią usług wymienionych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, to podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że usługi wynajmu pokoi podmiotom gospodarczym podlegają opodatkowaniu stawką 8% należy uznać za nieprawidłowe.
Zaznacza się, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego w szczególności gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępniania pokoi podmiotom gospodarczym nie stanowią usług najmu, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Podkreślenia wymaga również fakt, iż to podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest do prawidłowego zaklasyfikowania świadczonych usług do właściwego grupowania PKWiU.
Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT, jeśli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne zgodnie z cyt. art. 5a ustawy. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.
Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU ani też weryfikacji klasyfikacji wskazanej przez Wnioskodawcę. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1, poz. 11) przyjmuje się, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania może zwrócić się o klasyfikację do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji (opinii) w zakresie stosowanych standardów klasyfikacyjnych. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto tut. Organ informuje, że w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na zapewnieniu całodziennego wyżywienia i zakwaterowania mieszkańców Bursy, wyżywieniu osób niebędącymi mieszkańcami Bursy nauczycieli Bursy, pracowników administracyjno obsługowych Bursy, - wyżywieniu nauczycieli, pracowników administracyjno obsługowych i uczniów szkół artystycznych, wynajmu pomieszczeń Bursy świetlic, wydano odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Referencje
IPTPP2/443-172/12-6/AW, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 268 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi