W przypadku gdy roczna proporcja obliczona na podstawie art. 90 ust. 1 i 3 ustawy wyniesie 99,1% lub więcej, zaś zaokrąglona następnie na podstawie ar... - Interpretacja - IPPP2/443-225/12-2/RR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.05.2012, sygn. IPPP2/443-225/12-2/RR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W przypadku gdy roczna proporcja obliczona na podstawie art. 90 ust. 1 i 3 ustawy wyniesie 99,1% lub więcej, zaś zaokrąglona następnie na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy wyniesie 100%, to Spółka będzie uprawniona do odliczenia całego podatku naliczonego od zakupów związanych z czynnościami, w stosunku do których Spółce przysługuje jaki nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. Co więcej, w takim przypadku, prawo to będzie przysługiwać Spółce niezależnie od tego czy kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu w skali roku jest większa czy mniejsza niż 500 zł. Skoro bowiem już na etapie zaokrąglania (art. 90 ust. 4 ustawy), proporcja wyniesie 100% to nie znajdzie do niej zastosowania art. 90 ust. 10 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7.02.2012 r. (data wpływu 29.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia współczynnika proporcji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia współczynnika proporcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jako czynny podatnik podatku od towarów i usług prowadzi podstawową działalność gospodarczą w zakresie handlu maszynami i urządzeniami. Dostawa towarów a także świadczenie usług wymienionych powyżej podlegają niekiedy opodatkowaniu różnymi stawkami podatku od towarów i usług. Spółka w niewielkim stopniu świadczy także usługi zwolnione z opodatkowania tj. usługi medyczne o których mowa w art. 43 ust 1 pkt 19a ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka ponosi wydatki na nabycie towarów i usług, w odniesieniu do których odpowiednie przyporządkowanie podatku naliczonego z tych wydatków do konkretnych rodzajów dostaw towarów lub świadczonych przez spółkę usług nie jest możliwe. Są to bowiem wydatki dotyczące tzw. kosztów ogólnych działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę i mają one związek zarówno z dokonywaną przez spółkę sprzedażą opodatkowaną (w związku z którą Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony) jak i ze sprzedażą zwolnioną (w związku z którą Spółce takie prawo nie przysługuje). W takim wypadku Spółka dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony z zastosowaniem tzw. mechanizmu proporcji opisanego w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. W roku 2010 proporcja ta wynosiła powyżej 99,1% a w konsekwencji Spółka była uprawniona do obniżenia podatku należnego o cały podatek naliczony od wydatków poniesionych przez Spółkę na zakup towarów i usług związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Podobna sytuacja miała miejsce w latach poprzednich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stanie prawnym obowiązującym po 1 kwietnia 2011r., Spółka jest uprawniona do odliczenia całego podatku naliczonego od wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną jak i zwolnioną, w przypadku gdy wartość proporcji wyniesie powyżej 99,1%, zaś równocześnie kwota podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu wynikająca z zastosowania proporcji (przed dokonaniem zaokrąglenia wskaźnika proporcji w górę do liczby całkowitej) przekroczy 500 zł...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 kwietnia 2011 roku przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - (art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przepisu art. 90 ust. 4 ustawy, wynika natomiast, że proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja przy czym proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepis art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. stanowi natomiast, że w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8, przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%.

Zdaniem Spółki z przywołanych przepisów w sposób jednoznaczny wynikają zasady określania proporcji dla potrzeb obniżania podatku należnego o naliczony a w szczególności kolejne etapy postępowania, które podatnik zobowiązany jest przeprowadzić, aby prawidłowo ustalić kwotę odliczenia. Przywołane przepisy ustanawiają zdaniem Spółki normę prawną z której wynika, że podatnik jest zobowiązany w pierwszej kolejności ustalić wartość proporcji, następnie dokonać jej zaokrąglenia w górę do najbliższej liczby całkowitej, dodatkowo zaś w sytuacji w której, po dokonaniu zaokrąglenia, proporcja przekroczyła 98% i równocześnie kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania proporcji w skali roku była mniejsza niż 500 zł, podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%.

Jak wynika z przepisu art. 90 ust. 10 - ma on w sposób wyraźny zastosowanie do proporcji określonej zgodnie z ust. 2-8, a zatem do proporcji po zaokrągleniu. Innymi słowy w sytuacji, w której proporcja po zaokrągleniu wyniesie 100%, wówczas Spółka będzie mieć prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego. W takiej sytuacji art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy w ogóle nie znajdzie zastosowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, w przypadku gdy roczna proporcja obliczona na podstawie art. 90 ust. 1 i 3 ustawy wyniesie 99,1% lub więcej, zaś zaokrąglona następnie na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy wyniesie 100%, to Spółka będzie uprawniona do odliczenia całego podatku naliczonego od zakupów związanych z czynnościami, w stosunku do których Spółce przysługuje jaki nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. Co więcej, w takim przypadku, prawo to będzie przysługiwać Spółce niezależnie od tego czy kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu w skali roku jest większa czy mniejsza niż 500 zł. Skoro bowiem już na etapie zaokrąglania (art. 90 ust. 4 ustawy), proporcja wyniesie 100% to nie znajdzie do niej zastosowania art. 90 ust. 10 ustawy.

Powyższe rozumowanie zostało również potwierdzone w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (Sygn. ILPP1/443-669/11-2/NS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 519 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie